CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 8136|Reply: 31

Siyam, Qiyam dan Iktikaf di bulan Ramadhan

[Copy link]
Post time 31-8-2008 10:20 AM | Show all posts |Read mode
Siyam, Qiyam dan Iktikaf di bulan Ramadhan

Ramadhan muncul lagi. Ramadhan, bulan di mana segala amalan dilipat gandakan ganjarannya. Bulan di mana kita bermujahadah menahan lapar dan dahaga. Bulan yg mendidik jiwa.

Bila tiba Ramadhan, pasti kita ingat puasa dan tarawikh. Namun jgn lupa ada satu lagi amalan sunnah yg amat hebat dan besar ganjarannya. Syg sekali amalan ini diketepikan. Amalan itu ialah Iktikaf.

Apa itu Siyam?
Menahan diri dari makan, minum dan berjimak serta segala macam maksiat di siang hari mulai dari terbit fajar hingga terbenamnya matahari.

Apa pula Qiyam?
Solat sunat tarawikh dan ibadat2 lain di mlm hari.

Iktikaf  itu apa?
Kata i'tikaf berasal dari kata 'akafa alaihi, artinya, ia senantiasa atau berkemauan kuat untuk menetapi itu atau setia kepada itu. Secara harfiah kata i'tikaf berarti tinggal di suatu tempat, sedangkan syar'iyah kata i'tikaf berarti tinggal di masjid untuk beberapa hari, teristimewa sepuluh hari terakhir bulan ramadhan.

Adapun tujuan Iktikaf adalah sebagai usaha melazimi/membiasakan seseorg hamba Allah swt akan dirinya di dlm masjid, menurut sunnah Rasulullah saw demi mendpt keredhaan Allah swt dan syurgaNya, di samping mencari Laylatul Qadar pd sepuluh akhir bulan Ramadhan.

Selama hari-hari beriktikaf itu, mu'takif iaitu orang yang menjalani i'tikaf, mengasingkan diri dari segala urusan duniawi, dan menggantinya dengan kesibukan ibadat dan zikir kepada Allah dengan sepenuh hati. Dengan i'tikaf seperti yang dicontohkan oleh Rasulullah SAW, kita berserah diri kepada Allah dengan menyerahkan segala urusannya kepada-Nya, dan bersimpuh di hadapan pintu anugerah dan rahmat-Nya.

Abu Daud pernah bertanya kepada Imam Ahmad: Tahukah anda hadis yang menunjukkan keutamaan iktikaf?
Imam Ahmad menjawab : Tidak, kecuali ia hadis lemah (daif).
Namun demikian tidaklah mengurangi nilai ibadah iktikaf itu sendiri sebagai taqorrub kepada Allah SWT. Dan cukuplah keuatamaannya bahawa Rasulullah s.a.w, para sahabat, para isteri Rasulullah s.a.w dan para ulama salafus soleh sentiasa melakukan ibadah ini.

Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim disebutkan:
Dari Aisyah r.a., dari Nabi SAW, bahwa beliau bersabda: "Barangsiapa ber-i'tikaf karena iman dan ikhlas, maka diampunilah dosanya yang telah lewat."
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 31-8-2008 10:23 AM | Show all posts
Ketiga2 amalan ini (siyam, qiyam dan iktikaf) hendaklah dilakukan dgn penuh iman. Iaitu percaya bhw Siyam, Qiyam dan Iktikaf itu adalah dr agama Allah Jalla Jalaluh, yg dilaksanakan oleh Rasulullah saw, dan ihtisab iaitu mengharapkan segala balasan pahala dr Allah swt semata2.

Ruang amalan dlm bulan Ramadhan dpt diisi dg siri ibadat khusus spt:
1.Bacaan Quran dan zikir
2.Doa dan munajat
3.Sahur dan isytighfar
4.Menahan diri dan berbuka
5.Sedekah dan memberi makan
6.Sabar dan mengutamakan org lain
7.Tulus dan bersungguh2 dlm ibadat
8.Mengabdikan diri dan taat


Antara kelebihan ganjaran/ peluang/ pemberian khas dr Allah swt bg yg beramal di bulan Ramadhan adalah spt:
1.Kasih syg dan keampunan
2.Kesihatan dan keberkatan
3.Perisai penghalang dan kejayaan
4.Gandaan pahala dan diterima doa
5.Anugerah Allah swt dan lailatul qadar
6.Kemerdekaan dr api neraka
7.Selawat dan seruan para malaikat
8.Terbelenggunya para syaitan
9.Terkunci semua pintu neraka
10.Terbuka semua pintu syurga
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 31-8-2008 10:27 AM | Show all posts
Tapi siapakah di antara hamba2Nya yg bernasib baik, dpt menerima pemberian agung ini melalui usaha2 penuh berkat dan peluang2 keemasan tersebut?
Sebenarnya kita semua berpeluang merebut pemberian2 agung ini. Apa yg perlu ialah usaha!

