CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

123Next
Return to list New
View: 7112|Reply: 43

Sudut muhasabah diri: Nak puji ker nak kutuk...?

[Copy link]
Post time 24-5-2010 10:33 PM | Show all posts |Read mode
Hello korang sumer...!!!

Haku rasa dah banyak kali gak laa haku posting komen luahan hati aku terhadap industri automotif kita ni, dan haku percaya rata2 korang berkongsi sentimen yang sama macam haku gak nak tengok industri automotif kita maju. Tapi dalam masa yang sama, kekangan yang ada tu banyak sangat, termasuklah yang datang daripada kita sendiri.

Haku start dgn kera-jaan... dasar kera-jaan adalah satu main culprit terhadap industri automotif kita yang lemau, sebab memberi perlindungan yang melampau2 kepada carmakers Mesia sehingga mewujudkan persaingan yang sangat berat sebelah. Apa taknya, kalau dah cukai sampai dah nak 2 x ganda harga asal keter tu... Selain tu, kera-jaan masih lagi berada di takuk lama dalam standard automotif terutamanya emission standard. Dengan kata lain, nampak sangat kera-jaan tak komited dalam membentuk satu piawaian automotif yang on par dgn negara2 industri macam Jepun dan Eropah. In fact, India nyer piawaian automotif pun dah on par dgn Europe nyer. Kita bola bab emission standard masih lagi setakat Euro 2 jer padahal pasaran automotif dunia dah sampai at least Euro 4 dah. Bila bab piawaian pun macam melepaskan batuk di tangga, maknanya carmakers Mesia akan jadik lemau dan tak ada inisiatif untuk hasilkan inovasi untuk lepasi piawaian2 ketat antarabangsa nyer.

Kedua ialah carmakers kita sendiri. Lepas suku abad kita berkecimpung dalam dunia automotif, cuma Proton jer yang betul2 buat keter sendiri on scratch. Yang lain cuma tau rebadge, rebadge dan rebadge jer sampai hari kiamat, masih lagi kat takuk lama. So, tak pepasal rakyat membayar ufti kat Jepun dgn Korea. Dari segi inovasi teknologi automotif pun kita ketinggalan. Apa taknya, kalau dah kera-jaan macam acuh tak acuh jer dalam bidang automotif ni, so do our carmakers. Agaknya nak kena tunggu ada pak menteri yang mampos psl eksiden baru la nak suruh carmakers Mesia bubuh safety features yang lagi canggih.

Yang ketiga ialah sikap kita sendiri. Memang betul kita kena beri teguran untuk tengok industri automotif kita maju, tapi malangnya ada antara kita yang cuma tau bagi komen secara mengkhinzir buta jer tanpa kaji selidik dulu. Ada yang cuma tau kutuk jer tapi diorang sendiri tu buta ilmu automotif. Aku pun kutuk gak, tapi aku kutuk pun sebab aku sayangkan industri automotif kita. Tengok macam India, walaupun keter Tata Nano tu crappy kalau ikut standard kita, tapi orang India bangga giler dgn keter tu, sebab ia hasil inovasi teknologi orang India yang direka oleh orang India untuk orang India. Takder lak orang India yang kata keter Tata Nano tu keter murahan yang lembab dan underpowered dan crappy psl varian mewah jer ada aircond dan power window. Memang ada gak yang mengutuk, tapi at least kutukan tu agak membina gak laa sebab dari situ lahirnya Tana Nano Europa yang diupgrade dgn ABS dan airbag.

So akhir sekali, tepuk dada tanya selera ok... it's just a cent's worth of sharing...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 25-5-2010 12:25 AM | Show all posts
Reply 1# Squall-Leonhart


panjangnyer, lenguh membaca
personally aku anggap proton nih mcm love hate relationship, saper tak nak kompeni nasional maju ke level international, tapi pada masa yg sama, menyampah gak aku sbb kerana proton lah  polisi industri automotif di malaysia yg membebankan. dan secara tak langsung yg kene tanggung rakyat biasa.

kesihan aku tengok, ramai orang kita yg beli kereta kene berhutang 7-9 tahun, kadang2 loan tak habis lagi kereta dah reput.
Reply

Use magic Report

Post time 25-5-2010 05:45 AM | Show all posts
Post Last Edit by mycos79 at 25-5-2010 05:47

barang baik sentiasa dipuji....dan bender tak elok....mau kena maki....

pepehal rakyat tahu kesusahan depa....yg dah pakai dan merasa....yg menanggung....bebanan....pakai setahun dah kaput sana sini...

