View: 1882|Reply: 6
|
Porsche 911 (coupe/cabriolet); update: Porsche GT3
[Copy link]
|
|
i still prefer 996 than 997 punya design...
anyway, porsche is designed for everyday use (since they have started using water-cooled)... no prob for daily drive even if u get stucked in traffic jam.... |
|
|
|
|
|
|
|
The Coupe is my choice... |
|
|
|
|
|
|
|
keta ni ada main dlm game need for speed undercover tu kan..
mmg gempak. keta polis pun pakai keta ni dlm game tu |
|
|
|
|
|
|
|
Terbaru daripada PorscheOleh Mohd Razlan Salleh
| PENGGEMAR kenderaan berprestasi tinggi, Porsche bakal menyaksikan kelahiran satu lagi model terkini, GT3 yang lebih berkuasa, pantas daripada pesaingnya. |
PENGGEMAR kenderaan berprestasi tinggi, Porsche bakal menyaksikan kelahiran satu lagi model terkini, GT3 yang lebih berkuasa, pantas daripada pesaingnya.
Generasi kedua daripada siri 911 itu bukan saja dicipta untuk kegunaan perlumbaan, malah mampu menyusuri jalan raya tanpa perlu melakukan sebarang pengubahsuaian.
Model terbaru itu akan dipamerkan kepada umum pada Pameran Motor Geneva bulan depan dan pastinya bakal mencuri tumpuan pengunjung.
Porsche 911 GT3 menawarkan dua ciri pemanduan terbaik merangkumi pemanduan berkuasa dan ciri dinamik bagi mereka yang hanya mementingkan gaya serta kemewahan.
Model berkenaan dilengkapi enjin Boxer 3.8 L enam silinder yang berupaya menghamburkan 435 kuasa kuda (bhp), meningkat 20 bhp daripada model terdahulu.
Peningkatan kuasa itu disebabkan penggunaan sistem ekzos yang direka semula oleh VarioCam yang cukup dikenali dalam kalangan peminat jentera bertaraf Supercar.
Sistem terbaru berkenaan membolehkan GT3 dipandu pada kelajuan biasa dengan lebih santai tetapi itu tidak bermakna jentera terbabit tidak berkuasa.
Ia mampu memecut pada kelajuan 100 kilometer sejam (km/j) hanya dalam masa 4.1 saat selain mencatatkan kelajuan maksimum sehingga 312 km/j.
Selain enjin yang berkuasa tinggi, Porsche 911 GT3 dilengkapi sistem Porsche Stability Management (PSM ) yang membolehkan pemandu mengawal fungsi kawalan kestabilan (SC) dan kawalan kuasa (TC) secara manual.
Ini membolehkan mereka melakukan pelbagai aksi secara individu tanpa campur tangan komputer.
Selain itu, daya tekanan graviti juga dikurangkan bagi memberi lebih kawalan dan ciri aerodinamik terbaik dalam kelasnya.
Porsche 911 GT3 bakal dijual di Eropah dengan harga 98,100 Euro manakala RM392,700 (AS$112,200 - sebelum cukai) bagi penggemar Porsche di Amerika Syarikat. |
|
|
|
|
|
|
|
Porsche GT3 RSR paling berkuasa
Oleh Mohd Razlan Salleh
SELEPAS beberapa generasi Porsche 911, model berkenaan menerima satu lagi ahli keluarga baru edisi perlumbaan, GT3 RSR.
Hasil kajian terperinci selama beberapa tahun oleh jurutera Porsche, kelahiran GT3 RSR tepat pada masanya dan diiktiraf jentera paling berkuasa dalam ahli keluarga 911.
Perkara berkenaan terbukti apabila Porsche 911 GT3 RSR beraksi cemerlang dalam perlumbaan 24 jam American Le Mans Series, baru-baru ini.
Dalam perlumbaan kelas GT2 yang memerlukan pelumba menghabiskan jarak paling panjang, Porsche 911 GT3 RSR melepasi halangan berkenaan dengan mudah.
Kejituan dan ketahanan jentera berkenaan dibantu rekaan semula sistem masukan udara lebih besar pada bahagian hadapan GT3 RSR.
Selain itu, faktor berat lebih ringan menjadikan GT3 RSR lebih berkuasa dari segi pecutan dan kuasa tork dapat digunakan secara maksimum.
Malah, sistem aerodinamik GT3 RSR turut dipertingkatkan apabila pemecah angin belakang dilebarkan bagi memberi lebih cengkaman pada tayar dan kawalan lebih stabil di selekoh.
Dari sudut keselamatan, sistem brek juga dipertingkatkan apabila penggunaan bahan berkualiti tinggi membolehkan jentera menjadi lebih ringan dan secara automatik daya membrek menjadi singkat dan cekap berbanding model sama sebelum ini.
Porsche 911 GT3 RSR dibekalkan dengan enjin Boxer enam silinder 4.0 L yang berupaya menghasilkan 450 kuasa kuda maksimum pada 7,800 RPM.
Malah, kuasa tork turut dipertingkatkan apabila Porsche 911 GT3 RSR berjaya mencatat sehingga 430 Nm pada 7,250 RPM.
Paling menarik, enjin Boxer terbabit mampu diperah sehingga melepasi 9,000 RPM yang mengekalkan kelajuan enjin disamping penggunaan bahan api terkawal.
Ruang dalaman Porsche 911 GT3 RSR dilengkapi skrin pelbagai fungsi pada bahagian atas papan pemuka selain transmisi gear lebih mudah.
Untuk kegunaan litar, Porsche 911 GT3 RSR mudah diselenggara apabila dibekalkan dengan 'Air-Jack System' serta penukaran penapis minyak pada bahagian belakang memudahkan mekanik membuat penukaran lebih pantas.
Selain GT3 RSR, Porsche Motorsport turut mengeluarkan dua lagi versi perlumbaan iaitu GT3 Cup dan GT3 Cup S. |
|
|
|
|
|
|
| |
|