|
Dear All
Aku nak tanya dan mintak pendapat sapa2 yg leh bagi bantuan kat aku.
Aku dah terminate my CITIBANK Credit Card tahun 2005. I did fax the memo of termination and also I courier the Credit Card that has been cut into pieces to their office. The people from CITIBANK called me and acknowledged that they've received the letter and the pieces of the card and also acknowledge receiving my fax. I also keep the copies to myself. In case anything happen they want to sue me watsoeva.
Secara tiba-tiba, bulan 8 tahun 2007 (nombor bad luck) out of the blue aku terima
penyata dan claim RM 90 supaya aku bayar sbg yuran tahunan.
Sepanjang tahun 2005 dan 2006
aku tak pernah terima sebarang penyata dari diorang tetiba jer aku kena bayar.
Aku punya la marah dan call the hotline. Sales people tu janji nak settlekan this thing tapi sampai bulan September takde satu tindakan pun dari diorang.
Apa yg patut aku buat? Aku patut jumpa diorang kat pejabat diorang atau terus jumpa CEO diorang jer? Ke aku perlu report benda ni kat polis as a police report atau perlu kah aku bawa perkara ni ke Tribunal Pengguna? Atau patut tak aku bawak berita ni ke pengetahuan TV? kot la leh disensasikan kes ni dan akan bankrapkan kampeni nih? Aku geram betul sbb kena TIPU HIDUP2 dgn CITIBANK ni... kata termination letter aku dah terima bagai tapi masih claim duit kat aku. Aku boleh jer nak bayar RM 90 tu tapi aku nak buat sesuatu dahulu agar apa yg aku bayar tu berbaloi. Aku rela bayr RM 9000 (sebab aku ada byk ni jer.. kalau sebut RM 90K ker RM 90m ker.. aku takde.. ehehehe) kat rumah anak yatim atau fakir miskin dari bayar RM 90 kat CITIBANK PENIPU nih.
Please advise me.
Thanks a lot atas pandangan korang. |
|
|
|
|
|
|
|
ko pi ofis dia dan bawak berbincang dgn person in charge...selalunya citibank kalau kita dah marah2 dorang dorang takut skit.....takut kita sensasi kan cerita......
so dorang akan bertindak segera...... |
|
|
|
|
|
|
|
ishh RM90 nk bawak pi TV mcm tk berbaloi je.. try settle back office dulu
it happend to me before but from other bank... finally dorg adjusted amount tu... tp ada la caranya
advise aku, ko mintak nombor dept yg incharge bill tu, pastu direct talk to the person then faks bukti ko skali... tk yah thru hotline dah... follow up every now and then sbb kau kena tunjukkan ko very serious abt it... suara masa talk2 tu kena lembut tapi tegas... and simpan rekod tarikh2 yg ko buat call tuh.... kalau terbukti charges tu valid ko byr, kalau tk terbukti jgn byr and mintak dorg adjust kan... |
|
|
|
|
|
|
|
hye tuna_sandwic ,
kalo u nak call i ada orang yg boleh tolong kat citibank tu insyaalah..
cuba lah tanya dia nanti...
nak no kontek pm chebot ya! |
|
|
|
|
|
|
|
Alhamdulillah...
tak sia2 aku bukak thread ni...
hati aku dah lapang dah....
aku baca pandangan dan info korang mmg best.... aku harap topik ni dapat disimpan dan dijadikan panduan kat orang lain yg ada masalah dgn kredit kad company yg kuat menipu esp CITIBANK ni
aku dah practic kan apa yg korang cadangkan....
kalau last week diorang buat endah tak endah dgn call aku... hari ni terus terminate dan tak perlu bayar RM 90 tu
aku ugut nak report kat BANK NEGARA as what u all have suggested... terus cepat2 diorang terminate kad aku tu..
aku tanya takde ke apa2 surat menyurat menyatakan yg phone call antara aku dan diorang ni valid... sbb aku cakap aku dah TAK PERCAYA lagi dgn CITIBANK ni sbb buat customer yg good spender dan good payer macam aku ni... dulu pun thru phone call diorang kata card aku terminate... tiba2 jadi camni, sapa tak hangin..
