|
Reply #21 kroeGand's post
Klu handling SUV ngan sedan, menang kt sedan le sbb dia rendah, tak de banyak rolling... bg aku CRV ni lain skit, aku rase ramai pun sedar, sbb dia tak setinggi SUV lain, engine pun letak lowered je, so handling pun lebih kurang kete gak. tp disebabkan CRV ni dah di'lowered'kan, maknanye, senang le skit tersangkut klu offroad ni, masuk banjir pun tak confident sbb engine pun lowered.
tp, ramai org reviews, drive CRV baru ni rase mcm drive accord. aku pun rase mcm tu mase test drive dulu. cuma beza kt pick up (accord lagi power of course), view (CRV tinggi so nampak jauh skit)
dr segi fuel consumption, CRV tinggi skit le sbb AWD. pas tu body berat skit. sbb tu Honda pilih enjin SOHC (CRV lama pakai DOHC) sbb katanye sesuai utk SUV (tak perlukan high speed, tp hi torque) dan SOHC ni memenuhi keperluan. lagipun enjin ni tuned utk fuel economy. bayangkan, klu drive 100km/j, rpm 2000 je (cuba observe kete lain, selalunye tinggi) tak banyak kete yg dpt negara lain dpt CRV 2.4... bagi aku sesuai ngn body CRV ni tp Malaysia dpt 2.0 je, so cukup2 je utk drive.
NVH, bagi aku ni improvement drp Honda, drive mmg senyap.... sbb nye kita drive dgn rpm yg rendah, so tak dengar bunyi engine. unless korang nak test i-vtec dia le. walaupun org cakap underpower, tp once korang tekan minyak sampai >5000rpm, mmg vtec dia tak mengecewakan.
[ Last edited by LT at 7-4-2009 13:04 ] |
|
|
|
|
|
|
|
Baru2 ni aku autofoam CRV aku.... sesape drive siap ckp kete aku dah mcm XC90. berbaloi aku belanja sakan kt situ.... |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #24 LT\ catat
autofoam yg letak dlm pillar pintu tu ker??Berapa ko habis duit kat situ??...kedai mana yg buat??
Tak nak masuk Dynamite ker?? |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #25 danedzya\ catat
yup.... autofoam ni aku tak tahu ade berape jenis. tp kedai yg wellknown... KL Auto. (tolong promote plak....) product ni, kedai ni je yg ade kt malaysia.... owner dia cakap, kete2 malaysia sesuai pasang ni, tp sbb masalah harga, kete yg gi pasang ni semua yg dah hebat2.
add dia... www.autofoam.com.my
depend pada package ape yg ko nak amik... aku pasang track package.
lepas pasang, kesan yg ketara..... bile masuk lubang, cross line kuning kt jalan tu.... ko rase dia absorb sedap je (payah nak explain mcm mane, tp klu penah naik kete prestige ni, mcm tu le rasa dia)
pas tu handling pun best.... sbb dia buatkan chassis lebih rigid, and soundproof pun ok (tak le ok mcm bubuh soundproof tu, tp ade improvement sbb foam ni dah diisi ke dlm bahagian yg hollow ni.
kete yg pakai autofoam keseluruhan body cuma aston martin.... kete jepun yg pakai toyota camry, tu pun kt certain2 part. even merc, bmw pun pakai skit je (tp diorang improve kt bahagian lain le). tp, ni satu cara yg berbaloi utk up sekupang kete korang. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #26 LT's post
macam best je nih ... lepas pasang ni kira hentakan bila langgar bumper or lubang jd kurang la ek... kire reduce vibration gitu ke?? niceeee .. hai bila la aku nak kena loteri nih nak merasa pakai CRV plak nih |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #26 LT\ catat
Aku ada terbaca kat mana ntah aku lupa dah pasal autofoam nie...komen dari driver2 yg dah pasang...bila ko nak naik contohnyer Ramp yg kat car wash tu..keta ko akan mengeluarkan 'crackling'sound dari tempat yg dah di autofoam tu...dan akan berbunyi lebih kuat lagi bila keta ko nak naik ke atas cerun yg melebihi 30 darjah...cthnyer masuk hutan cam 4x4 tu...panjat bukit/cerun...
