View: 57174|Reply: 70
|
‘Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah’ – Rakaman Suara Detik Cemas Juruterbang Nahas Elmina
[Copy link]
|
|
Laporan akhir insiden pesawat Beechcraft Model 390 (Premier 1), N28JV yang terhempas di Elmina, Shah Alam tahun lalu didedahkan pada hari ini.
Berdasarkan laporan Harian Metro, transkrip perakam suara kokpit milik pesawat itu telah dikeluarkan oleh Biro Penyiasatan Kemalangan Udara (AAIB) menerusi Laporan Akhir insiden tersebut.
Transkrip perakam suara pesawat berkenaan menunjukkan juruterbang sedang berkomunikasi dengan menara kawalan di Subang sebelum mendarat.
Pesawat itu telah mendapatkan kebenaran untuk mendarat di menara kawalan semasa menghampiri Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah.
Kemudian, bunyi klik dirakam melalui mikrofon di kawasan kokpit atau sumber bunyi pada jam 06:48:56.9 (Koordinasi Masa Sejagat/Coordinated Universal Time).
Perkara tersebut menunjukkan bahawa lift dump spoilers pesawat berkenan sudah diaktifkan. Seminit kemudian, bunyi yang sama dengan nada amaran lift dump kedengaran dan berlarutan selama satu setengah saat.
Berikut adalah perbualan terakhir antara dua anak kapal pesawat tersebut iaitu Juruterbang (PIC) dan Pembantu Juruterbang (SIC) yang dipercayai berada di dalam keadaan panik sejurus sebelum nahas tragis itu berlaku.
Jam 06:49:00.0
SIC: Woah woah woah woah woah woah woah woah. Apa yang sedang berlaku?
Jam 06:49:10.2
SIC: Oihhh… oihhh oihh.
Jam 06:49:11.2
PIC/Juruterbang: Ya Allah. [menjerit]
Jam 06:49:11.2
SIC: Ya Allah. Ya Allah. Ya Allah. Ya Allah [menjerit]
Dalam pada itu, menerusi laporan berkenaan juga, nada amaran lift dump didengari sehingga rakaman tersebut tamat.
Difahamkan pada 10 saat terakhir, Enhanced Ground Proximity Warning System telah diaktifkan bersama amaran seperti ‘minimums’, ‘sink rate’, dan ‘pull up’.
Untuk info, insiden pesawat ringan terhempas di Lebuhraya Guthrie, Elmina pada 17 Ogos tahun lalu telah mengorbankan 10 mangsa iaitu penumpang, krew pesawat dan dua lagi mangsa adalah pemandu sebuah kereta dan penunggang motosikal yang kebetulan lalu di lokasi kejadian.
Sumber: Harian Metro |
|
|
|
|
|
|
|
Accident kereta pun ada ja ucapan2 macam tu. Kalau dash cam kalis api satu hari nanti dapat lah kita dengar.
|
|
|
|
|
|
|
|
Remind me of rakaman suara flight air asia indonesia yg jatuh dalam laut few years back. Kapten sedar macam ni la & last words dorang pon 'ya Allah' jgk sebelum impact. |
|
|
|
|
|
|
|
ok lah kan dari dia cakap fuck fuck fuckkkk |
|
|
|
|
|
|
|
Yang atas jalan tu ntah2 tak sempat ucap apa2 |
|
|
|
|
|
|
|
Radzor replied at 17-8-2024 06:10 PM
Yang atas jalan tu ntah2 tak sempat ucap apa2
Yg motor tu katanya siap laung Allahuakbar lg ms api tgh marak kat bdn nye..kesian nye la...knp la dia org tukar tempat seat pilot..adekah dia org kat atas tu ingat bawak heli ni mcm bawak kete... |
|
|
|
|
|
|
|
Nape xde post pasal laporan nape pesawat tu terhempas? Totally human error. |
|
|
|
|
|
|
|
Mula2 xfaham, bila dh tontonan d ytube, baru aku faham...spoiler kat sayap jet tu dnaikkan...menyebabkan jet tu menjunam...kira mcm kita tekan brek kereta secara mengejut....co-pilot x sepatutnya duduk sblah kiri & tekan alatan tanpa kebenaran pilot utama...kira human error adalah punca jet terhempas. |
|
|
|
|
|
|
|
kalau ikut komen2 dr pilot2 lain..
