|
~AnUGeRaH PLaNeT MuZiK 2008 NomINeeS' LiST aRe OuT!!!~
[Copy link]
|
|
Reply #340 malon's post
Iya TKI memang banyak disana tapi gue ga yakin TKI mengikuti trend musik Indonesia, kalaupun mengikuti gue rasa sumbangannya ga lebih dari 10% penjualan album musisi Indonesia (di spore/malaysia). Masih kecil untuk ukuran penjualan album di Indonesia.
Coba kamu juga buka minda, Indonesia dengan populasinya yang besar adalah pasar potensiol untuk artis2 Spore/Malaysia, disini penyanyi baru aja paling sedikit bisa menjual 50.000 kopi, apalagi kalau lagunya sedap dan menjadi hits bisa berlipat-lipat penjualannya
(dalam sejarah penjualan album terlaris yang sempat gue baca di sebuah artikel, album peterpan terjual 3juta kopi, Jamrud 2,7juta (album ningrat), So7 album perdananya laku 1,5juta dll.)
Belum lagi pangilan konsert, asal kuat aja stamina karna kalau udah konsert biasanya 1 bulan nonstop.. Dan yang pasti bisa tembus pasar Indonesia itu lebih menguntungkan daripada cuma mengharapkan pasar lokal yang penjualannya tak seberapa. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #341 malon's post
rasanya...Indonesia tak patut takut pada bayang-bayang sendiri. Samakan industri muzik INA dan MAS/SIN dengan industri muzik US dan CAN/UK..semuanya berkongsi bahasa serupa. US membuka pintu untuk karyawan UK (cam beatle, dido, james blunt dll) untuk memasuki pasaran US. Tapi tak semua yang berjaya (mcm westlife dan ronan keating). US seperti yg kita sedia maklum, populasinya tinggi (sama macam INA). Tapi untuk menyatupadukan industri muzik yang punya bahasa serupa, KENAPA mereka buat macam tu?
Kerana mereka nak seragamkan perkembangan muzik bangsa mereka. Mereka mahukan kreativiti UK juga disalurkan kepada US. Vise verse. Berkongsi pasaran dan kemahiran adalah jalan terbaik untuk meneruskan survival industri muzik.
Mungkin karyawan INA menutup pintu kpd karyawan MAS/SIN kerana mereka takut, lebih daripada seorang Siti Nurhaliza yang menyerang pasaran muzik mereka, maka mereka tidak punya peluang lagi utk mendominasi pasaran. (hakikatnya - kita dapat lihat di negara MAS sendiri = tiada ruang untuk karyawan MAS berbanding karyawan luar). Kalau ini yang INA takutkan, amat malang kerana INA takut pada bayang-bayang sendiri.
Kenapa akak kata kalau berkongsi pasaran boleh meneruskan SURVIVAL karyawan dan industri seni?
Okay, akak ambil contoh - Kuasa beli di INA merangkumi hanya 3 juta pembeli (out of 189 juta penduduk INA (kalau salah, maaf). 3 juta tak sampai 2% pun dari pasaran INA. Walaupun kuasa beli di INA nampak besar, tetapi jumlahnya sama sahaj dengan kuasa beli di SIN. Di SIN, rakyatnya hanya 5 juta, dan mungkin seramai 2.5 juta rakyatnya mempunyai kuasa beli terhadap produk mereka. (filem mereka kutipan tertinggi ialah sebanyak 14juta dollar). SIN dan INA tak jauh beza. Even, kalau kira melalui crrency...sebuah album INA terjual di SIN bersamaan 2 atau 3 buah album INA terjual di INA.
Di MAS, penduduknya seramai 26 juta (termasuk perangkaan, 2 juta ialah migrasi dari INA). Tetapi kuasa belinya hanya sampai setakat 0.6 juta pembeli sahaja (menolak faktor piracy, jumlah ini amat kecil). TETAPI, di MAS, bukan jualan copy yg dikira untuk mendapatkan keuntungan, tetapi juga offer untuk provate show (satu dinner show boleh cover umpama terjual 1000 keping CD). Selain itu, industri pengiklanan di MAS lebih menjanjikan kuntungan. Kalau buat skor muzik utk iklan di MAS saja boleh dapat puluh rubu, kalau convert duit INA, dapat dalam biilion ruppiah. Download juga amat memberangsangkan di MAS. Sedangkan di INA hanya 3 percent yang punya access internet.
Jadi, apa salahnya jika PENGGABUNGAN INDUSTRI ketiga-tiga negara ini (termasuk BRunei). Ia menguntungkan kesemua pihak. Ia akan menjadikan kes umpama kump. Radja amat diterima di MAS, tetapi di INA dianggap kump. murahan saja), ataupun di MAS kumpulan Newboyz dipandang lekeh, tetapi di INA punya histeria tersendiri. Perkongsian ini akan menguntungkan kedua-dua pihak kerana totalnya jumlah kuasa beli di nusantara ini ialah 6 juta.
Dan dari 6 juta, dari masa ke semasa jumlahnya akan terus ditingkatkan. Dan progress di MAS dan SIN for sure akan lebih cpat berbanding INA yang masih dibelenggu krisis perbezaan ekonomi.
