CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 22646|Reply: 117

Aurat Wanita

[Copy link]
Post time 5-7-2006 01:25 AM | Show all posts |Read mode
Salam Sejahtera semua,

Maaf jika isu ini telah dikupas sesebelum ini.  Perbincangan ini saya bawa kesini agar dapat diberi komen bersama untuk mendapatkan takrifan Aurat yg berlandaskan penerangan dari ayat2 al Qur'an.

Saya mulakan dengan surah An-Nuur 24:30-31, kerana banyak takrifan tentang aurat dan anggota zahir yg menjadi isu didlm masyarakat Islam dapat dilihat dari adaptasi keatas ayat2 ini.

Originally posted by guagcore at 2-7-2006 12:06 AM

hah.... sudah.... aku pulak yang kene jawab soalan, padahal isu sebenar masih cuba di elakkan.... dan paling aku 'terpegun' dengan jawapan ko berkenaan jawapan paling mudah iaitu apa itu anggota zahir ...


Dilema yang anda alami sekarang berpunca dari ketidakpercayaan anda terhadap ayat2 Tuhan yang mengatakan al Qur'an itu lengkap sebagai panduan hidup.  Maka bila Tuhan menyebut tentang aggota zahir, tanpa merujuk kepada keseluruhan ayat dan memahami konteks penerangan yg lebih meluas, anda dan rakan2 anda bertungkus lumus untuk mencari justifikasi untuk mengaitkan anggota zahir itu merangkumi rambut.  Hakikatnya didlm al Qur'an secara spesifik mahupun sebaliknya, tidak ada dinyatakan Rambut itu perlu ditutup.

Contoh ayat yang jelas untuk menentukan Rambut itu perlu ditutup adalah seperti berikut:

6 If a woman does not cover her head, she should have her hair cut off; and if it is a disgrace for a woman to have her hair cut or shaved off, she should cover her head.


Beginilah contoh ayat yg jelas untuk menjadikan hukum Rambut itu Haram dipertontonkan kpd orang lain.  Tetapi ayat diatas dipetik dari Kitab Injil 1 Corinthians 11:6 (New International Version)..  Jika seseorang itu menganut fahaman Injil dari New Testament maka perlulah dia memakai tudung kepala.

Walau bagaimana pun kita boleh melihat didlm al Qur'an bagaimana Tuhan memilih untuk menggunakan ayat Rambut secara spesifik iaitu didlm ayat 19:4, tetapi ayat ini juga tidak ada kena mengena dengan takrifan aurat.  Tuhan tidak lupa untuk menjelaskan rambut itu aurat jika ianya benar satu bentuk hukum dari Tuhan kerana janji Allah, penerangan yg diberi didlm al Qur'an itu lengkap untuk dijadikan panduan didlm kehidupan manusia.

Sekarang lihat pula apa yang al Qur'an terangkan tentang Aurat yg dapat dilihat dalam ayat terakhir 24:31(xvii)
24:30
(i)Qul lilmu/mineena yaghuddoo min absarihum
Say to the believers (M) (to) lower/humble from their eye sights

(ii)wayahfathoo furoojahum
and they (M) protect/safe keep from their genital parts between their legs

(iii)thalika azka lahum
that is more pure/correct for them

(iv)inna Allaha khabeerun bima yasnaAAoona
that God (is) expert/experienced with what they make/do .

Artikel didlm 24:30 ini berbentuk maskulin (M) dan ianya merujuk kepada lelaki.  Bagi kaum lelaki, selain dari keperluan menutup kemaluan (furoojahum) mereka, tidak banyak kontroversi melainkan diingatkan agar mereka menjaga penglihatan mereka.

