Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
1036
View
17
Reply

[Tempatan] Purdah, niqab tidak mampu halang jangkitan Covid-19, tetap akan disaman jika tak pakai mask. Semoga bermanafaat

[Copy link]

Author: I.am.PH       Show all posts   Read mode

Author
Post time 22-10-2020 10:00 PM | Show all posts |Read mode
Edited by I.am.PH at 22-10-2020 02:08 PM

Purdah, niqab tidak mampu halang jangkitan Covid-19
TUAN BUQHAIRAH TUAN MUHAMAD ADNAN | | 22 Oktober 2020



PUTRAJAYA - Pemakaian purdah dan berniqab tidak mampu menghalang individu tersebut daripada dijangkiti koronavirus (Covid-19).

Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, hanya dua jenis pelitup muka yang disaran digunakan untuk mengelak daripada dijangkiti virus berkenaan.

"Purdah satu lapisan tidak cukup (melindungi dari dijangkiti)," katanya pada sidang akhbar perkembangan terkini Covid-19 di kementeriannya di sini hari ini.

Menurutnya, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengesyorkan individu yang memakai purdah dan niqab turut memakai pelitup muka di bahagian dalam.

"Sama ada menggunakan pelitup muka perubatan ataupun fabrik tiga lapis di sebalik purdah," katanya.

Beliau berkata demikian mengulas mengenai keperluan pemakaian pelitup muka bagi wanita berpurdah.

Ia sekali gus menoktahkan persoalan bagi wanita berkenaan.

Rate

2

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Author
 Author| Post time 22-10-2020 10:06 PM | Show all posts
Covid-19: Muslim women with purdah or niqab not exempt from wearing face masks, says Dr Noor Hisham
Thursday, 22 Oct 2020 07:05 PM MYT



KUALA LUMPUR, Oct 22 Health Director-General Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah stressed today that Muslim women who wear niqab, or veils covering their face called purdah in Malay, are still required to wear face masks to curb Covid-19.

He said there are several criterias for wearing a face mask which are recommended by the World Health Organisation (WHO), those wearing a niqab are not exempted from these regulations.

We are all required to wear a face mask when in public since August 1. There are two types of masks, the medical and non-medical mask, he said in his daily press briefing, when asked if the regulations still apply to women wearing such veils.

The three-ply mask is used by medical officers and the sickly with chronic diseases. This is the recommended mask to wear for them.

However, for those who are not infected or sick you can wear the non-medical masks in public but they must be in accordance with the criteria set by WHO which states that a mask must have at least three layers, he added.

Dr Noor Hisham said the face masks must be worn inside the niqab.

He also said that WHO also allows the use of the fabric or cloth mask, explaining that fabric face coverings and masks are easy to find or make, and can be washed and reused.

Masks can be made from common materials, such as sheets made of tightly woven cotton. Instructions are easy to find online. Cloth masks should include multiple layers of fabric.

However, they must have three layers and not one, he added.



Niqab, which only shows the eyes, are worn by some Muslim women who subscribe to the more conservative view that a womans face is considered as aurat, or intimate body parts that must be covered.

The niqab is usually worn in Arab countries, but have now spread to some minority of Muslim women even in Malaysia.

The veil came under public spotlight after popular television host and entrepreneur Neelofa was reported last week confirming she now wears niqab, after starting to wear hijab or tudung a few years ago and starting her successful hijab business Naelofar.

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 22-10-2020 10:09 PM | Show all posts

Reply

Use magic Report

Post time 22-10-2020 10:32 PM From the mobile phone | Show all posts
Memanglah... kain kan...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-10-2020 08:53 AM | Show all posts
Wajib pakai face mask
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-10-2020 08:58 AM | Show all posts
Wanita berpurdah wajib pakai pelitup muka
2020-10-22 MNzm



WANITA berpurdah juga wajib memakai pelitup muka ketika berada di tempat awam, kata Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah,

Menurut Noor Hisham, kain purdah lazimnya hanya mempunyai satu lapisan dan tidak memenuhi syarat yang ditetapkan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Kalau pemakaian purdah hanya satu lapisan tidak cukup.

Jadi kita syorkan mereka yang memakai purdah dalam tu boleh memakai pelitup muka sama ada jenis fabrik atau pelitup muka tiga lapisan, katanya pada sidang media hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas sama ada wanita berpurdah perlu memakai pelitup muka.

Dr Noor Hisham memaklumkan terdapat 847 kes positif Covid-19 hari ini dan ia menunjukkan peningkatan berbanding 732 kes yang dilaporkan semalam.