Usaha/amalan di bulan Ramadhan bermula dgn niat siyam pd mlm Ramadhan dan disudahi dgn takbir, 揂llahu Akbar!
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 31-8-2008 10:33 AM | Show all posts
Mari kita lihat persamaan/perkaitan antara siyam dan iktikaf.
Siyam: Menahan diri dr sudut makan, minum dan jimak. Walaupun perkara itu adalah harus bg org yg tidak berpuasa, maka lebih2 lagilah menahan diri dr perkara2 yg haram.

Iktikaf: Menahan diri dr sudut tempat, iaitu org yg beriktikaf ( mu'takif) tidak boleh keluar masjid Allah swt. Mu'takif juga tidak boleh mengerjakan beberapa pantang larang terutamanya perkara2 yg haram. Berjimak dgn isteri juga tidak dibenarkan.

Dgn bersiyam, kita tidak boleh berjimak di siang hari. Manakala dgn beriktikaf, kita tidak boleh berjimak di mlm hari selama ianya berada di dlm iktikaf.
Janganlah kamu mencampuri mereka (istri-istrimu) ketika kamu ber-i'tikaf di dalam masjid (Baqarah:187).

Dgn itu nyatalah bhw penahanan iktikaf lebih hebat dp penahanan siyam. Walaupun kedua2nya memerlukan kekuatan sabar, disebabkan dlm usaha iktikaf adalah lebih menumpukan hati manusai hanya kpd Allah swt. Oleh itu, para ulamak mensyaratkan Siyam utk Iktikaf krn Siyam adalah tunjang bg Iktikaf atau jln dan tangga menuju martabat Iktikaf yg sgt tinggi itu. Iktikaf seolah2 hasilan kemuncak dr ibadat Siyam yg merupakan kemuncak ibadat Ramadhan.
Wallahualam

Kesan Iktikaf terhadap Siyam dan Qiyam:
Oleh krn peranan Siyam dan Qiyam ialah membina ketaqwaan, maka apa yg dibentuk oleh Siyam dan Qiyam selama
20 hari itu adalah menjadi asas yg cukup subur dlm menyampaikan diri ke peringkat Iktikaf yg terkandung dlm Siyam dan Qiyam.

Iktikaf sebenarnya adalah "rahsia hidup". Melalui Iktikaf kita dpt mengekang hawa nafsu dan menghadapkan hati sepenuhnya hy krn Allah swt semata2. Tambahan pula ia adalah cara yg disunnahkan oleh Rasulullah saw utk mendpt kelebihan Lailatul Qadar, yg sgt diharapkan berlaku pd 10 akhir Ramadhan.

Walaupun dr segi feqah, amalan Siyam itu adalah fardhu, manakala Iktikaf itu adalah sunat muakad, yg dianggap rendah sedikit dr hukum fardhu, namun Baginda saw tetap mengutamakan Iktikaf sepanjang hayat Baginda tanpa pernah tinggal.

Ramadhan adalah penjara hawa nafsu dan syaitan. Kedua2nya adalah musuh kita. Melalui ketiga2 usaha sunnah Rasulullah saw ini, iaitu Siyam di siang hari, Qiyam di mlm hari  dan Iktikaf di 10 akhir Ramadhan pd siang dan mlmnya, InsyaAllah, akan tercapai matlamat mendpt rahsia penyuluh hidup org2 mukmin.

Kalaulah hidup Baginda saw adalah sebaik2 contoh kehidupan (uswah hasanah), kpd sekelian umat Baginda, maka apatah lagi pentingnya contoh kehidupan ini kpd para ulamak, pemimpin, pendidik dan pendakwah Islam.

Wahai manusia! (khususnya para pria, bg umat akhir zaman) mantapkanlah Ramadhanmu di thn ini dgn 3 amalan ini. Semuga kita semua mendpt kemerdekaan dr api neraka dan hadiah Rabbaniah yg berbentuk Lailatul Qadar yg lebih baik dpd 1000 bulan.

SELAMAT MENYAMBUT HARI MERDEKA!(RAMADHAN)
MARI KITA MERDEKAKAN DIRI DARI HAWA NAFSU DAN SYAITAN YG DIREJAM. MERDEKA!!!!  

