View: 2048|Reply: 1
|
Bagaimana Menulis Pelan Perniagaan (Business Plan)?
[Copy link]
|
|
Edited by AMACC at 5-10-2020 11:39 AM
5 perkara utama ini perlu anda buat sebelum sediakan pelan perniagaan.
- Rangka setiap proses dalam menjalankan perniagaan.
- Rangka kos-kos yang diperlukan.
- Kenal pasti kemahiran dan siapa yang diperlukan.
- Kenal pasti pasaran yang bersesuaian.
- Kenal pasti pesaing dalam pasaran.
Bila semua ini sudah dikenal pasti baru mudah anda nak buat pelan perniagaan.
Apa pula perkara wajib yang perlu ada?
1. Maklumat Perniagaan
Anda perlu gambarkan secara ringkas dan spesifik maklumat perniagaan anda seperti, nama syarikat, tarikh penubuhan, aktiviti-aktiviti utama perniagaan dan termasuk juga maklumat pengurusan organisasi.
2. Analisis Pasaran
Ramalkan apa yang diperlukan oleh pelanggan, tentukan siapakah sasaran pelanggan dan juga saiz pasaran. Selain itu, penting juga untuk anda menjelaskan keunikan barang atau servis yang ingin ditawarkan kepada pelanggan anda.
3. Pesaing Bisnes Anda
Kenal pasti siapakah pesaing utama perniagaan anda dan buat satu analisis untuk mengetahui apakah kekuatan dan kelemahan yang ada pada pesaing.
4. Strategi Operasi
Bahagian ini anda perlu senaraikan semua aktiviti yang terlibat daripada penyediaan produk hingga pengeluaran produk. Selain itu, senaraikan juga bahan atau alatan yang digunakan dalam penyediaan produk anda. Gambarkan juga ruang yang digunakan dalam menjalankan aktiviti perniagaan anda dan tenaga buruh / pekerja yang diperlukan.
5. Rancangan Kewangan.
Rancangan kewangan ini perlulah disediakan untuk memudahkan pembaca memahami dan menilai status perniagaan anda. Analisis kewangan boleh dibuat berdasarkan satu pro forma penyata kewangan yang lengkap dan terperinci.
Penyata kewangan yang diperlukan:
- Penyata aliran tunai
- Penyata untung rugi
- Kunci kira-kira
Tidak kiralah sama ada anda seorang usahawan atau tidak, mereka yang benar-benar boleh realisasikan apa yang diinginkan, adalah mereka yang menulis pelan perniagaan berbanding yang hanya berkata-kata dan berangan-angan dalam kepala.
Rujukan: amacc.com.my
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
SERVIS PENGURUSAN AKAUN SYARIKAT
Adakah anda menghadapi masalah untuk merekod transaksi perniagaan dan menyediakan dokumen secara teratur, sejajar dengan garis panduan yang ditetapkan oleh LHDN?
Kebanyakan pemilik syarikat lupa dan mungkin buat-buat lupa tentang kepentingan menguruskan perakaunan syarikat.
Tahukah anda kelewatan menghantar dokumen kepada akauntan anda boleh menyebabkan anda dikenakan kompaun?
- Anda menyerahkan dokumen lewat dan dokumen tidak tersusun.
- Jadi, penyata kewangan anda akan siap lambat dari tarikh yang sepatutnya.
- Seterusnya, akan menyebabkan audit anda tertangguh.
Akibatnya, banyak syarikat telah dikenakan KOMPAUN oleh LHDN dan SSM sehingga mencecah beratus ribuan ringgit.
Antara kesannya:
- Dikenakan kompaun dengan SSM sebab lewat hantar Laporan Penyata Kewangan.
- Dikenakan penalti dari LHDN sebab lewat hantar borang.
- Kena bayar cukai tinggi sebab tidak urus.
- Kerugian kerana aliran tunai terjejas – sebab kena bayar penalti / kompaun.
Perkara ini amatlah merugikan syarikat.
Oleh itu, AMACC berasa tanggungjawab untuk membantu anda dalam menguruskan akaun syarikat dimana kami ada menawarkan beberapa servis akaun yang anda perlukan.
ANTARA PERKHIDMATAN YANG KAMI TAWARKAN :
- Merekod transaksi perniagaan dan mengekalkan dokumentasi secara teratur dan sejajar dengan garis panduan yang ditetapkan oleh LHDN.
- Membantu anda mengesahkan dan mengawal akaun anda.
- Memeriksa perisian akaun (accounting software) anda untuk memastikan ianya bersesuaian dengan operasi syarikat.
- Menawarkan perisian akaun (accounting software) yang bersesuaian dengan operasi syarikat.
- Menilai prestasi kewangan syarikat secara berkala.
PENYEDIAKAN AKAUN SECARA BULANAN (SEBULAN / 3 BULAN / 6 BULAN)
1. Kepentingan Pengurusan Akaun
- Kenalpasti kedudukan kewangan syarikat
- Dapat menganalisa dan elak penyelewengan
- Merancang cukai
- Pinjaman mudah diluluskan
- Dapat menyelamatkan syarikat daripada dikenakan kompaun
- Merancang dan mengawal perbelanjaan
2. Permasalahan yang sering berlaku jika sediakan akaun secara tahunan – setahun sekali
- Dokumen hilang / tidak tersusun
- Penyediaan akaun memakan masa yang lebih lama
- Tidak dapat merancang cukai
KELEBIHAN YANG ANDA AKAN DAPAT DARIPADA SERVIS INI:
- Dokumen anda lebih tersusun.
- Merekod transaksi perniagaan dan mengekalkan dokumentasi secara teratur dan sejajar dengan garis panduan yang ditetapkan oleh LHDN
- Akaun syarikat akan selesai pada masa yang telah ditetapkan.
- Tiada lagi kelewatan pada audit.
- Dapat menilai prestasi kewangan syarikat secara berkala.
- Boleh merancang cukai syarikat
HUBUNGI KAMI UNTUK DAPATKAN KONSULTASI PERCUMA DENGAN TEAM AMACC.
Tel: 03 8920 8081
Email: [email protected]
Web: amacc.com.my
|
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|