Antara TwitFamous dan InstaFamous, siapa lagi berpengaruh?
Masing-masing mempunyai aura tersendiri namun apabila dikaitkan dengan pendapatan lumayan, pastinya InstaFamous lebih terkehadapan berbanding TwitFamous. Bagaimanapun apabila Twitfamous membongkar 'rahsia' bayaran 'paid review' yang dikenakan oleh InstaFamous terhadap peniaga-peniaga, ramai InstaFamous menggelupur kepanasan. Ini kerana bagi mereka bayaran tersebut adalah sulit jadi tidak boleh disebarkan sewenang-wenangnya kepada khalayak.
Banyak persoalan bermain di sini, dengan harga 'Yahudi' yang dikenakan oleh mereka, perkhidmatan yang dijanjikan bulan dan bintang tetapi berkecai serta pulangan yang tidak setimpal membuatkan ramai netizen membuka cerita. Alih-alih Insta Famous ini mengugut netizen pula kononnya mendedahkan kerahsiaan 'rate card' mereka. Betul ke nak saman?
Twitter
Semuanya bermula apabila TwitFamous, InjangNation mendedahkan sikap tidak bertanggung jawab Insta Famous yang menganjurkan 'Jangan Bayar Challenge' hinggalah terbongkarnya jumlah bayaran 'paid review' mereka yang bermula dari ratusan hingga mencecah ribuan ringgit untuk satu gambar atau sebuah video pendek.
Oleh sebab itu, ramai yang mula mendedahkan 'rate card' daripada InstaFamous seperti Myra Zainal, Makhluk Macho, Baby Tora, Little Miss Khan, Syafiqah Aina, King Coco, Awek Cendol, Noreendan ramai lagi. Hal ini membuatkan ramai mula buka mata dengan harga melampau yang dikenakan oleh mereka.
Kredit foto: Twitter
Bagi netizen di Twitter, tiada apa yang perlu ditakutkan apabila 'rate card' mereka didedahkan kerana ini adalah konsep profesional. Tiada Non Disclosure Agreement (NDA) antara InstaFamous dengan pemilik bisnes mengenai 'rate card'.
Apabila keuntungan berpihak kepada mereka tidak mengapa, tapi apabila orang awam mengetahui bayaran mereka lalu boleh membandingkan antara servis lain, pandai pula mereka mengatakan ini tidak adil. Adakah mereka takut dan mahu bersembunyi daripada Lembaga Hasil Dalam Negeri?
Sedangkan Insta Famous sendiri tidak mempunyai syarikat (jika ada pun segelintir), jadi wajarkan itu dijadikan isu untuk menyaman mereka yang telah membongkarkan 'rahsia' ini?
Twitter
Dengan pendedahan tersebut, ramai juga pemilik bisnes menceritakan yang mereka menyesal menggunakan khidmat 'InstaFamous' yang diwar-warkan hebat kerana tidak mendapat pulangan modal pun.
Sementara itu, bagi netizen lain pula menyatakan yang 'InstaFamous' mempunyai kitaran yang sama, iaitu membodoh-bodohkan diri seperti Awek Cendol, kemudian bila popular, membuat 'paid review' dan bila lebih ramai pengikut akhir sekali membuat produk sendiri. Sebab itulah mereka bukannya kategori 'influencer' yang boleh dijadikan contoh tetapi sebaliknya hanya mahu mencari duit dengan cara cepat dan lumayan.
Berbanding 'InstaFamous' yang tidak setimpal pulangannya, ada netizen mencadangkan supaya menggunakan khidmat Siti Nurhaliza dan Alif Syukri yang lebih berbaloi kata mereka.
Setelah sekian lama InstaFamous mengambil keuntungan daripada peniaga-peniaga produk, mungkin sudah sampai masanya golongan ini disedarkan dari lena yang panjang supaya tidak terlalu menekan peniaga. Malahan netizen turut disarankan supaya lebih rasional apabila membuat keputusan. Anda pula bagaimana? - CARI
|