|
takde pengalaman sendiri lagi kat general hospital..
cuma kalau hantar mak swit ke GH...lambat sangat nak panggil nama...faham la ramai orang tapi pernah mak swit datang awal tapi orang yang datang lambat dipanggil dulu...dah lama tunggu pastu bila di tanya....orang kaunter tu cakap ada hantar kad tak? padahal dah letak kat depan dia lagi.....gerammmm je... |
|
|
|
|
|
|
|
...nasib masing2 lah bila masuk spital nie...kadang2...staff dan doktor semua bagus...pesakit plak yang ngada2...kadang2...pesakit baik giler...staff dan doktor plak yang tak professional...aku dah de pengalaman sebagai staff dan pesakit...so aku tau what it is like to be in those situations... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by honeybee1802 at 17-12-2008 09:48
ganaihnyer room akak BM...adusss..den pakai GL kampeni pun tak dapek lgk room gitus...caitt..kene keje keras naik taraf GM kots baru le dapat gitus...
well kat sini, kenkadang gi HP or HS..ka ...
...takdelah ganaih maner pon...aku lebih pentingkan keselesaan dan privacy bila masuk spital...adik bradik bila dah berkumpul...ramai jugak dan riuh rendah jadinya...aku takmo nanti pesakit2 lain terganggu kesihatan mereka ngan suasana riuh rendah gini...sebab tu aku amik bilik camnie...
...recently...kat papers...kluar satu feedback from satu lady nie...she was admitted for premature labour...so dia amik class A2...di mana di dalam bilik tu ada cuma ada 2 katil saja...the next bed patient seorang pompan yang baru bersalin...this premature labour lady kata her stay there was not a pleasant one sebab dia tak dapat proper rest...jiran sebelah dia dikunjungi oleh pelawat non stop...sehinggalah lewat malam...dan apa yang buat dia bingit ialah si pesakit nie tak izinkan suaminya pulang...dan menangis terisak2 mintak laki dia temankan dia...
...the premature labour lady was very angry sebab dia tak bley tidor ngan mengetahui kehadiran lelaki lain kat dalam bilik dia itu...so...dia mintak discharged itu jam jugak...dan walaupon suami pesakit tadi mintak maaf kat dia...dia refused to accept his apology...dah lah takmo maafkan orang tu...dia ugut plak orang tu cakap kalau apa2 terjadi kat kandungan dia...dia akan ambil tindakan guaman kat pasangan tadi tu...
...tak ke haru??... |
|
|
|
|
|
|
|
spital kerajaan kadang2 mmg menyakitkan...
kalau d kl tuh masuk la klass 2 atau first klass...pasti layanannya memuaskan...
dulu masa mama aku sakit layanan mereka mmg memuaskan...
pantang d panggil...laju jer dtg...cakap pun ok...
lemah lembut jer... |
|
|
|
|
|
|
|
aku ok je spanjang jaga nenek aku masuk wad kelas 3 dan aku sendiri yg admit kelas 2...layanan mmg marvellous... thnx to staff hospital bintulu dan hospital umum sarawak... |
|
|
|
|
|
|
|
ook la tu..yg aku ni staf kat spital kerajaan ni..tup tup bila aku bersalin kat ctu mak eh..ganaz giler..klu ingat2 mcm nak belasah jer nurse ngan doktor2 dia skali..mau tak..waktu nak due tu aku cepat2 p spital..dorg check masih 2cm so kena admit..masuk wad klas 3 walaupn kelas 1 kosong..sabar lagi..pastu setiap enam jam nak check tapi masih 2 cm..trus dorg induced..mak eh sakit mcm nak tercabut nyawa..check lagi tetap 2cm..induced lagi..time tu tak leh nak cakap apa da..sakit pai nak gila...bila mintak operate dorg tak bagi..konon2 nak bagi branak normal..tapi last2 operate jugak..bengkek giler..:@ |
|
|
|
|
|
|
|
haku penah besalin kat hosp. putrajaya... msk 1st class... dr pengalaman..mmg serik.. dr nurse smp ke doc. x mesra alam langsung.. muka asek nk marah jek..mulut xsah nk kata la.. pkai main lepas jek ckp.. pd hal diammm jek thn skt.. aduhhh mmg x leh lupa |
