View: 9977|Reply: 50
|
Keretapi: Penggunaannya Bagi Tujuan Ketenteraan
[Copy link]
|
|
Topik ini dibuka bagi membincangkan penggunaan keretapi sebagai cara pengangkutan tentera dan juga perlindungan terhadap keretapi dari tindakan musuh dalam peperangan dan sejarah serta potensi penggunaan keretapi oleh ATM dan juga PDRM. |
|
|
|
|
|
|
|
sebagai transport berguna la.. |
|
|
|
|
|
|
|
dulu x silap saya USSR/warsaw Pact ni guna ketepi angkut pluru berpandu..
kat malaysia ni askar beramai2 guna KTM satu ketika dulu bila bergerak dari satu kem ke kem lain.
skang ni kalo guna ketapi utk tujuan ketenteran di Msia mungkin x brape sesuai kot, ketapi Msia lembap,kurang kemudahan,x brape canggih..(mungkin) |
|
|
|
|
|
|
|
Untuk maju ke hadapan kita perlu melihat ke belakang..sesuatu yang berjaya dilupakan dalam masyarakat oleh sorang bekas "menteri pelajaran tu"
23 February 2009KTM - Armoured Wickham Trolley
Semasa zaman Darurat Pertama, KTM menjadi antara sasaran yang dipilih oleh pengganas komunis dalam usaha mereka untuk menimbulkan keadaan huru-hara di Tanah Melayu. Pada keseluruhannya, akibat perbuatan pengganas komunis, KTM mengalami
- 197 kejadian kegelinciran
- [size=100%]171 kali ditembak
- [size=100%]18 buah stesyen musnah
- [size=100%]580 alat telekomunikasi dan semboyan rosak
- [size=100%]441 kejadian sabotaj landasan dan jambatan,
- [size=100%]78 buah lokomotif musnah
- [size=100%]36 penumpang terbunuh dan 161 cedera.
[size=100%]Berikutan dengan pengisytiharan Darurat pada tahun 1948, KTM telah dilengkapkan dengan Tren Berperisai (Armoured Train) sebagai langkah keselamatan dari ancaman keganasan komunis. Namun KTM yang menggunakan Permanent Way Jeeps yang dinaiki oleh anggota polis bersenjata, sebagai pilot keselamatan, terus dijadikan sasaran serangan oleh penganas komunis. Selepas itu, KTM mengubahsuai lokomotif dengan pelindung keselamatan sebagai Loko Pilot, namun komunis terus mengganas. Pada 1 Feb 1949, Loko Pilot No 564.32 dan lokomotif No 264.12 yang menarik teren mel malam Kuala Lumpur-Penang, tergelincir antara Banir dan Temuh akibat di sabotaj oleh komunis.
[size=100%][size=85%]Sebuah AWT atau Armoured Wickham Trolley
[size=100%]
Pada tahun 1952, KTM telah menempah 42 buah Armoured Wickham Trolley (AWT) untuk digunakan oleh Pasukan Polis Persekutuan dan AMD sebagai Pilot Tren dan peronda landasan. AWT ditempatkan di stesen tertentu untuk rondaan dan berupaya memberi bantuan tembakan semasa tren diancam komunis. AWT mempunyai dua pemandu di hadapan dan di belakang, satu ‘cupola’ untuk mesin gun di atas yang boleh berpusing dan enam lubang tinjau serta slit senjata untuk penembak menjadikannya digeruni oleh penganas komunis.
Pasukan Polis Persekutuan menggunakan AWT untuk meronda landasan kawasan pantai barat, sementara AMD meronda landasan dalam kawasan pantai timur. Batalion 5 AMD yang bertempat di Mentakab, menggunakan AWT untuk meronda landasan dari Stesyen Kemayan hingga Merapuh, dan 3 AMD yang bertempat di Gua Musang, meronda dari Merapuh ke Wakaf Bahru.
Serangan pengganas komunis kemudiannya menjadi reda sehinggalah akhir Darurat Pertama.
[size=100%] [size=100%][size=85%] Sebuah AWT, lokomotive wap dan satu gerabak penumpang yang diletak atas landasan, terdapat di hadapan Muzium Tentera Darat dalam kawasan Pusat Latihan Rekrut (PUSASDA) di Port Dickson, Negeri Sembilan.
http://braderdm.blogspot.com/2009/02/ktm-armoured-wickham-trolley.html |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
masa akan datang,kalo askar nak guna ketapi kene lengkapkan lah dengan SAM,radar dll dalam lokomotif tu...
x silap saya ATM memang ada pasukan simpanan (pakar) keretapi dan telekomnya sendiri. |
|
|
|
|
|
|
|
MAsa WW2, penggunaan keretapi amat dititikberatkan oleh Rusia dan Jerman dan mereka menggunakan armored train dalam tugas logistik dan juga anti-partisan. Di antara gerabak2 pengangkutan turut diletak gerabak senjata...antara yang saya pernah nampak ialah
- MAxim 7.62mm MG dalam mounting 4 serangkai (Rusia)
- Meriam 105mm (Jerman)
- Flakvierling 20mm
- turet Panzer IV |
|
|
|
|
|
|
|
"Special Couch"
Sekadar Nostalgia......
"Special Couch". Sudah pasti membawa seribu pengertian didalam pemikiran kita. Lazimnya 'Special Couch' sudah pasti mempunyai ciri-ciri istimewa didalam sesuatu 'Couch' atau gerabak itu hingga dipanggil sebagai "special Couch'. Sebenarnya tidak ada istimewa didalam istilah 'Special' itu. Percayalah.....
