Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
17185
View
157
Reply

[Tempatan] Shafie Afdal cadang Malaysia berunding dengan FIlipina dibidas.Nak sgt menang pilihanraya le tu

[Copy link]

Author: YgBenar    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 16-9-2020 12:57 AM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
KUALA LUMPUR: Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein melahirkan rasa kecewa dengan cadangan Presiden Warisan, Datuk Seri Shafie Apdal yang mencadangkan agar Kerajaan Malaysia berunding dengan Kerajaan Filipina.
Menteri Luar itu menegaskan, tuntutan Filipina bukan sahaja tidak berasas, malah langsung tidak relevan dengan Malaysia.

Sebelum ini saya telah tegaskan banyak kali, tuntutan Filipina ke atas Sabah tidak akan dilayan dan Sabah milik Malaysia buat selama-lamanya.
Sebab itu, saya kecewa apabila Presiden Warisan, Shafie Apdal baru-baru ini mencadangkan agar Kerajaan Malaysia berunding dengan Kerajaan Filipina.

Perlu difahami, tuntutan Filipina bukan sahaja tidak berasas, malah langsung tidak relevan. Malaysia tidak mengiktiraf tuntutan tersebut. Jadi, tiada sebab mengapa kita perlu berunding dengan mereka, katanya dalam catatan terbaharu di laman Facebooknya pada Selasa.

Pada 28 Ogos lalu, Mohd Shafie menggesa kerajaan Malaysia melakukan rundingan dengan Filipina berhubung tuntutan terhadap Sabah.
Menurut beliau, perlu difahami, tuntutan Filipina bukan sahaja tidak berasas, malah langsung tidak relevan dan Malaysia tidak mengiktiraf tuntutan tersebut.

Dalam pada itu, Hishammuddin berkata, negara akan dilihat mengakui tuntutan tersebut mempunyai asas sekiranya membuka ruang rundingan berkenaan.

Atau sebenarnya memang Shafie anggap tuntutan Filipina berasas? Sebagai pemimpin Sabah, Shafie sepatutnya lebih tegas, bukannya cuba beri muka kepada pihak luar yang cuba mempersoalkan kedaulatan Sabah.

Pendirian Kerajaan Malaysia tetap kukuh - tidak akan berunding atau melayan tuntutan mana-mana pihak ke atas Sabah! tegasnya

Shafie Apdal sudah melakukan kesilapan besar yang akan memberi masalah berpanjangan kepada Sabah dan Malaysia.

Kenyataan bahawa dia mahu rundingan dengan negara Filipina dilakukan untuk menyelesaikan tuntutan Filipina untuk mengambil Sabah.

Bila dia kata demikian, Shafie telah memberi asas (atau legitimacy) kepada tuntutan Filipina ini.

Benda ini paling fundamental dalam diplomasi. Tapi dia buat salah pulak - entah dengan sengaja atau tidak.

Shafie tak faham bahawa bila Ketua Menteri secara rasminya sebut boleh runding maksudnya ada ruang untuk "settle" dengan pelbagai pampasan lain yang boleh dituntut oleh mereka.

Boleh bincang maksudknya boleh settle, kan?

Tak sampai 4 hari selepas Shafie buat kenyataan mengejut (serta tak pandai) itu, kerajaan Filipina umum mereka akan buka semula pejabat kerajaan (yang telahpun tutup lebih 30 tahun) untuk tuntut Sabah secara rasmi.

Kesan dari pembukaan semula pejabat Filipina ini akan menyebabkan pelbagai pergaduhan, masalah dan ancaman keselamatan kepada negara bagi jangkamasa panjang yang akhirnya akan merugikan Sabah dan Malaysia.

https://www.google.com/amp/s/www.bharian.com.my/node/731517/amp
Screenshot_2020-09-16-00-51-02-95.png
Screenshot_2020-09-16-00-52-13-59.png

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 16-9-2020 01:46 AM From the mobile phone | Show all posts
H20 ni bebal sbb byk makan asap vape kot.kau tu menteri luar hal negeri,so tarak malu ka pie yg kena setel keje kau? Lgi mahu komplen ka
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2020 06:48 PM From the mobile phone | Show all posts
salamon replied at 16-9-2020 01:46 AM
H20 ni bebal sbb byk makan asap vape kot.kau tu menteri luar hal negeri,so tarak malu ka pie yg kena ...

