Logo jenama Barat dikaburkan stesen televisyen China sebagai sokongan terhadap kempen kapas Xinjiang. Langkah itu menyebabkan tayangan program terpaksa dilewatkan apabila penyunting video produksi terpaksa menapis segala-galanya dari kemeja-T hingga kasut.
Jenama Barat menghadapi reaksi balas di China selepas mereka menyatakan keprihatinannya terhadap tuduhan penggunaan buruh paksa minoriti Uighur. Beijing menafikan perkara itu dan dalam beberapa hari kebelakangan ini banyak jenama Barat menghadapi boikot. Langkah itu menimbulkan kemarahan besar-besaran dalam talian dan selebriti secara terbuka memutuskan hubungan dengan jenama Barat dan menyatakan sokongan untuk kapas Xinjiang. Kini, rancangan televisyen popular juga bergegas menunjukkan sokongan mereka. Beberapa jenama lain yang terbabit dalam kontroversi itu termasuk Nike, Adidas dan Puma serta semua anggota Better Cotton Initiative (BCI), sebuah kumpulan bukan berasaskan keuntungan yang mempromosikan pengeluaran kapas lestari.
Kumpulan itu mengatakan pada Oktober mereka menangguhkan aktiviti di Xinjiang serta melesenkan kapas di wilayah itu, dengan alasan dakwaan peningkatan risiko buruh paksa. Pada Disember lalu, BBC menerbitkan penyelidikan dakwaan ratusan ribu kaum minoriti termasuk etnik Uighur didakwa bekerja secara paksa di ladang kapas di Xinjiang. Sumber: Harian Metro
|
ADVERTISEMENT