Manakala untuk wanita, ayat 24:31 menggunakan artikel femininum (F), dan seterusnya:-
24:31
(i)Waqul lilmu/minati yaghdudna min absarihinna
And say to the believers they (F) lower/humble from their eye sights,

(ii)wayahfathna furoojahunna
and they (F) protect/safe keep from their genital parts between their legs

(iii)wala yubdeena zeenatahunna
and they do not show their decoration/beauty

(iv)illa ma thahara minha
except what appeared/is visible from it,

(v)walyadribna bikhumurihinna AAala juyoobihinna
and they hold in place with their covers on their collar opening in chests

(vi)wala yubdeena zeenatahunna
and they do not show their decoration/beauty

(vii)illa libuAAoolatihinna
except to their husbands

(viii)aw aba-ihinna
or their fathers

(ix)aw aba-i buAAoolatihinna
or their husband's fathers

(x)aw abna-ihinna
or their sons

(xi)aw abna-i buAAoolatihinna
or their husband's sons

(xii)aw ikhwanihinna
or their brothers

(xiii)aw banee ikhwanihinna
or their brother's sons

(xiv)aw banee akhawatihinna
or their sisters' sons

(xv)aw nisa-ihinna
or their women

(xvi)aw ma malakat aymanuhunna
or what their right (hands) owned/possessed

(xvii)awi alttabiAAeena ghayri olee al-irbati mina alrrijali
or the followers/servants (those) not (owners) of need/desire/intelligence and resourcefulness from the men

(xviii)awi alttifli allatheena lam yathharoo AAala AAawrati alnnisa-i
or the child/children, those who did not see and know of on the women's shameful "Aurat"

(xix)wala yadribna bi-arjulihinna liyuAAlama ma yukhfeena min zeenatihinna
and they (F) do not set apart with their (F) legs to be known what they (F) hide from their decoration/beauty

(xx)watooboo ila Allahi jameeAAan ayyuha almu/minoona laAAallakum tuflihoona
and repent to God all together , oh you the believers, maybe/perhaps you succeed/win.

---bersambung

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 5-7-2006 01:26 AM | Show all posts
HURAIAN
24:31
(i) Seperti juga seperti suruhan yg  kepada lelaki didlm 24:30, wanita juga disuruh untuk menjaga pandangan mata.

(ii-iii) Awalan wa sebelum zeenatahunna adalah merujuk kepada furoojahunna.  Penggunaan zeenatahunna/decoration/beauty didlm konteks ayat 24:31 dijelaskan didlm penghujung ayat yg sama yg saya pecahkan kpd bahagian (xix).  Sebelum itu elok juga diperhatikan perkataan yadrib/darab yg digunakan didlm (xix) untuk melihat pertalian dengan definasi zeenatahunna.

(xix)yadrib/darab bermaksud move, separate, being apart, to put a distance dan boleh dilihat penggunaannya dalam al Qur'an eg 4:34, 4:94 ,4:101, 14: 45 , 39:27 , 37:93 etc.

Biarjulihin/Rijla bermaksud peha/legs dan bukannya kaki/feet.  Ayat untuk kaki/feet adalah qadam, dan penggunaan ayat qadam tidak ada didlm ayat 24:31.  Pemerhatian ini adalah penting untuk kita melihat rasional takrifan zeenatahunna/decoration/beauty sebagai furoojahunna.

Pemahaman secara tradisi menakrifkan yadrib/darab sebagai menghentak kaki sebagai larangan berbentuk kiasan dan ini tidak ada sandarannya didlm al Qur'an.  Tafsiran yg sama digunakan didlm 4:34 untuk menjustifikasikan penggunaan kekerasan keatas wanita (isteri) didlm konteks rumah tangga.  Ayat 4:34 didlm pengunaan yadrib/darab lebih tepat ditakrifkan kepada pilihan untuk berpisah sementara waktu.  (to stay apart)

Berbalik kepada (xix), dengan aksi mengangkangkan/menjarakkan peha, ini akan menyerlahkan apa yang didefinasikan sebagai zeenatahunna/decoration/beauty dan objek yg dimaksudkan adalah furoojahunna.

(iv)illa ma thahara minha
except what appeared/is visible from it,

Ayat diatas dijadikan rujukan untuk menjustifikasikan Rambut itu aurat, malah jika dilihat tafsiran yg bersifat terbuka sebegini, ada yg mengambil jalan mudah dengan menakrifkan segala anggota wanita itu sebagai aurat, malah sehinggakan suara wanita juga tidak lepas ditakrifkan kedalam kategori ini.  Kita boleh lihat polar pemakaian yg diamalkan di negara kita, Timur Tengah, Afrika dan tak ketinggalan ala Taliban.