Cuma 'Special Couch' ini adalah bertujuan mengasingkan atau menempat kumpulan Tentera atau pasukan Keselamatan itu untuk pergi dan balik dari kawasan Operasi. Lazimnya pergerakan ini lebih menjuruskan ketika keluar dari kawasan Operasi, kerana pergerakan kerahsiaan pergerakan itu tidak lagi serahsia ketika bergerak ke kawasan Operasi sebelum itu.
Pengasingan didalam pergerakan itu tidak bererti Tentera tidak mengamalkan 'kemesraan Rakyat', malah pengasingan itu adalah lebih menjuruskan menjaga keharmonian diantara dua kategori iaitu Awam dan Tentera. Selain dari menempatkan keanggotaan yang ramai dan kelengkapan individu yang banyak lebih terjamin keselamatannya. Yang lebih penting adalah 'aroma' yang ada pada setiap anggota pasukan itu. Lebih maklum lagi mereka-mereka mempunyai bau aroma yang berbeza dengan penumpang-penumpang lain yang menaiki Keretaapi tersebut.
Ini bukan sekadar 'gimik' tetapi demi menjaga alam pesekitaran udara maka ianya perlu diasingkan, dan ini dikenali sebagai 'Special Couch' dikalangan anggota Tentera dan Keselamatan. Saya tidak pasti adakah ciri-ciri ini masih dipratikkan sekarang ini memandangkan peperangan melawan insurgensi tdak wujud lagi semenjak era perletakan senjata PKM suatu ketika dahulu
[ Last edited by xwo2gk at 26-4-2009 09:55 ] |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
salam
x releven dalam peperangan moden |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #8 tempur's post
Untuk mass transport masih kena guna keretapi terutama untuk tempat yang kurang jaringan jalanraya |
|
|
|
|
|
|
|
keretapi sebagai transport Masih relevan. China, US, Russia masih menggunakanya utk transport Kereta kebal, ICBM dan lain lain oversized equipment dan ordnance.
Generally, keretapi sesuai utk transport military equipment yang oversize dan sensitive untuk mengelakkan drp menarik perhatian orang ramai jika guna Jalan raya. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Adakah gerabak terbuka KTMB mampu membawa PT-91M? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #11 jazim's post
rasa2nya mampu... tapi mampuker landasan keretapi kita menampung berat kargo tuh? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #12 venez's post
kena cek berat lokomotif dulu...rasanya lokomitif mmg berat...
[ Last edited by matamata at 27-4-2009 21:56 ] |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #13 matamata's post
he3, rasanya bleh angkut kot... lori pun leh angkut PT91, x rosak pung jalan... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #14 venez's post
tp kalau betul2 nak buat....ATM nak kena ada dedicated loading area kot...?
kalau tak pun geng2 engineer blh buat loading area secara "gerak kilat".. |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #12 venez\ catat
boleh kot..dulu kg wa betul2 dpn jalan keretapi..slalu tengok mass stiap gerabak keretapi kargo..dlm 5+k tak silap..lepas la sjibik PT91 utk stiap gerabak |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by venez at 27-4-2009 21:25
rasa2nya mampu... tapi mampuker landasan keretapi kita menampung berat kargo tuh?
pertanyaan yg memang kene pada tempatnyer.................
aku raser landasan kita mmg mampu, sebab semer nyer dah di amik kire dari segi muatan kargo yg paling berat, seperti kayu balak, bijih, minyak, dan ada di antara nyer lebih berat dari kereta kebal kiter tuuh, soo, makna nyer dah bleh tanggung,
kebanyakan landasan keretapi melalui kawasan yg hard surface, seperti kawasan pedalaman, apa yg penting sekali, kalu nak menggunakan keratpi sebagai salah satu military props, maka, kerajaan harus lah memasti kan jaringan lalulan keratapi ni mencakupi seluruh kawasan negara, yakni, dari utara - selatan ( mmg dah ada di pantai barat ) timur - barat ( dah ada & dlm perancangan yg baru ), utara-selatan ke 2 ( utk kawasan pantai timur ), baru efisyen |
|
|
|
|
|
|
|
Aku pernah tengok dalam filem Lawrence Of Arabia.
Keretapi digunakan untuk membawa orang kenamaan dan pegawai tentera Turki.
Tapi keretapi tu diserang oleh pemberontak Arab di tengah padang pasir. |
|
|
|
|
|
|
|
Di masa open konflik, jaringan keretapi, jambatan dan depo keretapi akan menjadi sasaran utama yg akan dimusnahkan terlebih dahulu oleh aset udara musuh utk menghalang mobiliti tentera dan bekalan...
Unless KTMB dpt recover dan membina semula rail tracks yg telah rosak dgn cepat, jika tidak keretapi tidak dpt berfungsi sec efektif in the event of war.. |
|
|
|
|
|
|
|
sepupu saya yang kat Sg kata..salah satu sebab Sg nak sangat tanah yang milik ktm kat Sg dan pos pemeriksaan kat situ adelah sebab keselamatan..sebabnyer....kalo kita hangkut satu batalion askar dalam keretapi bukanyer orang tahu..kalo ikut jalan raya bleh cam..aku cakap paranoidnyer Sg ni kat dia..bengang jek..
pada aku x brape relevan untuk kepantasan..tapi agak efektif sebab jaringan rel keretapi ni biasanya x sama dengan jalan raya..untuk area yang pendalaman tu mmg senang dengan keretapi ni.. |
|
|
|
|
|
|
| |
|