CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Author: honam

[Tempatan] Harga diesel di Malaysia masih paling rendah dalam dunia walaupun berlaku kenaikan

  [Copy link]
Post time 10-6-2024 12:45 PM | Show all posts
Harga diesel baru RM3.35 tu full float atau masih ada elemen subsidi lagi?
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 10-6-2024 12:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Bukti ekonomi malaysia selama ni fake. Way to go malaysia.

Ini baru buat bersasar, patut tarik ja terus. Biarkan masing2 menggelupur.
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2024 12:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Nak komen sangat tak tau perihal subsidi bersasar ni, cuma nak doakan suami dan semua orang lain yang terkesan dengan penarikan subsidi ni supaya dipermurahkan rezeki & dilancarkan urusan sehari-hari. Tak nampak hikmah & susah nak bersangka baik dengan keadaan semasa negara asbab pemimpin yg baru ni.
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2024 01:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Decaffeinated replied at 10-6-2024 12:49 PM
Bukti ekonomi malaysia selama ni fake. Way to go malaysia.

Ini baru buat bersasar, patut tarik ja  ...

Ko minta la kjaan buat...hapuskan sama sekali apa saja subsidi yg ada...tengok ada berani ke tak???
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2024 02:13 PM | Show all posts
Decaffeinated replied at 10-6-2024 12:49 PM
Bukti ekonomi malaysia selama ni fake. Way to go malaysia.

Ini baru buat bersasar, patut tarik ja  ...

  • Budi MySubsidi Diesel (SKDS):
    • Sistem Kawalan Diesel Bersubsidi (SKDS) khas untuk sektor pengangkutan dan logistik.
    • SKDS 1.0: Untuk pengangkutan awam, bas sekolah, ambulans, bomba, dan jenazah.
    • SKDS 2.0: Untuk 23 jenis kenderaan diesel termasuk pengangkutan hasil pertanian dan logistik barangan keperluan harian. Kenderaan ini diberikan Fleet Card diesel bersubsidi.
  • Budi Individu:
    • Bantuan tunai RM200 setiap bulan untuk pemilik kenderaan diesel dengan pendapatan tahunan bawah RM100,000.
  • Budi Agri-Komoditi:
    • Bantuan tunai RM200 setiap bulan kepada petani, penternak, dan pekebun kecil komoditi.
------
So, sekarang ni yg meroyan dalam forum ni pakai keta diesel kah?  Setahu iols keta diesel melaram mahal2, siapa can afford nak guna, can afford lah nak bayar khuenz?  Ke yg kuat meroyan dalam forum ni pun guna petrol car jer?

Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2024 02:14 PM | Show all posts
Skuau replied at 10-6-2024 01:07 PM
Ko minta la kjaan buat...hapuskan sama sekali apa saja subsidi yg ada...tengok ada berani ke tak?? ...

Buat sikit je ni ha pun korang dah separuh gila, karang ditarik semua mau semua terjun laut.
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 10-6-2024 02:42 PM From the mobile phone | Show all posts
Samerosie replied at 10-6-2024 02:14 PM
Buat sikit je ni ha pun korang dah separuh gila, karang ditarik semua mau semua terjun laut.

awat Sabah Swk ada pngecualian...TAKUT ke PENGECUT atau kedua duanya sekali???
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2024 02:55 PM | Show all posts
Skuau replied at 10-6-2024 02:42 PM
awat Sabah Swk ada pngecualian...TAKUT ke PENGECUT atau kedua duanya sekali???

Bukan sebab apa, sebab kau yg bengap dari mula tak baca kenapa dikecualikan.  Dari mula kuar cerita nak tarik subsidi diesel dan kenapa sabah/sarawak dikecualikan dah di canang, cuma kau mengalahkan rohingya tak reti membaca dan faham.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 10-6-2024 02:57 PM | Show all posts
Skuau replied at 10-6-2024 02:42 PM
awat Sabah Swk ada pngecualian...TAKUT ke PENGECUT atau kedua duanya sekali???

ytjt         
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2024 03:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Samerosie replied at 10-6-2024 02:55 PM
Bukan sebab apa, sebab kau yg bengap dari mula tak baca kenapa dikecualikan.  Dari mula kuar cerit ...

jawapan drp seorang penakut lagi pengecut....hahaha....
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2024 03:07 PM | Show all posts
rikiruj replied at 10-6-2024 12:45 PM
Harga diesel baru RM3.35 tu full float atau masih ada elemen subsidi lagi?