Sekali lagi, bila dilihat penggunaan "from it/minha" ianya merujuk kpd furoojahunna.  Apa2 selain dari "illa/except" furoojahunna adalah kesinambungan dari ayat (iii)wala yubdeena zeenatahunna -  and they do not show their decoration/beauty

Seterusnya dari arahan (i-iv) ditambah dgn (v) yg memasukkan keperluan menutup (bikhumurihinna) belahan dada juyoobihinna.  Kata Khumuru dari kata akar Kh-M-R bererti "to cover, tutup" dan ini secara tradisi sering dikaitkan dengan tudung kepala walaupun tiada ayat yg menyebut tentang kepala didlm 24:31.

(vi-vii) awalan "wa" digunakan sekali lagi bagi merujuk kepada objek yg diceritakan sebelum ini (i-v) dan ini tidak boleh dipertontonkan "except/melainkan" kpd suami.

(viii) untuk golongan2 seterusnya (viii-xviii) awalan "aw" adalah merujuk kepada golongan yg tidak dibenarkan dipertontonkan zeenatahunna seorang wanita.  Jika golongan2 ini ((viii-xviii) dibolehkan melihat zeenatahunna seorang wanita, ini akan dimulakan dengan awalan "wa" (dan) dan tidak "aw" (or).

Apabila awalan "aw" disamakan dengan "wa", kekeliruan timbul untuk mendefinasikan apa itu zeenatahunna seorang wanita kepada si suami dan bapa suami, anak2, anak tiri, dll yg  tidak perlu ditutup.  Fahaman secara tradisi akan mengaitkan Rambut sebagai objek yg paling mudah untuk menjustifikasikan sebagai salah satu zeenatahunna.

Al Qur'an, sesuai sebagai kitab yg menerangkan kandungannya sendiri, tanpa memerlukan manusia untuk terteka2 apakah itu takrifan zeenatahunna didlm konteks ayat 24:31, menjelaskan perkara ini didlm bah. (xix) yg menunjukkan zeenatahunna itu terletak diantara celah peha iaitu furoojahunna

Bahagian (viii-xviii) akan menjadi kucar-kacir jika golongan ini dibenarkan untuk melihat zeenatahunna/furoojahunna seseorang wanita.

Dialukan2 komen untuk diperbetulkan mana2 yg tidak tepat.

Salam Sejahtera.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

ninty This user has been deleted
Post time 5-7-2006 10:51 AM | Show all posts
kalau kita kata pakaian perempuan kene(x masuk kira xleh pakai minyak wangi dll) :

tidak nipis
tidak ketat
hanya menampakkan tapak tangan dan muka
tudung labuh menutupi dada

laki plak menutupi antara pusat dan lutut

cukup tak?

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 5-7-2006 11:36 AM | Show all posts
Originally posted by M5 at 5-7-2006 01:25 AM
Salam Sejahtera semua,

Maaf jika isu ini telah dikupas sesebelum ini.  Perbincangan ini saya bawa kesini agar dapat diberi komen bersama untuk mendapatkan takrifan Aurat yg berlandaskan penerang ...


Boleh tahu siapakah yang mentafsirkan ayat-ayat al-quran seperti yang anda kemukakan ini? Adakah ia ditafsir sendiri oleh anda berdasarkan pemahaman bahasa Arab yang tinggi ataupun ada ulama-ulama lain yang melakukan demikian.
Tidak adakah sedikit pun hadis nabi(maksud saya bukan hadis quran) yang boleh anda kaitkan??
Bagi orang-orang yang menafsirkan al-quran apakah cukup mempunyai ketinggian ilmunya dan pengetahuan tersirat yang ia mempunyai autoriti untuk menyampaikannya??

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 5-7-2006 11:50 AM | Show all posts
Thanks M5 for sharing your opinion.

I don't have much comment on most part of it. I wrote my views many times in this forum, either in MM or in LP with regards to MY OPINION on awrah. Once in LP I wrote it in great detail discussing the subject matter from my point of view on quranic verses, but tried to find it just now but can't find it, maybe it was deleted since it was written somewhere in 2003 (and that thread was the reason why people called me liberal :lol ).

I wrote about this in very simple way in this thread : http://forum.cari.com.my/viewthr ... p;extra=&page=1

But actually I am more interested in the interpretation of "walyadribna bikhumurihinna" as there is where most people differ. On this matter, I wrote something about my opinion on the same thread page 4, including my part of opinion on the connection with what Corinthian 11 said. http://forum.cari.com.my/viewthr ... p;extra=&page=4 post #88.