Ini saja hujah yg akak boleh cakapkan. Di INA bukan takde artis yg bagus tetapi tak dipandang. sama juga dia MAS. Innuendo, Dayang amat bagus di MAS tetapi tidak mendapat pasaran meluas. Kalau mereka dibawa ke INA, mereka akan diterima golongan peminat muzik kelas atasan di INA, sebaris dengan kump.2 seperti malik and the essential, soouljah dll.. Di INA tentu ada artis seperti Amat Amigos, Haddad Alwi, atau mana-mana karyawan muzik tradisional yang kurang mendapat sokongan kuasa beli (kerana sasaran pembeli mereka ialah golongan kelas bawahan- faktor ekonomi). Maka kalau di bawa ke MAS, sudah tentu mereka diterima. Di MAS, golongan middle class adalah majority, boleh dikatakan majori migrasi INA ke MAS tergolong dalam middle class (walaupun ada yg duduk rumah buruh kasar, tetapi pendapatan mereka tahap middle class). Maka alocated pasaran yg sesuai akan diperoleh. Kalau INA punya pasaran yg bagus, kenapa Haddad Alwi ataupun Snada tak mampu jual album dia juta-juta di ACheh (serambi mekah)? Alangkah baik kalau dibawa ke MAS kerana musik dibawa itu boleh diterima golongan sasaran yg mampu beli di MAS.
Soal kreativiti tidak menjadi masalah. Harap akan datang kita dapat lihat Grammy award menggabungkan semua karyawan melayu. Maka makin berkembangkan muzik melayu dengan penganugerah yg besar-besaran mengikut kategori |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #340 malon's post
malon, uang yg dimaksudkan ialah KEUNTUNGAN yang diperoleh penganjur (Mediacorp, Astro dan Global TV) menerusi iklan dan penajaan. Artis tak dapat apa...win-win situation, artis dapat award dan market meningkat, kemudian penganjur dapat keuntungan. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by makhluk at 23-4-2008 05:02 PM
rasanya...Indonesia tak patut takut pada bayang-bayang sendiri. Samakan industri muzik INA dan MAS/SIN dengan industri muzik US dan CAN/UK..semuanya berkongsi bahasa serupa. US membuka pintu untu ...
Mungkin karyawan INA menutup pintu kpd karyawan MAS/SIN kerana mereka takut, lebih daripada seorang Siti Nurhaliza yang menyerang pasaran muzik mereka, maka mereka tidak punya peluang lagi utk mendominasi pasaran. (hakikatnya - kita dapat lihat di negara MAS sendiri = tiada ruang untuk karyawan MAS berbanding karyawan luar). Kalau ini yang INA takutkan, amat malang kerana INA takut pada bayang-bayang sendiri
Padasarnya indonesia sangat terbuka skali untk musisi Msia/Spore yang ingin mengembangkan karirnya di Indonesia, dari zaman dinosaurus sampai skrg pemerintah Indonesia, karyawan industri musik Indonesia tak pernah menutup pintu untuk produk Msia/Spore/Brunei.
Kalau kita lihat sejarah industri musik Indonesia, sebenernya Malaysia tahun 90an juga mendominasi pasar musik dsini dan ini bukti nyata kalau Indonesia sangat terbuka, sampai skrg pun CT masih meneluarkan albumnya untuk pasar Indonesia terlepas laku atau tidak sakali lagi ini bukti bahwa Indonesia tak menutup pintu untuk produk2 negara serumpun.
Okay, akak ambil contoh - Kuasa beli di INA merangkumi hanya 3 juta pembeli (out of 189 juta penduduk INA (kalau salah, maaf). 3 juta tak sampai 2% pun dari pasaran INA. Walaupun kuasa beli di INA nampak besar, tetapi jumlahnya sama sahaj dengan kuasa beli di SIN. Di SIN, rakyatnya hanya 5 juta, dan mungkin seramai 2.5 juta rakyatnya mempunyai kuasa beli terhadap produk mereka. (filem mereka kutipan tertinggi ialah sebanyak 14juta dollar). SIN dan INA tak jauh beza. Even, kalau kira melalui crrency...sebuah album INA terjual di SIN bersamaan 2 atau 3 buah album INA terjual di INA.
Perhitungan diatas kertas memang benar dan mungkin secara rasio kuasa beli Spore/Malaysia jauh lebih tinggi di banding Indonesia tapi relitanya kan tak begitu, selaris-larisnya album Indonesia di Spore-Msia kalau di hitung rata2 paling 50.000 keping (per album) ini kecil sekali baru bisa menutupi ongkos produksi satu album (belum untung). Dan kak makhluk jangan lupa walaupun mungkin pendapatan dari Spore/Msia lebih tinggi tapi biaya produksi/promosi jauh lebih mahal di banding Indonesia
Jadi, apa salahnya jika PENGGABUNGAN INDUSTRI ketiga-tiga negara ini (termasuk BRunei). Ia menguntungkan kesemua pihak. Ia akan menjadikan kes umpama kump. Radja amat diterima di MAS, tetapi di INA dianggap kump. murahan saja), ataupun di MAS kumpulan Newboyz dipandang lekeh, tetapi di INA punya histeria tersendiri. Perkongsian ini akan menguntungkan kedua-dua pihak kerana totalnya jumlah kuasa beli di nusantara ini ialah 6 juta.
Betul tapi kalau belum apa2 udah di ban gimana mau di persatukan?
Di INA tentu ada artis seperti Amat Amigos, Haddad Alwi, atau mana-mana karyawan muzik tradisional yang kurang mendapat sokongan kuasa beli (kerana sasaran pembeli mereka ialah golongan kelas bawahan- faktor ekonomi).
Koreksi, Hadad Alwi Album Cinta Rasul laku 1,2 juta kopi . Silahkan masuk sini untuk donlot lagu Hadad Alwi: http://forum3.cari.com.my/viewth ... &extra=page%3D1
p!s |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #343 makhluk's post
Di Global TV iklannya tak banyak yang masuk waktu APM, mungkin karena APM masih kurang dikenal/ketahui di Indonesia jadi tak banyak pengiklan yang masuk |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #342 makhluk's post
i cant say any better than what you had already mentioned |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #342 makhluk's post
i cant say any better than what you had already mentioned |
|
|
|
|
|
|
| |
|