2 taun beb... dibuatnya aku dah buang semua surat menyurat dan bukti2 pembayaran aku tu.. tak ke naya aku kena bayar sia2 kat PENIPU tu
kali ni aku tulis kat statement tu nama orang tu dan dari department mana... dulu aku ada tulis nama salespeople tu tapi aku cari balik tak jumpa kat mana aku tulis... siap simpan no direct dia kat hp tapi aku dah delete no salespeople pompan tu... budak cina
nasib la benda ni settle..... kalau tak settle aku mmg akan report kat BANK NEGARA... walaupun mula2 aku gertak jer... siap budak tu cakap, benda ni kecik, leh settle between us.. ciss... bagi aku bukan kecik.... bagi aku perkara besar walaupun orang lain pandang RM 90 tu ciput... bg aku RM 90 tu boleh suap mulut anak yatim tau...
dulu masa aku miskin, leh la nak guna kad kredit... la ni.. tak yah la... pakai cash jer nak beli apa pun senang...
Alhamdulillah... terima kasih banyak2 korang
setakat orang tv tu mmg aku leh buat sbb aku nyer orang kuat kat tv mmg ada... apa da hal... setakat nak call lawyer tu.... aku sanggup bayar pun kalau nak kena fight bab RM 90 tu
for me .. it's not about money.. it's about my maruah dan KREDIBILITI sebuah bank yg patut dikira... once nama bank ni busuk.. susah diorang nak cari makan beb...
aku tak nak jadi PENGGUNA yg diperbodohkan oleh PENIPU macam diorang ni
mudah2an korang pun fight la for your RIGHTS if anything happen tak semestinya dgn bank malah dgn pihak lain pun...
TENKIU ALLLLLLZZZZ... LUV YA!!! |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
huhu..
bagusla kalo dah setel tuna...
legaa sket dengar...
kalo tak jenuh gak.....
apeda ctbank nihh... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by tuna_sandwic at 5-9-2007 11:08 AM
Alhamdulillah...
tak sia2 aku bukak thread ni...
hati aku dah lapang dah....
aku baca pandangan dan info korang mmg best.... aku harap topik ni dapat disimpan dan dijadikan panduan kat o ...
GREAT JOB!!!...PADA KORANG SEMUA....JGN TAKUT DGN BANKERS..KALO KITE DI PIHAK YG BENAR....I WILL TRY TO HELP ALL OF U WITH THE KNOWLEDGE THAT I HAVE GAINED BEING A BANKER FOR YEARS AGO.....BYK LAGI HIDDEN TAKTIK YG DORANG GUNE UTK TIPU CUSTOMERS...IF YOU ARE IN THE RIGHT TRACK AND HAVE STRONG EVIDENCE TO PROPOSE JUST GO FOR IT.....ORG MELAYU SELALU TAKUT2 DAN SEGAN PASAL NI SEMUA...ORG CINA DORANG TAK TAKOT...SBB ITU DUIT DORANG...YUP IT IS NOT ABOUT RM90 BUT IT IS ABOUT OUR RIGHTS...JGN HIDUP DITIPU ORG HIDUP2....ITU PALING PENTING...SUPAYA ORG TAU BANGSA KITA BUKAN JENIS BODOH DAN DIPIJAK SAJE...ONCE AGAIN....CONGRATULATIONS...
[ Last edited by batunilam4a at 5-9-2007 01:08 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Alhamdulillah sangat2
Hari ni aku dapat 2 pengajaran apabila menjadi PENGGUNA YANG BIJAK dan FIGHT FOR YOUR RIGHTS
1. Masalah pasal claim yg tak sah telah diselesaikan dan diharap menjadi pedoman dan bantuan buat orang lain jugak
2. Aku dapat Annual Fee Waive!!! Tapi ni bank lain la.. Bank yg aku plg sayang sbb memudahkan urusan idup aku..... Bestnya idup aku.... selepas tamat installment tu aku akan terminate forever kad kredit terakhir....
Cara nak dapat Annual Fee Waiver... Call Customer Service diorang... simply ask pasal ni... dia akan bgatu camner... tapi pastikan track record korang power la mcm aku.... aku mmg a good spender dan an excellent payer... aku selalu bayar lebih dari biasa sebab tu CITIBANK sayang kat aku dan tak nak aku lari.... hahahhaha..
now, tgh buat surat utk mintak LIFETIME ANNUAL FEE WAIVER.... kalau tak, kena call setiap tahun... anyway, small matter.. cuma leceynya nak dapt bercakap dgn customer service tu berapa kali dah disconnected call dari diorang... ciss
aku nak hidup bebas dari sebarang ikatan bank sbb tanpa diorang, aku lebih kaya dari dulu.... i live a happy live.... ALHAMDULILLAHHHH |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #10 batunilam4a's post
batu
you excitibanker ye?
consumer side?