kualiti adalah isu utama...yg dah rasa...dah berpaling dan bertukar kepada kereta yg lebih baik...sebab kita pengguna yg maukan keselesaan, keselamatan  dan ketenangan...lebih2 dijalan raya...
Reply

Use magic Report

Post time 25-5-2010 08:26 AM | Show all posts
Hello korang sumer...!!!
Agaknya nak kena tunggu ada pak menteri yang mampos psl eksiden baru la nak suruh carmakers Mesia bubuh safety features yang lagi canggih.
Squall-Leonhart Post at 24-5-2010 22:33


ni susah la nak jadikk... pak menteri tak naik keta proton/produa... keta pak menteri cukup airbag depan belakang tepi atas bawah...
Reply

Use magic Report

Post time 25-5-2010 08:51 AM | Show all posts
ni susah la nak jadikk... pak menteri tak naik keta proton/produa... keta pak menteri cukup airb ...
neotoxin Post at 25-5-2010 08:26



    betul tu..  depa cakap jer kengkunun pakai perdana V6 tu, tapi rata-rata menteri haku tengok gi majlis rasmi pakai BMW ngan Merz jer.. kalau rasmi kaw-kaw yg ramai pemberita, baru datang naik perdana, cover line.. pii rahh..

aper kelas pakai perdana, model Mitsubishi Eterna tahun 1993 yg ditepek logo proton, kat jepun dah jadik tukun, yg lum jadik tukun, ader kat kedai potong.. sebab tu lar kerajaan terengganu beli Merz doploh bijik ari tu..
Reply

Use magic Report

Post time 25-5-2010 09:11 AM | Show all posts
Hello korang sumer...!!!

Haku rasa dah banyak kali gak laa haku posting komen luahan hati aku ter ...
Squall-Leonhart Post at 24-5-2010 22:33



    Kalau mcm tu.....

apa kata ko rang kasi idea ke,saranan ke, apa sajelah spy industri automotif kita  ni setanding
jepang,eropah paling tidak mcm KOREA ,industri automotif mereka  sama usia ngan kita tapi mereka dah jauh ke depan......
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 25-5-2010 09:43 AM | Show all posts
Reply 1# Squall-Leonhart

squall...

pada aku benda2 camni, kalau takde political will, memang takkan ke mana la....

kalau kita perhati betul2, apa dasar/polisi kerajaan yang betul2 kerajaan perjuangkan  cuba kita bagi satu contoh kat sini.

memang boleh kata hampir tiada. opsss aku rasa ada satu, kerajaan bersungguh mempromosikan perlancongan, sampaikan peraturan nak masuk malaysia ni pun longgar gila dan macam2 cadangan yang ntahape2 untuk keseronokan pelancong2 (cth: cadangan bukak disko sampai 5 pagi!!)

yang lain aku berani kata hampir tiada dasar yang betul2 kerajaan jaga/perjuangkan. tak kira la automotif ke, pertanian ke, perangi rasuah/korupsi ke, ekonomi ke, pengangkutan awam ke....

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 25-5-2010 02:41 PM | Show all posts
Post Last Edit by Fast-N-Furious at 25-5-2010 14:43

kebanyakan dasar yg direka semuanya ader udang disebalik mee goreng mamak. mee goreng mamak maner patut ader udang..

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 25-5-2010 04:03 PM | Show all posts
Reply 7# al-asil
Memang sokong sesangat laa haku... sebab tu la bukan setakat industri automotif, in fact banyak bender yang jadik lemau disebabkan birokrasi dan campur tangan politik yang ada dlm kera-jaan sekarang...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 25-5-2010 04:08 PM | Show all posts

Fast-N-Furious Post at 25-5-2010 14:41


Hehehe fast, ni ko nak blanjer haku ker ni? Hehehe haku kalau ko nak belanjer tu haku amat alu2kan...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 25-5-2010 04:10 PM | Show all posts
Kalau mcm tu.....

apa kata ko rang kasi idea ke,saranan ke, apa sajelah spy industri au ...
bhf3856 Post at 25-5-2010 09:11


Penah gak haku pi hantar surat kat suratkhabar mintak carmakers Mesia pasang ABS dgn airbag... tapi tu pun tak diwajibkan jugak... ntahlah labu... macam haku cakap laa, depa nak tunggu sampai ader pak2 menteri yang mampos eksiden time naik keter Mesia baru la dier enforce la kot... tu pun jap jer laa...
Reply

Use magic Report

Post time 25-5-2010 04:31 PM | Show all posts
kebanyakan dasar yg direka semuanya ader udang disebalik mee goreng mamak. mee goreng mamak maner pa ...
Fast-N-Furious Post at 25-5-2010 14:41



    lapar la plak.... slluurrrppp!!
Reply

Use magic Report

Post time 25-5-2010 04:41 PM | Show all posts
Post Last Edit by masterixs at 25-5-2010 16:44

Tajuk yg menarik nie...mari kita debatkannn....

