View: 12334|Reply: 86
|
caner bawa kereta oto??huhu...
[Copy link]
|
|
aku just tau bawa kete oto nih just stick kat D jer...
tapi aku nak tau caner nak tuka gear rendah kalau2 kete xlepas naik bukit ker...
ataupon nak start jalan guna gear rendah...
adakah maser nak tukar gear tu kene lepas minyak ker??or just tukar jer maser tgh jalan tu..
button kat gear knob tu act tuk neutralkan geal ker time nak tuka gear??haha..
aku biasa bawa manual..xreti auto nih.. |
|
|
|
|
|
|
|
ha..betul ar tuh..masuk jer D..tekan jer minyak..senang.. |
|
|
|
|
|
|
|
gear auto selalunyer P, R, N, D, 3, 2, L (Depend gak kereta tu)
kalo masa panjat bukit pastu kalo rasa berat, dan nak lebih tork, blh pakai 3 atau 2. Kalo L lagi slow, jadi perhati kan RPM. (Jangan Lak Masa 100km/j tiba2 ko trus drop ke L, mau rosak transmission kang)
tapi kereta moden, bila kereta tu rasa dia makin slow (sbb naik bukit) secara sendirinyer dia tukar ke gear rendah.
ader setengah tu ader button OD (OverDrive bukan OverDose tau) jadi bila panjat bukit, Off kan OD tuh,
pada aku kalo nak tukar dari D ke 3 atau 2, masa tengah jalan buat pada speed yg bertempat mungkin 60km kebawah, jgn tengah speeding 110km, terus turun, nanti mengaum enjin. dan Masa tukar gear tu lepas kan jer pedal minyak.
pasal button tu aku tak sure utk keta ko. Lain keta lain button. Mcm keta aku, kat tranmission ader button utk HOLD, POWER ECT, 2ND, OD.
bila pakai gear rendah 3, 2 atau L. Korang kene ingat, dia meletakkan tekanan lebih keatas transmission dan enjin. so jaga RPM dan TEMP enjin.
(Pernah sekali aku drive pakai L, masa tu offroad. tapi aku bawak agak aggressif sbb hal urgent, tak lama lepas tu kereta bagi warning "Trans Temp" rupanyer transmission keta tu dah overheat. so aku tukar ke D dan drive slow bagi sejuk sikit, nasib baik transmission tak rosak. )
[ Last edited by batu_bergolek at 11-2-2009 12:46 AM ] |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Reply #5 batu_bergolek's post
kalo tengah pecut nk potong kete lain, masa 110 pun leh masuk gear 3 kan? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #6 bzzts's post
boleh tapi RPM ko akan menaik la. sbb selalunyer keta auto bila around speed 110km most probably dah kat gear 4 atau gear 5 (kalo ML 350 mungkin gear 6 sbb keta tu ader 7 speeder)
aku lebih prefer tukar gear 3 sblm aku overtake kereta. |
|
|
|
|
|
|
|
ooo...maksudnyer nak tuka gear kene lepas minyak la??pastu tekan button tarik turun ker gear 3...
camtu??
kalau D xleh overtake ker??Gear 3 tu max speed baper? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #8 skyzero's post
aku tak tau samada "KENE" lepas minyak masa nak tukar gear. Tapi aku mmg buat mcm tu, kira dah jadi amalan la. sbb kalo tekan minyak sambil tukar gear, nanti mcm terenjut la.
hal bab max speed tu untuk gear 3, aku tak sure. sbb lain kereta lain gear ratio dan CC dia. cth keta aku kalo speed around 93km/j@ top gear, rpm dia ngam-ngam 2000 RPM. kalo ikut teori selagi RPM tak sampai MERAH boleh jer. tapi aku tak sure baik tunggu orang lain komen. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #8 skyzero's post
alaa.. apa laa pikir susah2 sangatt..
kalau pemanduan biasaa.. pakai D jer dah memadai maa
2,3 etc tu.. contoh : hang naik genting ke dengan muantan org gemuk di belakangg
klau gear auto.. mana ada max speed utk gear3, gear auto tukau biler perlukan torque yg lebey utk kasik responsive when u press de pedal..
moral of de story.. kalau bukan kaki pecut,racing etc.. pakai D jer.. kawtim! |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #7 batu_bergolek's post
tul le. mungkin aku buat camtu masa kete tgh naik bukit kot.
kalo jln rata aku tekan O/D je. |
|
|
|
|
|
|
|
cari kete auto yg pakai Tiptronic ke, parktronic ke, CVT ke, or CVT with paddle shift...Taruk kat D tekan minyak kawtin
note: kete2 ni hanya ada P R N D and S (utk tukar gear secara manual) |
|
|
|
|
|
|
|
aku drive bese guna D sahaja...klu naik bukit dgn beban yg bole tahan aku tukar ke 2,L..depend pada kecuraman bukit dan load..
klu nak memotong lak setakat ni, aku x penah tukar ke D3,2..sebab bile nak potong , aku tekan myk lebih sket jer...gear box keta aku dah drop gear utk amik pickup..so x de masaalah...
semua jer depand pd berapa speed yg gearbox tu, dan juga sistem gear box cvt la, tiptronic la..shiftronic laa..
kete aku D,2,L ..keta aku yg ni 3 speed jer..klu speed dah lebih 80kmh, aku tekan lebih jer masa nak potong, gear x mau drop, klu nak drop gear kene tarik kat 2, tp gear box dan enjin mengaum....aku x amalkan wat gini...klu aku drive keta ni, betul2 x de keta kat depan, baru aku konpiden nak potong...
dan keta satu lagi D,D3,2,L..yg ni ok....klu nak potong, aku tekan myk lebih sket jer..gear akan drop dan konpiden la aku nak potong, wpun ada keta lain dari arah bertentangan dgn jarak yg munasabah.. |
|
|
|
|
|
|
|
mcm keta me plak ade D4, D3, D2
me guna D4 jer...
D2 tu sesuai utk naik bukit ker?? |
|
|
|
|
|
|
|
susahnyer bawak auto...... |
|
|
|
|
|
|
|
depend keta juga rasanya, kalau kete body berat, kalau naik atas pasir, gear D normal , dia cam gagah sket, kalau biasa mcm kelisa @ kancil kalau naik atas pasir kena pakai gear 2 gak sbb mcm tayar bergelek, tp tetap duk tempat sama, ni pengalaman saya taw, naik kelisa, ke perkampungan pasir pantai, kalau pegi ngan kelisa sah2 kena tahan napass takut lekat dalam pasir tu |
|
|
|
|
|
|
|
butang OD tu bukan utk OrangDalam ke..? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #14 ibu_haritz's post
D2 tu memang specialized untuk naik/turun bukit curam laa cam kat cameron ker, genting ker, bukit fraser ker... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by Squall-Leonhart at 11-2-2009 10:23 AM
D2 tu memang specialized untuk naik/turun bukit curam laa cam kat cameron ker, genting ker, bukit fraser ker...
faham faham faham... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #17 t@t's post
tak semua kete auto ada OD kan? |
|
|
|
|
|
|
| |
|