So,cuba ko check keta ko ada tak problem issue nie??By the way package ko berapa hengget habis..cerita ler sket...aku macam berminat gak nie...tak silap aku dulu harga dalam RM900++ utk 2 pintu jer.... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #28 danedzya's post
aku tak sure plak....belum penah test lg kete aku kt area cerun2 ni. tp owner KL Auto ni (desmond) ade ckp, klu ape2 problem dtg balik utk settlekan masalah ni. sbb selalunye benda ni jadi sbb foam ni melimpah keluar dan jadi kering ....
aku pakai track package (harga boleh deal tp dlm RM3+++, utk CRV kena tambah RM300 sbb chasis besar). memula tu tak percaya sbb ape kena mengena ngn foam yg ringan mcm tu ngn handling kete ni. tp lepas baca byk forum.... yg aku baca 100% positif.... banyak members drp kelab civic, perdana v6, lancer GT pasang benda ni & mengaku mmg banyak effect.
pasal owner SUV plak, ade sorang owner Naza Sorento, lepas pasang dia ckp kete dia handling mcm Volvo XC 90. pada CRV 3rd gen ni mmg dah terbukti ngn handling dia, so bile pasang ni, aku rase masuk bump mcm naik BMW X5 plak (tak tahu plak, sbb tak penah naik lg). tp aku boleh compare ngn MPV Renault Espace yg rega RM300k yg aku penah pakai. rase masuk bump best lg CRV aku.
klu nak tahu lebih lg boleh visit web dia, pas tu pegi kedai tgk dia buat demo. tp korang jgn terkezut plak, customer dia boleh katakan semua owner kete2 prestige ni. dah le handling dah best, lepas pasang lg best le. desmond ngn staf dia keje mmg pro.... diorang boleh tahu kete ni lemah kt mane, area mane yg ok, area mane tak ok sbb boleh katakan semua jenis kete diorang dah barai sbb nak pasng foam ni. utk CRV pun diorang boleh tunjuk area mane bunyi selalu masuk... based on experience diorang drp customer sebelum ni.
diorang ade photo tunjuk kete2 yg ade pakai foam ni, part mane ade... (drp kilang), cth camry mmg ade foam ni kt certain2 part utk soundproof. foam ni tak berat, utk CRV katanye complete dlm 4kg je. |
|
|
|
|
|
|
|
kalau drive, memang tak pernah la. tapi bapak aku pakai CRV 2006 ni. based on observation aku, penggunaan minyak agak kureng sedikit bagi model ni. boleh kata telan minyak jugak laa CRV ni. walaupun pakai teknologi i-VTEC, but I think honda phailed this time. jugak ada masanya aku rase cam underpower sikit model ni, walaupun 2.0 tapi aku rasa Nissan X-Trail lagi pikap.
dari segi comfort aku rasa ok je. cuma seat belah belakang kalau fully folded, lantai belakang tak rata. maksudnya kalau korang penah tengok camne Wish bila seat tuh dia fold habis, tapi CRV ni bila fold seat dia blakang tuh jadi tak rata.
sekian review aku yg tak seberapa |
|
|
|
|
|
|
|
menarik jugak idea taruh foam dalam rangka kereta ni...boleh cuba dalam kereta aku, proton saga 92..
agak2 hilang tak bunyi crek crekkk |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #30 are_keem's post
mmg dr segi pick-up ni CRV fail skit. aku tgk negara2 jiran dpt model 2.4 ngn 2.0. maksud aku 2.4 ni lg sesuai ngn body CRV ni. lagipun, 2.0 SOHC I-Vtec ni tuned utk fuel economy, so tak de le mengharap terlalu tinggi sgt nak power2 ni. lg pun umur dah meningkat, bawak plak family.... enjoy my drive. aku klu drive kete lain, mase memula pijak pedal minyak mesti kete tu terhenjut ke depan punye.... sbb klu CRV ko tekan dalam2 rileks je dia jalan pegi depan, tak de nak drift tayar kete tu.
walaupun boleh dikatakan underpower kete tu, tp dia still i-vtec, maknanye...klu tekan lebih 5000rpm still terasa gak.... aku suka buat ni masa nak overtake. tekan D3, pastu tekan minyak sampai 6000rpm...mmg best. kt kete lain aku tak berani buat, kt honda je aku berani..... sbb mmg enjin i-vtec ni dibuat utk power kt hi rpm. |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #32 LT\ catat
Tu rupanya i-vtec ni. Cam power valve kat kawasaki kips |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #30 are_keem\ catat
Aik, aku dengar yang model lama kuat guna petrol dari model baru lak. Mana satu betul ni? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #35 slug's post
model lama DOHC, baru pakai SOHC.... reason honda pakai SOHC ni sbb fuel economy. so, klu compare yg baru save minyak. tp jgn bawak melampau2 sbb bile tak cukup torque, kedarah minyak le plak kete ni. |
|
|
|
|
|
|
| |
|