View: 6245|Reply: 25
|
Pesawat menjunam lebih 1000 meter selepas kapten tertidur
[Copy link]
|
|
NEW DELHI 15 Ogos - Pihak berkuasa penerbangan India mendedahkan sebuah pesawat Jet Airways yang membawa 280 penumpang dan anak kapal menjunam secara mendadak sehingga 1,524 meter daripada ketinggian sepatutnya selepas kapten pesawat itu didakwa tertidur manakala pegawai pembantunya sedang memeriksa komputer tablet.
Direktorat Am Penerbangan Awam (DGCA) India kini sedang menyiasat laporan insiden itu yang dilaporkan berlaku di ruang udara Turki pada 8 Ogos lalu sewaktu pesawat Boeing 777 berkenaan dalam perjalanan dari Mumbai ke Brussels.
Insiden itu terbongkar selepas pegawai pengawal trafik udara Turki menghubungi pihak penerbangan berkenaan selepas pesawat tersebut terbang pada ketinggian 8,839 meter berbanding jarak sepatutnya iaitu 10,363 meter. - DPA
|
|
|
|
|
|
|
|
mcmni pun ada...tp xkan xda autopilot?? |
|
|
|
|
|
|
|
alahai kesiannyer...mengantuk sgt ker..
nsib x jadi apa2.. |
|
|
|
|
|
|
|
biar betull.....bhye laaa |
|
|
|
|
|
|
|
seram btl....selamat x smua??? |
|
|
|
|
|
|
|
biar betul...ini lagi bahaya... kelalaian manusia |
|
|
|
|
|
|
|
Tak boleh bayangkan keadaan penumpang time menjunam tu |
|
|
|
|
|
|
|
Pembantu pilof bukan lansung tak sedar yang kapalterbang tu menjunam dengan tiba tiba? |
|
|
|
|
|
|
|
Tu la bahayanya syiah jadi pilot, pilot sunni aman je |
|
|
|
|
|
|
|
Cuainya....
So apa tindakan? |
|
|
|
|
|
|
|
Tulah pakai gear manual lg.kalau pakai gear auto kan senang |
|
|
|
|
|
|
|
dondangdendang posted on 15-8-2014 08:49 AM 
mcmni pun ada...tp xkan xda autopilot??
lupa nak set dulu sebelum tidur...heheh
|
|
|
|
|
|
|
|
sebenarnya dlm aviation, terdapat terms yg mengatakan 'Dont trust your body. Trust the instrument'.
ini kerana badan manusia tak dpt nak tahu samada pesawat skrg sedang decent, accent mahupun banking ke kiri atau kanan kecuali kalau kita tengok ke luar tingkap ataupun monitor menerusi ADI.
kalau tak caya korang boleh try sendiri... waktu yg terbaik ialah ketika nak landing...
sila jgn langsung toleh ke tingkap dan hanya fokus baca majalah...
ketika nak landing, sekurang2nya ada 3 movement iaitu nose down, nose up dan verticle. Tu tak termasuk bank ke kiri atau kanan lagi...
surely korang tak boleh nak perasan punye.... event though kpd pilots yg dah beratus tahun terbangkan pesawat...
tentang auto pilots pulak, selalunya selepas rotate V1, pilots akan set autopilot.
Dgn kata lain yg lebih mudah, pilots akan menerbangkan pesawat secara manual dlm sekitar 2 minit sahaje....dan lepas tu zzzzzzzzz.... (ini ialah realiti)
so setiap kali mereka tiba ke zon negara lain mereka akan inform kehadiran mereka dan meminta permission utk fly mengikut flight plan mereka yg asal.
contohnya kalau korang drive from kl to kb,
bila tiba je kat karak, korang akan inform kehadiran kat atc karak, and then continue to bentong.
andaikan bila tiba je di bentong, atc bentong beritahu ade tanah runtuh atau jem gile kentang dihadapan dan diorg mintak korang divert ke laluan freser hill, korang kena la ikut kata mereka... dan sudah tentu route ni lari dari flight plan yg asal.... (ini adalah normal)
waktu perubahan route ini la yg memaksa pilots utk disenggage autopilot dan fly manually.
after that barulah set autopilot semula dan continue mengikut laluan yg asal...
kecuali kalau pilot berkenaan tak sabar nak tidur semula atau bermain farmville.... |
|
|
|
|
|
|
|
system_failure posted on 17-8-2014 12:55 PM 
sebenarnya dlm aviation, terdapat terms yg mengatakan 'Dont trust your body. Trust the instrument'.
...
nice info
kasi kdt la @alphawolf
|
|
|
|
|
|
|
|
Auto-pilot = co-pilot...
Pilot PPRT?!! |
|
|
|
|
|
|
|
dondangdendang posted on 18-8-2014 08:20 AM
nice info
kasi kdt la @alphawolf
abe wolf bukan momod bod ni la dear..
lgpun aku xharapkan sgt pun krdt.. just nk share info2 mana yg termampu jer..
zaman aku jd momod dulu puas dah aku selak thread otai2 yg dah kena kuarantin kat dunia laen..
lgpun skrg ni kalau setakat nk akses thread yg perlukan reading access yg tinggi, aku tau cara backdoor dia. muahahahaha |
|
|
|
|
|
|
| |
|