CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 3165|Reply: 31

Sistem Online Jabatan Kerajaan Masih Menyedihkan? Harap Kerajaan Baru Cakna

[Copy link]
Post time 26-8-2021 12:33 PM | Show all posts |Read mode
Seorang pengguna Facebook meluahkan rasa kesal apabila sehingga ke hari ini, perkhidmatan atas talian di jabatan-jabatan kerajaan masih pada tahap menyedihkan sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).


Lin Haslinaz menulis dalam satu status dalam Facebook miliknya, keadaan tersebut menjadi semakin kurang efektif apabila temujanji secara atas talian sekali pun perlu ambil masa sebulan hanya untuk berurusan.


“Sehari dua ini saya perlu berurusan dengan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan pejabat pos.








“Bayangkanlah temujanji secara atas talian (online) paling cepat mengambil masa sebulan untuk berurusan. Itu pun terpaksa pilih cawangan di luar kawasan.


“Hari ini sekali lagi perlu berurusan dengan JPN pula. Nak buat temujanji online sehingga Januari 2022, tarikh penuh. Itu belum kira rencam borang-borang yang perlu diisi secara online,” katanya.


Misalnya di LHDN, sebelum ke kaunter pelanggan harus mengisi borang yang mengandungi terma-terma yang tidak semua rakyat marhaen pernah dengar atau tahu selama ini.


Selain itu, berikut adalah luahan Lin Haslinaz tentang situasi kurang baik di jabatan kerajaan yang dihadapinya :


“Langsung tak ‘friendly user’ sistemnya. Di nota pula dekat bahagian bawah ada ditulis kemungkinan temu janji akan dibatalkan sekiranya tidak mengisi dan bawa borang ini.


“Maka.. saya pun taram isi. Selepas itu, kena cetak dan bawa borang itu ke kaunter. Saya terbayang bagaimanalah pak cik dan mak cik dekat kampung tu kalau perlu berurusan dengan depa ni!


“Sampai kaunter katanya tak lengkap. Saya bagitahu tak tau nak isi sebab ada terma-terma yang saya tak familiar dan perlu merujuk kaunter.


“Hah! Mulalaaaaa dia tarik muka ‘COMMM 44’!!! Dia ingat dia pakai mask saya taktau dia tarik muka ke? Ehhhhh ini Psikologi A+ dulu tauuuu.


“Dia ingat kita ni hari-hari berurusan dengan diaorang ke? Seumur hidup ni baru first time hokeyyyyy, dahlah nak dapat date appointment sikit punya susah!


“Kena isi borang bagai, borang pula entah apa-apa terma diletaknya. Apa guna sistem? Harap-harap ada penambah baikan untuk sistem temujanji online ni please.


“Tak logik kena tunggu lama sangat untuk berurusan. Takkan kena tunggu tahun depan baru nak dapat tarikh? Macam mana nak produktif kalau macam ni?” soal Lin Haslinaz.




Sumber: Suara Merdeka
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 26-8-2021 12:40 PM | Show all posts
sebelum2 ni pun azab jua yach...
kalau call, payah nak jawab.
jangan call opis kerajaan satu jam lepas mula kerja, 1 jam sebelum rehat, 1 jam lepas lepas, 1 jam sebelum balik
Reply

Use magic Report

Post time 26-8-2021 12:44 PM | Show all posts
Bukan masaalah baru pun semua pun tahu mengenainya ramai yang dah share masaalah yang lebih kurang sama tapi masih tak ada perubahan
Reply

Use magic Report

Post time 26-8-2021 12:57 PM From the mobile phone | Show all posts
Ala tgok je la masa kena berebut slot temujanji astrazaneca tu.. kan mcm kesial
Reply

Use magic Report

Post time 26-8-2021 12:59 PM From the mobile phone | Show all posts
“Maka.. saya pun taram isi. Selepas itu, kena cetak dan bawa borang itu ke kaunter. Saya terbayang bagaimanalah pak cik dan mak cik dekat kampung tu kalau perlu berurusan dengan depa ni!

