CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 12334|Reply: 86

caner bawa kereta oto??huhu...

[Copy link]
Post time 10-2-2009 11:45 PM | Show all posts |Read mode
aku just tau bawa kete oto nih just stick kat D jer...

tapi aku nak tau caner nak tuka gear rendah kalau2 kete xlepas naik bukit ker...

ataupon nak start jalan guna gear rendah...

adakah maser nak tukar gear tu kene lepas minyak ker??or just tukar jer maser tgh jalan tu..

button kat gear knob tu act tuk neutralkan geal ker time nak tuka gear??haha..

aku biasa bawa manual..xreti auto nih..
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 11-2-2009 12:11 AM | Show all posts
samalah kiter

girl pon reti manual jer

kalo bawak oto tu,D jerlah
Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2009 12:28 AM | Show all posts
aku ingat, auto ni masuk je dia jalan sndirik. bukan ke?












hahaha....
Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2009 12:31 AM | Show all posts
ha..betul ar tuh..masuk jer D..tekan jer minyak..senang..
Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2009 12:33 AM | Show all posts
gear auto selalunyer  P, R, N, D, 3, 2, L (Depend gak kereta tu)

kalo masa panjat bukit pastu kalo rasa berat, dan nak lebih tork, blh pakai 3 atau 2. Kalo L lagi slow, jadi perhati kan RPM. (Jangan Lak Masa 100km/j tiba2 ko trus drop ke L, mau rosak transmission kang)

tapi kereta moden, bila kereta tu rasa dia makin slow (sbb naik bukit) secara sendirinyer dia tukar ke gear rendah.

ader setengah tu ader button OD (OverDrive bukan OverDose tau) jadi bila panjat bukit, Off kan OD tuh,

pada aku kalo nak tukar dari D ke 3 atau 2, masa tengah jalan buat pada speed yg bertempat mungkin 60km kebawah, jgn tengah speeding 110km, terus turun, nanti mengaum enjin. dan Masa tukar gear tu lepas kan jer pedal minyak.

pasal button tu aku tak sure utk keta ko. Lain keta lain button. Mcm keta aku, kat tranmission ader button utk HOLD, POWER ECT, 2ND, OD.


bila pakai gear rendah 3, 2 atau L. Korang kene ingat, dia meletakkan tekanan lebih keatas transmission dan enjin. so jaga RPM dan TEMP enjin.

(Pernah sekali aku drive pakai L, masa tu offroad. tapi aku bawak agak aggressif sbb hal urgent, tak lama lepas tu kereta bagi warning "Trans Temp" rupanyer transmission keta tu dah overheat. so aku tukar ke D dan drive slow bagi sejuk sikit, nasib baik transmission tak rosak.    )

[ Last edited by  batu_bergolek at 11-2-2009 12:46 AM ]

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2009 12:35 AM | Show all posts

Reply #5 batu_bergolek's post

kalo tengah pecut nk potong kete lain, masa 110 pun leh masuk gear 3 kan?
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 11-2-2009 12:52 AM | Show all posts

Reply #6 bzzts's post

boleh tapi RPM ko akan menaik la. sbb selalunyer keta auto bila around speed 110km most probably dah kat gear 4 atau gear 5 (kalo ML 350 mungkin gear 6 sbb keta tu ader 7 speeder)

aku lebih prefer tukar gear 3 sblm aku overtake kereta.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 11-2-2009 12:59 AM | Show all posts
ooo...maksudnyer nak tuka gear kene lepas minyak la??pastu tekan button tarik turun ker gear 3...

camtu??

kalau D xleh overtake ker??Gear 3 tu max speed baper?
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 11-2-2009 01:16 AM | Show all posts

Reply #8 skyzero's post

aku tak tau samada "KENE" lepas minyak masa nak tukar gear. Tapi aku mmg buat mcm tu, kira dah jadi amalan la. sbb kalo tekan minyak sambil tukar gear, nanti mcm terenjut la.

