View: 6627|Reply: 45
|
bas ke petrajaya dah tiada? taib mahmud tidurka?
[Copy link]
|
|
KM sarawak tido kah? awat bas ke petrajaya di tiadakan? bankrupt kah? tapi tu kan kemudahan sosial utk rakyat? awat leh habis berjuta-juta kat benda tak berfedah tapi untuk rakyat sendiri kedekut? ....bengong pemerintah....tau bagi projek kat kroni jer ....orang lain tarak? peluang kerja di sarawak? no kabel...yilek...tarak.....peluang kerja Pengurusan dan profesional dah lah sikit....kalau ada...semua dah disapu sedara mara....kena minta surat skongan dari taib dan kroni:geram: |
|
|
|
|
|
|
|
1# mamaque
uish...awat pagi2 dah naik hangin satu badan ni.....;) |
|
|
|
|
|
|
|
xder mentenen..sbb pemimpin umngok sana dh sorok duit mentenen |
|
|
|
|
|
|
|
yups..bila balik kch haritu baru tau yang bas awam ke kawasan petra jaya dah takde perkhidmatan lagi
kenalah bergantung kepada van sapu, kengkadang ader, kengkadang takde van sapu lalu..nasib ler
sungguh mengecewakan pemerintahan yang telah diberi mandat oleh rakyat sarawak sejak sekian lama membiarkan perkhidmatan bas di kwsn ni ditamatkan
|
|
|
|
|
|
|
|
tidak adil meletakkan isu spt ini dibahu pemimpin sahaja. jika dilihat permasalahan syarikat penyedia bas berkenaan, anda seharusnya tahu apa yg sebenarnya berlaku. kurangnya penumpang untuk syarikat bas meneruskan operasi. kos gaji/pengurusan/pembaikan semua nya dtg dr wang kutipan dari penumpang bas. jika tiada penumpang, dr mana hasil akan diperolehi. cuba tanya kenapa tiada penumpang bas? cuba lihat keadaan bas berkenaan
? jalan yg diliputi? masa pergerakan bas (punctual?) if u asked me, i rather walk or using van sapu sebab lebih bersih dan cepat utk ke destinasi.
betul kah kerajaan tidak berbuat apa2? contoh nya...penerbangan ke kawasan pedalaman...kos utk sekali penerbangan spt minyak, gaji pilot dan steward/ees dlm lingkungan rm4-5k sekali penerbangan. walhal tiket kapalterbang adalah dlm 200 dan selebihnya disubsidi oleh kerajaan. byk lagi contoh. cuma nya, manusia suka menyalahkan org lain walaupun masalah berkenaan disebabkan oleh kita sendiri! sekadar pendapat |
|
|
|
|
|
|
|
bok nampak layak kitak duak BG sitok.... |
|
|
|
|
|
|
|
tidak adil meletakkan isu spt ini dibahu pemimpin sahaja. jika dilihat permasalahan syarikat penyedia bas berkenaan, anda seharusnya tahu apa yg sebenarnya berlaku. kurangnya penumpang untuk syarikat ...
disk79 Post at 31-7-2009 10:23
pengangkutan awam adalah tanggungjawap kerajaan yg memrintah....di KL....rapid kl dan srakt bas len seng alami kerugian teruk di beberapa laluan yg langsung jarang-jarang ada penumpang...tapi kerajaan bantu dengan beri subsidi, beli bas, subsidi diesel, bayar gaji pekerja.....kerana itu merupakan tanggungjawap sosial.....bukan semua orang suka naik van sapu, bersesak dan perjalanan tidak teratur.......jgn fikir untung rugi sahaja...kerajaan patut turun padang dan beri bantuan....ni rakyat hidup menderita tapi dia dan keluarga dan kroni-kroninya makin senang.....korang patut report kat SPRM.... |
|
|
|
|
|
|
|
aku prasan pembukak thread tok salu jak ngan ngentam org swk..di mana2 jak ada topik sal swk...especiallynya..mun rasa sik puas ati diam swk, balik jak kpg nun...sakit ati maca, ndak alah-alah jak nak nyalahkan org lain..bagei lar tpt sidak bagus gilak...mun nak dicerita masalah sidak sik cukup seminggu nak bercerita...:geram: balit2 kelaie sal politik walaupun sebangsa...:kant: |
|
|
|
|
|
|
|
oleh kerna aku nait bas, aku setuju juak ngan 'mamak'.
yg penting.....'RAKYAT DI DAHULUKAN' (1 malaysia). |
|
|
|
|
|
|
|
truth hurts!