And all those written in that thread are strictly -------> only my opinion.

[ Last edited by  antiQue at 5-7-2006 11:52 AM ]

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 5-7-2006 10:33 PM | Show all posts
Originally posted by ninty at 5-7-2006 10:51 AM
kalau kita kata pakaian perempuan kene(x masuk kira xleh pakai minyak wangi dll) :

tidak nipis
tidak ketat
hanya menampakkan tapak tangan dan muka
tudung labuh menutupi dada

laki plak menu ...


Salam Sejahtera ninty,

Jika anda berpeluang membeli minyal wangi, saya syorkan jenama  Chanel No. 22.  One of my fav.

Berbalik kepada soalan tentang aurat lelaki/wanita, saya syorkan anda mengambil kira faktor sekeliling dan aktivikti yg dilakukan dan pilihlah pakaian yg dirasakan bersesuaian.  Al Qur'an menggariskan minimum standard didlm pemakaian yg menutup kemaluan lelaki/wanita.  Selebihnya anda yg dikurniakan akal sepatutnya dapat menilai jenis pakaian yg bersesuaian yg perlu dipakai.

Tuhan tidak memerlukan bantuan pihak ketiga untuk menetapkan apa yg dipanggil pakaian Islam.  Konsep yg dinamakan "Pakaian Islam" tidak ada sandaran dgn al Qur'an.  Apa yg ditekankan adalah budi pekerti dan amalan yg anda sumbangkan kepada masyarakat sekeliling.

O children of Adam, we have provided you with garments to cover your bodies, as well as for luxury. But the best garment is the garment of righteousness. These are some of GOD's signs, that they may take heed.


Diharap ini dapat membantu.

Salam Sejahtera.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Follow Us
 Author| Post time 6-7-2006 12:04 AM | Show all posts
Originally posted by Gravedigger at 5-7-2006 11:36 AM

Boleh tahu siapakah yang mentafsirkan ayat-ayat al-quran seperti yang anda kemukakan ini? Adakah ia ditafsir sendiri oleh anda berdasarkan pemahaman bahasa Arab yang tinggi ataupun ada ulama-ulama lain yang melakukan demikian.


Salam Sejahtera Gravedigger,

Sesetengah isu saya telah bawa berbincang diforum lain, tetapi isu di thread ini merupakan kali pertama saya bawa untuk dibincangkan (dan juga dikomen).  Saya tidak pasti jika sesebelum ini ada mana2 pihak yg mengutarakan hujah yg sebegini dalam membicarakan isu aurat.

Originally posted by Gravedigger
Tidak adakah sedikit pun hadis nabi(maksud saya bukan hadis quran) yang boleh anda kaitkan??


Persoalan yg sama diajukan oleh forumer lain yg menyoal kenapa tidak saya rujuk juga kepada koleksi hadis nabi selain dari hadis Qur'an dalam membicarakan tentang isu agama.

Maaf, Tuhan yang saya percayai melarang saya dari merujuk penerangan selain dari apa yg diterangkan didlm KitabNya.  

45:6
These are GOD's revelations that we recite to you truthfully. In which Hadith other than GOD and His revelations do they believe?

77:50
Which Hadith, other than this, do they uphold?


Tuhan juga ada menerangkan yg kandungan Kitabnya adalah lengkap dan jitu untuk dijadikan panduan hidup.

10:37
This Quran could not possibly be authored by other than GOD. It confirms all previous messages, and provides a fully detailed scripture. It is infallible, for it comes from the Lord of the universe.

7:52
We have given them a scripture that is fully detailed, with knowledge, guidance, and mercy for the people who believe.


Tetapi saya pasti, saudara gravedigger sudah biasa dengan hujah2 sebegini dari golongan yg dilabelkan sebagai Anti Hadis, Islam Liberal, etc,etc yg juga dikatakan gemar bermain2 dgn ayat2 al Qur'an.  Dalam bab ini, saya serahkan pada anda sendiri untuk menilai apa rasional saya menolak panduan selain dari al Qur'an dalam membimbing kehidupan saya.  Jangan ada orang kata darah saya halal kerana percaya pada al Qur'an sudahlah.