[ Last edited by  HOTlips at 31-8-2008 10:36 AM ]
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 15-9-2008 02:46 PM | Show all posts
Shiyam (puasa)
Amalan terpenting selama bulan Ramadhan tentu saja adalah shiyam (puasa), sebagaimana termaktub dalam firman Allah pada surat al Baqarah : 183-187.

Antara amalan shiyam Ramadhan yang diajarkan oleh Rasulullah ialah :

1. Tidak meninggalkan shiyam, walaupun sehari, dengan sengaja tanpa alasan yang dibenarkan oleh syari'at Islam. Rasulullah SAW bersabda bahwa : "Barangsiapa tidak puasa pada bulan Ramadhan sekalipun sehari tanpa alasan rukhshoh atau sakit, hal itu (merupakan dosa besar) yang tidak bisa ditebus bahkan seandainya ia berpuasa selama hidup" (HR At Turmudzi).

2. Menjauhi hal-hal yang dapat mengurangi atau bahkan menggugurkan nilai shiyam. Rasulullah SAW pernah bersabda : " Bukanlah (hakikat) shiyam itu sekedar meninggalkn makan dan minum, melainkan meninggalkan pekerti sia-sia (tak bernilai) dan kata-kata bohong" (HR Ibnu Hibban dan Ibnu Khuzaimah). Rasulullah juga pernah bersabda bahwa : " Barangsiapa yang selama berpuasa tidak juga meninggalkan kata-kata bohong bahkan mempraktekkannya, maka tidak ada nilainya bagi Allah apa yang ia sangkakan sebagai puasa, yaitu sekedar meninggalkan makan dan minum "
(Hr Bukhori dan Muslim).

3. Bersungguh - sungguh melakukan shiyam dengan menepati aturan-aturannya. Rasulullah SAW bersabda : " Barangsiapa berpuasa Ramadhan dengan sepenuh Iman dan kesungguhan, maka akan diampunkanlah dosa-dosa yang pernah dilakukan " (HR. Bukhori, Muslim dan Abu Daud).

4. Bersahur, makanan yang berkah (al ghoda' al mubarok ). Dalam hal ini Rasulullah pernah bersabda bahwa : " Makanan sahur semuanya bernilai berkah, maka jangan anda tinggalkan, sekalipun hanya dengan seteguk air. Allah dan para Malaikat mengucapkan salam kepada orang-orang yang makan sahur" (HR. Ahmad). Dan disunnahkan mengakhirkan waktu makan sahur .

5. Ifthar, berbuka puasa. Rasululah pernah menyampaikan bahwa salah satu indikasi kebaikan umat manakala mereka mengikuti sunnah dengan mendahulukan ifthar (berbuka puasa) dan mengakhirkan sahur. Dalam hal berbuka puasa Rasulullah SAW juga pernah bersabda bahwa :
"Sesungguhnya termasuk hamba Allah yang paling dicintai olehNya, ialah mereka yang bersegera berbuka puasa. " (HR. Ahmad dan Tirmidzi).

"Bahkan baginda mendahulukan ifthar walaupun hanya dengan ruthob (kurma mengkal), atau tamr (kurma) atau air saja " (HR. Abu Daud dan Ahmad).


6. Berdo'a. Sesudah hari itu menyelesaikan ibadah puasa dengan berifthar, Rasulullah SAW seperti prilaku yang beliau lakukan sesudah menyelesaikan suatu ibadah, dan sebagai wujud syukur kepada Allah, beliau membaca do'a sebagai berikut ;

Rasulullah bahkan mensyari'atkan agar orang-orang yang berpuasa banyak memanjatkan do'a, sebab do'a mereka akan dikabulkan oleh Allah. Dalam hal ini beliau pernah bersabda bahwa : " Ada tiga kelompok manusia yang do'anya tidak ditolak oleh Allah. Yang pertama ialah do'a orang-rang yang berpuasa sehingga mereka berbuka" (HR. Ahmad dan Turmudzi).

7.  Memperhatikan kesehatan.
Shaum memang termasuk kategori ibadah mahdhoh (murni), sekalipun demikian agar nilai maksimal ibadah puasa dapat diraih, Rasulullah justru mencontohkan kepada umat agar selama berpuasa tetap memperhatikan kesehatan. Hal ini terlihat dari beberapa peristiwa dibawah ini:

Menyikat gigi dengan siwak (HR. Bukhori dan Abu Daud).

Berubat seperti dengan berbekam (al hijamah) seperti yang diriwayatkan oleh Bukhori dan Muslim.

