Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
12Next
Return to list New
2091
View
22
Reply

[Tempatan] Pamer ayat al-Quran, pemilik restoran bukan Islam diberi amaran

[Copy link]

Author: EJALTI       Show all posts   Read mode

Author
Post time 17-9-2020 11:42 PM | Show all posts |Read mode
Pamer ayat al-Quran, pemilik restoran bukan Islam diberi amaran

https://www.sinarharian.com.my/article/101515/EDISI/Perak/Pamer-ayat-al-Quran-pemilik-restoran-bukan-Islam-diberi-amaran

NORMAWATI ADNAN | | 17 September 2020


Restoran yang telah tiga tahun beroperasi didapati mempamer representasi takrif halal melalui penggunaan ayat-ayat al-Quran di dalam premis sebagai dorongan makanan di situ halal kepada pelanggan Muslim.

MANJUNG - Pengusaha sebuah restoran di Seri Manjung, di sini diberi amaran selepas dikesan menggunakan hiasan ayat al-Quran tanpa kelayakan yang sah di dalam premis hingga mengelirukan pelanggan Muslim.

Ketua Cawangan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Manjung, Wan Muhammad Badro Wan Mahmood berkata, dalam pemeriksaan sekitar jam 11 pagi hari ini didapati premis yang telah tiga tahun beroperasi itu dimiliki orang bukan Islam dan menyediakan makanan serta minuman kepada orang awam.

Menurutnya, peniaga berkenaan turut gagal mengemukakan suatu perakuan atau pengesahan daripada Jabatan Agama Islam yang melayakkan premis menggunakan representasi terbabit di dalam premis.


Pemeriksaan dijalankan Pegawai dan anggota KPDNHEP Manjung di sebuah restoran di Seri Manjung hari ini

"Aduan mengenai operasi restoran ini telah diterima daripada orang awam dan siasatan awal mendapati, mereka telah mempamerkan representasi takrif halal melalui penggunaan ayat-ayat al-Quran di dalam premis sebagai dorongan makanan di situ halal kepada pelanggan Muslim.

"Kita telah bertindak menahan pemilik perniagaan itu untuk diambil keterangan dan beberapa barangan terlibat juga telah disita untuk siasatan lanjut," katanya dalam satu kenyataan media di sini hari ini.

Beliau berkata, kes akan disiasat di bawah kesalahan Perenggan 4 Perintah Perihal Dagangan (Takrif Halal) 2011 yang boleh dikenakan denda tidak melebihi RM1 juta atau penjara tidak lebih tiga tahun atau kedua-duanya.

Katanya, KPDNHEP Manjung memandang serius dan akan mengambil tindakan tegas terhadap peniaga-peniaga yang menggunakan perbahasan halal ke atas premis dan barang-barang makanan serta perkhidmatan keluaran mereka.

"Pengusaha restoran atau syarikat-syarikat juga diingatkan untuk memastikan bahawa setiap makanan atau barang-barang keluaran mereka hanya menggunakan perakuan dan penandaan halal daripada pihak berwibawa sebagaimana yang dinyatakan dalam undang-undang," katanya.

Jika terdapat mana-mana premis yang diragui atau didapati melakukan kesalahan penyalahgunaan ungkapan dan penandaan halal, masyarakat disaran melaporkannya menerusi Bilik Gerakan KPDNHEP Manjung di talian 05-6871100 atau Pusat Arahan Penguatkuasaan (Enforcement Command Centre) 03-8882 6088 atau 03-8882 6245.




Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 18-9-2020 08:06 AM From the mobile phone | Show all posts
Ini baru betul2 penunggang agama.
Kenapa mesti bagi amaran?
Reply

Use magic Report

Post time 18-9-2020 08:55 AM | Show all posts
Restoren India selalu buat mcm ini. Konon mamak muslim ceh
Reply

Use magic Report

Post time 18-9-2020 10:04 AM From the mobile phone | Show all posts
Benci sangat kat Melayu dan Islam.. Tapi tetap kena tunggang Islam semata2 nak dapat keuntungan.