antara sebabnya ialah dorang antara pilot kenal rapat n kawan2..
yg sorang tu capable pilot, tapi muda dr segi umur compared to the co pilot. Pilot panggil co-pilot abang.
kira dr seniority co-pilot lagi senior.
tapi co-pilot walau senior, dia takde training khas for that aircraft.
setiap pilot hanya boleh bawak jenis aircraft yg dia dah trained aje..
walau biasa bawak sukhoi, tak bermakna bole bawak bae hawk. gitu...
tambahan lak ni aircraft sewa.. so dia nye SOP tak seketat commersial airline yg kena audit mcm2..
ala2 prebet sapu versi T20 dah aircraft tu..
tu antara main kesalahan la.. mcm bnyk gak SOP yg tak menepati kalau baca dr report tu..
semoga jadi pengajaran buat kita yg hidup..
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
persoalannya awat captain tu duduk kat right hand seat? co-pilot takleh sewenang2nya duduk kat captain seat tanpa kebenaran captain kan....
|
|
|
|
|
|
|
|
ye...semoga pengajaran untuk semua. tak kira yang pilot ke, drebar bas ke or drebar lori ke, kerja ofis ke. sila patuh kepada peraturan yang tertulis. jgn ikut sukahati nak tukar. kalau tak jadi apa2 okay la, boleh gelak ketawa sambil gurau2 buat lawak senda main cerita gebang kari kat kenkawan...tapi kalau terjadinya bencana, sekecil2 kesilapan akan terungkai...bukan saja disalahkan, anakbini family nak claim insurans pun rasanya hancur lebur.
|
|
|
|
|
|
|
|
kt mana nk dgr ek
i dgr ceramah ustaz ckp bila hamba panggil ya Alalh...Allah bls..i lupa part tu..
tp kita org islam kalau dlm keadaan mcmtu mmg auto akan keluar ya Allah kot kn |
|
|
|
|
|
|
|
AkokKocik replied at 19-8-2024 09:14 AM
Mula2 xfaham, bila dh tontonan d ytube, baru aku faham...spoiler kat sayap jet tu dnaikkan...menyeba ...
co pilot tu yg nama apa dh..
xpasal pasal nyawa melayang..apo berani sgt dorg ni.. |
|
|
|
|
|
|
|
setiap peraturan dibuat ada sebab musababnya. kenapa pilot kena duduk seat kiri pun ada sebabnya. sebab tu lah jangan suka -suka langgar peraturan. ini salah satu akibat yang kita boleh tengok bila anggar peraturan. |
|
|
|
|
|
|
|
edayildiz replied at 19-8-2024 10:21 AM
co pilot tu yg nama apa dh..
xpasal pasal nyawa melayang..apo berani sgt dorg ni..
Ha ah kan...ada ytuber tu pilot dh pencen, dia kata co pilot xdibenarkn sentuh apa je kat board tu tanpa kebenaran pilot...mungkin co pilot tekan tool spoiler, yg menybabkn pilot tu terpinga2 apa yg berlaku, tiba2 jet terjunam....menjawablah co pilot tu kat akhirat klak. |
|
|
|
|
|
|
|
Alhamdulillah sebut Allah.. kita ni kalau kena kemalangan ataupun tersadung kaki sebut apa? kena biasakan sebut Allah... jangan nanti bila saat getir mcm ni sebut F word ke, mencarut ke .. Nauzubillah..
|
|
|
|
|
|
|
|
asamfish replied at 19-8-2024 10:14 AM
persoalannya awat captain tu duduk kat right hand seat? co-pilot takleh sewenang2nya duduk kat ca ...
Mungkin pilot tu yg suruh co pilot tu dduk sblah kiri...hormat org yg lebih tua barangkali...bak kata dak ustaz...menjadi asbab jer. |
|
|
|
|
|
|
|
cop sat
"co-pilot" tu pilot yg senior tapi muda tu ke
dan "pilot" yg lebih tua tapi lebih junior ?
yg tekan spiler tu which one ? |
|
|
|
|
|
|
| |
|