Memperhatikan penampilan, seperti pernah diwasiatkan oleh Rasulullah SAw kepada sahabat Abdullah ibnu Mas'ud RA, agar memulai puasa dengan penampilan baik dan tidak dengan wajah yang cemberut. ( HR. AL Haitsami)

8. Memperhatikan harmoni keluarga.
Sekalipun puasa adalah ibadah yang khusus diperuntukkan kepada Allah, yang memang juga mempunyai nilai khusus dihadapan Allah, tetapi agar hal tersebut diatas dapat terealisir dengan lebih baik, maka Rasulullah justru mensyari'atkan agar selama berpuasa umat Islam tidak mengabaikan harmoni dan hak-hak keluarga. Seperti yang diriwayatkan oleh istri-istri beliau, Aisyah dan Ummu Salamah RA, Rasulullah tokoh yang paling baik untuk keluarga itu, selama bulan Ramadhan tetap selalu memenuhi hak-hak keluarga beliau. Bahkan ketika Rasulullah berada dalam puncak praktek ibadah shaum yakni i'tikaf, harmoni itu tetap terjaga.
Bolehlah ajak anak2 berbuka, bertarawikh di masjid. InsyaAllah menambah kemesraan di samping mengajar dan mendekatkan anak2 tentang amalan2 di bulan Ramadhan.

9. Memperhatikan aktivitas da'wah dan sosiol
Kontradiksi dengan kesan dan perilaku umum tentang berpuasa, Rasulullah SAW justru menjadikan bulan puasa sebagai bulan penuh amaliyah dan aktivitas positif. Selain yang telah tergambar seperti tersebut dimuka, beliau juga aktif melakukan da'wah, kegiatan sosiol, perjalanan jauh dan jihad. Dalam sembilan kali Ramadhan yang pernah beliau alami, beliau misalnya melakukan perjalanan ke Badr (tahun 2 H), Mekah ( tahun 8 H), dan ke Tabuk (tahun 9 H), mengirimkan 6 sariyah (pasukan jihad yang tidak secara langsung beliau ikuti/pimpin), melaksanakan perkawinan putrinya (Fathimah) dengan Ali RA, beliau berkeluarga dengan Hafshoh dan Zainab RA, meruntuhkan berhala-berhala Arab seperti Lata, Manat dan Suwa',
meruntuhkan masjid adh Dhiror, dll.

ps: Bestnye keluar berdakwah dlm bulan puasa. Mana karkun2 kat sini? Dah keluar ke?
Ke ada yg byk tidur? Mcm mana pun lebih baik tidur dr embuat perkara2 yg mengurangkan kualiti puasa. Tidur pun satu ibadah. Tapi jgn sampai tak solat!
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 15-9-2008 02:51 PM | Show all posts
Nak share this info:

Hikmah Puasa Dan Qiyam Ramadhan Menurut Perspektif Islam Dan Sains
Oleh:
Dr. Abu Bakar bin Abdul Majid
Mantan Ketua Penolong Pengarah
Bahagian Kesihatan Awam,
Kementerian Kesihatan Malaysia

Ramadhan merupakan suatu hadiah, anugerah kepada dunia kesihatan kerana ia mampu meningkatkan taraf kesihatan masyarakat. Melalui kajian sains didapati berpuasa, akan menurunkan kadar glukos darah, tekanan darah, khasnya tekanan darah sistolik dan juga lipid darah. Puasa juga turut menurunkan berat badan.  Suatu kongres antarabangsa bertemakan 揔esihatan dan Ramadhan
Reply

Use magic Report

Follow Us
 Author| Post time 15-9-2008 02:52 PM | Show all posts
Satu sumbangan besar ibadah puasa Ramadhan kepada manusia adalah dalam membantu mengatasi masalah merokok. Ramai perokok sering kali memikirkan untuk berhenti dari merokok dan sebahagian besar telah pun mencubanya beberapa kali. Kebanyakan mereka sedar yang merokok itu merosakkan kesihatan mereka dan juga menjejaskan kesihatan orang-orang di sekeliling mereka. Melalui kajian-kajian, didapati 70 peratus dari perokok-perokok ternyata telah pun mencuba berhenti merokok dan 40 peratus dari perokok-perokok mencuba berhenti setiap tahun. Kita telah kenal pasti sebab-sebab yang menyukarkan seseorang untuk berjaya berhenti merokok dan di antara punca utama ialah sifat ketagihan terhadap nikotin, suatu bahan yang terdapat dalam kandungan asap rokok. Perokok mengalami kesukaran berhenti merokok kerana tubuhnya yang telah terbiasa dengan dadah nikotin yang mana ketiadaannya dalam masa dua hingga empat jam akan mula mengalami gejala gian. Walaubagaimanapun, pada bulan Ramadhan al-Mubarak seorang perokok yang kuat sekalipun boleh berhenti merokok mulai dari sahur hinggalah masa berbuka yang melebihi 12 jam. Ini adalah satu perkara yang tidak dapat dijawab dengan ilmu sains kerana mengikut keadaan biasa setelah dadah nikotin dalam darah menurun beberapa jam, otak akan memberi arahan meminta tambahan nikotin. Perkara ini tidak berlaku semasa bulan Ramadhan kerana perokok-perokok boleh berhenti melebihi 12 jam tanpa merokok.

