CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 3119|Reply: 8

[Tempatan] Pengendali bas sekolah naikkan bayaran boleh hilang lesen, kata PMX Anwar Ibrahim

[Copy link]
Post time 14-6-2024 03:03 PM | Show all posts |Read mode
Pengendali bas sekolah naikkan bayaran boleh hilang lesen, kata PM

https://www.malaysiakini.com/news/708760

Isabelle Leong & Wong Kang Jia
Diterbitkan:  Jun 14, 2024 1:03 PM
Dikemaskini: 1:35 PM



Pengendali bas sekolah yang menaikkan kadar bayaran susulan penyelarasan subsidi berisiko untuk dibatalkan lesen mereka, menurut Perdana Menteri Anwar Ibrahim.

"Kamu diberi subsidi (tapi) kamu naikkan (bayaran), kamu jaga-jaga," tegas Anwar.

"Saya tidak tahu orang lain, tapi bagi saya, kalau kamu naikkan juga dalam keadaan kamu dapat subsidi, kami tarik lesen kamu. Kalau tidak, anak-anak kita di sekolah terbeban.

"Kalau betul tak dapat (subsidi), mohon fleet card dan kita akan bayar," katanya lagi.

Anwar berkata demikian ketika ditemui pemberita di acara Himpunan Aspirasi Madani Rakan Pembimbing Perkhidmatan Awam di Putrajaya, hari ini.

Pada 11 Jun lalu, Menteri Pengangkutan Anthony Loke berkata pengendali bas sekolah dan bas ekspres tidak sepatutnya menaikkan kadar tambang susulan pelaksanaan penyelarasan subsidi diesel di Semenanjung Malaysia.

Dia berkata ini kerana mereka terus menikmati subsidi menerusi Sistem Kawalan Diesel Bersubsidi (SKDB).

Diminta tangguh

Dalam perkembangan berkaitan, Anwar berkata beberapa pihak menasihatinya agar menangguhkan pengumuman penyelarasan subsidi diesel dengan mengambil kira PRK Sungai Bakap yang akan berlangsung.

"Ada orang cadangkan 'Anwar, tangguh lepas (PRK) Sungai Bakap'.

"Saya kata tidak, kita harus hadapi. Buat apa beri mesej yang salah (berkenaan subsidi)?" soalnya.

Katanya lagi, pentadbiran lalu sememangnya ingin melaksanakan dasar ini tetapi tidak bersedia melakukannya.

"Mereka, termasuk saya (PM) kesepuluh, setuju dengan (penyelarasan) subsidi. Tak ada yang tak setuju, tapi mereka tak sedia melakukannya kerana tahu masalah yang akan dihadapi," katanya.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 14-6-2024 03:27 PM | Show all posts
Tiap2 tahun pun derang nak naik rega.  Last year dalam forum juga keluar pasal nak naik rega juga.  Padahal van pun macam nak roboh..tu yg nak naik rega entah register ke tak, ke macam van sapu persendirian.
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2024 04:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Dulu sebelum dapat kuasa = semuanya salah kerajaan

Sekarang bila dah jadi kerajaan = semuanya salah rakyat

Nasib lah
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2024 04:06 PM From the mobile phone | Show all posts
Biasa la. Minyak naik 5 sen pun roti canai naik seposen apa. Ni msia, kings of opportunist
Reply

Use magic Report

Post time 15-6-2024 09:34 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by Solokkk at 15-6-2024 09:37 AM

Dia jer yg betul, rakyat marhein sentiasa salah . Tapi, kehulu kehilir jerit2 kata dapat mandat rakyat marhein.
Reply

Use magic Report

Post time 15-6-2024 09:36 AM From the mobile phone | Show all posts
Pengendali rakyat naikkan harga barang dan minyak boleh hilang jawatan, kata rakyat
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 16-6-2024 08:32 PM From the mobile phone | Show all posts
mawardia replied at 15-6-2024 09:36 AM
Pengendali rakyat naikkan harga barang dan minyak boleh hilang jawatan, kata rakyat

tipu la..melayu pon dh undi dap..bukti prk kkb...
Reply

Use magic Report

Post time 17-6-2024 08:19 AM From the mobile phone | Show all posts
Bukan papanon kena ugut balik ke
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 17-6-2024 10:25 AM From the mobile phone | Show all posts
Kita tunggu & lihat kalau betul2 naik rega & nuart x tarik lesen......mmg dia ni kaki temberang lidah bercabang
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

17-7-2024 12:36 AM GMT+8 , Processed in 0.054856 second(s), 35 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list