Askar Dikenal Pasti dalam Nahas Pesawat di DC, Data Menunjukkan Helikopter Mungkin Terlalu Tinggi
Kapten Rebecca M. Lobach, 28, dari Durham, North Carolina, adalah salah seorang daripada tiga askar di dalam helikopter H-60 Black Hawk yang bertembung dengan pesawat American Airlines ketika ia sedang mendarat.
(Reuters) - Tentera Darat A.S. pada hari Sabtu mengeluarkan nama askar ketiga yang maut dalam nahas helikopter Black Hawk yang bertembung dengan pesawat penumpang American Airlines berhampiran Lapangan Terbang Nasional Ronald Reagan Washington minggu ini, mengorbankan 67 orang secara keseluruhan.
Askar tersebut dikenali sebagai Kapten Rebecca Lobach, dari Durham, North Carolina. Beliau adalah pegawai penerbangan dalam Tentera Darat tetap sejak tahun 2019 dan bertugas di Batalion Penerbangan Ke-12, Fort Belvoir, Virginia.
Pada mulanya, Tentera Darat enggan mendedahkan identiti Lobach, satu keputusan luar biasa yang menurut agensi itu dibuat atas permintaan keluarganya.
Namun, pada hari Sabtu, Tentera Darat menyatakan bahawa keluarga Lobach telah bersetuju untuk mengumumkan namanya kepada umum.
"Beliau adalah bintang bersinar dalam kehidupan kami," kata keluarganya dalam satu kenyataan, sambil menyatakan bahawa Lobach juga merupakan seorang pejuang hak mangsa serangan seksual dan bercadang menjadi doktor selepas tamat perkhidmatan tenteranya. "Tiada siapa yang berani bermimpi lebih besar atau bekerja lebih keras untuk mencapai matlamatnya."
Sementara itu, para penyiasat dari Lembaga Keselamatan Pengangkutan Nasional (NTSB) telah menentukan bahawa pesawat CRJ700 berada pada ketinggian 325 kaki (91 meter), lebih atau kurang 25 kaki, pada masa perlanggaran berlaku, menurut pegawai dalam sidang media pada malam Sabtu.
Maklumat ini diperoleh daripada perakam data penerbangan pesawat – kotak hitam yang merekodkan pergerakan pesawat, kelajuan, dan parameter lain.
Butiran baharu ini mencadangkan bahawa helikopter Tentera Darat sedang terbang melebihi 200 kaki (61 meter), iaitu ketinggian maksimum bagi laluan yang digunakannya.
Data awal menunjukkan bahawa radar menara kawalan menunjukkan helikopter berada pada ketinggian 200 kaki semasa kemalangan berlaku, walaupun pegawai menyatakan bahawa maklumat ini masih belum disahkan.
"Itulah tugas kami, untuk mencari jawapan," kata ahli lembaga NTSB, Todd Inman, ketika ditanya mengenai kemungkinan punca perbezaan data tersebut.
Inman juga menyatakan dalam sidang media hari Sabtu bahawa penerbangan latihan helikopter tersebut biasanya melibatkan penggunaan gogal penglihatan malam.
"Kami masih belum tahu sama ada gogal penglihatan malam itu dipakai atau tidak pada ketika itu, mahupun tetapan yang digunakan," katanya. "Siasatan lanjut akan membantu menentukan sama ada ia digunakan dan apakah peranannya dalam nahas ini."
Data mengesahkan bahawa pengawal trafik udara telah memberi amaran kepada helikopter tentang kehadiran pesawat CRJ700 kira-kira dua minit sebelum nahas berlaku.
Satu saat sebelum perlanggaran, anak kapal penerbangan American Airlines memberikan "reaksi lisan," menurut perakam suara kokpit pesawat itu, dan data penerbangan menunjukkan hidung pesawat mula naik, kata pegawai.
Pegawai juga berkata satu transmisi radio automatik yang memberi amaran "traffic, traffic, traffic" telah didengar dalam rakaman suara, diikuti dengan bunyi perlanggaran sebelum rakaman terhenti.
Tentera Darat sebelum ini telah mengenal pasti dua lagi askar yang terkorban dalam nahas pada hari Rabu sebagai Sarjan Staf Ryan Austin O’Hara, 28, dan Ketua Pegawai Waran 2 Andrew Loyd Eaves, 39. Nama 60 penumpang dan empat anak kapal yang meninggal dunia dalam pesawat itu masih belum diumumkan secara rasmi, walaupun ramai telah dikenal pasti melalui keluarga dan media sosial.
Pasukan penyelamat sedang bersiap sedia untuk mengeluarkan serpihan pesawat dari Sungai Potomac mulai hari Ahad. Sehingga kini, 42 mayat telah ditemui, menurut jabatan bomba Washington, D.C., pada hari Sabtu.
(Laporan oleh Rich McKay di Atlanta dan Joseph Ax di Princeton, New Jersey; Suntingan oleh Daniel Wallis)
|