Sabah kekal sebagai negeri mencatatkan rekod positif baharu tertinggi dengan 578 kes. C Malaysiapost

Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2020 09:36 AM | Show all posts
Harap spesis ini fahamlah apa yang DG Kesihatan tu cakap.....

Ya Allah beri lah mereka keupayaan untuk berfikir walau hanya untok seketika....
Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2020 10:17 AM | Show all posts
Kalau pakai facemask je xpayah pakai purdah pon orng xnampak muka kan. Aku dah terpikir jgak, org yg pakai purdah ni dia xpakai facemask ke atau pakai kat dalam, tapi macm mna dieorng mkn. mcm susah je
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 23-10-2020 10:51 AM | Show all posts
Semoga infonya bermanafaat...
Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2020 11:04 AM From the mobile phone | Show all posts
Zaman covid ni semua orang pun dah ibarat berpurdah sebab mata je yg nampak. Apalah susah2 nau nak berpurdah bagai. Mask pun dah cukup & lebih selamat bila pakai mask.
Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2020 11:09 AM From the mobile phone | Show all posts
Sepupu aku pkai niqab. Time mkn pnya la seksa aku tgk. Yg laki dia dgn senang lenangnya bantai telan apa yg ada dpn mata
Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2020 11:22 AM From the mobile phone | Show all posts
4 lapis mask baru kalis covid dan neraka conceptnya...
Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2020 11:26 AM | Show all posts
TomyamPuteh replied at 23-10-2020 11:09 AM
Sepupu aku pkai niqab. Time mkn pnya la seksa aku tgk. Yg laki dia dgn senang lenangnya bantai telan ...

dulu2 akk pun tertanya2 mcm mana lah diaorg mkn ni..selesa ke mcm mana..sekali adalah depan mata akk ada sorang ni pakai niqab .meja dia depan akk bila nak mkn jer dia selak,mkn jer selak..mcm kesian pl akk tgk.nampak tak selesa sbb sekeliling pun ada ramai org kan..tp dah itu yg diaorg nak kan..takper lah asalkan bahgia gitu..
Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2020 11:41 AM | Show all posts
ikanmasin replied at 23-10-2020 11:26 AM
dulu2 akk pun tertanya2 mcm mana lah diaorg mkn ni..selesa ke mcm mana..sekali adalah depan mata a ...

Islam ni setahu aku memudahkan.
Kalau pakai purdah pon nk makan boleh je bukak kjap kan
Kalau xsilap muka bukan termasuk dalam kategori aurat.
Bukan la nk kecam, tapi macm lagi menyusahkan diri je aku tengok,
Nak makan kene selak2.
Ni lagi saranan KKM kene pakai mask pulak. facemask tu boleh kot ganti purdah
Kalau pakai mask dngn purdah xboleh bayang pulak macm mna nk makan, selak kain ada pastu ada facemask
Kene pulak tarik facemask ke bawah mulut sbb nk suap makan masuk mulut, dan lakukanya berulang ulang?
berapa jam untuk sepinggan makanan?
Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2020 11:46 AM | Show all posts
PanjangCool replied at 23-10-2020 11:41 AM
Islam ni setahu aku memudahkan.
Kalau pakai purdah pon nk makan boleh je bukak kjap kan
Kalau xs ...

betul sbb tu akk malas nak tegur2 cuma tgk kan jer..kdg2 benda mudah pun nak disusahkan .ada tu cuma fesyen semata2 jg..sbb pakai celak lah pakai lipstik jg..amik gambar up kat fb ke ig ke.tak tau nawaitu org tu mcm mana...
Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2020 12:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Laa... baru ingat nak berniqab sebab lemas pakai mask...

Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2020 12:38 PM From the mobile phone | Show all posts
TomyamPuteh replied at 23-10-2020 11:09 AM
Sepupu aku pkai niqab. Time mkn pnya la seksa aku tgk. Yg laki dia dgn senang lenangnya bantai telan ...

ooo boleh slim la kogitu
Reply

Use magic Report

Post time 23-10-2020 12:46 PM From the mobile phone | Show all posts
Mesti geng2 burqa, niqab, purdah akan meroyan lps ni... Pakai mask pun dah nampak mata je skrg ni.. Aku ade tgk dpn mata yg pakai niqab, burqa ni lebih pd fesyen je.. Kening mata make up kumain.. Kalah kita yg pakai face mask je.. Perangai pun x la elok mn.. Kadang2 malu je kat anak2.. Sbb dia org bawak imej Islamic tp sebaliknye..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list