Seorang penyelidik dari Universiti Ofxord, Matthew Sach telah menemukan satu hasil kajian yang amat pelik. Dr Matthew mempunyai perasaan ingin tahu yang amat kuat berkenaan kaitan emosi dan tubuh manusia serta apakah yang menyebabkan berlakunya goosebumps (meremang bulu roma). Dengan menggunakan 100 orang sebagai sampel kajian, dia meletakkan kesemua peserta untuk mendengar satu persembahan muzik secara lansung. Dr Matthew bersama-sama Profesor Robin Murphy yang juga dari Universiti Oxford, kemudian memasang peranti pemantauan pada peserta terbabit ketika festival muzik berlangsung. Mereka mengukur beberapa tindak balas fisiologi termasuk denyutan jantung, pergerakan tubuh dan ketika mana tubuh mereka meremang. Mereka kemudian mendapati 55 peratus daripada peserta mengalami 'goosebumps' ketika pertunjukan muzik selama 45 minit itu berlangsung. Menurut mereka, wanita lebih mudah mengalaminya berbanding lelaki, sekali gus menunjukkan bahawa mereka mempunyai hubungan yang lebih mendalam dengan muzik. Selepas itu, para peserta ditanya mengenai pandangan mereka terhadap kehidupan, bagaimana perasaan mereka, serta persepsi tentang kesihatan mental dan fizikal mereka sendiri. Hasil menunjukkan tahap kesihatan fizikal dan mental mereka yang mengalami bulu roma meremang lebih baik berbanding orang lain. Selain itu, hasil soal selidik juga mendapati 43 peratus daripada peserta memiliki ijazah dan mempunyai pendapatan 12 peratus lebih tinggi berbanding meraka yang tidak mengalami goosebumps. Daniel Mathieson, ketua bahagian pemasaran Barcklaycard kemudian merumuskan bahawa muzik dan hiburan secara langsung memberikan kesan positif dalam kehidupan sama ada kepada kesihatan mahupun kebahagiaan dalam kehidupan. Jadi, pernah tak anda meremang setiap kali mendengar atau melihat sesuatu yang boleh membuat anda berasa teruja? - CARI
|
13
Bagus |
11
Marah |
26
Terkejut |
15
Sedih |
25
Lawak |
21
Bosan |
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
ADVERTISEMENT