|
|
|
|
|
|
|
ada juga pernah masuk hospital kerajaan ... for me ok layanan sebab bayar murah dan free
ada juga masuk hospital swasta ... for me ok layanan sebab bayar mahal kadang2 tak berbaloi |
|
|
|
|
|
|
|
pernah masuk hospital 3 kali sebab bersalin... hosp gomen ni cam ikut nasib... kalo nasib ok.... layanan memang ok....pernah masuk hosp putrajaya bulan 9 ari tu.... layanan tu ok la gak... tapi mak aii kedekut ubat bius kot hosp ni... sebabnya saya bersalin czer.... masa yang first ngan second kat hosp kangar... ok je... diorang bius tu sampai ke petang tu tak rasa apa.. sakit pun tidak... pastu nurse siap tanya lak sakit ke tak.... tapi masa kat hosp putrajaya.... setengah jam lepas operation... dah rasa sakit kat tempat czer.... bila minta ubat tahan sakit nurse boleh lak cakap ala biasa la tu... czer memang sakit.... tension tul... kita ni dah la sakit....pastu minta ubat tahan sakit pun nurse tu tak kasi... dari kul 12 tgh minta ubat tahan sakit... kul 3 ptg baru nurse cucuk ubat tahan sakit.... dah tu plak... esok tu kita minta baru dia kasi ubat tahan sakit.... last2 soh hubby beli ubat tahan sakit kat farmasi.... |
|
|
|
|
|
|
|
anak aku kerap gak la masuk kuar hospital sbb asma...aku bw dia g GH je...so far takde masalah...layanan dr nurse dan doktor semuanya baik...diorg friendly sgt2...cuma adala 1-2 org doktor yg garang atau fussy...tp bg aku ok je sbb diorg nak yg tbaik...nurse semua mmg baik...dh mcm member lak ngan aku...masa anak aku kt icu,nurse2 kt ctu jaga anak aku mcm anak diorg sndr...yg kerek sister (nurse otai2)....diorg ni mmg suka membebel...sakit telinga aku |
|
|
|
|
|
|
|
masa kt hsptl bsalin GH pun semuanya ok...aku bsalin thn 2006...doktor mmg baik tp garang...doktor tu prmpn cina...dia mmg btl2 btanggungjawab...dia punyala kelam kabut nak selamatkan anak aku yg dh lemas dlm perut...aku mmg respect ngan dia...masa aku keguguran 2x thn ni aku pegi cuci kt GH gak...nurse kt ctu pun dh kenal aku...layanan diorg ok cuma kena tggu turn lama sgt...so far aku takde masalah dgn GH... |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #30 mamapea\ catat
from my observation ler kat GH (sbb tahun nie mmg thn melawat GH cause my mom kuar masuk ward GH)
1) segelintir doctor housemanship nie mcm bodoh sombong...konon yg dia nie doctor so patient kene dgr ckp dia wlpn sebenarnyer prosedu dia salah..or dia salah atau lebih atau kurang bagi ubat..dia akan ckp "sy tau sbb sy doctor" kalau ngadu kat specialist ..housemenship nie x akan layan korang smpi bile2..ada sekali kes tu my housemenship terkurang dose ubat jantung my mom..n then my mom bagitau kat dia..bole dia kater" buat ape makcik nak makan ubat banyak2" gile aper dah biasa makan ubat my mom tau ler pas tu my mom suruh nurse check mmg cfrm dia kurang dose..terus dia ckp " kalau makcik pandai sgt..makcik jd ler doctor"
2) prosedur masuk ke 1st class pelik sikit...semua patient kene masuk 3rd class dulu pas tu baru leh transfer ker 2nd class or 1st class...n for your info..lps u transfer ker 1st class..maka bil payment u masa kat 3rd class tetap akan dibilkan sbg 1st class..that means sbg cth u duduk kat 3rd class selama 3 hari n then u duduk kat 1st class sehari pas tu terus discharge maka bile dpt bil rawatan kat 3rd class tu akan dikenekan sbg 1st class rawatan...pelik tul
3) still prosedur masuk ke 1st class...kalau diorg kate rules semua patient kene masuk 3rd class dulu baru leh transfer..knp VIP or higher mgmt govt. atau pun staff GH x perlu masuk 3rd class..diorg terus leh masuk ke 1st class ward? tu yg x paham...
