Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
12Next
Return to list New
1880
View
35
Reply

Tiga Tahun Belajar Al-Quran, Bandi Amuk Berjaya Khatam

[Copy link]

Author: CARI-MRO       Show all posts   Read mode

Author
Post time 16-1-2021 11:21 AM | Show all posts |Read mode
Selepas tiga tahun belajar mengaji al-Quran dari peringkat asas, penyanyi rock popular, Bandi Amuk, 57, bersyukur apabila berjaya khatam, baru-baru ini.


Bandi atau nama sebenarnya Nasabandi Jumat berkata, dia mula mengikuti pengajian sejak pertengahan 2017 dengan seorang ustaz.


"Saya cakap dengan ustaz itu untuk khatam dan dia alu-alukan. Alhamdulillah saya berjaya melakukannya. Selama tiga tahun belajar, dugaannya memang banyak. Walaupun boleh membaca al-Quran, saya pilih bermula dengan Iqra kerana nak betulkan tajwid dan mahraj. Itu yang buat jadi lama tapi tak kisahlah asalkan saya belajar.


"Sekarang, jika membaca surah Yassin saya boleh tahu mana harakat, mahraj dan sebagainya. Saya jadi seronok membaca surah Yassin kerana tahu mana nak berhenti," katanya kepada Harian Metro.


Kredit foto: Harian Metro




Bandi yang kini menetap di Johor Bahru berkata, jika ada persembahan di Sabah dan Sarawak, dia sanggup mengambil penerbangan awal supaya sempat belajar mengaji. Ada ketika saya sampai rumah jam 7 malam dan terus mandi serta bersiap-siap kerana kelas bermula jam 8.30 malam.


"Rasa sayang nak tinggal kerana kalau sudah mengaji memang terasa seronok. Saya nak pesan kepada sesiapa yang nak mengaji al-Quran, kalau boleh peluk dulu al-Quran, cium dan junjung atas kepala.


"Niat dalam hati semoga al-Quran ada dalam hati dan diri kita. Perasannya sangat seronok. Bukan tak boleh khatam sendiri di rumah tapi khatam di depan guru yang mengajar kita lain rasanya. Ia buat saya berhati-hati dan tak buat silap depannya," katanya.


Bandi berkata, dia juga tidak mahu apa yang dilakukannya dianggap seperti menunjuk-nunjuk kepada peminat.


"Rakan saya ustaz Radin meminta izin untuk keluarkan di Facebook. Saya fikir kalau ini salah satu pemangkin untuk orang belajar baguslah. Tiada niat untuk saya riak.


"Saya akan sambung lagi belajar lepas berakhirnya Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Saya terlambat khatam kerana biasanya ada persembahan pada Jumaat, Sabtu dan Ahad sedangkan Ahad ada kelas. Itu buat ia jadi tertangguh. Saya biasanya pulang ke Johor Bahru pada hari Isnin dan esoknya Selasa ada lagi kelas. Kadang-kadang badan terasa letih," katanya.


Bandi mengakui dia pernah membaca al-Quran dalam keadaan mata tertutup kerana terlalu penat.








"Ustaz kasihan melihat saya dan kata tak payah datang kalau letih. Namun, saya tetap datang kerana sayang nak tinggal kelas. Lagipun saya tengok orang yang belajar kemudian sudah nak mendahului saya.


"Saya menyeru kalau boleh rakan-rakan dan masyarakat Islam yang lain belajar mengaji al-Quran kerana kita sebenarnya dah nak sampai penamat. Sekurang-kurangnya kita ada bekalan nanti," katanya.


Dalam situasi pandemik Covid-19, Bandi kini membantu memasarkan perniagaan karipap sejuk beku hasil air tangan isterinya. -CARI

Sumber: Harian Metro

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 16-1-2021 11:33 AM From the mobile phone | Show all posts
Alhamdullillah, akhirnya dpt khatam AlQuran
Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2021 11:44 AM From the mobile phone | Show all posts
Bila slalu baca..kita jadi hapal
Tengok quran tu buat syarat je..benda dah ada.dalam kepala dah...
Mcm.kita baca surah lazim.tu lah...
Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2021 11:46 AM | Show all posts
tahniah... voley jadi iktibar..
Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2021 11:54 AM From the mobile phone | Show all posts
Oo nama dia sebenarnya mmg ada 'bandi' tu rupanya..ingatkan nama samaran je
Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2021 11:55 AM From the mobile phone | Show all posts
Alhamdulillah

Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2021 11:57 AM | Show all posts
first time dapat tengok muka heols...masa group lama dulu iols tak kenal
Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2021 12:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Tahniah bang{:love  
Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2021 12:23 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku imejin dia ngaji macam nyanyi yeyearghhh  
Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2021 12:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Bagusnya. Aku pun nak cari guru. Kalau setakai baca sendiri tu tajwid makrj kelaut kita pun tak.tau
Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2021 01:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Alhamdulillah & tahniah
Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2021 05:32 PM From the mobile phone | Show all posts
ooo ekkkkk???? alhamdulillah.. tp xyah lah nk gebang.
Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2021 05:39 PM From the mobile phone | Show all posts
Heols dah lama ke bukak topeng? Ni first time meols dpt tengok muka dia betul2
Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2021 07:23 PM From the mobile phone | Show all posts
Bila khatam..mak buatkan kenduri pulut kuning..{:childlike
Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2021 07:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Alhamdulillah. Bagusnya. First time tgk muka dia tanpa topeng.
Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2021 07:29 PM From the mobile phone | Show all posts
Dia bagus. Masa panggil dia kat satu  program ni soalan pertama dia tanya  tempat solat kat mana ...  
Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2021 07:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Alhamdulillah, tahniah bandi
Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2021 07:50 PM From the mobile phone | Show all posts
kiah_mai_pulak replied at 16-1-2021 05:32 PM
ooo ekkkkk???? alhamdulillah.. tp xyah lah nk gebang.

benda baik pun ko triggered.. ustaz dia yg war2kan

sedih hidup ko!
Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2021 07:55 PM | Show all posts
Tahniah diucapkan kepada Bandi, semoga cerita ini dapat menjadikan inspirasi kepada sesiapa untuk cintakan kepada Al-Quran
Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2021 08:53 PM | Show all posts
alhamdulillah
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list