Sebenarnya terdapat banyak faktor yang memudahkan seseorang untuk berhenti merokok pada bulan Ramadhan. Antara lain adalah suasana harian masyarakat Islam yang berubah pada bulan Ramadhan. Suasana di tempat kerja, di pejabat, di rumah pada waktu siang dan malam berbeza jika dibandingkan dengan bulan-bulan yang lain. Kita dapati peluang dan keadaan yang baik untuk berhenti merokok wujud kerana tiada suasana yang mana perokok itu selalu merokok seperti selepas makan pagi, tengah hari bersama-sama dengan kawan sekerja seperti pada hari-hari lain. Adalah diharapkan agar kita dapat membantu lebih satu juta rakyat Malaysia beragama Islam yang merokok untuk berhenti merokok sempena bulan puasa Ramadhan al Mubarak tahun ini.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 15-9-2008 02:59 PM | Show all posts
Lagi... (English. Malas nak translate)

The Benefits of Fasting

The original meaning sawm is to be at rest. We give rest to the gastro-intestinal tract, the sexual organs, the tongue, the eyes and ears, etc. The transit time for a bolus of food from the mouth to the end of the large intestine, called colon, is about 14 hours. This is the period - of 14 hours - during which we fast and withhold any stimulus, reaching the stomach and the digestive system.

In fact, fasting is an additional safety device for the regenerative processes of the body. The repair processes of the body and the brain, including the memory molecules take place when the body is at rest, especially during the stage of deep sleep. Sleeping during Ramadan is much deeper than in other times. Two hours of sleep during Ramadan are more satisfying and refreshing than more hours of sleep otherwise.

Fasting significantly increases deep sleep and reduces the dreaming time, which takes place during the Rapid Eye Movement (REM) sleep. Therefore, it is more beneficial for the elderly to fast because their normal hours of deep sleep in the non-fasted state are much less.

Fasting is a divine prescription, because Allah Himself prescribed it in the Qur抋n. Because the Islamic fast does not exceed 14 hours or so, the normal steady state of the body is maintained as a result of coordinated physiological mechanisms. Hence, nearly all the biochemical results in the laboratory are normal.

During fasting, serum magnesium is increased and
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 15-9-2008 03:02 PM | Show all posts
Ramadan puts a healthy mind into a healthy body. During fasting, there is increased secretion of the growth hormone by the pituitary gland. It is an anabolic hormone for synthesis of proteins and collagen, which produces a positive nitrogen balance. It also stimulates erythropoiesis, as well as collagen synthesis.

During the exercise of fasting, prayers and different spiritual experiences of Ramadan, certain endogenous substances are released by the brain and spinal cord into the body called opioids, which include enkephalins and endorphins. These are responsible for euphoria, tranquility and serenity during such periods.

Endorphins and enkephalins are natural painkillers. Endorphins may be responsible for the "feel nice" effects, experienced by many people after rigorous exercise. Endorphins and enkephalins are derived from beta-lipotropin. On release, it is cleaved to form three major active products: called met-enkephalin, gamma-endorphin, and beta-endorphin.

Beta-endorphin is most active, and is about 20 times as potent as morphine. In addition to their painkilling properties, the narcotic analgesics cause a profound feeling of well-being (euphoria). It is this feeling that is in part responsible for the psychological drive of certain persons who are fasting. Other mechanisms reduce pain sensation by blocking the transmission of pain message to the brain.

To alter the pain sensation, the brain and spinal cord release specialized neurotransmitters called endorphins and enkephalins. These chemicals interfere with pain impulse transmission by occupying the nerve cell receptors, required to send the impulse across the synapse. By making the pain impulse travel less efficiently, endorphins and enkephalins can significantly lessen the perception of pain. In extreme circumstances, they can even make severe injuries nearly painless.

