View: 5706|Reply: 32
|
selalu x ada phone line...
[Copy link]
|
|
kenapa selalu xda line? baru pindah pergi putrajaya kerja...dapati digi kat sini have no coverage...x bagus langsung...marah lah kalau nak call sesiapa pun... |
|
|
|
|
|
|
|
Digi xder line kat Putrajaya.......bio betik.....aku nyer ok jer... |
|
|
|
|
|
|
|
dah try kt hp len?
cmf_death Post at 30-5-2011 12:33
telepon awam pun ok jugak kan..tak payah nak bayar sewa tiap2 bulan hehehehe |
|
|
|
|
|
|
|
digi kat cyberjaya pon selalu hilang2...report je dgn cs...bole la diorg pasang tower baru |
|
|
|
|
|
|
|
Mungkin la abang kuning tal cukup kuat sampai putrajay!!! Cuba la call service mereka tanya. Saya guna celcom sampai sekarang tak ada problem pun. Cuba tukar nanti... |
|
|
|
|
|
|
|
Mungkin la abang kuning tal cukup kuat sampai putrajay!!! Cuba la call service mereka tanya. Saya gu ...
ladycaca75 Post at 31-5-2011 06:13 PM
Abg kuning kan gumukkkkkkkkkkk...cepat letih kekdahnya... |
|
|
|
|
|
|
|
dah cuba lah call cust servis banyak kali...lagi marah lepas ku call....bukan mereka sibuk x angkat ataupun beritahu ada orang akan call bck ku...TAPI..........tipu lah...memang x call bck ku....bazir masa ku pula |
|
|
|
|
|
|
|
Rasa lebih baik terus je lawat diorg punya centre... |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by TokMudim at 1-6-2011 19:06
DiGi ni aku nampak makin lama makin menurun kualiti servis dia, tak macam 5 tahun dahulu, dulu aku akui DiGi amatlah customer centric. Ramai pengguna DiGi sendiri yang dapat rasa benda ni, makin lama DiGi ni seolah-olah hilang arah, walaupun produk dia diakui amat bernilai untuk wang pengguna.
DiGi sebenarnya tidak mampu meluaskan coveragenya dengan pantas disebabkan kekurangan dana, dan kekurangan dana ini disebabkan strategi DiGi sendiri yang memakan diri. Telco lain membelanjakan dalam RM1bilion untuk meluaskan dan naik taraf rangkaian, tetapi DiGi membelanjakan kurang daripada itu (dalam RM700 juta). Liputan 3G DiGi pun masih lebih kurang sama, apatah lagi liputan asas GSM yang amat perlahan berkembang, tidak seghairah lima tahun dahulu.
Jika para forumer dapat imbas kembali, dalam lima tahun yang lepas, DiGi amat dikenali sebagai syarikat yang inovatif, pelopor dalam memperkenalkan servis dan aplikasi terbaru di Malaysia, yang menjadi ikutan Telco lain. Konsep credit transfer, online customer service, dan lain-lain diperkenalkan oleh DiGi terlebih dahulu. Pendek kata, pengguna DiGi pada masa itu amat puas hati dengan servis yang mereka dapat, berbanding dengan Telco lain yang selalu jer ada masalah dengan servis mereka.
Pada era tersebut, DiGi diketuai oleh Morten Lundal, dan beliau ini amat agresif dan optimis. Pernah dalam satu forum, wakil dari Telco lain mengutarakan isu liputan (coverage) dan Morten Lundal pantas membidas dan mengatakan isu coverage akan menjadi tidak relevan dalam masa lima tahun. Sikap optimis beliau juga ditunjukkan apabila DiGi gagal mendapat lesen 3G, dan mengatakan tidak menjadi masalah untuk DiGi meneruskan operasi tanpa 3G, it is not the end after all.
DiGi mula kelihatan 'bermasalah' apabila Morten Lundal berhenti sebagai CEO dan berhijrah ke Vodafone. Tempat beliau digantikan CEO baru (Johan Dannelind kalau tak silap). Pada zaman beliau ini, perancangan produk menjadi sedikit kurang kemas, dan strategi sering bertukar-tukar. Ramai key staff DiGi yang kurang berpuas hati berhijrah ke Telco lain, antaranya Encik Chee Pok Jin, dahulunya merupakan orang kuat bahagian produk dan marketing DiGi, kini bersama Celcom sebagai Chief Marketing Officer.
Strategi DiGi kalau anda nampak, akan meletakkan harga produk dengan murah. iPhone boleh didapati dari RM58. Betul, dari sudut customer, amatlah baik, siapa yang tidak mahu barang murah kan, ditambah pula demografi majoriti pengguna Malaysia yang amat 'berkira'. DiGi berjaya mendapat ramai pelanggan, tetapi margin yang diperolehi amat kecil sebenarnya, dan keadaan serupa berlaku kepada produk yang lain. Margin yang kecil, ditambah dengan saiz pelanggan yang membesar, memberi tekanan kepada DiGi. Kos operasi meningkat (opex), mengganggu belanja modal (capex) dan disebabkan itu, kualiti perkhidmatan menjadi kacau, dan tidak mampu meluaskan liputan dengan konsisten. UMobile, Telco terkecil, ada 3G coverage footprint yang lebih besar di KL berbanding DiGi!