hal bab max speed tu untuk gear 3, aku tak sure. sbb lain kereta lain gear ratio dan CC dia. cth keta aku kalo speed around 93km/j@ top gear, rpm dia ngam-ngam 2000 RPM. kalo ikut teori selagi RPM tak sampai MERAH boleh jer. tapi aku tak sure baik tunggu orang lain komen.
Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2009 01:32 AM | Show all posts

Reply #8 skyzero's post

alaa.. apa laa pikir susah2 sangatt..

kalau pemanduan biasaa.. pakai D jer dah memadai maa
2,3 etc tu.. contoh : hang naik genting ke dengan muantan org gemuk di belakangg
klau gear auto.. mana ada max speed utk gear3, gear auto tukau biler perlukan torque yg lebey utk kasik responsive when u press de pedal..

moral of de story.. kalau bukan kaki pecut,racing etc.. pakai D jer.. kawtim!
Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2009 05:50 AM | Show all posts

Reply #7 batu_bergolek's post

tul le. mungkin aku buat camtu masa kete tgh naik bukit kot.

kalo jln rata aku tekan O/D je.
Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2009 07:24 AM | Show all posts
cari kete auto yg pakai Tiptronic ke, parktronic ke, CVT ke, or CVT with paddle shift...Taruk kat D tekan minyak kawtin


note: kete2 ni hanya ada P R N D and S (utk tukar gear secara manual)
Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2009 07:58 AM | Show all posts
aku drive bese guna D sahaja...klu naik bukit dgn beban yg bole tahan aku tukar  ke 2,L..depend pada kecuraman bukit dan load..

klu nak memotong lak setakat ni, aku x penah tukar ke D3,2..sebab bile nak potong , aku tekan myk lebih sket jer...gear box keta aku dah drop gear utk amik pickup..so x de masaalah...

semua jer depand pd berapa speed yg gearbox tu, dan juga sistem gear box cvt la, tiptronic la..shiftronic laa..

kete aku D,2,L ..keta aku yg ni 3 speed jer..klu speed dah lebih 80kmh, aku tekan lebih jer masa nak potong,  gear x mau drop, klu nak drop gear kene tarik kat 2, tp gear box dan enjin mengaum....aku x amalkan wat gini...klu aku drive keta ni, betul2 x de keta kat depan, baru aku konpiden nak potong...

dan keta satu lagi D,D3,2,L..yg ni ok....klu nak potong, aku tekan myk lebih sket jer..gear akan drop dan konpiden la aku nak potong, wpun ada keta lain dari arah bertentangan dgn jarak yg munasabah..
Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2009 09:47 AM | Show all posts
mcm keta me plak ade D4, D3, D2
me guna D4 jer...
D2 tu sesuai utk naik bukit ker??
Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2009 09:49 AM | Show all posts
susahnyer bawak auto......
Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2009 10:16 AM | Show all posts
depend keta juga rasanya, kalau kete body berat, kalau naik atas pasir, gear D normal , dia cam gagah sket, kalau biasa mcm kelisa @ kancil kalau naik atas pasir kena pakai gear 2 gak sbb mcm tayar bergelek, tp tetap duk tempat sama, ni pengalaman saya taw, naik kelisa, ke perkampungan pasir pantai, kalau pegi ngan kelisa sah2 kena tahan napass takut lekat dalam pasir tu
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 11-2-2009 10:22 AM | Show all posts
butang OD tu bukan utk OrangDalam ke..?
Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2009 10:23 AM | Show all posts

Reply #14 ibu_haritz's post

D2 tu memang specialized untuk naik/turun bukit curam laa cam kat cameron ker, genting ker, bukit fraser ker...
Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2009 10:25 AM | Show all posts
Originally posted by Squall-Leonhart at 11-2-2009 10:23 AM
D2 tu memang specialized untuk naik/turun bukit curam laa cam kat cameron ker, genting ker, bukit fraser ker...



faham faham faham...
Reply

Use magic Report

Post time 11-2-2009 10:34 AM | Show all posts

Reply #17 t@t's post

tak semua kete auto ada OD kan?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

30-11-2024 10:40 AM GMT+8 , Processed in 0.083146 second(s), 33 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list