Bercerita tentang JODOH, tiada siapa pun tahu jodoh tepat mereka sekalipun sudah bercinta bertahun-tahun kerana jodoh itu adalah rahsia Allah.
Uniknya ketetapan dan ketentuan Allah, jodoh itu adalah keras bertemu lembut, panas bertemu sejuk, api bertemu air, panas baran bertemu penyabar dan sebagainya. Jika dulu, mungkin ramai yang tidak mahu berjodoh dengan orang jauh kerana perbezaan pertuturan dan macam-macam lagi. Tetapi siapakah kita untuk menetapkan jodoh sendiri? Kita hanya mampu merancang, selebihnya tuhan yang menentukannya. Sekiranya ada pembaca disini yang merancang akan berkahwin dengan pasangan yang berasal dari Kelantan, jom baca perkongsian mengenai adat perkahwinan orang Kelantan. Tip sangat berguna ini dipetik dari kai-epy-serizawa.blogspot.my. Sebenarnya bukan aku post ni disebabkan aku orang kelantan, tapi sekadar berkongsi maklumat buat siapa-siapa yang nak cari jodoh dengan orang Kelantan Mungkin istilah ”tidak ada adat“, ”tiada beradat” , ”tidak mementingkan adat“, ”tidak mengikut adat“, atau seumpamanya itu kurang tepat kerana bagi orang Kelantan, adat itu memang ada dan diutamakan dan yang dikatakan adat itu adalah apa yang telah ditetapkan oleh syarak, baik Al Quran mahupun As Sunnah. Bak kata orang Minang: “Adat basandi syarak, syarak basandi kitabullah, syarak mangato adat mamakai” Ungkapan di atas dikatakan muncul setelah berlakunya krisis pada awal abad ke-19 antara kem tradisionalis Minang yang berpegang erat kepada Hukum Adat khususnya Adat Perpatih dan lain-lain amalan pra-Islamik, dengan kem Tuanku Imam Bonjol,seorang reformis Minang yang mahukan Hukum Islam diletakkan mendahului Hukum Adat di bumi Minang. Apa yang ironik, perselisihan ini berakhir dengan kejatuhan kuasa politik Orang Minang ke tangan Belanda. Satu kisah sejarah yang cukup memberikan pengajaran dan wajar dijadikan renungan bersama. Dari ungkapan di atas maka lahir pula: “Biar Mati Anak, Jangan Mati Adat “ Kini menjadi bahan sindiran sinis, kalau mati anak, siapa yang nak bawa adat? oleh ramai pihak, seperti yang saya pernah dengar dari satu lagi yang dibawa oleh Tan Sri S.M. Salim Oleh yang demikian, dalam hal nikah kahwin pun, Orghae Kelaté sebenarnya sangat mengikut adat, tetapi setakat mana yang disyarakkan oleh Islam sahaja. Mana yang tidak, akan dinyahkan (contoh yang paling jelas adalah Adat Bersanding/Menepung Tawar yang telah dilenyapkan oleh orang Kelantan kerana dikatakan tidak Islamik dan meniru amalan pra-Islamik i.e. Hindu) Mudah kata, apa yang diungkapkan orang Minang, sebenarnya telah dikotakan oleh orang Kelantan. Baiklah, yang berikut adalah apa yang saya dapat kumpulkan berkenaan adat nikah kahwin di Kelantan. Dipersilakan beri maklum balas atau teguran jika apa yang saya faham di sini adalah tidak tepat atau perlukan huraian / penjelasan lebih lanjut : Adat sebelum nikah : 1) Merisik Dikatakan tidak berbeza dengan apa yang diamalkan di negeri-negeri lain. Wakil keluarga si lelaki atau pihak ketiga yang ‘ ditugaskan ‘ oleh pihak lelaki, akan mengadakan lawatan ke rumah keluarga si perempuan. Sekiranya ”line clear“, adakalanya pihak lelaki akan menghadiahkan sebentuk cincin belah rotan sebagai tanda ”pre-booking” Seterusnya, acara meminang (booking) akan menyusul. 