If an athlete is injured during the height of competition, or a soldier injured during a fight, or persons who are fasting, they may not realize they have been hurt, until after the stressful situation has ended! This happens because the brain produces abnormally high levels of endorphins or enkephalins, in periods of intense stress, excitement or fasting.

Fasting and bio-rhythm

Muslims who have been fasting regularly since childhood have been exposed to different sleep/wake and light/darkness cycles on a daily basis in one annual lunar month. Hence, it may be easier for such persons to synchronize at a faster rate their circadian, circa-lunar and circa-annual bio-rhythms, under difficult conditions.

Therefore, it is expected that Muslims who fast regularly would least suffer from jet lag while traveling in a plane from West to East and that health problems in Muslim shift-workers would be minimal. In fact, the central circadian biological clock is located in the suprachiasmatic nucleus of the hypothalamus. It is a cluster of about 10,000 neurons on either side of the mid line, above the optic chiasma about 3 cm behind the eye.

Re-setting proceeds at the rate of 1-2 hours/day to adapt to a reversed shift pattern. There are widespread individual variations in the rapidity of resynchronization. Muslims who fast regularly and who have had disturbed wakefulness/sleep cycles on a daily lunar annual basis, can adapt themselves much faster to different conditions during international travel. This is while crossing time zones and do not suffer from the ill effects of jet lag.

It is also a common observation that as soon as Ramadan is over, normal circadian rhythms are established within the fasted Muslim, with such great rapidity on the first day of the following month of Shawal. This means that `Eid-al-Fitr (Minor Feast) is to be at par with pre-Ramadan levels.

Normally, a period of three weeks is required for resynchronization, among shift workers. As the fasting Muslim attunes himself to resynchronization processes, during the space of just over four weeks in Ramadan, his health problems - as a shift worker - would be negligible. His synchronization processes would be more rapid, whether during Ramadan or any other time.


Tamat sesi mengepes (for the time being ) Semuga bermanfaat.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 16-9-2008 10:16 AM | Show all posts
Salam all. Sambung lagi...

4. Bersahur, makanan yang berkah (al ghoda' al mubarok )


Hazrat Abu Umar r.a huma berkata bhw Rasulullah saw bersabda "Allah swt dan para malaikatNya menurunkan rahmat utk org yg bersahur Byk lagi hadis mengenai kelebihan bersahur.

Nabi saw bersabda "Perbezaan antara puasa kita dgn ahlul-kitab (Yahudi dan Nasara) adalah dgn bersahur.

Hafiz Ibn Hajar rah menulis dlm Syarah Bukhari bhw keberkatan bersahur adalah dp beberapa segi. Ia adalah sunnah, menyanggah amalan ahlul-kitab krn mereka idak bersahur dan kita diperintahkan utk menyanggahi mereka sedaya mungkin. Ia menjadi kekuatan dlm beribadat di samping mengelakkan kebanyakan sifat buruk yg timbul dr keadaan yg sgt lapar.

Dlm hadis yg lain: "Bersahurlah krn di dlmnya terdpt keberkatan"
"Bersahur adalah utk mendptkan kekuatan berpuasa dan tidurlah di tengahari (qailullah) utk membantumu bangun di akhir mlm"

Kesimpulannya bangunlah utk bersahur utk membezakan kita dr org2 Yahudi dan Nasrani
Persoalan: Pukul berapa mula dikira bersahur? Ada org pukul 2 dah sahur. Kalau ikut Rasulullah saw, Baginda akan melewatkan sahur.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 16-9-2008 10:24 AM | Show all posts
6. Berdo'a.


Dp Hazrat Abu Said Al Khudri ra, Rasulullah saw tlh bersabda "Sesungguhnya Allah swt mempunyai hamba2 yg dibebaskan (dr api neraka) pd setiap petang dan mlm pd bulan Ramadhan dan bg setiap org islam ada satu doa yg dimaqbulkan pd setiap
petang dan mlm (Ramadhan)

Byk riwayat yg mengatakan bhw doa dr seorg yg berpuasa adalah dimaqbulkan. Dlm setengah riwayat dinyatakan bhw doa sebelum berbuka adalah mustajab.

Doa berbuka yg masyhur ialah:

揧a Allah bagi Engkau aku berpuasa dan dengan Engkau beriman aku dengan rezeki Engkau aku berbuka dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 17-9-2008 09:26 AM | Show all posts
Salam!

