|
time bile water pump perlu ditukar? ad kesan buruk klau water pump tidak di tukar? |
|
|
|
|
|
|
|
kalau kereta baru milage 200,000 km dah boleh tukar,
kalau kereta lama chek setiap 100,000 km
|
|
|
|
|
|
|
|
water pam sama dgn timing belt, kalau rosak takde warning2...
tau2 kebabom je... itulah pentingnya kena alert milage dari mula2 beli kete (kalau kete baru senang nak monitor), kalau beli kete 2nd hand tu yg susah sket....kena suruh pomen chek, pomen pula kadang2 malas nk chek....dorang advice tukar baru je....padahal benda baru tukar |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Untuk kereta saya yg pakai timing belt, mmg setiap kali tukar timing belt (keta saya sekitar 100,000KM) saya akan tukar sekali waterpump dan thermostat sekali. kiranya mcm preventive maintanence.
Thermostat tu walaupun murah tapi kalo dah tak nak bukak, tak pasal2 kereta overheat. Pernah sekali, saya ada kereta tua yg pakai timing chain, masa tukar water pump lupa nak tukar thermostat, last2 kereta nak overheat sbb thermostat tak bukak. tapi nasib baik kereta tu ada low coolant warning dan sempat berhenti sebelum overheat. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
zulka posted on 19-12-2014 03:40 PM
kalau kereta baru milage 200,000 km dah boleh tukar,
kalau kereta lama chek setiap 100,000 km
lme jgak la blh tahan kn..tp tu la skrg ni xtau da kne tukar o blom..sbb ari tu take over on dia xd kasi tahu..
kang nnti klau tnye pomen mst kne kasi tukar.. hahaha..
|
|
|
|
|
|
|
|
batu_bergolek posted on 19-12-2014 04:15 PM
Untuk kereta saya yg pakai timing belt, mmg setiap kali tukar timing belt (keta saya sekitar 100,0 ...
so kalau tukar timing belt skali pakej la kne tukar water pump n thermostat?
|
|
|
|
|
|
|
|
Dari pengalaman saya,
Untuk mempastikan jangkahayat waterpump bearing/impeller/gasket bertahan lebih lama, pastikan karat tidak terbentuk pada sistem penyejukan injin.
Buat penyelenggaraan secara berjadual.
Juga, gunakan radiator coolant yg berkualiti, spt glycol-based coolant dgn 50/50 mixture.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Btw,
Thermostat (wax-type) boleh diuji utk mempastikan samaada ianya masih berfungsi atau tidak.
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Fozie posted on 19-12-2014 06:55 PM
so kalau tukar timing belt skali pakej la kne tukar water pump n thermostat?
Bergantung pada tuan punya kereta , saya mmg buat mcm tu (untuk parts2 kereta yg kritikal). Bila buat schedule maintanence / preventive maintanence. Saya dapati senang nak jaga bajet, sbb awal2 dah boleh rancang berapa duit kene pakai. Pastu bila driving jauh2 takdelah risau kereta tiba2 rosak terkandas sampai kene tow.
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
keburukan kalo x tkr waterpump sekali ms tkr timing belt ialah kebarangkalian water pump tu nak kong tgh jalan adalah tinggi.
aku penah kena sbb nak save budget aku tkr timing belt je x tkr water pump.
ckp sebulan water pump rosak time tgh drive n suhu engine naik mencanak. nasib baik x berasap engine n sempat smpi rumah dlm keadaan cuak. |
|
|
|
|
|
|
|
untuk kerata yang maintain fully coolant atau 70/30 atau 50/50 dengan air suling, atau tidak mencampurkan air paip kedalam sistem penyejukan enjin (tiada karat la)...
jangka hayat thermostat/waterpump akan lebih lama... boleh selang sekali dua masa tukar timing belt, baru tukar thermostat & water pump...
berdasarkan pengalaman members, yang pakai coolant + air bateri (suling).. langsung tiada kesan karat dalam sistem penyejukan.... thermostat + waterpump boleh bertahan hingga +- 200k km
untuk lebih selamat dan jimat kos (kalau rosak tiba²)... tukau je la waterpump tu... sekali upah dengan tukar timing belt...
Last edited by metalique on 23-12-2014 11:21 AM
|
|
|
|
|
|
|
|
Cerita pasal overheating ni, korang perasan tak, kenapa sesetengah kereta baru dah takda temperature gauge dah. yg ada cuma lampu enjin sejuk (warna biru) dan lampu overheat (merah). Saya mmg tak berkenan betul la. |
|
|
|
|
|
|
| |
|