Bg aje laa sabah pie pedal tuu pd filipina..abis cite..dah ko yg nak berunding dgn filipina sgt.. kiranya ko nak sgtlaa sabah masuk ke filipino
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2020 06:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Buritan replied at 16-9-2020 06:48 PM
Bg aje laa sabah pie pedal tuu pd filipina..abis cite..dah ko yg nak berunding dgn filipina sgt..  ...

Leluhurnya dekk. Bodoh sapi pengecut ni
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2020 06:51 PM From the mobile phone | Show all posts
salamon replied at 16-9-2020 01:46 AM
H20 ni bebal sbb byk makan asap vape kot.kau tu menteri luar hal negeri,so tarak malu ka pie yg kena ...

Kau suluk ke?
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2020 06:51 PM From the mobile phone | Show all posts
darkness replied at 16-9-2020 06:49 PM
Leluhurnya dekk. Bodoh sapi pengecut ni

Lugii olang sbh pi lantik dis nio..ape nak runding runding melainkan ko mmgnak sgt masuk filipina
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2020 06:51 PM From the mobile phone | Show all posts
salamon replied at 16-9-2020 01:46 AM
H20 ni bebal sbb byk makan asap vape kot.kau tu menteri luar hal negeri,so tarak malu ka pie yg kena ...

Mmg betul apa hishamudin ckp. Buat apa layan tuntutan pelipin sedangkan kita tak iktiraf lun tuntutan tu. Buduh punya sapi. Mmg keturunan dasar pelipin
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2020 06:52 PM From the mobile phone | Show all posts
darkness replied at 16-9-2020 06:49 PM
Leluhurnya dekk. Bodoh sapi pengecut ni

Kedaulatan negara pon digadaikan..

Apa nak jadi la geng2 ph ni
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2020 06:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Buritan replied at 16-9-2020 06:51 PM
Lugii olang sbh pi lantik dis nio..ape nak runding runding melainkan ko mmgnak sgt masuk filipina

Nampak buduh si sapi. Batak keturunan pelipin mmg gini
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2020 06:53 PM From the mobile phone | Show all posts
kemaruk replied at 16-9-2020 06:51 PM
Kau suluk ke?


Kalau suluk mmg perangai dorang sama
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2020 06:54 PM From the mobile phone | Show all posts
darkness replied at 16-9-2020 06:53 PM
Kalau suluk mmg perangai dorang sama

No wonder.. hmmm
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2020 06:55 PM From the mobile phone | Show all posts
kemaruk replied at 16-9-2020 06:52 PM
Kedaulatan negara pon digadaikan..

Apa nak jadi la geng2 ph ni


Gila kan. Apa hal layan tuntutan sedangkan malaysia xiktiraf pun tuntutan tu. Sedangkan icj pun tak layan benda tu..lagi mau cakap banyak
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2020 06:55 PM | Show all posts
nasib baik hisham vape jadi menteri luar.....kalu mat sabun ni habis laa
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2020 06:58 PM From the mobile phone | Show all posts
darkness replied at 16-9-2020 06:55 PM
Gila kan. Apa hal layan tuntutan sedangkan malaysia xiktiraf pun tuntutan tu. Sedangkan icj pun  ...

Nak berunding tuuuuuuuu

Macai dapig nak hisamudin berunding gak ke? Berunding pasal apa ye? Punya la dapig ni nak gadai kedaulatan negara.. komunis
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2020 07:00 PM From the mobile phone | Show all posts
sidewinder replied at 16-9-2020 06:55 PM
nasib baik hisham vape jadi menteri luar.....kalu mat sabun ni habis laa


orang low iq kata nasib baik si sapi bedal ni buat kerja hisamudin

Punya la dapig ni nak jadi babi salahkan orang lain

Babi sama babi je yang angguk apa yabg babi lain cakap.. melayu sekarang dah bijak dah, tak akan kena tipu babi lagi
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2020 07:06 PM From the mobile phone | Show all posts
Btol lah H2O punya pendirian, dah x iktiraf tuntutan Pinoy jadah apa nk buat rundingan
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2020 07:06 PM From the mobile phone | Show all posts
Tp apa sebenarnya cadangan Pie Bedal?
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2020 07:18 PM From the mobile phone | Show all posts
Adakah ini berkaitan??

