Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
123Next
Return to list New
4946
View
42
Reply

BESAR BAHTERA NABI NOH AS

[Copy link]

Author: Matpon       Show all posts   Read mode

Author
Post time 11-7-2019 04:38 PM | Show all posts |Read mode
Assalamualaikum.

Saya ingin berkongsi berkaitan Bahtera Nabi NOh..

Saya cuba berkongsi pandangan dan ilmu kepada semua forumer..

Jom..kita berkongsi Ilmu


Rate

1

View Rating Log

Related collections:

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Author
 Author| Post time 11-7-2019 04:42 PM | Show all posts
BESAR BAHTERA NABI NUH AS

Soalan: Boleh terangkan kepada kami berkenaan dengan perbuatan Saidina Nuh, bahteranya dan besar bahteranya?



Jawapan

Alhamdulillah, pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas Nabi SAW, keluarga, sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan.

Kami mulakan dengan firman Allah SWT:

وَاصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنَا وَوَحْيِنَا وَلَا تُخَاطِبْنِي فِي الَّذِينَ ظَلَمُوا ۚ إِنَّهُم مُّغْرَقُونَ

Maksudnya: Dan buatlah bahtera dengan pengawasan serta kawalan Kami, dan dengan panduan wahyu Kami (tentang cara membuatnya); dan janganlah engkau merayu kepadaKu untuk menolong kaum yang zalim itu, kerana sesungguhnya mereka akan ditenggelamkan (dengan taufan)".

(Surah Hud: 37)

Dalam menjawab persoalan ini, kami dapati banyak riwayat. Secara umumnya, kami nyatakan seperti berikut bahawa Allah SWT perintahkan Nabi Nuh membina kapal dengan menanam pokok al-Saj terlebih dahulu selama 20 tahun. Kemudian membina kapal menggunakan kayu tersebut selama 40 tahun. Ada pendapat 100 tahun dan ada pendapat 400 tahun.

Adapun bentuk dan keluasan kapal, terdapat banyak riwayat, antaranya:

    Panjangnya 300 hasta, lebarnya 50 hasta dan tingginya 30 hasta.
    Panjangnya 300 hasta, lebarnya 60 hasta dan tingginya tidak disebut.
    Panjangnya 1200 hasta, lebarnya 600 hasta dan tingginya tidak disebut.
    Panjangnya 400 hasta, lebarnya 30 hasta dan tingginya tidak disebut.

Pendapat yang paling kuat dan ramai adalah yang pertama.

Adapun bentuknya seperti yang diriwayatkan bahawa Jibril AS mengajarnya membina kapal dan Allah memerintahkannya untuk menjadikan kepala kapal seperti kepala ayam jantan dan bahagian depannya seperti burung. Ekornya seperti ekor ayam jantan. Ia mempunyai tiga tingkat. Dipakukan dengan paku besi untuk menguatkan antara kayu-kayu.

Tingkat yang pertama untuk haiwan buas dan binatang yang melata serta singa. Pada tingkat kedua, binatang liar dan burung. Dan tingkat ketiga adalah manusia. Dikatakan bilangan anak Adam atau manusia yang menyertai kapal tersebut:

    80 orang, separuh lelaki dan separuh perempuan.
    Ada pendapat 72 orang dan isteri Nabi Nuh dan anak-anaknya yang mencukupkan 78 orang, separuh daripadanya lelaki dan yang lain perempuan.
    Ada pendapat 10 orang.
    Ada pendapat lain daripada itu.

Adapun mereka terapung dalam air atau dalam banjir selama 150 hari kemudian baru mendarat pada 10 Rejab dan kekal dalam kapal selama sebulan dan turun ke bumi pada 10 Muharram. Tempat yang ia mendarat di atas bukit dikenali al-Judi.

