CariDotMy

 Forgot password?
 Register


ADVERTISEMENT

CariDotMy Portal Portal Utama Fokus Lihat artikel

Customer Always Right Dah Lapuk. Bagi Muka, Macam-Macam Kerenahnya

13-9-2020 06:24 PM| Diterbitkan: Cari-Azza| Dilihat: 12418| Komen: 41|Original author: Cari-azza



Frasa 'customer always right' ini sentiasa dimomokkan dalam etika jual beli, sehinggakan pelanggan berasa berhak untuk mengkritik produk atau perkhidmatan penjual.

Ia menyebabkan ramai penjual terpaksa memendam rasa kerana ego dari pembeli.

Di Twitter, seorang penjual dalam talian (online) mendedahkan mesejnya bersama pembeli yang tidak faham bahasa.

Foto: twitter


Menurut Farah, mesej pertama dan kedua adalah daripada orang yang sama, tetapi masalah berbeza. Seolah-olah tidak dapat membezakan yang logik dan tidak logik. 

Susulan itu, ramai juga penjual online menyuarakan hal sama. Ada yang geram dengan kerenah pembeli, malahan ada yang kelakar pula.

Foto: twitter 
Foto: twitter

Tidak hanya sikap biadab, ada juga yang turut berkongsi keanehan pembeli yang melayan penjual seperti sahabat pula. Macam-macam!

Foto: twitter

Foto: insider

Apa pula momen anda sebagai penjual atau pembeli? Jom kongsikan bersama. - CARI


Bagus
2

Marah
1

Terkejut
1

Sedih
2

Lawak
2

Bosan

Friends Rank (8 people)


ADVERTISEMENT


Anda Mungkin Meminati

Komen di sini | Komen di Forum

Komen Terbaru

Quote buapakperut 13-9-2020 06:38 PM
iols teringat costumer husband iols, dh selesai urusan jual beli, dia mesej pnjg2 pulak tanya ada tak sedara mara perempuan yg bujang,sebab dia ni bujang kesunyian katanya, anak saudara pun boleh. nasib iols tak suruh rekemen mil iols yg dah lama membalu
Quote Kurex 13-9-2020 06:47 PM
Hadap la korang.. tapi ramai bbnu hijabistot berwajah tua sebelum usia perangai macam ni jugak
Quote pearl.silver 13-9-2020 07:16 PM
I ada sorg customer yg mmg selalu wat masalah. Jd nama dia mmg mark dah.bila dia nk order je i ckp dah sold out..
Quote Orix 13-9-2020 07:19 PM
cust always right taik kuceng. iols kalo kt opis boss selalu ckap client always right! haktuihhhhhh
Quote CardiGans85 13-9-2020 07:23 PM
Mmg lapuk. Customer is our priority but not always right <- ni personal opinion aku. Sbb klu x, mmg kalah Diva AA aku maki kan customer.

Block whatsapp utk sementara waktu tu perkara biasa bg aku sbb dah malas nk lyn.
Quote KIM.K 13-9-2020 07:23 PM
Bukan customer yg nak free
Sembang berjela2 rupanya nak kursus free. Aku ingatlah paham bahasa
Quote TomyamPuteh 13-9-2020 08:24 PM
Klau kt 4 star hotel and above, treat customers like a god. Lagi haru
Quote Knowlee 13-9-2020 08:49 PM
Tu yg malas nak meniaga online ni. Pernah kena kita deliver barang COD, pastu kita tambah delivery charge, dia question kita balik pulak kenapa kena charge. Kita deliver dari KL ke Shah Alam. Abis tu minyak dgn tol aku bayar pakai apa? Air hujan? Rumput? Daun?

Tu belum lagi yg tetiba mengadu hal rumahtangga dia kat kita. Dah kenapa pulak kita kena jadi kaunselor perkahwinan ni. Adui...
Quote MontanaHannah 13-9-2020 09:14 PM
Deal secukup rasa. Off fone bila waktu berniaga ko  closed

senang.

Ko control customers ko

Rezeki kita Allah yg beri.

Dia boleh beli dengan org lain selain kita.

Xde masalah.

Aku tengok sepupu aku menjual online dia buat cara ni.

sungguhpun esok berkoyan whatsapp masuk ,xde hal.


Kita janagan  tunduk dengan manusia.

Aku xpernah tunduk dengan manusia.



Quote LautBiru52 13-9-2020 09:30 PM
Belum lagi customer yg tanya soalan pukul 1 2 pagi. Tanya itu ini alih2 tak jadi beli pun {:dot
Quote makadek 13-9-2020 09:37 PM
Ade sorang cust  aku tu cam kmakkk ...mmg kmakkk utang aku tk bayor
Quote nipskacang 13-9-2020 10:02 PM
Ragam customer, aku niaga online pon jumpa jugak spesies henet, dh order pastu ghaib tu biasa lah, yg rate rendah kat shoppee sbb courier hantar lambat tu mmg kimk la bodo teruk nk carut je rase
Quote ayorsuam 13-9-2020 10:36 PM
Dedulu aku layan je inquiries dari org yg fussy...sekarang dah tak. Letih....nak spend RM50 pun nak layan inquiries sampai 2 hari. Kalau nak, bayar. Tak nak, move on.

Sekarang ni katanya kat Shopee ada 1 trend bagi 1 star pada produk yg deserve 5 star SEBAB sengaja & kalau rate 1 star, orang akan baca dulu review dia.. Bodohnya lahai...ko ingat star rating tu tak de makna apa2 ke...
Quote liyamariska 13-9-2020 10:51 PM
makin lama makin ramai manusia bermasalah mental...
Quote ninnamina 13-9-2020 11:22 PM
Kelakar plak yg name card tu haha tak tau la nak cakap tak pandai ke bodoh hahaha
Quote eyansss 14-9-2020 01:13 AM
buapakperut replied at 13-9-2020 06:38 PM
iols teringat costumer husband iols, dh selesai urusan jual beli, dia mesej pnjg2 pulak tanya ada ta ...

macam customer husband aku la...  tapi kes dia, tak close deal lagi...  tetiba cakap ada tak kawan lelaki bujang yang boleh kenen kat dia...  dia dah lama single mingle...  pastu mula la merepek merapu n nampak sangat nak pancing husband aku...  husband aku terus tak respond...  

Quote akies 14-9-2020 01:21 AM
Perangai customer mcm2.
Ada yang ok, ada yang pelik2.

Ada yang minta cod, aku bertegas pos shj.
Sape nak sponsor lak minyak kete aku kan..
Quote Sazida 14-9-2020 06:11 AM
Aku selalu je dpt joy buyer. Chatting kemain lg nk itu nk ini. Suruh byr boleh pulak tgu hari sekian2. Penyudahnya kali kedua mesej aku wt xlyn je. Mampus kau sana.
Quote lanun_darat 14-9-2020 07:52 AM
Kebiasannya, yg berperangai gini adelah perempuan. Dan pesan aku, ingatlah, tengok derama korea terlalu banyak pon boleh menyumbang kepada terjadinya perangai laknat sebegini. Korang alan deny. Kerana org bodoh takkan sedar dia sedang bertindak bodoh. Sama la kes mcm contoh2 diatas tuuu. Mana derang sedar tindakan bodoh derang. Bila ditegur, alan melenting dan deny selagi bolehhhh.

Lihat semua komen(41)


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


 


 


ADVERTISEMENT



ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

20-11-2024 01:23 AM GMT+8 , Processed in 0.043519 second(s), 34 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

To Top