Kecoh apabila kajian di London mendapati bahawa pemandu wanita di London adalah jauh lebih baik daripada pemandu lelaki. Ujian yang dijalankan ke atas 50 lelaki mendapati mendapati wanita mendahului lelaki dalam beberapa siri ujian. Dilaporkan 14 aspek pemanduan termasuk kelajuan, kemahiran pemerhatian, tindak balas terhadap pengguna jalan raya lain, dan pematuhan lampu isyarat dijalankan. Bagaimana pemandu di Malaysia? Adakah pemandu wanita Malaysia lebih baik berbanding lelaki?
Senang sangat rakyat Malaysia melabelkan pemandu mengikut kelas jantinanya.. Kita biasa dengar 'Biasalah perempuan..'...'Adoi makcik ini"..."Perempuan ini lembab".. Pengelasan ini bukan sahaja dilakukan oleh lelaki, malah wanita juga kadang-kadang menggunakan ayat ini jika berhadapan dengan situasi yang tidak menyenangkan. Malah, kita biasa akan cepat-cepat melihat pemandu dan jika dia ialah WANITA!! SIAP KAU. kalau ikutkan di Malaysia, statistik kemalangan jalan raya di Malaysia sememangnya tak pernah menurun malah meningkat sahaja sepanjang tahun. Ini menjadikan Malaysia di tangga ke 17 merekodkan kadar kemalangan jalanraya di dunia. Selain peningkatan kenderaan di atas jalan raya, peningkatan pemandu wanita juga adalah punca kepada peningkatan statistik kemalangan jalan raya di Malaysia. 'Statement' panas oleh Ahli Parlimen Kinabatangan Datuk Bung Mokhtar Radin, suatu ketika dahulu pernah melabelkan wanita memandu secara sambil lewa serta membahayakan orang lain. Namun betul ke kenyataan ini? Kalau diikutkan kajian oleh MIROS pada 2009 mendapati bilangan nahas jalanraya yang melibatkan pemandu lelaki adalah 2.4 kali lebih banyak dari pemandu wanita. Pendek kata, lelaki lagi terdedah risiko kemalangan sebanyak 2.5 kali ganda daripada wanita. Terdapat 244,336 kes melibatkan pemandu lelaki berbanding 103,153 untuk pemandu wanita. Jika diambil kira bilangan penduduk, lelaki mempunyai kadar nahas jalanraya sebanyak 1,351.74 bagi setiap 100,000 penduduk lelaki, berbanding 537.97 kemalangan melibatkan pemandu wanita bagi setiap 100,000 penduduk wanita di Malaysia. Kajian tak hanya terhad pada statistik, tetapi kajian juga mendapati wanita mempunyai keupayaan mengagak jarak dan ruang yang kurang berbanding lelaki. Namun, disebabkan kelemahan ini lah, wanita lebih berhati-hati memandu berbanding lelaki. Bagi lelaki mereka mempunyai ciri-ciri psikomotor yang lebih tinggi berbanding lelaki yang menyebabkan mereka menjadi yakin atau 'OVER YAKIN'. Apabila lelaki OVER YAKIN mereka selalu dilihat menjadi pembuli jalan raya dan berakhir dengan kemalangan. Kebelakangan ini kita dihidangkan dengan kisah-kisah kemalangan yang dilakukan oleh wanita, antaranya terdapat 3 kemalangan yang menjadi perbualan yang melibatkan pemandu wanita. Pertama Kisah Kiki CDM yang memaki hamun seorang pakcik tua, kemalangan DUKE yang meragut tiga nyawa yang salah seorang pemandu tersebut adalah wanita, serta kes terbaharu, kemalangan melibatkan sebuah Myvi kuning di Putrajaya yang meragut satu nyawa. Walaupun dengan 3 kisah panas ini, lelaki tetap menjadi penyumbang utama statistik kemalangan jalan raya di Malaysia. Namun kenapa jarang kita dengar 'lelaki' dijadikan label? Atau adakah ia situasi biasa kerana lelaki sememangnya cuai dan seriang terlibat dengan kemalangan? Jadi, adakah pemandu wanita Malaysia lebih baik daripada pemandu lelaki? - CARI Infonet. Apa kata anda? |
12
Bagus |
8
Marah |
11
Terkejut |
8
Sedih |
17
Lawak |
17
Bosan |
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
ADVERTISEMENT