rollin2310 This user has been deleted
|
:lebai:a'kum geng..! nak tumpang tanya supercharger tu apa? apa fungsi dia? berapa harganya and harga pemasangannya sekali..TQ:tq::tq: |
|
|
|
|
|
|
|
Untuk penerangan ringkasnya, SUPERCHARGER itu adalah salah satu sistem yang direka untuk memberikan lebih kuasa daripada unit asal enjin.
Sebagai contoh enjin stok kilang enjin A = 2000cc --> 150BHP (tanpa TURBO/Supercharger)
Enjin A = 2000cc + Turbo/Supercharger --> 210BHP....
Faham dah sikit2? Maknanya tanpa penukaran enjin, kuasa dapat ditingkatkan dengan penambahan alat2 ini....
Turbo --> Kebanyakan kereta2 berkuasa buatan Jepun menggunakan enjin dengan pendesak TURBO...
Supercharger --> Hanya sesetengah pengeluar sahaja yang gunakannya. Antara yang paling popular Toyota and kalau tak silap sistem KOMPRESSOR Mercedes pun berasaskan sistem Supercharger ini... (Kalau salah tolong tunjukkan ok kengkawan?) |
|
|
|
|
|
|
|
Antara contoh KIT Supercharger :
|
|
|
|
|
|
|
|
supercharger berbeza ngan turbocharger:
turbocharger menggunakan gas ekzos untuk memutarkan turbin bagi memaksa udara masuk.
supercharger menggunakan crankshaft (connected via belt drive) untuk memutarkan turbin bagi memaksa udara masuk.
response supercharged engine adalah seperti engin NA (naturally aspirated) kerana sistem ini takde 'lag' seperti sistem turbocharger.
betul tak? kalau tak betul tolong betulkan. TQ. |
|
|
|
|
|
|
|
so supercharger nie lagi bagus dari turbo ke ? |
|
|
|
|
|
|
|
ada member aku kate ...........
supercharge = boleh maintain speed time tgh laju
turbo = pickup lebih tapi kurang laju berbanding supercharge
betol ke???? |
|
|
|
|
|
|
vios_cun This user has been deleted
|
Originally posted by AzusaFuyutsuki at 14-2-2005 10:58 AM:
so supercharger nie lagi bagus dari turbo ke ?
Aku tak tau lah yang maner satu lebih bagus.
Kebanyakannya toyota guna supercharger, mazda-turbocharge, kereta europe ada yang guna supercharge dan banyak juga yang guna turbo charge.
Dari segi function adalah sama iaitu untuk compress ataupon tingkatkan sedikit tekanan udara sebelom memasuki compression chamber.
Kalau turbocharge, sekiranya gas ekzos yang dikeluarkan tidak cukup untuk memutarkan turbine, bermakna sistem tak berfungsi. Apabila turbine tak rotate bermakna compressor tak rotate. Dalam turbocharge ada satu fenomena yang dikenali sebagai "lag" (kalau tak silap aku dah. Kalau salah tolong betolkan) yang mana fenomena ini akan terjadinya chocking pada sistem. Apabila chocking berlaku, bermakna tiada udara/ gas ekzos yang dibenarkan memasuki turbine walaupon putarannya ditingkatkan. Then kalau ada yang lebih di blow keluar. (kalau salah tolong betolkan, dah lama dah tinggal)
Bagi sistem supercharge, once engine starts to rotate jer, compressor akan start compress udara.
kedua-dua sistem ini kalau dah dipasangkan pada kereta, susah untuk compare. sebab kedua-duanya power. Dah puas hati dah dari engin yang biasa.
Aku nak tanya pada semua. Boleh ker engin biasa di tambah dengan supercharge unit?..... |
|
|
|
|
|
|
|
Boleh kot, aku pernah terbaca dul uada satu syarikat Mesia kitalah, develop satu sistem SUPERCHARGE KIT yang boleh dipasang pada kereta-kereta standard TANPA memerlukan apa-apa pendaftaran semula dengan JPJ. Kalau tak silap masa tu mereka buat demo pasang kat Proton Satria GTI , mmg power pun... Tapi tak tau plak samada alat tu dah dipasarkan atau belum.... |
|
|
|
|
|
|
|
regarding turbo lag tu....sebab tu lah kebanyakkan kereta berturbo sekarang dilengkapi dual turbo...satu turbin kecik satu turbin besar...tak silap aku la... |
|
|
|
|
|
|
|
Twin turbo... Enjin Skyline RB26DETT guna twin-turbo... |
|
|
|
|
|
|
|
yg syl tau estima taun 94/95(edition awal)pakai supercharger nih..
yg ader bunyik psss psss tu yer..ader kater tu bunyik turbo...:stp: |
|
|
|
|
|
|
|
yg bunyi pstt..pssttt cam angin kuar nun,tuh blow off... takde turbo pun leh pasang..kasi eksen jer.. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by AzusaFuyutsuki at 2005-2-14 01:35 PM:
regarding turbo lag tu....sebab tu lah kebanyakkan kereta berturbo sekarang dilengkapi dual turbo...satu turbin kecik satu turbin besar...tak silap aku la...