......

Oleh RODELIO JUNJUN TAUCAN
KOTA KINABALU: Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata tuntutan Filipina ke atas Sabah masih timbul disebabkan tiada langkah konkrit yang diambil selama ini untuk memadam terus isu tersebut daripada dibangkitkan kembali.

Ketua Menteri berkata, sehubungan itu, satu langkah tegas perlu diambil oleh Kerajaan Persekutuan selepas ini kerana jika tidak tuntutan-tuntutan tersebut akan berulang kembali terutama setiap kali menjelang pilihan raya.

Perkara ini tidak pernah diatasi secara mutlak, secara konkrit oleh kerajaan kita di mana berbincang padamkan segala-galanya, Suruhanjaya Cobbold adalah perjanjian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu diperakui kenapa itu tidak diiktiraf.

Mengapa itu berlaku kerana kita tidak mahu nanti berlanjutan perkara ini tidak dipadamkan sehingga kita mengambil enteng sampai pilihan raya ada pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab di negeri ini yang menggunakan isu itu, katanya dalam sidang akhbar pagi ini.

Mohd. Shafie berkata, langkah pemimpin Parti Warisan Sabah (Warisan) membawa usul tergempar di Dewan Rakyat berkenaan cadangan mencetak peta Sabah dalam pasport Filipina adalah demi memastikan perkara itu diselesaikan sepenuhnya.

Katanya, Warisan mendesak kerajaan agar bertindak tegas bukannya seperti pemimpin tertentu yang memainkan isu tuntutan Filipina sebagai agenda politik sedangkan ketika berkuasa sebelum ini tiada apa-apa langkah diambil.

Ada sesetengah pihak yang menjawat jawatan yang tinggi selaku Menteri Luar tetapi mereka tidak mengambil langkah-langkah seumpama ini, kejadian yang berlaku pada hari ini kita mahu menyuarakan hak kita terhadap negeri Sabah kepada kerajaan Filipina, tidak harus timbul lagi dan harus dipadamkan.

Kita maklumkan dengan negara jiran kita Filipina menerusi kerajaan kerjasama G2G kerana kita sedar kejadian Tanduo misalnya bukan berlaku musim kerajaan Warisan itu lagi parah dan teruk berbanding dengan hanya kita membawa usul untuk dibincang, diselesaikan di peringkat negara-negara ASEAN, tegas beliau.



   

Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2020 07:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Buritan replied at 16-9-2020 06:48 PM
Bg aje laa sabah pie pedal tuu pd filipina..abis cite..dah ko yg nak berunding dgn filipina sgt..  ...

Mamat vape ni mmg budus pon. Pie suggest suruh buat rundingan jerk bukan suruh mengiktiraf pon sbb tuntuntan pinoy dah melampau dan menganggu gugat kedaulatan sabah.
Reply

Use magic Report

Post time 16-9-2020 07:38 PM From the mobile phone | Show all posts
darkness replied at 16-9-2020 06:51 PM
Mmg betul apa hishamudin ckp. Buat apa layan tuntutan pelipin sedangkan kita tak iktiraf lun tuntu ...

Mamat vape ni mmg budus yakmat..mmg tugas federal spatutnya menjaga keselamatan pantai timur sabah memandangkan wisma putra tu bwh h2o. Org suruh berunding jah bukannya suruh mengiktiraf .kalo x berunding,tiap2 tahun ler pinoy ni claim sabah tu dorg punya.punya la berlembut sgt gomen msia ni smpaikan peta pinoy ada kawasan sabah! Lgi mau salahkan pie ka? Pati2 yg dok masuk tu ,apa gomen abahcow buat? Langsung teda sekatan ooo
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list