Dalam hal ini, kami nyatakan firman Allah SWT:

حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَمْرُنَا وَفَارَ التَّنُّورُ قُلْنَا احْمِلْ فِيهَا مِن كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ وَأَهْلَكَ إِلَّا مَن سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ وَمَنْ آمَنَ ۚ وَمَا آمَنَ مَعَهُ إِلَّا قَلِيلٌ ﴿٤٠﴾ وَقَالَ ارْكَبُوا فِيهَا بِسْمِ اللَّـهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا ۚ إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿٤١﴾ وَهِيَ تَجْرِي بِهِمْ فِي مَوْجٍ كَالْجِبَالِ وَنَادَىٰ نُوحٌ ابْنَهُ وَكَانَ فِي مَعْزِلٍ يَا بُنَيَّ ارْكَب مَّعَنَا وَلَا تَكُن مَّعَ الْكَافِرِينَ

Maksudnya: (Nabi Nuh terus bekerja) sehingga apabila datang hukum Kami untuk membinasakan mereka dan air memancut-mancut dari muka bumi (yang menandakan kedatangan taufan), Kami berfirman kepada Nabi Nuh: "Bawalah dalam bahtera itu dua dari tiap-tiap sejenis haiwan (jantan dan betina), dan bawalah ahlimu kecuali orang yang telah ditetapkan hukuman azab atasnya (disebabkan kekufurannya), juga bawalah orang-orang beriman". Dan tidak ada orang-orang yang beriman yang turut bersama-samanya, melainkan sedikit sahaja. Dan (ketika itu) berkatalah Nabi Nuh (kepada pengikut-pengikutnya yang beriman): "Naiklah kamu ke bahtera itu sambil berkata: ' Dengan nama Allah bergerak lajunya dan berhentinya '. Sesungguhnya Tuhanku adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Mereka semua naik) dan bahtera itupun bergerak laju membawa mereka dalam ombak yang seperti gunung-ganang, dan (sebelum itu) Nabi Nuh memanggil anaknya, yang sedang berada di tempat yang terpisah daripadanya: "Wahai anakku, naiklah bersama-sama kami, dan janganlah engkau tinggal dengan orang-orang yang kafir".

(Surah Hud: 40-42)

Untuk mendapat penerangan yang jelas, sila rujuk kitab al-Durru al-Manthur (8/41-76), al-Kasyfu wa al-Bayan (5/167-175), Tafsir Ibnu Abi Hatim (6/2025), Tafsir Ibn Kathir (4/320), Tafsir al-Siraj al-Munir (2/63), Tafsir al-Tabari (15/312-340), Adwa al-Bayan dan lain-lain.

Semoga Allah memberi kefahaman kepada kita. Amin.

sumber dari Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-7-2019 04:51 PM | Show all posts
Edited by Matpon at 11-7-2019 04:59 PM



Di sebuah gunung yg sentiasa diselimuti salji yg terletak di Timur Turkey, tersembunyi sebuah misteri berharga yang berusia lebih 5000 tahun Peninggalan sejarah yg maha berharga itu bukan saja menarik minat para pengkaji sejarah malah pihak perisik US seperti CIA/KGB pun cuba menyelongkar.Pihak2 CIA telah menggunakan satelite dan pesawat Stealth utk mengambil gambar objek yg terdampar di puncak gunung itu.




Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-7-2019 04:53 PM | Show all posts
Edited by Matpon at 11-7-2019 05:01 PM

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-7-2019 04:55 PM | Show all posts

Ustaz Ibnu Rijal




Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-7-2019 05:06 PM | Show all posts
tanam pokok 20 thn
bina kapal 40 thn

agak2 umur berapa lah nabi nuh ni ketika bah tu.
mau2 dah 80-90 thn kot...ke beratus..
kalau umur kita gini..dah bongkok 3 dah..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-7-2019 06:18 PM | Show all posts
Edited by noraidil_06 at 13-7-2019 12:31 PM

https://www.youtube.com/watch?v=yFRTaBPTk9c
Reply

Use magic Report

Post time 11-7-2019 09:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Tak paham great flood ni. Tempat mana saja yang jadi. Orang lain kat tempat lain Tak terkesan Ke. Punya lama Tanam pokok, bina kapal, orang lain Tak syak Ke, selama puluhan Tahun Allah Dah cadang Nak tenggelamkan mereka. Yang Tak beriman Ada Mati Dulu kut sebelum kapal siap. Ada anak anak Tak berdosa habis tenggelam. What are we to learn from this tragedy. Merciful? Vengeful?