4) still ttng ward... knp 3rd class ward nie terlalu rmi sgt patient..kekadang smpi patient kene duduk kat troli sbb x der katil...kalau x caya u all leh gi ke ward 23...i nie yang sihat tetapi bile visit my mom ..mesti migrain sbb tgk keadaan mcm tu...sepatutnyer dlm satu row sepatutnya hanya bole letak 4 katil that mean dlm satu area or cubicle 8 katil..tetapi keadaan skrg menjadi 6 katil satu row atau 12 katil dlm satu cubicle...x paham mcm mane diorg leh dlm ISO mcm nie....
5) reason yg diberi kepada patient sbb payah utk ditransfer ke 1st class adalah kat 1st class x der doctor...tapi kalau kat 3rd class ada doctor pun adakah diorg leh layan pesakit..malah doctor tu x leh bagi keputusan sbb diorg housemenship shj...Medical officer pun x de..kalau ada pun waktu bile specialist nak buat check up...
6) kemudahan OKU sepatutnye dinaikkan lagi..nama hospital tapi kemudahan OKU mmg x der...cthnyer toilet utk OKU mmg x der. esp kalau dlm ward ..i tgk ward 23 kemudahan toilet oku mcm x der..sbb kerusi roda x leh masuk dlm temat toilet bowl ( i mean bilik kecil utk buang air)...bilik tu terlalu kecil n paling worse dlm bilik tu mcm ada satu pintu utk connecting tu ke satu tmpt. that means dlm bilik kecil tu disebalh ujung sekali ada dua pintu..satu pintu bilik air dan lagi satu pintu bilikstor (i guess sbb i tgk cleaner kuar masuk dr pintu tu)..sbg cth katerkan ler u tengah lepaskan hajat u dlm toilet tu tiba2..ada satu pintu tu bole dibuka oleh cleaner sbb pintu itu tidak bole dikunci dlm bilik hajat itu tetapi hanya boleh dikunci di bilik stor...
7) kemudahan public toilet terlalu kotor x x mencerminkan sbg satu tmpt bernama hospital...toilet ini i pergi kat toilet seblah kaunter pendaftaran ward n bhgn kecemasan...mmg bau busuk..malah x sesuai sbb pintu dibuka tetapi menjadi tmpt laluan org ramai..that means org leh tgk aper yg u buat dlm toilet...public toilet kat 3rd floor jugak bau busuk...mmg betul ada cleaner yg cuci but once a day..padahal rmi org yg gunakan so patut dibersihkan selalu...n dinasihatkat bykkan lagi public toilet |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #32 amirmelati's post
i think most of your complaints are about admin punya kerja kan?let say about 6/7...
i've been attached to wad P2 (wisma kayu)...masya-Allah...lebih teruk dari wad 23 tu...nak dekat 70 katil dlm satu wad...nak jalan pun susah...anyway,this is not the doctor's fault...ni semua admin punya kerja,which di atasnya KKM...
awak fikir jela kalau houseman tu keje dalam wad yg awak describe kat atas tu...dah la ramai,kerenah manusia macam2...kerja pulak x ikut office hour...kalau kene oncall,kira sendiri la berapa puluh jam kerja...kalau on call HKL,jgn harap la dapat tido....compare with yourself...bersyukur la sikit...
btw,what to do...tempat kecik, patient terlalu ramai,doctor x seramai mana,patient ramai yg x mampu...
so,nak salahkan sape sekarang?the culprit is too obvious right? |
|
|
|
|
|
|
|
Sebagai insan yg pernah merasa pengalaman bekerja sebagai houseman di salah sebuah hospital yg paling busy di Malaysia, aku rasa abaikan ajelah kalau korang tengok mana mana houseman yg kerja mcm zombie..yg selekeh...yg rambut tak berjel, yg tudung tak bergosok...
