Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Author: merigigi

Buddhism and Islam

[Copy link]
Post time 7-7-2007 03:30 AM | Show all posts
Originally posted by merigigi at 7-7-2007 02:02 AM
thanks for your letter weiloon. i realize that i need time and indeedlots of patience to go fase through this. but your letter doescertainly help. now i must not think too much about it, and i thinkthings will come naturally.

to me being muslim is simple. syahadah and rukun islam and rukun iman. fullstop.

No sweat...

I think the main issue here is when people accept the difficulties from God but not cause by themselfs...

I am glad you open and learn to face it....

remember this.. all your problem,desire,hate, anger etc etc...

they are all ILLUSIONS........

if you ask your self why you feel so so negative...

take a few minutes to face it....

Hope this help your problem in your daily lifes....

to be good person is hard.. to be a bad person is easy....

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 7-7-2007 03:42 AM | Show all posts
thank you too merigi........

I was brought up as Buddhist by name only.. I think this happen to some muslim as well.. they are born as muslim but know nothing about Islam but call for Allah...

By explaning to you I too learn a few things or two new about Buddhism....

there is no level of Buddhist point etc...

But how deep you see the truth of impermance....

yes.. you see it in your problem.. but do you see this in the city, the sky, the earth, the sun, in you, your mind?

If you can see all this can experience and feel impermanance, then you are awakened...

I once think emptyness is nothingness.... but by explaning to you and look for reference, I learn that emptyness really mean
giving entity to impermanance....

there is a phrase in suttra which sounded like this....

emptyness is void, void is emptyness...

sounded unlogical?

well, if you ever feel down, remember this story....

look at the sky...look at the cloud...

the cloud is changing... you see a shape of the cloud.. then it changes with time.. you see another shape..

now you see a cat.. then you see a fish... the cat is gone.. yet you give entity to the cat by saying the cat exist while the cat is no longer there... now there is fish and then it changes again to bird... the fish is no longer there....

people face negative feelings due to this becoming and been...

they want the cloud to shape the shape they want to see... or they hold on to the past... when they see fish, they think cat, when they see bird, they think fish...

you will be free if you see cat as cat, you see fish as fish and see bird as bird.....

see this analogy in your life... when you feel down or depress, think of this... look at the sky...

look at the changing sky.....

everything is changing... impermanance..... emytiness is void and void is emptyness....

cling no past cling no future and you cling to yourself as in now and you experience you and you experience peace...

***Of course take the middle path la.. the flexibility that you mentioned.... you and I as layman are not determined and ready for the full path of Dhamma....

if we are ready, all this things do not matter anymore...

This is Buddhism all about... Impermance and how to let go of before and after. this is four noble truth....

and the eight fold path is just a step at a time...

now you graduated short course... congrad

now..... do this contradict with ISLAM?

[ Last edited by  wei_loon5063 at 7-7-2007 03:50 AM ]

Use magic Report

Post time 7-7-2007 05:45 AM | Show all posts
Originally posted by merigigi at 7-7-2007 02:02 AM
thanks for your letter weiloon. i realize that i need time and indeed lots of patience to go fase through this. but your letter does certainly help. now i must not think too much about it, and i  ...

ermm.. bit more extra....

many people want to solve the problem they face but do not want to solve the cause of problem that cause problem.

I post this somewhere else here I post again...

this is tibet circle of life

the chicken represent fear

snake represent greed

pig represent ignorant

when we desire, we become greedy, then we become ignorant by our greed then when we are ignorant and greedy, we become fear of losing it all... and again.......

it do not teach us to no desire at all.. BUT do not desire wrong thing....

when you made a decision or think or feel, remember this circle..... see what you will gain and what you will loss....

so, when you think that sometime, somehow, praying and Quran cant solve it, remember impermance, remember the sky story I told you and remember the circle of life above....do not remember Buddha but remember Dhamma as you are muslim..

peace

Use magic Report

Post time 7-7-2007 11:17 PM | Show all posts
................................................................................................................................................................................................................................................................

[ Last edited by  Bateesta at 11-7-2007 05:51 AM ]

Use magic Report

Post time 8-7-2007 02:09 AM | Show all posts
Originally posted by Bateesta at 7-7-2007 11:17 PM

Kau pun faham mksud takdir ialah keTETAPan , so mana konsep ko pilih sndiri tu..tu yg aku ckp..ko rasa je mcm ko piih sndiri , tp sebenarnya allah mmg dah tetapkan dr dulu APA YANG KAU AKAN ...

Don give her another Bateesta BOMB la...

She used to see one side of the coin....