Strategi DiGi? Menaikkan kadar dan harga produk, menghapuskan beberapa freebies yang tidak lebih kepada subsidi langsung. DiGi Campus contohnya, sekarang tidak lagi semenarik semasa awal dilancarkan. RM5 unlimited broadband pada prepaid telah dinaikkan kepada RM8 tanpa sebarang notis langsung pada pengguna. Banyak lagi sebenarnya, anda boleh tanya sendiri pelanggan DiGi. Yang tidak berpuas hati, melompat ke Telco lain. Maxis dan Celcom mungkin mahal sedikit, tetapi harga mahal itu merupakan modal untuk mereka maintain dan expand network mereka, dan return it back to their customers. Pepatah 'your get what you have paid for', amatlah bersesuaian.
Baca Twitter, mana-mana tech-forum yang lain, ramai yang sudah merasa DiGi sekarang telah banyak berubah. Aku bagi satu link, harap forumer yang minat, baca pendapat mamat ni, dan komen-komen pembaca. Klik http://bit.ly/jzcIoU, dia panjang lebar menerangkan keluh kesah beliau sebagai pelanggan DiGi yang setia. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Office sana kena find out problem dulu, biasanya 3-5 hari! Tapi bagi celcom mereka guna 2 hari saja! Saya pernah call mereka ada problem dekat line saya. Cepat mereka dapat masalah tu. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 11# ladycaca75
Dulu saya ada pengalaman, tak ada coverage Celcom dalam Carrefour Tropicana City, zero bar. Saya email Celcom hari tu juga, dalam 2-3 hari Celcom call saya, beritahu dah pasang indoor antenna dalam Carrefour dan keseluruhan blind spot dalam Tropicana City tuh. Network team dia memang agak pantas bertindak. |
|
|
|
|
|
|
|
kawan banyak x dapat cari ku hari tu...memang nak tukar telco sekarang...sebab kontrak dgn digi pun hampir habis....lagipun ku dah nak dapat iphone 4 putih & ku akan daftar celcom...TAPI, kalau macam ni boleh ke ku guna balik nombor sekarang tapi the telco lain? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 13# milobing80
Nak guna nombor DiGi ko pada Celcom, boleh, tak ada masalah.
Bila contract ko dengan DiGi dah tamat, JANGAN terminate line DiGi tu dulu, biarkan aktif dan pastikan segala outstanding payment dengan DiGi telah dibayar. Then, ko pergi ke Celcom Centre, masa nak daftar line Celcom tu, cakap pada staff tu ko ada no DiGi dan nak guna nombor DiGi tu ke Celcom. Dia akan assist ko dengan langkah-langkah yang perlu dibuat.
Inilah yang dinamakan MNP. Untuk lebih detail, ko boleh baca post aku yang sebelum ini dalam thread di bawah
http://mforum.cari.com.my/viewthread.php?tid=541715&extra=page%3D2
Baca post nombor 7, walaupun penerangan tu untuk prepaid, tapi prosedur dia sama. |
|
|
|
|
|
|
|
DiGi ni aku nampak makin lama makin menurun kualiti servis dia, tak macam 5 tahun dahulu, dulu aku a ...
TokMudim Post at 1-6-2011 19:01
wow dari mana lu dpt maklumat ni?? canggih nya macam reporting dari surat khabar hahaha |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 15# mizzycoffee
Pembacaan dari pelbagai sumber, analisis serta pengalaman daripada pengguna DiGi sendiri. |
|
|
|
|
|
|
|
eh???kakak i tukar operator lain ok jer...no. masih sama. |
|
|
|
|
|
|
|
of course blh la...i pun baru aje tukar ke celcom..tukar iphone 3 ke 1phone 4 putih hahaha..utk kontrak 2 tahun cuma RM 248 hahaha..ok jugak kan!!! |
|
|
|
|
|
|
|
aaaikkkksssss lebin murah dari maxis??!!! |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 19# liumandy61
Benar, untuk pakej iPhone, Celcom lebih baik dari Maxis dan DiGi. Jangan compare daripada sudut harga semata-mata, lihat dari semua benefit yang anda dapat dengan harga yang dibayar. Itu baru betul.
Dari sudut lain, nowadays Celcom dah makin improve di bawah kepimpinan Dato' Sri Shazalli Ramly. Perlahan-lahan Telco ni mempertingkatkan kualiti rangkaian, servis dan khidmat pelanggannya. Kalau 5-10 tahun dulu Celcom ni orang paling benci, tak ada appeal di kalangan generasi muda, tetapi sekarang ni imej dan branding dia dah makin kuat. Financial performance dia improve setiap suku tahun, Telco lain turun atau peningkatan pun kurang 1% secara purata.
Celcom punya aim, nak jadi no. 1 menjelang 2015, memintas kembali Maxis. Kalau usaha yang ada sekarang dipertingkatkan lagi dan produk dipelbagaikan, tak mustahil boleh capai lebih awal daripada itu. |
|
|
|
|
|
|
| |
|