2) Meminang (Bertunang) Biasanya orang Kelantan tidak menekankan pertunangan. Kebiasanya mereka ini akan terus berkahwin ataupun bertunang hari ini, esok kahwin. Sebab tak baik simpan lama-lama Tetapi bukan bermakna tiada atau ianya sesuatu yang asing. Bahkan sekarang, saya lihat makin ramai yang nak bertunang dahulu, malah semakin gah, lengkap dengan hiasan ala ala pelamin. Yang pasti, majoriti majlis pertunangan di Kelantan adalah biasa-biasa sahaja, dan yang boleh dikatakan noteworthy adalah pada hadiah pertunangan di mana orang Kelantan lebih mengutamakan barangan berbanding pemberian makanan yang diamalkan di sesetengah negeri-negeri lain khususnya di sebelah Utara. 3) Pernikahan Bagi orang Kelantan, hantaran akan diangkat dalam akad nikah bersekali dengan mas kahwin yang telah ditetapkan nilainya mengikut negeri. Hantaran bagi orang Kelantan adalah hak milik si pengantin perempuan dan tidak boleh disentuh sama sekali sebagai “Belanja Kahwin” melainkan mendapat persetujuan si pengantin perempuan. Pendek kata, ”belanja kahwin” lain cerita. Adat selepas nikah : Adalah menjadi kebiasaan di Kelantan, bagi perbelanjaan baekwoh (belanja kahwin) di pihak pengantin perempuan tidak ditanggung sepenuhnya (atau kesemuanya) oleh pihak pengantin lelaki. Tiada ketetapan seperti yang biasa diamalkan di luar Kelantan di mana pihak lelaki semestinya menanggung kenduri di sebelah pengantin perempuan tetapi sebaliknya tidak berlaku bagi kenduri sebelah pengantin lelaki. Sebaliknya ”Belanja Kahwin: di Kelantan di ”cover” dengan tatacara berikut : 1) Mengaellae / Ngaellae Tetamu datang dengan membawa duit hadiah atau duit ngaellae, kata orang Kelantan) dengan menghulurkan terus kepada ibu atau bapa pengantin. Jumlah yang rasmi tidak ditetapkan tetapi pemberian antara RM10 sehingga RM50 adalah paling biasa diamalkan. Bawah daripada jumlah biasa tersebut, biasanya orang malu nak hulur atau tak akan hulur. Niat ngaellae ini dapat diketahui dengan terang dan jelas melalui perkataan “Walimatul Urus” atau “Majlis Perkahwinan” pada kad jemputan. 2) Ngaellae Baessae Bisan saling memberikan duit belanja kahwin berdasarkan jumlah kepala tetamu yang pihak masing-masing ingin jemput. Contohnya, majlis kahwin diadakan di pihak lelaki, ibu bapa pihak perempuan mahu menjemput 100 orang dari kalangan kenalannya ke majlis pihak lelaki itu, atas kos RM15 sekepala. Maka, dia akan beri RM1,500 belanja kahwin kepada pihak lelaki atas nama ngellae baessae. Dalam erti kata mudah, masing-masing saling menanggung kos majlis kahwin di kedua-dua belah pihak. 3) Majlis Kesyukuran Tetamu dijemput datang untuk dijamu dan diraikan sahaja. Duit ngaellae tidak diharapkan bahkan adakalanya menjadi ”taboo” jika dihulur. Sekiranya terhulur juga, tuan rumah akan menolak dengan sopan, dengan ayat seperti, Tiada ketetapan siapa yang perlu menanggung kos majlis. Biasanya ditanggung oleh ibu bapa (jika kaya raya) atau pengantin atau kedua-dua, hanya di pihak yang ingin mengadakan majlis. Mudah kata, pihak lelaki tanggung sendiri majlis di pihak lelaki, dan begitulah sebaliknya di pihak perempuan (jika dia mahu adakan kesyukuran dan bukan ngaellae). Namun demikian, adalah sopan jika tetamu datang dengan membawa hadiah berupa barangan kepada pengantin dan bukannya berlenggang dengan tangan kosong. Kalau di kampung-kampung, adalah menjadi kebiasaan untuk menghadiahkan gula, susu pekat manis atau beras segantang. Niat ”kesyukuran” ini dapat dibaca dari perkataan ”Majlis Kesyukuran” yang tertera pada kad jemputan. Saya dapati trend Majlis Kesyukuran semakin popular di Kelantan pada masa sekarang, tidak kira di pihak lelaki mahupun perempuan. 