CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 8037|Reply: 0

[Wilayah Persekutuan] Papar bayaran RM1.37 rupanya ditolak lebih RM2,000

[Copy link]
Post time 18-1-2024 04:30 PM | Show all posts |Read mode

Michael (dua dari kiri) bersama Zhu Yihan (dua dari kanan) menunjukkan laporan berhubung penipuan membabitkan pautan di Wisma MCA, Kuala Lumpur, hari ini.

KUALA LUMPUR – Seorang penuntut warga China berputih mata selepas ditipu sebanyak RM2,099 gara-gara menekan pautan yang diberikan oleh ‘Pos Laju’.

Mencerita kejadian itu, Zhu Yihan, 23, berkata, rakannya menerima satu khidmat pesanan ringkas (SMS) memaklumkan terdapat satu bungkusan yang perlu dituntut ekoran gagal memberikan alamat yang betul, Ahad lalu.

Zhu Yin memaklumkan, keesokan harinya dia telah tampil ke Pejabat Pos Sentul, di sini, untuk bertanyakan mengenai SMS serta bungkusan berkenaan.

Penuntut tersebut turut mendakwa dinasihatkan oleh pekerja premis berkenaan untuk mengisi pautan yang disertakan bersama SMS berkenaan.

“Pekerja yang bertugas di sana memaklumkan nombor penghantaran bungkusan seperti dipaparkan pada SMS itu dan juga indentiti penghantarnya tidak direkodkan dalam sistem syarikatnya.

“Saya kemudiannya dinasihatkan oleh pekerja itu untuk mengisi pautan yang disertakan pada SMS bagi mendapatkan bungkusan tersebut,” katanya pada sidang akhbar di Wisma MCA, di sini, hari ini.

Jelas Zhu Yin, pautan tersebut memintanya mengisi borang berkenaan maklumat peribadi, nombor akaun bank, dan membuat pembayaran sebanyak RM1.37 untuk mendapatkan bungkusan tersebut.

“Disebabkan saya percaya dengan nasihat diberikan pekerja tersebut, saya telah mengisi borang itu tanpa rasa curiga selain paparan yang ditunjukkan juga seakan bukan scammer,” katanya.

Selesai mengisi borang tersebut, Zhu Yin terkejut apabila duit di dalam akaun bank miliknya telah kehilangan sebanyak RM2,099 selepas membuat pembayaran RM 1.37.

Merasakan dirinya diitipu, pelajar tersebut bertindak membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Sentul dan meminta pihak bank menyekat akaun bank miliknya.

“Saya rasa kecewa dan sedih kerana disebabkan arahan diberikan pekerja tersebut menyebabkan saya ditipu. Setakat ini saya hanya menerima permohonan maaf sahaja dan pihaknya enggan memberikan ganti rugi,” jelasnya.

Sementara itu, Ketua Biro Perkhidmatan Awam dan Aduan (PSCD) MCA, Datuk Seri Michael Chong berkata, kes penipuan menyasarkan pelajar antarabangsa merupakan kali kedua diterimanya pada tahun ini.

“Pada tahun lepas sahaja kerugian akibat penipuan yang kami terima mencecah RM700,000 membabitkan tujuh individu. Semua pihak perlu ambil maklum berhubung penipuan yang menyasarkan penuntut universiti,” katanya. – KOSMO! ONLINE
https://www.kosmo.com.my/2024/01 ... tolak-lebih-rm2000/
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

7-6-2024 10:22 AM GMT+8 , Processed in 0.395291 second(s), 26 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list