full

tiada element2 lain
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2024 04:21 PM | Show all posts
so kenala naikkan lagi sampai rm5...ni kalau naik rm3.35 je xguna juga kne seludup juga
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2024 04:23 PM | Show all posts
TomyamPuteh replied at 10-6-2024 11:22 AM
Skrg ni tgh trending perkataan PAKAR.

semua petik pakar.sambil cuba cuba sembunyi nama pakar
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2024 05:00 PM | Show all posts
Samerosie replied at 10-6-2024 02:55 PM
Bukan sebab apa, sebab kau yg bengap dari mula tak baca kenapa dikecualikan.  Dari mula kuar cerit ...

harga kereta guna diesel ni mahal, tak ramai yg mampu beli pun sbnrnya walaupun ada keperluan atas faktor muka bumi dll.
masa aku kat sabah dulu, rata2 kwn aku guna kereta biasa saja, kereta kecik2 petrol. ada la sorg 2 saja guna 4x4, tu pun yg berduit ada bisnes, pangkat tinggi mcmtu.
aku biasa masuk kawasan pedalaman, kereta kancil segala pun redah saja jln gravel, berbukit, hutan...
harga kereta besar kat msia bkn murah mcm kereta kat negara jiran mcm thailand, indon dll tu.
Reply

Use magic Report

Post time 10-6-2024 06:34 PM | Show all posts
Samerosie replied at 10-6-2024 02:13 PM
  • Budi MySubsidi Diesel (SKDS):
  • Sistem Kawalan Diesel Bersubsidi (SKDS) khas untuk sektor pen ...
  • So, sekarang ni yg meroyan dalam forum ni pakai keta diesel kah?

    Good question. Tah2 nozzle diesel pun tak pernah pegang.

    membaca malas asal boleh nak meroyan.

    Reply

    Use magic Report

    Post time 10-6-2024 06:39 PM From the mobile phone | Show all posts
    Walaun bodo jah yg sapot duit negara hari2 kena rompak dgn warga asing,bangla,rohingya..








    This post contains more resources

    You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

    x
    Reply

    Use magic Report


    ADVERTISEMENT


    Post time 10-6-2024 07:16 PM From the mobile phone | Show all posts
    harga diesel sepatutnya kena adjust lagi tinggi dari harga di Thailand... selagi masih murah dari sana, selagi tu penyeludupan akan berlaku...harga paling optimum buat msa ni adalah Rm4.50 ke Rm4.80 seliter...harap2 harga akan naik nnt biar lagi mahal di msa akan dtang...dan harapnya Ringgit akan juga lebih tnggi dari Baht di msa akan dtg...biar pdan muka geng2 Thailand yg suka curi minyak Malaysia zaman berzaman..
    Reply

    Use magic Report

    Post time 10-6-2024 07:23 PM From the mobile phone | Show all posts
    tripleid replied at 10-6-2024 06:39 PM
    Walaun bodo jah yg sapot duit negara hari2 kena rompak dgn warga asing,bangla,rohingya..



    Marah nyamuk kelambu dibakar

    Kenapa tak perketatkan kawalan di sempadan?

    Dan kau belum jawab nape lepas najib tumbang je, jumlah sasbadi diesel naik 10 kali ganda?
    Reply

    Use magic Report

    Post time 10-6-2024 07:34 PM From the mobile phone | Show all posts
    Alasan utk elak seludup??.. dh tau kene seludup byk2 apsal tak tingkatkan penguatkuasaan... Tak kene langsung reason tu..
    PUNCA = Penyeludupan minyak
    PENYELESAIAN = Tarik subsidi??

    Patut tindakan tu ketatkan kawalan di sempadan, di stesen2 minyak, tambahkan penalti kalau seludup... Cuba pk sket...
    Reply

    Use magic Report

    Post time 10-6-2024 08:27 PM From the mobile phone | Show all posts
    anilza10 replied at 10-6-2024 07:34 PM
    Alasan utk elak seludup??.. dh tau kene seludup byk2 apsal tak tingkatkan penguatkuasaan... Tak kene ...

    Tambah penguatkuasa juga kos sedangkan hasil nya belum pasti. This is Malaysia remember. Removing subsidy is more straight forward.
    Reply

    Use magic Report

    You have to log in before you can reply Login | Register

    Points Rules

     

    ADVERTISEMENT


    Forum Hot Topic

     

    ADVERTISEMENT


     


    ADVERTISEMENT
    Follow Us

    ADVERTISEMENT


    Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

    16-7-2024 11:31 PM GMT+8 , Processed in 0.085819 second(s), 43 queries .

    Powered by Discuz! X3.4

    Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

    Quick Reply To Top Return to the list