Twin turbo adalah salah satu kaedah yang digunakan untuk kurangkan effect turbo lag. Kebaikan turbo set besar ialah kapasiti yang boleh ditampung, tapi malangnya turbo set besar nie liat nak bergerak time rpm perlahan sebaliknya jadik rintangan angin dan gas ekzos jer sebelum mula berfungsi. Effect camnie laa yang dikenali sebagai turbo lag. Set turbo kecik lak mudah berputar time rpm rendah tapi kapasiti dan kemampuan dier terhad. So dalam sistem twin turbo nie, set turbo kecik akan mula pusing time rpm rendah, dan bila rpm dah tinggi sket set turbo besar lak yang pusing untuk extra boost. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by Kilokahn at 2005-2-14 10:25 AM:
supercharger berbeza ngan turbocharger:
turbocharger menggunakan gas ekzos untuk memutarkan turbin bagi memaksa udara masuk.
supercharger menggunakan crankshaft (connected via belt drive) unt ...
Sebenarnya lag tu tetap ada dalam supercharger, cuma camaner leh ada lag kat supercharger tu lain sket drp turbocharger... Time rpm rendah, boost pressure yang dihasilkan oleh supercharger sangat rendah, akibatnya kuasa enjin tak bertambah time rpm rendah sebaliknya merosot. Penurunan kuasa nie dikenali sebagai parasitic loss. Cuma bila rpm makin tinggi sket baru laa boost pressure yang dihasilkan leh mula naikkan horsepower laa...
Dalam teknologi supercharger nie, aku respek habis dgn Merc psl berjaya develop supercharger yang bagus dan leh kurangkan parasitic loss nie laa. Buktinya ialah melalui model-model Kompressor dier laa. So next time kalau korang beli keter Merc model jenis Kompressor nyer, tu maknanya model Merc tu pakai supercharger ok...? |
|
|
|
|
|
|
rollin2310 This user has been deleted
|
tima kasih..
tapi berapa harga supercharge ni ek? |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by matdue77 at 14-2-2005 01:23 PM:
Boleh kot, aku pernah terbaca dul uada satu syarikat Mesia kitalah, develop satu sistem SUPERCHARGE KIT yang boleh dipasang pada kereta-kereta standard TANPA memerlukan apa-apa pendaftaran semula d ...
kawan haku sorang ader beli, dier kata tak best dan tak power. lebih kurang pakai gti standard jer kata dier, boost pun cuma dalam 0.5 - 0.9 bar jer.. |
|
|
|
|
|
|
|
Betul, supercharger nyer boost tak tinggi sangat sebab speed rotor supercharger cuma sekitar 2 ~ 3 kali rpm enjin tapi turbocharger lak leh sampai sekitar 120,000 ~ 130,000+ rpm pasal dijalankan oleh tekanan gas ekzos. So daripada nie, kalau dikira secara matematik pertambahan kuasa supercharger nie just linear jer tapi turbocharger lak secara eksponen laa... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by Fast-N-Furious at 15-2-2005 12:43 AM:
kawan haku sorang ader beli, dier kata tak best dan tak power. lebih kurang pakai gti standard jer kata dier, boost pun cuma dalam 0.5 - 0.9 bar jer..
Oh, gitu plak ker? Aku pun taklah expect yang power Supercharger tu leh tanding dengan Turbocharger... Tapi as long as ada peningkatan kuasa berbanding penggunaan bahanapi, aku rase ok jer kot... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by matdue77 at 15-2-2005 07:45 AM:
Oh, gitu plak ker? Aku pun taklah expect yang power Supercharger tu leh tanding dengan Turbocharger... Tapi as long as ada peningkatan kuasa berbanding penggunaan bahanapi, aku rase ok jer kot...
ok lar kot.. haku tak pernah pakai.. tak bleh review sangat, cuma dengar komen or review kengkawan yang dah pakai jer lar.. |
|
|
|
|
|
|
|
possible ke utk ada dua-dua dalam satu engine?.. |
|
|
|
|
|
|
| |
|