Originally posted by Gravedigger
Bagi orang-orang yang menafsirkan al-quran apakah cukup mempunyai ketinggian ilmunya dan pengetahuan tersirat yang ia mempunyai autoriti untuk menyampaikannya??


Tiada konsep autoriti didlm agama seperti yg saya faham.  Konsep rabbi, paderi, mullah, syeikh, imam, etc adalah remnant/legacy hasil inovasi yg diadaptasi kedalam agama Islam. Al Qur'an itu sendiri bertindak sebagai autoriti kepada kandungan dan penerangan ayat2 didlmnya.  Jika penerangan yg dibawa oleh saya atau sesiapun yg merujuk al Qur'an secara tidak tepat/tidak betul, ayat2 al Qur'an itu sendiri yg akan menunjukkan percanggahan tersebut.

Salam Sejahtera,

p/s Terima kasih atas pencalonan dan undian.  Maaf bertanya, thread undi itu untuk ape ye?

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 6-7-2006 02:43 AM | Show all posts
Originally posted by antiQue at 5-7-2006 11:50 AM
Thanks M5 for sharing your opinion.

I don't have much comment on most part of it. I wrote my views many times in this forum, either in MM or in LP with regards to MY OPINION on awrah. Once in LP ...



Salam Sejahtera antiQue,

You are most welcome.

Terima kasih ikerana memberi rujukan perbincangan sesebelum ini tentang aurat.  Saya juga telah membaca komen anda didlm link yg anda kemukakan.

Saya akui, takrifan "walyadribna bikhumurihinna" sering menjadi isu kontroversi bila membicarakan tentang aurat.

With their covers atau with their head covers?


Pertama sekali, saya pasti saudari jelas yg ayat tentang kepala, tidak ada didlm 24:31 dan ini pun telah dijelaskan oleh marquez  didlm post beliau.

Premis yg mengatakan secara tradisi wanita Arab telah mengenakan tudung kepala tidak perlu dikaitkan didlm tafsiran/pemahaman ayat 24:31.  Ini adalah kerana ianya tidak menerangkan konteks keseluruhan ayat, yg ada juga menyebut tentang our private parts/furoojahunna.  Either way, samada merujuk kepada juyoobihinna atau furoojahunna, isunya bukan timbul disebabkan masyarakat ketika al Qur'an diturunkan ada mengenakan pakaian untuk menutup objek2 ini atau tidak.

Pada pandangan saya, fungsi ayat 24:31 adalah untuk menggariskan minimum guideline untuk manusia berpakaian.  Dan jika anda perhatikan ayat 24:30-31, fokus ayat2 ini adalah berkisar kepada anggota kemaluan.  Tidak kepada rambut, kepala, tangan, kaki, muka atau suara sekali pun.   It's all about our genital parts between our legs.  That's all.

Atas sebab yg sama, sambungan dari 24:31 ttg furoojahunna, anda hanya dibenarkan untuk melihatkan furoojahunna which is addressed as zeenatahunna/decoration/beauty kepada sumai anda, dan TIDAK kepada orang lain.  Ini dapat dilihat dari diphthong "aw/or"  which acts as antonym to "wa/and".

Further to this, saya minta saudari perhatikan juga perenggan (xix) yg bila ditafsirkan mengikut tatabahasa yadrib/darab sebagai menjarakkan peha, dan tidak sebagai menghentakkan kaki yg diterjemahkan secara tradisi, zeenatahunna/decoration/beauty adalah jelas diertikan sebagai furoojahunna, dan tidak sebagai loceng kaki/perhiasan kaki. :hmm:


Salam Sejahtera

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 6-7-2006 02:44 AM | Show all posts
Jika diizinkan saya teruskan isu ini dengan merujuk juga ayat 33:59 yg sering kali dijustifikasikan sebagai asas untuk wanita mengenakan tudung kepala, jilbab, etc.

33:59
a ayyuha alnnabiyyu qul li-azwajika wabanatika wanisa-i almu/mineena yudneena AAalayhinna min jalabeebihinna thalika adna an yuAArafna fala yu/thayna wakana Allahu ghafooran raheeman

Literal
Literal You, you the prophet, say to your wives and your daughters and the believers' women they (F) near (lengthen) on them from their shirts/gowns/wide dresses, that (is)  nearer that (E) they (F) be known (better than being identified), so they (F) do not be harmed mildly/harmed, and God was/is forgiving, merciful.

