View: 111416|Reply: 49
|
Injin seperti mcm nak mati bila kereta idle
[Copy link]
|
|
Salam.
Nak mintak pandangan otai2 semua kat sini pasal simtom2 yg ditunjukkan oleh keretaku...
1. Simptom: Selalunya di awal pagi, bila start kereta, akan keluar bunyi bising putaran yg seakan2 disebabkan oleh belt. Ia akan berbunyi semasa enjin masih sejuk dan bunyi tersebut akan hilang bila enjin telah panas. Ianya kadang2 sahaja berlaku.
Soalan: Dari bahagian manakah datangnya bunyi tersebut? Apakah punca kerosakan dan penyelesaian kepada masalah tersebut?
2. Simptom: Selepas kereta bergerak dan berhenti dalam keadaan idle (berhenti di traffic light contohnya), KADANG2, injin kedengaran seperti nak mati (switched off). Jarum RPM akan bergerak turun dengan pelik/laju dari 1000RPM sehingga hampir mencecah 0RPM dan naik semula ke 1000RPM kemudiannya. Walaubagaimanapun enjin tersebut tidak mati.
Soalan: Apakah punca permasalahan tersebut kerana ianya tidak pernah terjadi sebelum ini. Adakah possible one day enjin tersebut terus stalled (mati) bila dalam keadaan idle tersebut? Fyi, kereta saya automatic dan enjin diservis dengan baik sekali mengikut jadual.
Sekian dan mohon bantuan. |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by AHMADVW at 16-11-2009 17:46
en pkai kete jenis apa
1., sbb belting tu sudah keras (brittle) apabila touching puley dia akan menyebabkan geseran, jika belting tu masih lembut dia akan menyerap bunyi, tips, sebelum menukar belting baru, try spray sedikit belting tu dgn silicon spray, jika masalah itu berlarutan tukar shj yg baru, buat jgk visual inspection keatas beearing , tensioner bearing
2. looks like induction system tak lawas, jika kete encik carb system, pastikan condition(butterfly flap) bersih, if injection model make sure throttle body flap also clean, jumpa pomen ckp nak service TB je, masalah ini umpama hidung tersumpat bagi manusia, check jgk ignition suply cam cable, plug, coil, if got current leak, power cannot distribute well |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Tq VW. Good explanation. Keter Honda City 2006.
1. Belting dah keras? Logik jgk la sbb mileage dah nak masuk 80K.
2. Injection.
Tenkiu... tenkiu... |
|
|
|
|
|
|
|
Tq VW. Good explanation. Keter Honda City 2006.
1. Belting dah keras? Logik jgk la sbb mileage dah nak masuk 80K.
2. Injection.
Tenkiu... tenkiu...
dugongCute Post at 16-11-2009 17:09
jgn dilupa suruh pomen tu tuning pakai computer |
|
|
|
|
|
|
|
Problem tuan rumah sama la.aku pkai jazz idsi....tp bunyi bising tu masa aku on ekon.Adakah belt problem gak?Aku ada gak problem enjin nak mati mcm tn tanah tu tp peh tukar ecu ker aper namanya dah ok.Skrg ni aku ada problem jerking plak.Dah anta SC tp hampeh pomen x tau (or malas!!!).Aku try masuk jazzfit club forum tp x bleh go thru plak.Ada saper2 tau x?Bila jalan dia menyentap2 2-3 kali peh tu ok.Bila berenti & nak jln jadi balik...... |
|
|
|
|
|
|
|
Problem tuan rumah sama la.aku pkai jazz idsi....tp bunyi bising tu masa aku on ekon.Adakah belt problem gak?Aku ada gak problem enjin nak mati mcm tn tanah tu tp peh tukar ecu ker aper namanya dah ok ...
jzzz Post at 16-11-2009 19:46
check ignition supply like plug cable,ignition coil, spark plug, misfiring problem can tend jerk problem for the car:pompom: |
|
|
|
|
|
|
|
Tapi kalo ko pakai racing cam pun camtu gak..idle mcm nak mati,kejap naik kejap turun... |
|
|
|
|
|
|
|
aku pon ade problem macam tuan tanah gak. tq for info guys |
|
|
|
|
|
|
|
Problem tuan rumah sama la.aku pkai jazz idsi....tp bunyi bising tu masa aku on ekon.Adakah belt problem gak?Aku ada gak problem enjin nak mati mcm tn tanah tu tp peh tukar ecu ker aper namanya dah ok ...
jzzz Post at 16-11-2009 19:46
Bunyi bising masa on ekon tu pun possible gak dari worn out belt, sbb bila on aircond (compressor clutch engaged) so belt driven load bertambah so belt slip sket sbb belt surface dah keras atau belt tension tak cukup.