Now she see another side of the coin....

as long as she forget not the first side i think it is ok for her to see which side she feels like when she want to....

this is a forum.. we deliver our knowledge and opinion.. let it be no forcing then

Use magic Report

Post time 8-7-2007 03:04 AM | Show all posts
takdir telah ditetapkan sejak kita lahir hingga kita meninggal dunia
kita cuma try our best dan berserah pada takdir

Use magic Report

Follow Us
Post time 8-7-2007 05:13 AM | Show all posts
................................................................................................................................................................................................................................................................

Use magic Report

Post time 8-7-2007 05:16 AM | Show all posts

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 8-7-2007 09:46 PM | Show all posts
Originally posted by wei_loon5063 at 6-7-2007 11:19 PM

ahahaa... penyakit apa yang kau maksudkan?

kau tau tak yang sekarang ini ada mat saleh guna meditasi untuk ubat penyakit....

tak pakai adalah kerana tak nak rasa selesa...

meditasi b ...

ok lah kau cakap meditasi cara budhha ialah lupa diri dan aware akan alam sekeliling, jadi apa yang kau dapt, kalau kau aware akan sekeliling kau, apa yang kau dapat? ketenangan? daripada aku lupa diri lebih baik aku ingat allah dan aku yakin dengan ingat allah hati akan tenang.

apa yang kau nafi kan tentang panas itu, sifat nya atau zatnya.

kalau kau rasa meditasi budhha itu betul, ikut cara yang betul tak payah adakan patung2 budhha kat kuil2.  sori lah aku cakap apa yang aku fikir betul aje, aku tak pernah ngaji pasal budhha pun.

Use magic Report

Post time 8-7-2007 11:08 PM | Show all posts

Reply #68 Bateesta's post

Sorry satu pun ayat yg kemukan bukan mengenai dasar Islam. Itu ayat mengenai ketentuan dan ketetapan Allah ke atas manusia. Aku tak suka nak label org tentang sejauh mane pemahaman tentang al-Quran, kalau benda serius boleh gelak-gelak dan persoalkan, seolah-olah kebenaran dipihak kau dan kau berangggapan bahawa setiap yang Islam akan ke syurga, kerana takdirnya/dilahirkan Islam, itu dah jauh dari ajaran yg sebenar. Cara kau berhujah pun seolah-olah sudah mencapai kesempurnaan agama, mengemukakan ayat-ayat seperti mengangkat darjat agama yg kau pegang, sejauh mana atau pun sesesat mane, tak tau lah. Berkata perkara yg buruk kepada orang-orang kafir, itu pun dah salah. Kenapa Iblis  Allah hina sebagai seburuk-buruk makhluk? Aku taknak kemukan ayat lagi, aku tak rasa kau xlayak untuk itu. Pendirian orang seperti kau ada telah dinyatakan dlm al-Quran, diantara yg menyekutukan Allah( berkata tentang keesaan Allah tetapi dihati mempersekutukan Allah). Perlakuan Syrik yg tak akan diampuni, akan disesatkan Allah sesungguh-sungguhnya. Persoalan takdir nie antara pegangan salah satu golongan Islam yg ada sekarang, mane satu kau sepatutnya tahu, sebab kau yg ikut, akan tetapi...

...hanya 1 dari berpuluh-puluh golongan tu yg terima oleh Allah, yang lain dah jelas sesatnya.

... akan sampai di hari Kiamat seorang rasul dengan hanya 1 orang umatnya, akan sampai seorang rasul dengan 2 orang umatnya, akan sampai seorang rasul dengan dirinya sahaja, akan sampai seorang rasul dengan 10 orang umatnya, akan sampai seorang rasul dengan ratusan umatnya dsb++"

Sorry ekk, baik jgn berbalah kita ikut ajaran masing-masing. Taknak jadi geng-geng RSF yang kebanyakan berbalah pasal agama, tanpa hujung pangkal, yg masing-masing bangga dengan agama mereka

[ Last edited by  Syarul at 8-7-2007 11:30 PM ]

Use magic Report

Post time 9-7-2007 12:35 AM | Show all posts

Use magic Report

Post time 9-7-2007 09:10 AM | Show all posts

Reply #71 Bateesta's post

kau kemukan "takdir" mane ade kat dlm ayat-ayat tu, nak bagi ayat baca la dulu, dan fahami, paranoid ke  atau ke engkau yg android paranoid?

Katakanlah: "Adakah di antara makhluk-makhluk: yang kamu sekutukan dengan Tuhan itu, sesiapa yang dengan memberi petunjuk kepada kebenaran? "Katakanlah: "Allah jualah yang memberi hidayah petunjuk kepada kebenaran; (kalau sudah demikian) maka adakah yang dapat memberi hidayah petunjuk kepada kebenaran itu, lebih berhak diturut, ataupun yang tidak dapat memberi sebarang petunjuk melainkan sesudah ia diberi hidayah petunjuk? Maka apakah alasan sikap kamu itu ? Bagaimana kamu sanggup mengambil keputusan (dengan perkara yang salah, yang tidak dapat diterima oleh akal)?" [12:35]

hidayah? bagaimana kamu ambil keputusan? dengan akal?

p/s: boleh ke al-Quran diangap senda gurau? ni ajaran mane nie..

