|
assalamualaikum baru 2 ni adik saya telah meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya ,aruah meninggalkan seorang anak dan isteri.jenazah aruah telah dibawa balik ke kg halaman kami kat kelantan semuanya atas keizinan isteri beliau.alhamdulillah semua berjalan dengan lancar.
semua urusan menggunakan duit sumbangan serta sedekah dari orang yang datang melawat yang diserahkan pada isteri beliau serta mendapat keizinan darinya .dia mahu buat bacaan tahlil selama 7 hari.sebelum ni makcik saya sebagai tuan rumah telah berbincang dengar nya ,yang makcik tak mampu nak tanggung semua.isteri aruah dah bersetuju nak keluarkan perbelanjaan.
masalah sekarang ada suara sumbang mengatakan sesiapa yang makan jamuan selepas tahlil itu seolah 2 makan duit haram iaitu duit anak yatim .itu yang saya muskil .sekarang ni saya rasa serba salah . |
|
|
|
|
|
|
|
raser2 nyer...yg bab duit anak yatim tu kalu2 mak pak nyer dah
takder....since mak nyer ader lagi......dan dah pun memberikan
keizinan.....why not...? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #2 ikutsukerjerk's post
Sha rase camtu gak..
kalau kes yg makan harta anak yatim tu..kalau mak ayah die xde kan..
then, org lain yg ambik duit tu..
Dlm hal ni, ibu die ade kan..
Ibu die pun izinkan..
bukan ke dlm harta tu,ade part utk ibunye skali.. |
|
|
|
|
|
|
|
mintak nyampuk skit, walaupun agak lari dari topik persoalan, cume ada kait skit2 je pasal bab makan2 ni. pernah dengar satu kuliyah yang disampaikan oleh sorang Ustaz pasal kenduri arwah ni.. ustaz tu ckp sebaik2nya x dibuat jamuan2 makan. nak wat pun, cukup sekadar bertahlil... sepatutnya kita datang ke umah si mati untuk meringankan beban keluarga simati, bukan menyusahkan lagi keluarga dengan menyediakan makanan2 untuk org yang datang, sebab kita bukan wat majlis walimah.... adalah lebih baik kalau yang datang tu yang berikan sumbngan pada keluarga si mati..sumbangan berupa beras ke, gula ke etc.
tapi dah adat orang melayu mcm tu kan... tp my family memang x buat kenduri arwah.
nak tanye pada sesiapa yang arif pasal tahlil 7 hari tu.. is it bid'ah or not? |
|
|
|
|
|
|
|
memang dah adat kg macam tu ,yang sedekah tu memang banyak beras ,gula dan duit, duit tulah yang digunakan .....tapi ada orang pertikai kan .upah gali kubur dan segala kos yang kami gunakan termasuk sumbangan adik beradik,kami bukan orang senang semua ada tanggungjawab sendiri.
pasal kenduri tahlil 7 hari ni banyak pendapat yang berbeza ,ada yang kata tahlil ni bolih membantu aruah .kami cuma ikut permintaan isteri aruah je. |
|
|
|
|
|
|
|
Amalan membebankan keluarga si mati
Dalam laman blog dikenali sebagai Institut Al-Imam Syafie (Intis) seorang Pensyarah Jabatan Tilawah al-Quran Pusat Bahasa Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) Abdullah Bukhari Abdul Rahim menulis amalan kenduri arwah ini sudah pasti menyusahkan keluarga si mati yang masih lagi bersedih dengan kehilangan orang tersayang.
Katanya Rasulullah s.a.w ketika mendengar berita kematian Jaafar ibn Abi Talib, baginda bersabda: "Persiapkan makanan untuk keluarga Ja'far, kerana sesungguhnya mereka telah didatangi dengan apa yang menyibukkan mereka (kesusahan)." - Hadith riwayat al-Tirmidhi & Abu Dawud.
Keluarga si mati yang baru ditimpa musibah(al-Baqarah:155-157) perlu disokong dan dibantu.
Amalan di sesetengah tempat ini adalah salah, kerana katanya kesedihan keluarga si mati akan ditambah lagi dengan kesedihan lain seperti bebanan kewangan kerana perlu membayar upah orang membaca al-Quran, sembahyang jenazah dan kenduri arwah.
"Budaya mengadakan kenduri arwah bersempena kematian pada malam pertama, malam Jumaat, malam ketujuh, malam ke-40 dan malam ke-100 juga tidak mempunyai asas sama sekali dalam Islam," katanya yang dipetik dari laman web tersebut
Amalan itu membawa kepada pembaziran jika membabitkan penggunaan harta si mati tanpa jalan yang betul dan membabitkan penganiayaan harta anak yatim malah Majlis Fatwa Mesir pada 1947 memutuskan bahawa amalan berkenaan perlu dihentikan.