keta2 sekarang ni (fuel injection + standard ECU) x de byk sgt benda yang boleh di tune guna computer kat SC tu. Tapi maybe diorang boleh clear intermittent fault (kalau ada kat ECU tu) dan reset balik certain value to its default value (i.e motorised throttle stop position, accelerator open/close position, Auto gearbox auto adaptive value) yang kekadang boleh menjadi duri dalam daging especially masa time keta nak stop and kembali ke idle sbb ECU perlukan info accelerator dan dia akan adjust motorised throttle tu accordingly dan masa yang sama dia akan read position throttle flap tu sama x cam yang dia adjust and akan compare ngan Manifold pressure/Air intake flow --> dari ctu dia decide brp byk fuel nak inject untuk pastikan yang engine rpm x drop too much. sbb tu kalau primary sensor value input tu dah lari sket2, kekadang rpm masa nak back to idle to cam drop terlebih sampai nk stall pun ada
yang lain tu sama la kot cam kengkawan lain cakap |
|
|
|
|
|
|
|
keta aku jai mcm tu sebab pakai ron95...
selepas pakai ron97, dah ok...
tapi biasanya sebab TB kotor..mungkin ada relate ngan ron95 tuh.. |
|
|
|
|
|
|
|
keta aku jai mcm tu sebab pakai ron95...
selepas pakai ron97, dah ok...
tapi biasanya sebab TB kotor..mungkin ada relate ngan ron95 tuh..
loona Post at 20-11-2009 21:17
maybe sbb petrol pinging/knoking effect , octane rating x sesuai gitu, |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by kambeng_masam at 21-11-2009 02:30
Salam.
Nak mintak pandangan otai2 semua kat sini pasal simtom2 yg ditunjukkan oleh keretaku...
2. Simptom: Selepas kereta bergerak dan berhenti dalam keadaan idle (berhenti di traffic light contohnya), KADANG2, injin kedengaran seperti nak mati (switched off). Jarum RPM akan bergerak turun dengan pelik/laju dari 1000RPM sehingga hampir mencecah 0RPM dan naik semula ke 1000RPM kemudiannya. Walaubagaimanapun enjin tersebut tidak mati.
Soalan: Apakah punca permasalahan tersebut kerana ianya tidak pernah terjadi sebelum ini. Adakah possible one day enjin tersebut terus stalled (mati) bila dalam keadaan idle tersebut? Fyi, kereta saya automatic dan enjin diservis dengan baik sekali mengikut jadual.
Ang pi servis keta tu cuci air filter sekali tak? Berapa lama dah pakai air filter tu?
sesetengah kes jadi camni sebab tak cukup angin masuk...melalui air filter yg kotoq berdaki paet. Masa keta jalan okay sebab enjin masa tu suck more air into the cylinder..(maknanya selama filter kotor tu enjin bekerja maybe double effort untuk suck udara)...tapi once throttle lepas masa tekan clutch/idling enjin akan tetiba 'surge' sebab tak cukup angin (enjin lemas) untuk idling....however then ianya recover balik (rpm naik semula) sebab EFI enjin akan ejas balik dia punya a/f ratio...dan juga angin yg diperlukan mulai cukup.
try le kasi cuci sekali or tukaq teruih hat baru filter tuh kalau betoi ang tak rajin tukaq selama nih.
Kalau nak try reset ecu pun okay gak pastuh...senang je...ang bukak la terminal -ve or +ve bateri tu dalam beberapa minit...pastuh bubuh la balik. Dah siap reset. |
|
|
|
|
|
|
|
aku pon baru kne camnih ptg smlm after blk kerja...dah siap parking nk off enjine..aku dh letak gear P..tetiba RPM aku drop..enjin senguk2....aku baru jer serbis TB last month..takkn TB aku kotor lagik??? byk info yg aku dpt kt sini..tq |
|
|
|
|
|
|
|
Aku pun ada masalah ni...almost 5-6 bulan dh... Bile pepagi start keta atau masa enjin tgh sejuk, bunyik tu mesti ada... bila enjin dh panas bunyi tu lenyap terus. Keta aku (Myvi 1.0, manual) pun beli tahun 2006. KM baru je sampai 57,000KM pg ni. Dh suh org Pero2 tgk, tp time aku hantar servis hari tu bunyi tu tetiba x de... geram btul! Sampai skrg bunyik tu ada & so annoying la... |
|
|
|
|
|
|
|
aku pon baru kne camnih ptg smlm after blk kerja...dah siap parking nk off enjine..aku dh letak gear P..tetiba RPM aku drop..enjin senguk2....aku baru jer serbis TB last month..takkn TB aku kotor lagi ...
adina80 Post at 27-11-2009 22:07
check cable plug, coil, air filter, fuel filter dulu |
|
|
|
|
|
|
|
Aku pun ada masalah ni...almost 5-6 bulan dh... Bile pepagi start keta atau masa enjin tgh sejuk, bunyik tu mesti ada... bila enjin dh panas bunyi tu lenyap terus. Keta aku (Myvi 1.0, manual) pun beli ...
leon_mclaren78 Post at 28-11-2009 08:48
maybe tappet problem x psti samada myvi pkai hydrolic typ or shim, xtahu sbb x penah buka myvi, u blh try pkai mineral oil engine type ,sbb minyak dia lebih tebal berbanding fully or semi syntetic, just try first this method |
|
|
|
|
|
|
|
check cable plug, coil, air filter, fuel filter dulu
AHMADVW Post at 28-11-2009 09:31
tq...tgu after musim raya baru gi ngadap pomen |
|
|
|
|
|
|
| |
|