[ Last edited by  Syarul at 9-7-2007 09:15 AM ]

Use magic Report

Post time 9-7-2007 03:57 PM | Show all posts
Originally posted by Bateesta at 9-7-2007 12:35 AM

Apa yg ko merepek ni , pnya byk ayat quran aku bg psl takdir kat muka sbelah..nape ko paranoid sgt

FYI , aku x prnah self claimed ckp teori atau fahaman aku btul..just bg pendapa ...

assalamualaikum,

dah le tu tak payah cerita pasal takdir, tajuk thread pasai budhha dan islam bukan pasal ko orang nak bertekak, kita ni kalau nak bertekak pasai takdir kita bukan orang nya, dengar dan patuh aje lagi senang.

ok babai

Use magic Report

Post time 9-7-2007 08:35 PM | Show all posts

Reply #73 madie's post

Aku rasa tunggu apa kata pembuka thread.  Hari tu sekali aku dah splitkan posting tak masuk scope topic.  Nampak masih ada lagi.

Use magic Report

Post time 9-7-2007 09:03 PM | Show all posts
Originally posted by ibnur at 9-7-2007 08:35 PM
Aku rasa tunggu apa kata pembuka thread.  Hari tu sekali aku dah splitkan posting tak masuk scope topic.  Nampak masih ada lagi.

aku sebenarnya risau si pembuka thread ni, ye la dia kan orang islam, tapi dia kata dapat ketenangan dalam budhha, sebenarnya dia silap, aku harap kita doakan lah dia dapat ketenangan dan kebenaran, yg aku heran bila aku suruh dia pm aku, tak ada pun, pelik betul, tapi dia boleh pm si wei loon tu,entah ya entah tidak, entah buaya entah katak yaaaa.

wahai simerigigi ke apa ke, marilah berbincang dengan aku ni ha, aku ni ikhlas nak tolong kau, tak payah bayar2 pun.

Use magic Report

Post time 9-7-2007 10:51 PM | Show all posts

Reply #75 madie's post

yee....

bincang la ngan kami....jgn laa biar kami nganga...

semua cara dlm buddha tu yg tak melanggar syariat dah ada elok dah dalam Islam....kenapa nak cari lain...

pasal ego sume dah ada dlm Islam cuma kadang2 biasalah Tuhan nak naik darjat kita Dia uji....
termasuk rasa bosan semua tu...supaya kita belajar bersabar dan belajar 'menikmati' kesusahan....
bukankah kita selalu berfikir?

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 10-7-2007 12:38 PM | Show all posts
Originally posted by ussopp at 5-7-2007 06:13 PM
pada pendapat sy yg cetek ilmu ni...semua cara buddism sesuai ngan Islam...

kecuali bab tiada Tuhan itu je...

YEKE???tapi saya yang dikelilingi mereka nih rase kebanyakkan yang mereka lakukan tak masuk akal..maaf.

Use magic Report

Post time 10-7-2007 03:53 PM | Show all posts
Originally posted by akulynn at 10-7-2007 12:38 PM

YEKE???tapi saya yang dikelilingi mereka nih rase kebanyakkan yang mereka lakukan tak masuk akal..maaf.

kalo gitu benarlah...jika ia tak masuk akal di sisi anda dan  di sisi agama Islam....

tapi manusia beza2....ada kata yg tu ok ada yg kata tak ok...

ada yg kata ni tak ok, yg tu pulak baguih....

yg penting masuk tak masuk akal tu sandarkan pada syariat Tuhan....settle!

Use magic Report

Post time 10-7-2007 04:02 PM | Show all posts
Originally posted by ussopp at 10-7-2007 03:53 PM

kalo gitu benarlah...jika ia tak masuk akal di sisi anda dan  di sisi agama Islam....

tapi manusia beza2....ada kata yg tu ok ada yg kata tak ok...

ada yg kata ni tak ok, yg tu pulak  ...

setuju..cuma merekakan suka berhujan menggunakan logik akal semata2...tu yang agak konpius tuh..

Use magic Report

Post time 10-7-2007 04:09 PM | Show all posts

Reply #79 akulynn's post

yup2!  tapi sbenarnya logik akal semata dah kira salah tapi...

yg dirisaukan ada juga yg suka guna logik perasaan, tu lagi susah sebab perasaan ni walaupun salah, dia lebih pure...

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

12-5-2024 02:19 AM GMT+8 , Processed in 0.066450 second(s), 42 queries .