|
Penjemanaan penting pada peringkat antarabangsa, terutama dalam bidang yang sgt sengit persaingannya seperti dalam bidang O&G ne. Sebab tu Petronas giat menaja2 sukan yang boleh meningkatkan jenamanya ke peringkat antarabangsa, bukan sahaja untuk meyakinkan pengguna untk menggunakan produk mereka, malah ini juga sedikit sebanyak memainkan peranan dalam persaingan untuk merebut kontrak2 pencarian telaga minyak baru terutama di negara2 teluk.
Sebagai produk sebuah negara Islam, Petronas telah membuktikan keupayaannya dalam merebut kontrak Penggalian telaga2 minyak baru di negara Iraq, yang direbut oleh banyak syrikat minyak negara luar terutama dari barat. Ini merupakan serampang dua mata, iaitu menaikkan jenama diperingkat antarabangsa serta mengurangkan risiko dari disabotaj oleh para pejuang syiah/sunni dinegara Iraq disebabkan hubungan baik negara ini dengan Iraq dan juga Iran. Sebab tu x hairan kita mengundi utk tidak menyokong sekatan keatas iran yang dilobi oleh AS....
my seposen... |
|
|
|
|
|
|
|
Tony Fernadez tue pun tak da bincang aper pun dgn Hassan Merican mintak Petronas support kot...Lagipun budget diaorang dah cukup. |
|
|
|
|
|
|
|
petronas dah bertahun2 sponsor dlm F1 neh...depa tentu tau berapabanyak yg depa kena bid utk untuk dapatkan sponsor tu..takkan dia nakbid harga yg gergasi2 o&g boleh lawan..
tak dinafikan sponsor penting untuk bisnes reputation...tapi belummasanya utk invest besar-besaran dikala ekonomi negara belum pulihsepenuhnya & tahap kemiskinan masih tinggi..:kant:
koben19 Post at 25-12-2009 15:06 
hehe...open ur mind n put urself in thier (petronas) shoes...even pasar borong pun harga penawaran dan pembelian ikan/sayur dll sentiasa berubah setiap masa. Apatah lagi global business environtment which is Petronas not the only player in that field..."whoever can grab the opportunity will be able to survive" thats the unwritten rule of global market. ada berpuluh lagi company yang lebih hebat daripada Petronas yg menunggu2 peluang untuk terlibat dalam F1...dan semuanya licik dgn strategi masing2 bagi memastikan dpt contract F1..to know how much money needed to bid the contract is not the issue..the most important is how to secure that chance and seal it with the contract..that what Petronas did.
just imagine kalo kita ada 100 million dlm poket, ada 2 pilihan yang kita ada..beri semua pada org miskin/buat rumah PPRT/buat sekolah atau ambil sebahagian untuk invest dalam bisnes yang terbukti beri pulangan lumayan (F1) untuk dapatkan another 100 million..which one will u choose? |
|
|
|
|
|
|
|
1# actza
1Malaysia Lotus memang target Petronas jadi title / major sponsor. Memang itulah hala-tuju yang dikehendaki oleh Kerajaan kita.
Without elaborating any further, let put it this way, Petronas decided the Mercedes GP is the best bet for exposure, marketing and business opportunities. One of the pre-requisite, Michael Schumacher is to get the drive.
Exposure & Marketing - Almost everyone knows who Michael Schumacher is. What Mercedes is?
Business opportunities - Mercedes is one of the most prestigious and biggest vehicle manufacturer. Let say every Mercedes trucks, lorries, cars etc are recommended / supplied by PETRONAS Syntium. You don't need the whole world, let say Asia only. That sounds like a good business opportunities to me. |
|
|
|
|
|
|
|
22# waksir
Brawn GP bukan tak mau sponsor. Diaorang cari sponsor besar-besar dan jangka-panjang. Rugi sebenarnya kalau Brawn GP amik sponsor kecik-kecik.
Sebabnya, semua operasi Brawn GP ditanggung oleh Honda (atas persetujuan Honda - Ross Brawn masa nak missi nak menyelamatkan Honda F1 dulu). Brawn GP tak perlu risau pasal duit. Maknanya Brawn GP tak perlu duit sponsor kecik-kecik.
Sekarang Brawn GP dah dibeli oleh Mercedes (75% shareholding). Dan tukar nama kepada Mercedes GP. Pastu PETRONAS setuju jadi title sponsor. Sekarang Mercedes GP Petronas. |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by bro_kr at 30-12-2009 14:10
Khabarnya, tajaan Petronas bernilai 30 juta pound sterling setahun. |
|
|
|
|
|
|
|
mmmm susahnyer petronas nak jual jenama di peringkat antarabangsa yek.....
pelaburan jangka panjang sure dah dipikirkan oleh cendiakawan petronas.. cuma kalau boleh imbangkanlah dengan rakyat di malaysiania.. kan najib dah cakap.. rakyat di dahulukan.. |
|
|
|
|
|
|
|
Industri Minyak persaingan terlalu sengit. Hampir setiap Negara sebenarnya ada syarikat minyak Nasional masing-masing. Brand yang kita kenal Exxon-Mobil. Shell. BHP. Esso. Petronas (sebab produk kita). Orang Venezuela, Brazil, Argentina, Russia dll mungkin tak ramai yang tau. Kita pun tak amik pot pun apa nama syarikat minyak Venezuela, Argentina etc.
Sebenarnya, kalau Petronas tak nak expose pun Petronas tak rugi. Tak nak buat marketing pun tetap untung billion-billion.
Tapi pemimpin kita, orang Petronas sendir, nak brand Petronas ni di kenali diseluruh dunia. Nak brand ni dianggap brand Premium setanding dengan Shell. Exxon-Mobil.
From business point of view, sebut Mercedes, sebut Michael Schumacher hampir semua orang kenal. Petronas is a title sponsor. Mercedes GP Petronas. Baju Michael Schumacher mesti ada tulis Petronas. |
|
|
|
|
|
|
|
bukan senang nak jual barang di peringkat global.....
cuma jangan petronas dibeli oleh bangsa asing sudahlah |
|
|
|
|
|
|
|
go on petronas...wa support lu...:pompom: |
|
|
|
|
|
|
| |
|