Dasar yg ada adalah hasil olahan zaman pemerintahan TDM yg mahukan negara mampu mengeluarkan kereta nasional.

Dgn idea kononnya Dasar pandang ke Timur supaya negara mampu mengeluarkan kereta jenama sendiri spt negara Jepun.

Malang sekali sebenarnya perjalanan industri automotif negara sebenarnya hanya sedikit yg mencontohi Jepun.

Spt biasa TDM pasti mempunyai idea sendiri bagaimana mahu memajukan industri automotif tempatan dgn acuan sendiri dan mengwujudkan dasar perlindungan spt sekarang.

Sayangnya sampai sekarang idea itu tidak berubah secara drastik sehingga ke zaman Najib yg menyebabkan industri automotif tempatan kurang daya saingan dr segi kualiti. Yg paling mendukacitakan ketidak kemampuan beberapa pengeluar kereta berdiri sendiri dlm bersaing dlm pasaran yg hy mampu menjual hy model rebadge rebadge rebadge.

Jelas idea automotif tempatan yg ada sekarang semakin lapuk dan kurang berjaya mengwujudkan sebuah syarikat kereta bertaraf internasional.

Kalau tiada tindakkan mungkin kita akan terus ketinggalan dgn syarikat kereta dr Korea.
Dan kita pula masih malu mencontohi negara Jepun bagaimana negara tersebut berjaya menguasai pasaran automotif dunia.

Kita mungkin tidak akan berjaya spt Jepun tetapi sekurang2nya mampu bersaing.
Dasar yg ada perlu diubah dasar perlindungan perlu dirungkaikan supaya tidak melampau dgn cukai2 berganda yg tidak munasabah.

Pd pandangan saya cukai kereta import patut dikurangkan mungkin dikenakan 50% sahaja dan perlu difahami setiap brg import semestinya bercukai. Oleh kerana kekurangan hasil dr pendapatan tersebut kerajaan boleh lah menghapuskan subsidi minyak. Rakyat lebih mahukan kereta murah berbanding minyak yg murah lagipun saya dengar kerajaan sekarang memang mahukan bermcm2 subsidi dihapuskan …

Oleh kerana pasaran kereta sudah hampir terbuka kerana cukai kereta import dikurangkan begitu banyak maka akan ada risiko industri kereta menjadi malap. Kerajaan boleh membantu sedikit dgn menurunkan lagi cukai pd kereta tempatan.

Dan lagi  kerajaan juga harus meniru dasar spt negara Jepun iaitu setiap 5 tahun sekali rakyat wajib beli kereta baru dan kereta lama harus di scrap atau dikenakan cukai yg amat tinggi jika seseorang itu masih mahu menggunakan kereta yg sudah lebih lima tahun. Rakyat pulak perlulah bersedia…..kannn

Apa lagi nak taip erk…..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 25-5-2010 05:30 PM | Show all posts
Tajuk yg menarik nie...mari kita debatkannn....

Dasar yg ada adalah hasil olahan zama ...
masterixs Post at 25-5-2010 16:41


dua posen sy...
punca industri keta kat mesia tak maju adalah disebabkan oleh public transport yang tak efficient...
bila public transport tak efficient, rakyat terpaksa pakai kereta...
bila terpaksa pakai kereta, beli ajer apa yang ada n murah...
darik situ carmaker ada market... carmaker mesia sebijik je la kan... yang lain tue kira macam potong dan tampal logo jek.. ;p
because you have volume to sell, apa you nak risau ngan competition?
nak tak nak orang kena beli keta jugak... buat keta minimum spec pun org beli jugak...
cuba kalau kat sini public transport sangat2 efficient... cara orang view beli keta akan bertukar...
orang akan carik yang paling value to money(safety,comfort,fuel efficiency dsb)... n in order for carmaker to compete dengan society yang cara pemilihan ketanya begini,diaorang kena step up the technology/car build quality...
gomen tau industri automotif nie banyak woo sumbangan... tax almost 100% pun bersepah lagik keta import org beli...
kutip je la duit tax tue... nak watper wat public transport ye dak... rugi takle kutip tax nanti... ;p