nang benar pengakutan awam di Sarawak umumnya n kuching khasnya SUXX BIG TIME! |
|
|
|
|
|
|
|
haha mamaque...sampai ke sini ko posting yer....lepas ko post kat c.i ko blah camtu jer yer |
|
|
|
|
|
|
|
memang lah kerajaan turun padang. tp bg yang ada pilihan, gunalah pilihan yg ada. jgn nak menyalahkan org lain saja. jika subsidi diberikan kpd kita dibandar saja, what will happen to those who stay at kwsan pedalaman? mereka lebih memerlukan. van sapu bersesak? bas pun sama lah wei. im using bus/van also lar. cant bluff me on this. takda bas, aku guna van. takda van aku jalan kaki. wisma hopoh/satok/ rivrside/tun jugah pun aku jlan kaki/ pemandangan okay apa! 1 more thing, rapidkl terima bantuan kerajaan pusat/penduduk terlampau padat. kerajaan sarawak mana ada duit sbb duit kenak rompak oleh rapidkl! lagipun yg paling pelik bin hairan, org sarawak tak pulak bising about this...AJAIB |
|
|
|
|
|
|
|
yah!...bila disk sudah bersuara....welkam back!!! |
|
|
|
|
|
|
|
Tumpang lalu... haha... org tua ya dah single cuba kita nanyak kat transportation dept apa hal sik da bas gik kat petrajaya... |
|
|
|
|
|
|
|
apa yg mek nangga bas di kuching nang terlalu uzur utk digunakan..
malu aa bandaraya gik makei bas kedak ya. kali sidak tgh phase out bas2 usang ya kali..
sikda benda nk dkerepak bas sikda bah.. apa2 pun bersyukur la dgn apa yg ada. bas sikda pakei la van sapu.. van sapu sikda, k la transport lain... hendak seribu daya bah.. |
|
|
|
|
|
|
|
rhae, kompeni ya bankrupt. sekda penumpang. operational cost lebih tinggi dr income. mun kita pun, mukak bisnes. mesti tutup juak mun mcm ya. ada sidak bukak kompeni bas baru dan bagus. tp tutp juak. ingat regas bas dolok? bas baru/bersih dan byk lagik ya. tp lingkup sbb penumpang sikit. gikpun sidak regas charge penumpang mahal 20sen sbb bas aircond. tok pj t/sport tutup sbb sikdpt bersaing dgn van sapu. ada sidak syrkt bas mengutarakan isu pasal van sapu tok, tp kerajaan mauk syrkt bas beli bas baru dan perbanyakkkan bas mun sidak mauk van sapu dimansuhkan. mun bas baru tp sikit, sejam nunggu bas pun sik ada. 2 jam kali baru sampe ketmpt nak dituju. mun kamek lah, nunggu di stesyen bas, apa yg dtg dolok, ya dinait kamek. mun nak merik subsidi dgn kita ajak, apa jd dgn pddk luar bandar spt bario, bekalalan, lawas, lmbang? subsidi airtransport serawak tok dah byk bah. even di sabah pun van sapu melobo. lagikpun, for my POV, bagus juak ada van sapu, atleast ada juak sumber rezeki urg yg nak berniaga. kamek tyk dgn empunya van, sehari boleh untong sampei 200 ke 450 (bersih). bayangkan! |
|
|
|
|
|
|
|
tapi aku tetap berpendapat bas perlu ada di kawasan petra jaya, memandangkan perkhidmatan van sapu di kawasan tok bukan benar2 efisien
penah dengar org menrungut tunggu van sapu sampei dekat 2 jam
tanggungjawab pihak pemerintah, bukan soal untung rugi...mun rugi perlulah bantu & subsidi...subsidi untuk faedah golongan2 yang berpendapatan rendah, psl sidak sik mampu nak beli kenderaan apa semua
kebanyakkan laluan2 bas tok masih dapat sambutan, masalahnya kadang2 dr perkhidmatan kurang memuaskan dr syarikat bas dirik pun, masa sik tepat ikut jadual, keadaan bas uzur etc
mun nak mansuhkan perkhidmatan bas, pastikan perkhidmatan van sapu d kwsn petra jaya benar2 efisien..
|
|
|
|
|
|
|
|
malas nak madah service bas kat serawak tok...............bagus gilak.....:@ |
|
|
|
|
|
|
|
perkhidmatan bas rah petra jaya nang perlu2 ilak. ada pak aji tua sorang kat tempat aku tok ngan bininya, oo tedah, ari2 awal pagi jalan kaki jauh ya sampei jejantas rah taman hijrah semata-mata nak nunggu bas... |
|
|
|
|
|
|
|
kali sidak menteri agik berondeng nak molah komuter/lrt. |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Negeri & Negara
|