Astro Malaysia Holding Bhd (Astro) berjaya mengesan insiden kebocoran data MyKad yang melibatkan hampir 0.2 peratus daripada pelanggannya di seluruh negara baru-baru ini. Memetik laporan The Edge Markets pada 22 Ogos, Astro menyatakan, terdapat percubaan secara tidak sah untuk mengakses maklumat seperti nama, nombor kad pengenalan, tarikh lahir, jantina, bangsa dan alamat pelanggan. "Kurang daripada 0.2 peratus pelanggan kami terlibat dalam insiden ini dan kami sedang dalam proses untuk memaklumkannya kepada mereka. "Kami memberi jaminan bahawa tiada maklumat kewangan pelanggan yang didedahkan. Kami menangani insiden ini serta-merta dan menghentikan akses tidak sah tersebut," jelas Astro. Astro menambah, laporan telah dibuat kepada pihak berkuasa berkaitan seperti polis, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) serta Jabatan Perlindungan Data Peribadi. Syarikat itu tidak dapat mengulas lanjut tentang insiden berkenaan memandangkan ia sedang dalam siasatan polis. "Astro kesal dengan segala kebimbangan serta kesulitan yang dialami akibat insiden ini. Kami akan sentiasa berjaga-jaga dalam melindungi maklumat pelanggan," katanya. Insiden kebocoran data pelanggan Astro ini merupakan yang kedua berlaku sejak 14 bulan lalu. Pada 6 Jun 2018, Lowyat.net melaporkan insiden serupa melibatkan kira-kira 60,000 pelanggan Astro. - CARI
|
Carcosa: Halamakkkk {:yametehBaru2 ni ada lah a few missed call from Astenuk {:freakMeols tak angkat dgn sengaja. Adakan meols tersenarai dlm 0.2% itu??? {:fre ...
ADVERTISEMENT