Makcik pakcik kampung diorg kenal je ngan org keje kerajaan ni. Lgpun diorg ada ketua kampung, ketua kg ni mmg lantikan kerajaan dpt elaun lg tu. Kalau ada apa2 rujuk ketua kg nnt pandai2 la ketua kg deal ngan jbtn berkenaan
Reply

Use magic Report

Post time 26-8-2021 01:02 PM | Show all posts
saya pelik
bila saya berurusan dengan JPN LHDN smooth jer
kengkadang rezeki
kalau kita jenis macam ni .. komplen komplen komplen ... hah mendapat Allah bagi kita perkara utk kita komplen lagi ...

musim2 pkp ni .. mestilah lama waktu temujanji sebab had menerima kustemer secara fizikal ..  had waktu berurusan secara fizikal etc ...

alahaiii
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 26-8-2021 01:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Ko sendirik pun kata main taram je isi. Takley ke gugel dulu tanya sapa2 ke.. sharelah skali apa terma yg ko tapaham tu curious sgt aku nak tau ni. Yg setau akulah, takat ni yg mcm jpj tu guna google form utk janji temu
Reply

Use magic Report

Post time 26-8-2021 01:06 PM From the mobile phone | Show all posts
jpn mmg lembaps sikit kot aritu..sakit hati sbb surat beranak hilang..pastu ada nk pakai surat beranak urgent sgt..xlena tdo tau..nsb baik ada yg  tlg xyah keluar p jpn
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 26-8-2021 01:16 PM From the mobile phone | Show all posts
entah2 pakcik makcik kat kampung tu lebih cakna dari awak dekk..
Reply

Use magic Report

Post time 26-8-2021 01:30 PM From the mobile phone | Show all posts
Masalah dah lama. Sebelum ni kaunter bukak, I memang elakkan call. Now kaunter banyak tutup. Dah waktu waktu pandemik sorang manusia pun tak ada office, nombor phone pulak hanya nombor office, email pun email office, memang payah sangat2 nak berurusan. Laman web bersawang no update at all. Diorang memang tak perasan benda ni ke? Atau sememangnya mereka sendiri tak perlu berurusan dengan jabatan jabatan lain?
Reply

Use magic Report

Post time 26-8-2021 01:34 PM From the mobile phone | Show all posts
Waktu pkp gaji depa penuh kan?
Reply

Use magic Report

Post time 26-8-2021 01:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Jangan mimpi laa nak upgrade dlm masa terdekat. Mau ambik masa setaun dua
Reply

Use magic Report

Post time 26-8-2021 01:41 PM | Show all posts
baru kluo gue ke kak?
Reply

Use magic Report

Post time 26-8-2021 01:54 PM | Show all posts
Kurex replied at 26-8-2021 12:40 PM
sebelum2 ni pun azab jua yach...
kalau call, payah nak jawab.
jangan call opis kerajaan satu jam l ...

Terima kasih kerana memahami. Hihihi
Reply

Use magic Report

Post time 26-8-2021 01:59 PM | Show all posts
dasar penjawat awam yg pemalas tak mau berkhidmat dgn ikhlas kpd rakyat! (segelintir)
Reply

Use magic Report

Post time 26-8-2021 02:25 PM From the mobile phone | Show all posts
tu yg sedih
kita komplen lagu mana pn depa punya sistem service gitu jgk
hauk sehauknya
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 26-8-2021 02:50 PM | Show all posts
dari servis lembab terus lencun

happy lah staff gomen skrg ni kerja pun aman2 kurang customer

Reply

Use magic Report

Post time 26-8-2021 02:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Sebelum covid pun hauk. Sekarang limited physical appointments, bertambah hauk lah. Hauk selamanya.
Reply

Use magic Report

Post time 26-8-2021 02:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Sistem halal tu 5,6 tahun lps pn kata nk upgred x upgred2 pn..
Reply

Use magic Report

Post time 26-8-2021 03:25 PM | Show all posts
sistem gomen, apa nak pelik...

sejak JPN suruh buat appointment dulu sebelum apa2 urusan, 3,4 bulan ke hadapan slot dah penuh..

meanwhile, kawan aku hari tu ayah dia meninggal nak g JPN utk dapatkan sijil kematian, disuruhnya book online, tapi penuh abis slot temujanji...last2 dia g walk in jer gamble... nasib la RELA n staf cawangan JPN tu berhati mulia selitkan juga la dia lepas dia tunggu dekat 3 jam


pemikir2 PTD dlm gomen tak pernah buat kajian situasi ke apa, kalau jadi camni apa solution, kalau camni apa nak buat...


ni bila dah jadi baru menggelabah
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

20-11-2024 10:15 PM GMT+8 , Processed in 0.268280 second(s), 31 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list