Ulama mazhab Syafie melarang kenduri arwah
Rujukan katanya boleh dibuat terhadap Kenyataan bekas Mufti Mesir Syeikh Hasanain Makhluf di dalam akhbar al-Ahram bertarikh 27 Julai 1947 dan Fatwa ini kemudian disahkan oleh Majlis Fatwa Mesir dan dikeluarkan dengan rasminya pada 14 Ogos 1947, bilangan 377.
Katanya lagi Ulama mazhab Syafie melarang budaya ini sebagaimana dipetik daripada buku Feqah Mazhab Syafie, al-Fiqh al-Manhaji.
Antara petikan kitab tersebut yang berbunyi:"Daripada bidaah apa dibuat keluarga si mati ialah dengan mengumpulkan orang ramai kepada makanan dengan upacara dinamakan berlalunya 40 hari dan seumpamanya."
"Sekiranya perbelanjaan makanan itu daripada harta peninggalan (si mati) dan di kalangan waris ada yang belum baligh, maka itu adalah dari perkara lebih haram.
"Ini kerana ia memakan harta benda anak yatim dan melenyapkannya bukan untuk kepentingan anak yatim itu. Terbabit juga dalam melakukan perbuatan haram ini setiap yang memanggil dan memakannya." ( rujukanjil 1/ ms 263, Damsyik: Dar al-Qalam).
Dalam pada itu pada Jun 2005 blog tersebut turut memetik ruangan Tazkirah di bawah tajuk 'Amalan Jahiliyyah Disangka Ajaran Agama' oleh Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat yang merujuk kepada pengarang kitab at-Tazkirah iaitu Al-Qurtubi berhubung isu kenduri arwah.
"Dengan jelas mengatakan bahawa diantara amalan jahiliyyah ialah mengadakan suatu himpunan beramai-ramai diperkuburan, di masjid atau di rumah dengan berzikir dan juga lain-lain bacaan, serta mengadakan jamuan makan minum dengan tujuan untuk orang mati, disebut orang sebagai kenduri Arwah.
"Dengan jelas perbuatan itu tiada Nas yang menjadi rujukannya dan tiada petunjuk sunnah yang menjadi ikutan, " kata Nik Aziz.
Kenyataan pahit dan mengejutkan
Kenyataan ini kata Nik Aziz mungkin agak keras dan pahit serta boleh jadi suatu penjelasan yang mengejutkan terutama terhadap mereka yang mengamalkan perkara tersebut secara ikut-ikutan dan membuta tuli tanpa mengkaji dari sudut ilmiyah.
"Tetapi inilah hakikat Islam yang mesti diakui oleh penganutnya yang sedia kembali kepada al-Quran dan Sunnah," katanya
"Tidak dapat dinafikan bahawa amalan tersebut telah berakar umbi di dalam masyarakat melayu, sehingga sebahagian dari mereka menganggap bahawa amalan tersebut adalah merupakan amalan agama yang mesti dilakukan setiap kali berlaku kematian," katanya lagi
Kata Nik Aziz lagi sungguhpun Nabi terlalu sayang terhadap umatnya terutama terhadap para sahabatnya yang sentiasa membantu Nabi di dalam suasana damai dan perang namun Nabi tidak pernah melakukan majlis zikir atau tahlil untuk sahabat-sahabatnya r.a yang mati.
"Orang yang paling sayang terhadap Nabi s.a.w. adalah para sahabatnya yang sentiasa berada di sisi Nabi siang dan malam, namun pernahkah terdapat para sahabat berhimpun dan berzikir dan bertahlil untuk Nabi s.a.w.?" katanya membangkitkan persoalan. Soalnya lagi jika perkara itu tidak dilakukan oleh Nabi dan juga para sahabat maka dari manakah punca amalan itu diambil.
"Apa yang paling mendukacitakan, mereka menganggap amalan tersebut sebahagian dari amalan Islam, padahal Rasulullah sa.w. tidak pernah menunjukkan contoh seperti itu dalam sunnahnya," katanya.
Bagi umat Islam marilah berlapang dada dalam menghadpi persoalan agama dengan menghayati petikan ayat daripada surah An-Nisaa' 4:59 :"Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah RasulNya dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Qur'an) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya." - mks. _ |
|
|
|
|
|
|
|
aku dengar benda ni dulu mase p kuliyah Dr Asri x-mufti perlis.. banyak tol bid'ah org melayu dalam bab orang meninggal ni.. dari awal sampai la ke bab talkin, bab kenduri... etc, ramai sangat lagi yang x didedahkan dengan perkara2 ni. termasuk la aku yang kurang ilmu ni...Tapi orang kampung payah nak terima...siap la nanti kata ajaran sesat mana lak.. |
|
|
|
|
|
|
| |
|