Tapi houseman, or even consultant yg celupar mulut takde insurance tu memang patut kena fire balik...
Masa aku houseman, consultant aku ni memang mulut tak ber-insurance panggil semua org MONKEY...
Berat mata memandang, berat lagi bahu yg memikul...
So kalau korang tengok houseman ni kerja tahap kuda, actually depa kerja tahap keldai...
Bukan sanjungan yg diminta, namun jgn lah memaksa itu dan itu nak semuanya perfect...houseman ni actually ranking nya paling teruk dlm sesebuah hospital(bagi hospital yg busy, bukan hospital daerah/less bz hospital).Lagi teruk kerjanya berbanding attendant...Dialah kena ambil darah kul 6.30am..dialah kena buat ward round dan abiskan patient seramai 30-40 org before 8 am, dialah kena run ke lab nak ambil result darah, dialah yg kena accompany patient ke radiology unit for CT Scan/MRI...dialah yg kena run from OT to blood bank..dialah yg kena buat discharge report...dialah yg kena issue MC..dialah yg kena lari sana sini bila ada 2-3 patients collapsed simultaneously...dialah yg kena pergi assist post mortem bila patient dia mati..dialah yg kena carikan katil utk patient..dialah yg kena call jabatan kebajikan masyarakat..dialah yg kerja tanpa memiliki bilik sendiri, hatta meja sendiri pun takde...dialah yg kena tidur atas katil bersalin di labour room dgn baju OT yg lencun dibasahi liquor..dialah yg kena maki bila result pending..dialah yg kena naik ambulance to accompany patient(dan bila ambulance accident, apa yg dia dapat---rujuk kes HO GH Seremban yg mati)....
Houseman, MO, registrar, specialist, consultant : kami semua manusia biasa yg ada hati dan perasaan..
Patient pun begitu: ada hati dan perasaan.
Sama sama lah kita menjaga hati dan perasaan masing masing....
Buangkan sikap sombong...jalan tak pandang ke bawah...kerana yg layak utk sombong dan bermegah hanyalah DIA sahaja..
Yg baik dan bagus, bukan pujian yg diminta, cukup lah appreciation yg di express..
Yg buruk, sila komen dan bagi cadangan..supaya dpt meningkatkan quality dan muhasabah diri...
Membuat generalisation adalah satu sifat yg buruk...yg aku class kan dlm sifat bersangka buruk...sedangkan Allah menganjurkan kita bersangka baik...
Adiosssss... |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #33 hypnose_s\ catat
yeah im know they all byk keje..tapi bile patient tanya ttng ubat..jgn ler kurang ajar sgt...sbb kite dah biasa makan ubat tu tapi tetiba diberi kurang atau lebih dose..so mesti ada reason dia and as a patient kiter sepatut tahu kenapa dikurang atau dilebihkan dose nyer....sbb ada kes my mom terlebih dose utk ubat sakit jantung..sepatut she mkn utk 1/4 pil tapi tetiba nurse bagi 3/4 pil tu..nasib baik dpt diselamatkan kalau tak mcm maner?
pas tu nie keje houseman smpi my non kene potong kaki...she knew that my mom kene diabetik but dia bole cucuk jarum at kaki my mom..as a result kaki tu jadi luka, bernanah and seterus nyer kene potong...pelik kalau kiter gi maner2 hospital ada brochure ttng diabetis n kaki tu kene jaga n x leh kene cucuk etc..tapi yg houseman n nurse tu gi cucuk tu kenapa...pas tu smpi la nie diorg tak berani bagi coment even consultant or specialist ttng kecuaian diorg tu
kekadang terfikir adakah semua risalah tu hanya comestic aje sbb they all x amalkan aper yg diorg tulis |
|
|
|
|
|
|
| |
|