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 25-5-2010 06:30 PM | Show all posts
sebenarnya bnyak lagi yg goverment implement dasar automotive ni, bnyak lah kroni buncit perut boleh buat mkn 17 keturunan senang, tgk rafidah aziz dan lain2 staff miti sebelum ni, ade nak pkai kete tempatan ker?, rafidah aziz tu pun sendiri giler kete lexus, janji perut aku kenyang, rakyat ditipu hidop2, -
jgn lah ade cmpurtangan politik dlm automotive ni,,

sbgai rakyat malaysia , rasa malu sgt sbb thailand punya industri auto lg maju dr malaysia
dorang  xde kereta tempatan pun, kat sini kita taw bnyak penyelewengan sbnarnya berlaku,,

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-5-2010 08:46 AM | Show all posts
idea asal Tun Dr. M nie haku rasa best, kete utk rakyat beb.. masa launch dulu

RM12k lebih utk proton saga 1.3S
RM15k lebih utk proton saga 1.5S

tentu lar ramai suka, sekarang, rege made in negara sendrik pong mencekik darah..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 26-5-2010 02:44 PM | Show all posts
da la proton gerak dgn makan duit rakyat,tiap2 tahun rugi..
tak abis2 terpaksa kaver dgn duit rakyat..
rakyat dapat harga kta yg tak sesuai dengn kualiti.. nak yg bagus ,
terpaksa keluar lebey.. sampai la orng sibuk amik keta second 'recond'
semata2 utk dapat merasa keta idaman yg kalau memang baru,harga berkali2 ganda dari harga yg recond tu.. ty
Reply

Use magic Report

Post time 26-5-2010 03:01 PM | Show all posts
aku banyak menda dlm pala otak kalu nak sembang pasal industri keta kita nih.... tp tak tau camner nak luahkannya sbb kalu ikut hati nak marahhh jerk... jd tak jadilah nak luah

cukuplah sekali tuh haku luahkan dgn sorang awek engineer proton.... walau dia bukan engineer senior atau cap ayam saja.... tp sekurang2nya dia seorang awek...
Reply

Use magic Report

Post time 26-5-2010 03:39 PM | Show all posts
awek yg kenal engineer perodua ngan proton pong banyak dalam nieh.. asik nak bertekak ngan haku..

maner lar awek yg bertekak ngan haku pasal Myvi Sedan yg nak kuar tahun 2008 dulu, tak muncul-muncul dah.. berapi-rapi dier tulis dier kenal engineer perodua yg design myvi sedan... pprrrfffffff
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 26-5-2010 03:42 PM | Show all posts
da la proton gerak dgn makan duit rakyat,tiap2 tahun rugi..
tak abis2 terpaksa kaver dgn duit raky ...
stfunewbiez Post at 26-5-2010 14:44


Nak kata Proton rugi tu tak gak, sebab Proton sekarang kan dah untung balik... cuma yang patut kau persoalkan ialah dari mana dier peroleh keuntungan tu... tak lain tak bukan dari rakyat Mesia laa.

Proton rugi besar time dah nak penghujung tahun 2005. Salah satu sebab utama ialah skandal masalah kualiti yang dah mencapai tahap nazak time tu. Zaman Mahaleel dulu laa banyak sangat masalah kualiti, saper beli keter Proton zaman dier tu memang malang laa. Problem power window tu takyah citer laa... cuma problem2 melampau tu termasuklah but belakang yang bleh bertukar jadik akuarium time ujan... ni ditambah lagi dgn janji-janji "manis" AFTA untuk turunkan cukai import untuk keter2 jenama lain... so rakyat Mesia yang dah serik pakai Proton pun mula menaruh harapan semoga harga keter jenama lain akan jadik murah. Tapi sayangnya tu sumer indah khabar dari rupa, sebab kera-jaan pakai taktik tokor dgn naikkan cukai eksais lak. So akibatnyer harga kejer bukan jadik lagi murah, kekadang tu lagi mahal ada laa.

Time Proton Saga mula2 dikuarkan time tahun 1985, beza harga dgn keter2 pesaing macam Honda Civic, Toyota Corolla, Mazda 323 dgn Nissan Sunny cuma sekitar 20% jer. Sekarang, perbezaan harga kekadang bleh cecah lebih 2 x harga keter nasional pada kelas yang sama. Puncanya tak lain tak bukan sebab cukai yang melampau2 sangat.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

20-5-2024 02:42 PM GMT+8 , Processed in 0.259640 second(s), 47 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list