Rashad Khalifa
O prophet, tell your wives, your daughters, and the wives of the believers that they shall lengthen their garments. Thus, they will be recognized (as righteous women) and avoid being insulted. GOD is Forgiver, Most Merciful.

Yusuf Ali
O Prophet! Tell thy wives and daughters, and the believing women, that they should cast their outer garments over their persons (when abroad): that is most convenient, that they should be known (as such) and not molested. And Allah is Oft-Forgiving, Most Merciful.

Pickthal
O Prophet! Tell thy wives and thy daughters and the women of the believers to draw their cloaks close round them (when they go abroad). That will be better, so that they may be recognised and not annoyed. Allah is ever Forgiving, Merciful.

Malay
Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenali (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.


Ayat yudneena ditafsirkan sebagai rendah dan melalui interpolasi maka di ertikan sebagai merendahkan/melabuhkan.  (Tetapi dlm bahasa melayu, melabuhkan boleh juga menyebabkan seseorang yg memakai kain pelikat, sebagai contoh akan berbogel.)

Secara literal, yudneena dari kata akar Danaa beerti dekat/mendekati/menyerupai dan bukannya rendah/merendahkan/melabuhkan.

Perhatikan juga ayat  adna didlm terjemahan Literal yg tidak ada dimasukkan didlm terjemahan2 yg lain melainkan ditambah didlm kurungan.  adna dari kata akar yg sama dengan Danaa dapat menerangkan rujukan tentang "thalika adna an yuAArafna" dan kaitannya dengan Aurat.

Ayat yuAArafna juga melalui pendekatan kebiasaan dimaksudkan sebagai mereka dikenali (sebagai perempuan yang baik-baik). Tetapi rujukan dari Abdul Mannan Omar's dictionary of the Quran, Ma'aruf boleh membawa maksud "befitting and custom of the society". (Ma'aruf dari kata akar ع ر ف - e-r-f . )  Anda juga boleh melihat pandangan tentang definasi Ma'aruf dari pautan http://en.wikipedia.org/wiki/Maaruf.   Saya dapati ianya relevan dengan isu yg dibincangkan disini.

Pada perenggan terakhir (selebihnya sila rujuk pada pautan diatas) saya quote:
Thus, a better translation of "Amr bil Ma'ruf wa Nahy an al Munkar" would be "Enforce that which is accepted [by the community], and prohibit that which is rejected."


Sebelum itu elok juga dilihat ayat sebelum ini, i.e 33:58 dan perhatikan "yuthoona" dan "yuthayna" didlm Q33:59.

Q33:58
Waallatheena yu/thoonaalmu/mineena waalmu/minati bighayri maiktasaboo faqadi ihtamaloo buhtanan wa-ithmanmubeenan

Dan orang-orang yang mengganggu serta menyakiti orang-orang lelaki yang beriman dan orang-orang perempuan yang beriman dengan perkataan atau perbuatan yang tidak tepat dengan sesuatu kesalahan yang dilakukannya, maka sesungguhnya mereka telah memikul kesalahan menuduh secara dusta dan berbuat dosa yang amat nyata.


Dengan melihat konteks yg lebih luas, saya dapati ayat2 Q33:58-59 adalah berkisar kepada saranan Tuhan bagi mengelakkan dari manusia menjadi mangsa disebabkan kaedah pemakaian/budaya yg tidak bersesuaian dgn masyarakat setempat.

Atas dasar yg sama, ayat2 ini menekan aspek social integration, terutamanya bila ada unsur yg merbahayakan diri, dan pakaian kita tidak patut menjadikan diri kita easy target for unnecessary persecution.

Pada penghujung ayat Q33:59 Allahu ghafooran raheeman juga elok dilihat bagi menjelaskan lagi isu ini. ghafooran walaupun kebiasaannya diterjemahkan sebagai Maha Pengampun, tetapi ghafooran primary meaning is 'to cover over' which leads to its meanings of 'protecting' & 'forgiving', thus in Q33:59, it can be seen as "protecting".

So in effect after telling the women/men to dress without drawing attention, the God emphasises that He is the one who covers, hides, protects; and that the clothes one wears are not what is the essence.