Reply

Use magic Report

Post time 18-9-2020 10:11 AM | Show all posts
India ni susah sikit nak trace Islam ke tak

kalo cina dia cuma tipu pada nama produk
dengan sijil halal je biasanya
Reply

Use magic Report

Post time 18-9-2020 10:59 AM From the mobile phone | Show all posts
mohon selangor dan dbkl buat benda sama
Reply

Use magic Report

Post time 18-9-2020 11:21 AM | Show all posts
patut denda dengan jumlah yang tinggi sebab menipu dan menghina Islam..
Reply

Use magic Report

Post time 18-9-2020 11:30 AM From the mobile phone | Show all posts
sarah82 replied at 18-9-2020 10:04 AM
Benci sangat kat Melayu dan Islam.. Tapi tetap kena tunggang Islam semata2 nak dapat keuntungan.

...

Tak masuk pun kat yg ratib melayu dekat sini.. sebab kena dekat leluhur parashit, terus diam sekor2
Reply

Use magic Report

Post time 18-9-2020 11:43 AM From the mobile phone | Show all posts
Kurex replied at 18-9-2020 11:30 AM
Tak masuk pun kat yg ratib melayu dekat sini.. sebab kena dekat leluhur parashit, terus diam sekor ...

Hahahaaha.. Dan2 tak rasis tau..
Reply

Use magic Report

Post time 18-9-2020 12:34 PM From the mobile phone | Show all posts
sarah82 replied at 18-9-2020 11:43 AM
Hahahaaha.. Dan2 tak rasis tau..

Kena dekat leluhur sendiri, terus masuk balik penis dalam kulop.. cuba kalau Melayu mulia, terus meratib... Siap bertakbir lagi
Reply

Use magic Report

Post time 18-9-2020 12:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Kurex replied at 18-9-2020 12:34 PM
Kena dekat leluhur sendiri, terus masuk balik penis dalam kulop.. cuba kalau Melayu mulia, terus m ...

Hahaha.. Tau x apa.. Siap sentap lagi tau.
Reply

Use magic Report

Post time 18-9-2020 12:42 PM | Show all posts
Harap di kawasan dan negeri lain pemeriksaan yang sama dilakukan juga untuk elak kekeliruan dikalangan masyarakat
Reply

Use magic Report

Post time 18-9-2020 01:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Knpa amaran je.. Rampas je lesen.. Saman dan penjara pemilik kedai makan tu.. Hukuman kena keras.. Kalau x depa x takut.. Nanti jadi lagi.. Pastu bgtau sekali dlm paper nama kedai tu biar orang ramai tau..
Reply

Use magic Report

Post time 18-9-2020 01:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by TomyamPuteh at 18-9-2020 01:26 PM

Aku nk dgr mn@salamon bg komen jer
Reply

Use magic Report

Post time 18-9-2020 09:50 PM | Show all posts
melayu yang ketagih mamak ni kekdg bukan tak tau kedai hindu tapi tak peduli.

Kedai cina walau bersih dia geli, kedai hindu toilet berkerak dapur penuh tikus dorang ok pulak.

Tak percaya just buka mata lebih sikit ja. Ini cerita lembah klang la.

Reply

Use magic Report

Post time 18-9-2020 11:07 PM | Show all posts
amaran je!!!


kena pukau ke apa
Reply

Use magic Report

Post time 18-9-2020 11:07 PM | Show all posts
supermum replied at 18-9-2020 08:55 AM
Restoren India selalu buat mcm ini. Konon mamak muslim ceh

Yg Bodoh tertipu Melayu jugak Noooo....
Reply

Use magic Report

Post time 18-9-2020 11:08 PM | Show all posts
relaxjek replied at 18-9-2020 01:09 PM
Knpa amaran je.. Rampas je lesen.. Saman dan penjara pemilik kedai makan tu.. Hukuman kena keras.. K ...

Da amik under table
Pejadah nak saman menyaman
Tiap bulan wang masyukkkkk
Reply

Use magic Report

Post time 19-9-2020 01:35 PM From the mobile phone | Show all posts
TomyamPuteh replied at 18-9-2020 01:09 PM
Aku nk dgr mn@salamon bg komen jer

Sting tomyam yahuuu
Reply

Use magic Report

Post time 20-9-2020 06:27 AM From the mobile phone | Show all posts
Ada satu resto mamak ni xjual masakan daging lembu..kambing adaa..
Tapi setiap jumaat tutup tengahari utk solat jumaat.
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list