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-7-2019 03:50 AM From the mobile phone | Show all posts
kalau diberikan panjang 300 hasta.

1 hasta = 45cm
Panjang 300 hasta = 135 meter

Lebar 50 hasta = 22.5 meter

Tinggi 30 hasta = 13.3 meter

Rasanya mcm ada time-line yg hilang..sebab apa..Nabi Nuh A.S diketahui sebagaii nabi yg ke-3 selepas Nabi Adam A.S.

Daripada website pejabat mufti Wilayah Persekutuan (muftiwp.gov.my), jarak Nabi Adam dan Nabi Nuh A.S adalah 10 Kurun bersamaan 1000 tahun. Umur Nabi Nuh A.S pula dianggarkan dalam 950-1400 tahun.

Dan bila kita melihat gejala LGBT yg telahpun ada pada zaman Nabi Nuh A.S, mungkin manusia pada masa itu telahpun maju dari yang kita sangka. 1000 tahun antara Nabi Adam A.S dan Nabi Nuh A.S..berapa banyak teknologi yg mampu dihasilkan pada zaman tu.

Empayar Melaka dalam tahun 1300 dan kita sekarang ni di tahun 2019..Perbezaan 700 tahun sahaja tetapi bermacam2 teknologi terhasil diantara 700 tahun ini.

Dengan kapal yg saiznya tidak terlalu besar, mana mungkin dapat di isi dgn segala haiwan/tumbuhan beserta penumpang yang bilangannya dalam 70-80 org tu.

. Ada kemungkinan yg Nabi Nuh A.S hanya menggunakan sampel DNA untuk segala jenis haiwan/tumbuhan. Macam tu baru boleh muat untuk diisi dalam bahtera tersebut.

Perdebatan mengenai teknologi bahtera Nabi Nuh A.S ade disiarkan dalam saluran History Channel.

Jadi..mengikut pandangan peribadi saya, mmg nampak ada garis masa dan teknologi yg hilang dan tidak kita ketahui apa yg sebenarnya berlaku pada zaman Nabi Nuh A.S.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-7-2019 12:10 PM | Show all posts
Thanks for the info
Reply

Use magic Report

Post time 12-7-2019 01:49 PM From the mobile phone | Show all posts
izwan_izi replied at 12-7-2019 03:50 AM
kalau diberikan panjang 300 hasta.

1 hasta = 45cm

Kupasan yang menarik. Timeline memang mengelirukan. Cuma tentang teori DNA yang di bawa tu Saya agak skeptikal. Bagaimana storage nya, extraction. Lama tu belayar terapung, Boleh musnah DNA samples.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-7-2019 03:47 PM | Show all posts
boleh bincangkan..sbb ilmu sangat luas..
Reply

Use magic Report

Post time 13-7-2019 12:44 PM | Show all posts
menarik utk diketahui lebih lanjut ttg bahtera nabi Nuh A,S.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-7-2019 08:36 AM | Show all posts
amikie replied at 13-7-2019 12:44 PM
menarik utk diketahui lebih lanjut ttg bahtera nabi Nuh A,S.

Ya betul.. sungguh misteri kerana 3 agama besar ada menceritakan kisah ini

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 15-7-2019 08:52 AM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 15-7-2019 02:10 PM | Show all posts
deluge ni pun ada di sebut dalam cerita hikayat org parsi

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-7-2019 10:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Selama ni silent reader je. Tapi iols suke info mcm ni. Menambahkan ilmu yg kurang dlm diri. Keep sharing tt
Reply

Use magic Report

Post time 15-7-2019 10:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Selama ni silent reader je. Tapi iols suke info mcm ni. Menambahkan ilmu yg kurang dlm diri. Keep sharing tt

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 16-7-2019 10:19 AM | Show all posts
tq..nanti cuba share dari YT pula
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 16-7-2019 03:00 PM | Show all posts
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list