Salam Sejahtera.

[ Last edited by  M5 at 6-7-2006 02:46 AM ]

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2006 11:11 AM | Show all posts
saya syorkan anda mengambil kira faktor sekeliling dan aktivikti yg dilakukan dan pilihlah pakaian yg dirasakan bersesuaian.  Al Qur'an menggariskan minimum standard didlm pemakaian yg menutup kemaluan lelaki/wanita.  


M5 sembahyang pakai spenda sahaja boleh ke?
Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2006 03:59 PM | Show all posts
hah.kan betul ada pulak bdk m5 ni nak sentuh pasal isu ni pulak.
aku terangkan lagi la apa yg m5 nak bagtu.Dia nak bagitau macam ni, sebenarnya rambut tu bukan aurat.Sesapa yg tak pecaya baca la Quran.ada ke. Jadi sekarang sila lah tanggalkan tudung korang.Korang kena pecaya.Ni Quran yg tulis tau.

lagi.
Dia bagtu lagi yg ayat yudneena ditafsirkan sebagai 'rendah' dlm bahasa melayu, melabuhkan boleh juga menyebabkan seseorang yg memakai kain pelikat, sebagai contoh akan berbogel.) maknanya labuh tu bukan la tudung labuh ka..jilbab ke..baju yg dilabuhkan. tapi macam londeh la.kahkah.

-Isaalmasih-

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2006 07:01 PM | Show all posts

Sabda nabi: "Wahai Asma', sesungguhnya seorang perempuan apabila sampai umur Haid (baligh), tidak boleh dilihat daripadanya melainkan ini dan ini, lalu baginda mengisyaratkan ke Muka dan dua tapak tangan."

Hadith ini diriwayatkan dari 'A-isyah r.'anha. Al-Albani menSOHEHkannya di dalam Soheh Abi Daud.

Kalaulah M5 mendatangkan 1000 hujjah, 1000 tafsiran dan menulis 1000 page sekalipun, ia takkan lebih besar dan lebih bernilai dari sepatah perkataan nabi saw di atas.

wallahu a'lam.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 6-7-2006 07:33 PM | Show all posts
Originally posted by skywalker at 6-7-2006 07:01 PM

Sabda nabi: "Wahai Asma', sesungguhnya seorang perempuan apabila sampai umur Haid (baligh), tidak boleh dilihat daripadanya melainkan ini dan ini, lalu baginda mengisyaratkan ke Muka dan dua ...


Hmm... setahu saya, Abu Dawud sendiri yg mengatakan hadith ini lemah dari segi sanadnya, kerana salah seorang periwayatnya i.e Khalid bin Durayk tidak mendengar sendiri dari Aisyah menjadikan hadith ini mursal.

Hadith ini secara sendirian tidak dapat dijadikan hujjah, kecuali diperkuatkan oleh hadith lain e.g hadith mu'tajirat. Disebabkan taqwiyah ini baru ulama' mengklasifikasikan hadith ini sebagai hasan.

Note : Saya tidak membicarakan matannya, cuma status hadith sahaja.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 7-7-2006 01:10 AM | Show all posts
Originally posted by ibnur at 6-7-2006 11:11 AM


M5 sembahyang pakai spenda sahaja boleh ke?



Spenda cop apa yg ibnur biasa pakai?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 7-7-2006 01:27 AM | Show all posts
Originally posted by skywalker at 6-7-2006 07:01 PM

Salam Sejahtera skywalker,

Kalaulah M5 mendatangkan 1000 hujjah, 1000 tafsiran dan menulis 1000 page sekalipun, ia takkan lebih besar dan lebih bernilai dari sepatah perkataan nabi saw di atas.


Saya tidak mendatangkan 1000 hujah, malah sebenarnya 0-(zero-null-ellek-kosong) hujah yg mengatakan rambut itu Haram dipertontonkan pada orang ramai.  Tolong baca dan teliti penulisan saya sebelum membuat andaian.