4) Ngennar Terbitan dari perkataan ”memperkenal“. Keluarga pengantin akan mengumumkan, semasa majlis kenduri berlangsung, kepada sekalian tetamu untuk masuk bertemu, bersua muka dan berkenalan dengan pengantin. Semasa masing-masing bersalam dengan pengantin, sampul berisi wang akan diselitkan ke tangan pengantin, dan wang tersebut adalah bagi maksud perbelanjaan kenduri kahwin berkenaan dan biasanya bukan bagi simpanan peribadi pengantin. Kesimpulan Adat perkahwinan orang Kelantan boleh disimpulkan : 1) Demi memudahkan Mengutamakan kelancaran proses nikah kahwin itu sendiri dengan niat bagi memudahkan dan menggalakkan orang bernikah kahwin selain turut bertujuan menjaga hubungan antara pihak keluarga lelaki dan pihak keluarga perempuan. 2) Bukan untuk dijual Tidak mahu mewujudkan sangkaan ”jual mahal” atau ”jual anak“. Bagi orang Kelantan, kedua-dua pihak dilihat perlu saling berkorban, yakni saling rugi dan saling untung, demi ‘mendirikan masjid‘. 3) ”Awae, carghi orghae Kelate lah!“ Peningkatan orang Kelantan yang berkahwin dengan orang luar menyebabkan berlakunya pertembungan budaya yang tidak kurang malah sering juga mencetuskan keresahan di pihak Orghae Kelaté, khususnya bagi kaum lelaki, sehingga menyebabkan ayat berikut menjadi semakin popular di kalangan ibu bapa di Kelantan pada masa kini. Diulangi, apa yang saya nyatakan di sini hanyalah dari tinjauan, pemantauan dan temubual sendiri sahaja. Semoga perkongsian ini bermanfaat buat semua yang bakal berjodoh dengan orang Kelantan. Barakallahu lakuma wabaraka 'alaikuma wajama'a bainakuma filkhair. - CARI *Ini adalah pendapat peribadi penulis sendiri dan tidak semestinya mewakili pandangan CARI Infonet. |
36
Bagus |
21
Marah |
25
Terkejut |
22
Sedih |
26
Lawak |
17
Bosan |
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
CiliPadiSedap replied at 30-12-2016 07:18 PM
maaf fizo dan mawar tak sesuai jadi duta kelantan.
yang sesuai nora danish
CiliPadiSedap replied at 30-12-2016 11:18 AM
maaf fizo dan mawar tak sesuai jadi duta kelantan.
yang sesuai nora danish
Rainrein replied at 30-12-2016 10:14 PM
X suka pasangan nih tapi better fizomawar la dari janda gedik tu.
red_cattleya replied at 30-12-2016 09:52 PM
bukankah nora from ganu?
drivethru replied at 31-12-2016 05:05 AM
Aku ramai adik beradik. Kalau pegi kenduri kawin sedara mara, aku selalu berfikir. Kalau setiap adik ...
krustykrab replied at 30-12-2016 11:49 PM
Duit ngelee tu mmg aku terkejut...mcm memaksa je....
green~tea replied at 31-12-2016 08:12 AM
Penulis tu lupa tambah... adat ngellae tu only applicable untuk kenduri anak yang sulung aje.... ...
krustykrab replied at 31-12-2016 10:10 AM
Idak jgk chuolls, biras iolls ni bkn anak sulung, iolls terkejut sb tetibe je mil dtg suh bagi rm1 ...
CiliPadiSedap replied at 30-12-2016 07:18 PM
maaf fizo dan mawar tak sesuai jadi duta kelantan.
yang sesuai nora danish
ADVERTISEMENT