Definisi Qiyamullail:
Secara etimologi, kata qiyamullail adalah kata majemuk dalam Bahasa Arab yang terdiri dari dua kata, yaitu qiyam
yang berasal dari kata kerja qooma, yang berarti berdiri dan allail, anonim dari kata annahar, yang berarti malam.

Adapun menurut terminologi Islam, qiyamullai berarti shalat sunah yang dikerjakan pada waktu malam hingga menjelang
subuh, yang senantiasa dikerjakan oleh Rasulullah saw. Shalat qiyamullail sering disebut dengan shalat tahajjud, yang berarti
bangun tidur di malam hari untuk melakukan ibadah shalat.

Bagaimana pun dlm konteks qiamullai di bulan Ramadhan, ia termasuklah solat tarawikh, solat tahajud dan solat witir
Rasulullah SAW bersabda;
揓ika tidak kerana memberatkan umatKu, nescaya aku wajibkan Tahajud ke atas mereka
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 17-9-2008 09:31 AM | Show all posts
Jumlah rakaat Solat Qiyamullail

Ada beberapa hadits yang berbeda mengenai jumlah rakaat qiyamul lail yang dilakukan oleh Rasulullah saw.
1. Hadits dari Zaid bin Khalid al-Jahanni, dari Ibnu Abbas, yang menjelaskan bahwa Rasulullah saw. pernah mengerjakan
shalat malam sebanyak tiga belas rakaat, dan tiga diantaranya adalah shalat witir. Hadist ini diriwayatkan Imam Muslim.

2. Hadits dari Aisyah ra., yang menyatakan diantara shalat malam yang dilakukan oleh Rasulullah saw. ada yang berjumlah
sebelas rakaat, dan tiga diantaranya adalah witir. Hadist ini juga diriwayatkan Imam Muslim.

3. Amir bin Syarahil asy-Sya抌i berkata, 擲aya bertanya kepada Abdullah bin Abbas tentang shalat malam Rasulullah saw.,
ia menjawab, 慠asulullah saw. melakukan shalat malam sebanyak tiga belas rakaat, delapan rakaat shalat tahajud, dan
tiga rakaat shalat witir, serta dua rakaat shalat sebelum fajar.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 17-9-2008 09:39 AM | Show all posts
Tempat dan kaedah pelaksanaan Solat Qiyamullail

Shalat malam lebih utama dilaksanakan di rumah. Rasulullah bersabda, 揝ebaiknya kamu melakukan shalat malam di rumahmu. Sesungguhnya, sebaik-baiknya shalat seseorang adalah di rumahnya, kecuali shalat wajib.
Reply

Use magic Report

Post time 17-9-2008 10:10 AM | Show all posts
salam,

rasanya kaum wanita susah sikit nak ber iktikaf ekk espc. kalau ada anak kecil...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 17-9-2008 12:35 PM | Show all posts

Balas #15 zamnie\ catat

Rasanya wanita lebih baik buat kat rumah jek. Boleh solat mlm dan tarawikh di rumah saje. Tambah kalau ada anak kecil.

Kalau tak silap ada khilaf tentang wanita ke masjid utk beribadat (solat). Akhir zaman ni rasanya lebih baik tak pergi sebab lebih mengundang byk fitnah. Diulang, bukan tak boleh, tapi lebih baik solat di rumah.

Nak share info ni:

        PERLUKAH WANITA KE MASJID?
          Disediakan oleh:
            Ust Tuan Mohd Sapuan bin Tuan Ismail
Pensyarah KIAS
          tasekpauh.blogspot.com
        
               


Sering kita dengar para ustaz menyatakan bahawa wanita tidak digalakkan ke masjid. Tetapi ada juga di kalangan muslimat yang bertanya tentang logiknya larangan ini. Ini kerana bagi mereka, kenapa hanya larangan ke masjid yang dicanang, tetapi tidak pula dicanang larangan ke tempat-tempat yang lain?

Kalau kita melihat kepada hukum solat berjemaah kepada wanita di masjid, kita akan dapati para ulamak sepakat menyatakan bahawa solat jemaah tidaklah wajib kepada kaum wanita. Ini ada disebutkan oleh al-Hafiz Ibn Hazm dalam kitabnya al-Muhalla. Kita juga dapati sebahagian daripada mereka memakruhkan bagi wanita untuk ke masjid, terutamanya kepada para pemudi. Dan alasan yang biasa diberikan adalah kerana bimbangkan fitnah. Dan kita juga dapati bahawa mereka telah sepakat menyatakan bahawa tuntutan solat berjemaah kepada kaum wanita tidaklah sama seperti kepada kaum lelaki. Berkata Imam Nawawi dalam kitabnya al-Majmu': 搕erdapat beberapa perbezaan antara lelaki dan perempuan dalam hukum solat berjemaah, antaranya ialah: tuntutannya tidaklah sama seperti tuntutan kepada kaum lelaki
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 17-9-2008 12:36 PM | Show all posts
sambungan...