Bila saya merujuk kepada penerangan ayat2 al Qur'an, memang saya nak mendatangkan 1000  atau jika boleh lebih dari itu, hujah kenapa rambut itu perlu ditutup, tapi malang sekali ayat yg mengatakan Rambut itu perlu ditutup, saya belum jumpa lagi.  Mungkin saudara boleh membantu saya? :hmm:

Salam Sejahtera
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 7-7-2006 01:30 AM | Show all posts
Originally posted by antiQue at 6-7-2006 07:33 PM


Hmm... setahu saya, Abu Dawud sendiri yg mengatakan hadith ini lemah dari segi sanadnya, kerana salah seorang periwayatnya i.e Khalid bin Durayk tidak mendengar sendiri dari Aisyah menjadikan h ...



Salam Sejahtera antiQue,

Terima kasih kerana sudi berkongsi pengetahuan tentang hadis Nabi.

Salam Sejahtera
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 7-7-2006 08:19 AM | Show all posts
Originally posted by M5 at 7-7-2006 01:10 AM

Spenda cop apa yg ibnur biasa pakai?


kenapa tak di jawap soalan ibnur? kenapa ditanya soalan lain kpd ibnur?
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2006 08:21 AM | Show all posts
Originally posted by kelat at 7-7-2006 08:19 AM


kenapa tak di jawap soalan ibnur? kenapa ditanya soalan lain kpd ibnur?



dia nak main-main la tu...  tak apa, kita tengok macamana dia jawab.  

samada dia tiada jawapan atau dia takut nak jawap.
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2006 08:25 AM | Show all posts
Originally posted by M5 at 6-7-2006 12:04 AM

Maaf, Tuhan yang saya percayai melarang saya dari merujuk penerangan selain dari apa yg diterangkan didlm KitabNya.  

45:6
These are GOD's revelations that we recite to you truthfully. In which Hadith other than GOD and His revelations do they believe?

77:50
Which Hadith, other than this, do they uphold?

Tuhan juga ada menerangkan yg kandungan Kitabnya adalah lengkap dan jitu untuk dijadikan panduan hidup.

10:37
This Quran could not possibly be authored by other than GOD. It confirms all previous messages, and provides a fully detailed scripture. It is infallible, for it comes from the Lord of the universe.

7:52
We have given them a scripture that is fully detailed, with knowledge, guidance, and mercy for the people who believe.

...


bolehkah dihuraikan sebab-sebab turunnya ayat2 di atas yg dijadikan hujah oleh M5?

[ Last edited by  kelat at 7-7-2006 08:26 AM ]
Reply

Use magic Report

Post time 7-7-2006 09:01 AM | Show all posts
Originally posted by M5 at 5-7-2006 10:33 PM
Salam Sejahtera ninty,
Jika anda berpeluang membeli minyal wangi, saya syorkan jenama  Chanel No. 22.  One of my fav.


Kenapakah kau syorkan jenama Chanel .22.Ada ke ayat dalam alquran yg syorkan pakai minyak wangi jenis.kalau ada sila berikan ayat-ayatnya.


Originally posted by M5 at 6-7-2006 12:04 AM
Salam Sejahtera Gravedigger,

Maaf, Tuhan yang saya percayai melarang saya dari merujuk penerangan selain dari apa yg diterangkan didlm KitabNya.   


Ada ke ayat al-quran yang melarang kau dari merujuk penerangan selain dari yang diterangkan dalam kitabNYA.
ada ke? jgn tahu tulis je.Mesti ada source dari Alquran tau sblm nak tulis.
Lagi sekali...Sapa tuhan yang kau percayai nih.
Apa kitab NYA  yg kau pakai? Apa makna 'NYA' bagi kau  dik..

Tiada konsep autoriti didlm agama seperti yg saya faham.  Konsep rabbi, paderi, mullah, syeikh, imam, etc adalah remnant/legacy hasil inovasi yg diadaptasi kedalam agama Islam.



Sila berikan ayat alquran yang mengatakan konsep rabbi, pader, nullah, syeikh, imam adalah remnant/legacy..?
ade ke ayat alquran tuh? kalau ada meh bgtu.Kalau tak jgn tulis.
Tak de konsep autoriti? Konsep rabi, pader,mullah syeikh? ni aku bgtu pembaca sekelian. 'etc' tu sebenarnya bagi bdk m5 ni termasuk jugak Nabi dan rasul2.

[ Last edited by  back_hand at 7-7-2006 09:17 AM ]

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

12-5-2024 07:01 PM GMT+8 , Processed in 0.768102 second(s), 47 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list