|
Edited by JoyahMengayah at 23-1-2024 01:25 AM
Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, industri penerbangan telah melihat trend yang membimbangkan dalam kekerapan dan kecelakaan pesawat.
Bencana berprofil tinggi seperti Penerbangan Malaysia Airlines 370, tragedi AirAsia 2014, nahas Boeing 737 MAX pada 2019 dan 2020 telah menjadi tumpuan mengenai isu keselamatan syarikat penerbangan.
Lazimnyua, kejadian ini berpunca daripada prosedur pematuhan keselamatan yang kurang, pengawasan kawal selia yang lemah dan latihan yang tidak mencukupi.
Sebilangan besar syarikat penerbangan, terutamanya yang dilarang beroperasi di ruang udara A.S. atau Eropah telah mempamerkan sikap tidak acuh tentang protokol keselamatan yang membimbangkan.
AirlineRatings.com menyediakan sistem penarafan tujuh bintang untuk syarikat penerbangan bagi menilai tahap keselamatan mereka.
Kriteria termasuk sejarah kemalangan dan kematian yang dikaitkan dengan syarikat penerbangan, pematuhan kepada senarai hitam khusus negara dan pematuhan piawaian Audit Keselamatan Operasi Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IOSA).
Syarikat penerbangan yang dibincangkan di bawah ini telah mendapat markah yang membimbangkan di bawah 3 daripada 7 bintang dalam sistem penilaian ini.
Lion Air
Lion Air Indonesia, syarikat penerbangan tambang murah utama, mengendalikan penerbangan dari Australia ke pelbagai destinasi di Indonesia, Asia dan Timur Tengah. Untuk sebahagian besar sejarahnya, Lion Air dilarang daripada terbang ke Kesatuan Eropah dan Amerika Syarikat kerana kebimbangan isu keselamatan yang berterusan. Rekod syarikat penerbangan itu dicemari oleh 15 kemalangan serius, beberapa maut dan yang lain yang mengakibatkan kerosakan pesawat yang tidak boleh diperbaiki. Walaupun terdapat usaha untuk meningkatkan keselamatan, termasuk mendapatkan pensijilan Agensi Keselamatan Penerbangan Eropah (EASA), isu mengenai keselamatan Lion Air masih berterusan.
Insiden ketara pada 2018 melibatkan pesawat Boeing 737 MAX Lion Air terhempas ke Laut Jawa, mengorbankan kesemua 189 di dalamnya.
Siasatan menunjukkan kelemahan reka bentuk dan penyelenggaraan pesawat yang ketara, latihan juruterbang dan anak kapal yang tidak mencukupi dan pengawasan yang lemah oleh pengawal selia Indonesia. Operasi Lion Air di laluan tanpa kebenaran rasmi kerajaan menekankan lagi kelemahan tentang tahap keselamatannya.
Syarikat Penerbangan Yeti
Beroperasi di Nepal, Yeti Airlines menghadapi cabaran unik untuk terbang di rantau yang terkenal dengan cuaca berbahaya dan keadaan penerbangan yang berbahaya, termasuk terletaknya di Himalaya. Walaupun prestasi keselamatan penerbangan Nepal secara keseluruhan melebihi tahap purata, Yeti Airlines telah terlibat dalam pelbagai kemalangan maut yang menimbulkan kebimbangan serius. Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) telah mengenal pasti jurang dalam piawaian keselamatan penerbangan Nepal, mendorong gesaan untuk meningkatkan lagi keselamatan perjalanan udara di negara itu.
PNG Air
Di Papua New Guinea, perjalanan udara adalah penting kerana cabaran geografi terutama di rantau ini. PNG Air, sebelum ini dikenali sebagai Milne Bay Air dan Airlines PNG, dijenamakan semula pada 2015 berikutan beberapa siri kemalangan maut. Sejarah kemalangan syarikat penerbangan itu, digabungkan dengan ketiadaan pensijilan Audit Keselamatan Operasi (IOSA) IATA dan kebimbangan ICAO tentang keselamatan dan peraturan penerbangan tempatan, menggambarkan kurannya komitmen terhadap tahap keselamatan penumpang.
Penemuan ini, terutamanya penarafan keselamatan yang terendah yang diberikan oleh AirlineRatings.com, menyerlahkan lagi keperluan kritikal bagi penumpang supaya berhati-hati dan mengutamakan keselamatan apabila memilih syarikat penerbangan, terutamanya di kawasan yang kondisi penerbangan agak mencabar dan pengawasan kawal selia yang tidak konsisten.
https://tickernews.co/worst-airlines-to-avoid-in-2024/
|
This post contains more resources
You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register
x
Rate
-
1
View Rating Log
-
|