seriously susah nak solat?
ni kat jln ampang ke?
bukan apa, my hubby still with citi
tapi corporate side
alhamdulillah takde lak problem macam tu
i hope
kalo dia tak bagitau taktau la
he's been with citi 9 years!!
lama weyyy....
anyway tuna, lega dengar this thing dah settle
i think me too nak apply for lifetime fee waiver
lama wooo jadik customer
pehtu excellent payer
asik2 tambah credit limit, kasik plat card
sumer kupulangkan
ampehhh....
i don't have many cards - just with citibank and hsbc
sebab selalu travel obc
now i have settled all my credit card balance
memang cash basis jek la skang
tadak duit, tunggu bulan depan
kalo tak bebetul important, mebbe you don't really need it at all... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #14 batunilam4a's post
batu
tak de la hurt my feelings
dia ada gak mention labour turnover consumer side memang tinggi
sebab once you dah keja for a while, memang value you tinggi
he also said, if you can get through citibank, you can get through any bank
memang work pressure sgt2 high
tapi if i am not mistaken kat corporate side they value bumi so much
cam ada quota pulak la kan from bank negara on the bumi staff percentage
tapi tak lau le betoi ke tak
(ish kalo tak betoi abih daku... )
anyway, i guess mana you kerja pun the same
tak sumer yg we experience will be experienced by anyone else
by the way, you pernah kerja under piyush tak bila dia join consumer side?
i have met piyush personally in his house when piyush was still with the corporate side
apparently this guy memang suka buat makan2 kat umah dia and certain staff je invited at any one time
fortunately my hubby was chosen and piyush is a very nice guy!!!
anyway, nice chatting with you batu!
[ Last edited by cik_dee_na at 6-9-2007 10:02 AM ] |
|
|
|
|
|
|
|
lebih kurang mcm kes nenek gak la.
dengan Bank Islam. Nenek haritu setel abiskan bayaran seme. dan terminate cc tu.
nenek tanya dengan orang kaunter tu, how much the amount i must be settel it. dan dorang pon siap kol dengan orang bhgn kad utk tanya amount tu. pehtu kasik tau dengan nenek.
dan depan nenek doragn potong kad tu seme.
sebulan kemudian, nenek dapat surat dari Bank islam. dorang kata ada bayaran tertunggak RM35.
nenek kol orang bank islam, apa kes ni? dorang kata kesilapan mengira. mungkin sebab masa haritu dorang tak kira sekali dengan interest ke apa bendanya tu. then nenek cakap, kenapa plak bleh mcm tu, sedangkan nenek dah tanya dah haritu brapa rm kena bayar utk setel cc tu.
pehtu dia pon takleh nak jawab apa.
nenek cakap : kalo saya takmo bayar macam mana?
org bank islam : terpulanglah. nak bayar ke tak.
then nenek biarkan je. bulan depannya sampai lagi bil. pehtu sampai lagi. last2 dapat surat warning, nenek kena bayar gak. kalo tak nak amik tindakan.
tapi nenek buat donno je. sampai sekarang tak sampai pon bil tu. tah2 dah tersenarai kat pejabat loyer agaknya. dapat surat saman. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by cik_dee_na at 6-9-2007 10:00 AM
batu
tak de la hurt my feelings
dia ada gak mention labour turnover consumer side memang tinggi
sebab once you dah keja for a while, memang value you tinggi
he also said, if you can get thr ...
Fuhhh...lege u mention mcm tu...takpe I am happy with my work now...but I must admit Citibank has given me valuable values in my career.... tapi as a consumer kite kene bijak handle financial kite..kalo tak org senang2 je nak amek kesempatan... bear in mind, our money is a return from our sweat therefore handle it with care....
About piyush I cannot remember lah....I joined Ctibank 2002 klua dlm middle 2003....tak lame sgt tapi disebabkan kite kene fast moving keje sekejap pon rase setahun...nama nak balek awal pukul 6.00 mcm tu takdelah...paling lewat pon pukul 11.30 mlm mcm tuh....sbb nak catch semua mende dlm mase sekejap...sbb Ctbank ni cepat sgt tuko strategi...ari2 dpt email sampai x tebace...heheh...anyway gud to hear that u are invited to the house....org kat sane kebanyakannya friendly...mcm Americans lah kirenya heheheh...nice talking 2 u too |
|
|
|
|
|
|
|
puteri pun penah kene ngan citibank nih......... puteri pulangkan kreditkad dia org yg telah di patahkan... geram sgt.... :@ :@ :@ |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|