CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 1290|Reply: 1

[Sabah] Projek ‘Dau Dau’ Menang Anugerah Pendidikan Bahasa Inggeris Britain

[Copy link]
Post time 31-10-2021 06:15 AM | Show all posts |Read mode


Projek ‘Dau Dau’ Cetusan Guru Dari Sabah Ini Menang Anugerah Pendidikan Bahasa Inggeris Britain. Bahasa Inggeris merupakan bahasa utama yang diguna pakai di seluruh dunia. Kepentingan Bahasa Inggeris ini tentunya tidak dapat dinafikan kerana ia merupakan penghubung kepada dunia global yang semakin pesat berkembang.

Namun demikian, mengajar Bahasa Inggeris kepada bukan penutur asli seperti di Malaysia mungkin memerlukan usaha yang lebih banyak lagi. Usaha tersebut diterjemahkan oleh dua orang guru ini sehingga berjaya memenangi anugerah pendidikan Bahasa Inggeris di Britain!

Dr. Sirhajwan Idek dan Cikgu Nurazilah Othman merupakan dua orang guru yang mengajar di Kolej Vokasional Keningau yang berjaya mengalahkan 31 penyertaan lain dari seluruh dunia untuk merangkul Anugerah Simon Greenall 2021 yang julung kali dianjurkan oleh Macmillan Education, International House World Organisation and International House London.

Projek Dau-Dau bantu pelajar Sabah asah bakat seni menerusi pembelajaran Bahasa Inggeris

Kedua-dua guru ini hadir dengan projek seni ‘Dau-Dau’ yang mengajar murid menguasai Bahasa Inggeris menerusi aktiviti kesenian seperti penulisan cerpen, fiksyen kilat, puisi, komik dan lagu yang berkisarkan kebudayaan pribumi di Sabah. Dalam masa yang sama, ia berupaya untuk mengembangkan bakat seni para pelajar semasa mempelajari Bahasa Inggeris agar mereka dapat menjadi penulis, artis atau ahli persembahan di masa hadapan.

Dau-Dau merupakan sebuah frasa masyarakat Bajau di Sabah, yang membawa maksud ‘suatu masa dahulu’. Projek ini terdiri daripada sistem sokongan dan platform kepada 3 cabang seni iaitu kesusasteraan, seni persembahan dan visual.

Dengan menggunakan medium Bahasa Inggeris, para pelajar akan dapat belajar menguasai bahasa tersebut dengan menterjemahkan budaya lokal Sabah seperti bahasa dan budaya kaum peribumi serta isu semasa seperti pandemik, keamanan dunia, dan kesihatan mental menerusi karya dan buah fikiran kreatif mereka. Malah, projek pembelajaran Bahasa Inggeris Dau-Dau ini juga merentas pelbagai mod dan akses kerana turut melibatkan pelajar kelainan upaya.

Antara karya pelajar yang telah dihasilkan menerusi projek Dau-Dau ini adalah persembahan cerita pendek bertajuk “Bele-Bele : The Origin of Scarecrow”, “Soto the Magical Sapi” dan “Gimbaran”. Selain itu, terdapat juga persembahan sajak bahasa isyarat yang dipersembahkan oleh pelajar kelainan upaya, Dymphna Simon yang bertajuk “Ngakak”.




Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 31-10-2021 06:17 AM | Show all posts



Kedua-dua guru ini juga telah membimbing dan membantu pelajarnya dalam penulisan serta membantu mereka menerbitkan karya mereka. Karya pelajar menerusi projek ini pernah diterbitkan dalam Bookie Margate Zine danWriter’s Egg Magazine. Di luar bilik darjah, Sirhajwan dan Nurazilah aktif dalam seni deklamasi sajak, tarian kebudayaan, teater, persembahan wayang dan mempamerkan karya visual mereka seperti lukisan.

Dua guru berbakat ini juga berhasrat untuk meneroka lebih banyak alternatif untuk menerapkan Bahasa Inggeris ke dalam seni persembahan. Bukan itu sahaja, mereka juga merancang untuk mewujudkan kursus untuk para guru mempromosikan seni sebagai sebuah kaedah pengajaran dalam bilik darjah.

Tahniah diucapkan buat Dr. Sirhajwan dan Cikgu Nurazilah atas usaha mendidik Bahasa Inggeris melalui pendekatan yang kreatif ini!

credit

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

12-2-2025 09:37 AM GMT+8 , Processed in 0.083861 second(s), 20 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list