Kalaulah kaum wanita dihalang ke masjid atas alasan fitnah, maka kenapa kita tidak menghalang anak-anak perempuan kita ke sekolah atas alasan yang sama? Tidakkah fitnah pergaulan bebas di sekolah lebih teruk daripada di masjid? Tidakkah gangguan yang bakal dihadapi mereka semasa ke sekolah atau ke kolej dan di kolej atau universiti itu lebih besar daripada ke masjid? Kenapakah mereka dihalang ke masjid yang berdekatan dengan rumah mereka, tetapi tidak dihalang ke kolej atau universiti yang jaraknya lebih jauh? Kenapakah anak-anak perempuan kita atau isteri-isteri kita dibenarkan ke tempat kerja, shopping kompleks, ke pasar-pasar bahkan ke semua tempat kecuali tempat yang paling mulia, iaitu rumah-rumah Allah? Kenapakah wanita Islam dihalang ke masjid-masjid, sedangkan wanita-wanita Kristian, Yahudi dan sebagainya tidak dihalang ke kuil atau gereja? Adakah wanita yang sedang beribadat di dalam masjid itu lebih buruk dan lebih besar fitnahnya berbanding dengan yang sedang menonton tv di rumah?

Bagi saya, kalaulah kita ingin berbincang mengenai hukum wanita ke masjid , kita jangan hanya melihat kepada hukum solat berjemaah yang ditulis dalam kitab-kitab Fiqh. Ini kerana hukum tersebut hanya untuk hukum datang berjemaah ke masjid. Padahal kita juga perlu melihat bahawa masjidlah tempat penyebaran ilmu dan kefahaman mengenai Islam. Kerana inilah Dr Yusof al-Qardawi berkata: "Solat seorang perempuan di rumahnya itu lebih baik jika dia ke masjid hanya untuk berjemaah, tanpa sebarang faedah lain, tetapi jika ada faedah yang lain seperti mendengar tazkirah keagamaan, mempelajari sesuatu ilmu atau mendengar bacaan al-Qur'an daripada qari yang khusyuk, maka pergi ke masjid itu adalah lebih baik". Ini kerana kewajiban belajar agama dan mendengar tazkirah bukan tertentu untuk golongan lelaki sahaja.

Bahkan terdapat hadis yang khusus yang menyatakan kelebihan belajar di masjid. Sabda Nabi s.a.w.: 揝esiapa yang datang ke masjid dan tidak ada tujuan baginya melainkan mempelajari kebaikan atau mengajarnya, maka baginya pahala haji yang sempurna
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 17-9-2008 12:44 PM | Show all posts
Sambung lagi mengenai solat malam...

Kelebihan Solat Malam

1. Dengan shalat malam, sesorang dapat menggapai kedudukan tinggi dan mulia di sisi Allah SWT.
揇an pada sebahagian malam hari bersembahyang tahajud lah kamu sebagai suatu ibadah tambahan bagimu;
mudah-mudahan Tuhan-mu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 17-9-2008 12:49 PM | Show all posts
Cara mudah untuk bangun tahajud:

1.Niat untuk bangun tahajud sebelum tidur.
2.Istiqamah dengan membaca 3 ayat yang akhir dari surah al Kahfi (107-110) sebelum tidur
3.Jangan membuat dosa atau bercakap sia-sia yakni selalu rasa takut kepada Allah
4.Hendaklah tahu kelebihan tahajud supaya rasa ghairah untuk beramal
Abu Hurayrah (radhi allahu anhu) reported: 揂llah's Messenger (sallallahu alaihi wa-sallam) encouraged the people,
without making it an absolute command, to perform Qiyaam during Ramadan. He (sallallahu alaihi wa-sallam) used to say:
揥hoever stands (in Qiyaam) in Ramadan out of faith and expectation (of Allah's reward), all his previous sins will be
forgiven.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 17-9-2008 12:51 PM | Show all posts
Last one! (for today)
Sejarah Tahajud

Dari segi sejarahnya, sembahyang tahajud mula disyariatkan tidak lama selepas Nabi s.a.w mendapat wahyu pertama di gua Hira
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

18-5-2024 07:53 AM GMT+8 , Processed in 0.074074 second(s), 46 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list