Apabila perlu mennggu lama sedikit untuk mendapatkan ubat di farmasi klinik atau hospital, kebanyakkan orang suka merungut dan marah-marah. Tahukah anda apa sebenarnya yang berlaku di belakang kaunter farmasi tersebut?
Ahli farmasi Nazariah Khairiyyah baru-baru ini membuat satu bebenang di Twitter yang sedikit sebanyak membuka mata ramai. Banyak perkara perlu diteliti dan difailkan sebelum ubat diberikan kepada pesakit untuk mengelakkan “Potential Medication Error”, situasi di mana pesakit menerima ubat yang salah. Semestinya itu adalah perkara yang perlu dielakkan kerana boleh mendatangkan bermacam-macam jenis bahaya. Banyak kejadian ngeri boleh berlaku jika ini terjadi. Silap-silap, nyawa orang pun boleh melayang jika tersalah ubat. Proses pertama di kaunter farmasi adalah “Screening Phase”. Di sini ahli farmasi akan bertanyakan nama dan ada juga yang akan bertanyakan beberapa data peribadi yang lain seperti tarikh lahir. Proses ini adalah perlu kerana tidak mahu identiti pesakit tertukar dan pastinya pihak perubatan tidak boleh memberikan ubat kepada mereka yang menyalahgunakan identiti. Walaupun jelas sudah tertulis nama di surat perubatan daripada doktor namun, proses ini dianggap perlu sebagai langkah berjaga-jaga. Proses kedua adalah “Filling and Transcribing”. Kata Nazariah, di sinilah waktu paling penting kerana mereka perlu merekodkan segala data yang diterima dan masa yang mereka ada cuma kurang daripada 30 minit. Hal ini adalah kerana jika masa melebihi, pasti akan ada yang merungut dan berkata ahli farmasi lambat membuat kerja sedangkan apa yang terjadi tidaklah begitu. Tentunya nak mengisi data memerlukan sedikit masa kerana kerja ini perlu dilakukan dengan sangat teliti. Beberapa masalah selalu terjadi di peringkat ini adalah pemberian dos dan frekuensi ubat yang salah kepada pesakit. Sesetengah ubat pula perlukan cop daripada doktor pakar dan ini akan mengambil masa untuk diproses. Malah, ada banyak perkara perlu diambil kira sebelum ubat boleh diberikan contohnya kesesuaian sesuatu ubat buat diri individu. Proses yang yang terakhir adalah “Dispensing Phase” iaitu ubat diberikan kepada pesakit. Namun, ia tidak boleh diberikan begitu sahaja. Di sini sekali lagi ahli farmasi akan bertanyakan nama pesakit. Kemudian, mereka akan menjelaskan satu persatu tentang pengambilan ubat dan kesam sampingan ubat tersebut. Bagi yang sudah biasa mengambil ubat, mereka mungkin bosan mendengar ia diulang berkali-kali namun proses ini perlu kerana dos atau jenama ubat yang diberikan mungkin berbeza dengan yang pernah diambil jadi pesakit perlu tahu perincian ubat tersebut. Nazariah menerusi postingnya sempat menasihatkan orang ramai supaya tidak bertindak biadap sepanjang proses ini dijalankan. Dia tahu perasaan orang yang sedang sakit lagi-lagi bila perlu menunggu lama pastinya tak selesa. Namun, proses yang dilakukan adalah perlu bagi mengelakkan sebarang masalah berlaku di masa hadapan. Selain itu, dia ada juga berpesan supaya tidak membuang ubat-ubatan sekiranya tarikh belum luput. Sayang jika ianya dibuang kerana ianya bukan murah dan tidak mudah untuk mendapatkan ubat. Sumber: KoolFM
|
bulan_gerhana replied at 17-6-2021 10:41 AM
ni kalau famasi kat spital.. yg iols paling mencik kalau farmasi private.. kita cari ubat lain.. dia ...
kakigojes replied at 17-6-2021 03:54 PM
Itula kan, setuju sangat. Kita dah tau nak ubat apa bagi je la. Usually kalau diaorg dah start nak ...
bulan_gerhana replied at 17-6-2021 09:39 PM
Iols suker giller tip uols... Akan dipergunakan dimasa akan dtg.. hui hui hui
ADVERTISEMENT