View: 4587|Reply: 23
|
Kenapa Johor tak dapat projek Double Trek
[Copy link]
|
|
Rasanya semua dah tahu kan projek double trek fasa 2 hanya meliputi Ipoh- Padang Besar dan Seremban Gemas.Kenapa Johor dianak tirikan?
Adakah orang Johor perlu bergadai nyawa naik bus double decker sedangkan negeri lain boleh menikmati keretapi elektrik double trek yg laju dan selamat? |
|
|
|
|
|
|
|
kena tanya ghani...apsal x sampai ke johor...
aku suka naik tren pi KL...lg mudah berbanding bas atau terbang |
|
|
|
|
|
|
|
Takut dia sibuk ngan zapin. |
|
|
|
|
|
|
|
tula..aku dr dlu lg dgr psl keretapi laju ni aku da x sabar tgu ble nk ada kat johor..sng skit nk g kl-johor huh..agak2 datok ghani masuk forum cari x? |
|
|
|
|
|
|
|
maybe johor boleh berdikari sendri~~
goo JB gooo~ |
|
|
|
|
|
|
|
tula..aku dr dlu lg dgr psl keretapi laju ni aku da x sabar tgu ble nk ada kat johor..sng skit nk g kl-johor huh..agak2 datok ghani masuk forum cari x?
esbestos Post at 16-1-2010 19:33 Jeles je sebab Perlis yg sebelah selatan thai pun dapat double trek.
Johor yg lebih maju dans ebelah singapore yg ultra maju pun tak dapat double trek.
At least JB takdelah segan sangat dengan org Singapore.
X sure setiausaha akhbar baca tak cari.com.my nih.
Complain pasal Johor kat Utusan pun tak settle lagi. |
|
|
|
|
|
|
|
adalah...korang tunggu jer nanti...2013 kot start project |
|
|
|
|
|
|
|
2013 baru nak start bilalah nak siap.
Masa tue minyak pun dah naik.
Jalan pun dah jem. Accident pun banyak.
Kalau Gemas-Tumpat, nak buat 2013 ok lah. |
|
|
|
|
|
|
|
Part Gemas-JB cuma akan start lepas projek Seremban-Gemas tu siap laa... cuma haku pun tak puas ati apsal bila tiba part Johor ni lambat, seolah2 dianaktirikan... padahal area JB ni area bandar kedua terbesar kat Mesia lepas Klang Valley... in fact, bleh dikategorikan sbg megalopolis lagi tuu psl ada 2 metropolis kat dalam dier (JB dgn Singapore)... |
|
|
|
|
|
|
|
kena tanya ghani...apsal x sampai ke johor...
aku suka naik tren pi KL...lg mudah berbanding bas atau terbang
nazurah Post at 16-1-2010 16:46
Bab buat landasan keretapi tu dalam bidang kuasa kerajaan persekutuan, bukan bidang kuasa kerajaan negeri... so kalau tanya Ghani Othman memang sia2 jer sebab dier takleh nak buat per2... lebih baik pi tanya Najib laa... |
|
|
|
|
|
|
|
10# Squall-Leonhart
ghani kena la melobi mintak budget pada najib... itu kerja menteri besar. |
|
|
|
|
|
|
|
Tu memang betul, tapi final decision pun still kat tangan Najib gak... so expect laa unsur2 kronisme untuk membolehkan projek double-tracking kat Johor ni diluluskan... sama gak la macam kat CIQ Gerbang Selatan Bersepadu gak... sebab tu la jalan dier dari arah Singapore bercelaru macam hampeh... |
|
|
|
|
|
|
|
Part Gemas-JB cuma akan start lepas projek Seremban-Gemas tu siap laa... cuma haku pun tak puas ati apsal bila tiba part Johor ni lambat, seolah2 dianaktirikan... padahal area JB ni area bandar kedua ...
Squall-Leonhart Post at 18-1-2010 10:40 Johor lambat sebab Johor penuh dgn totok .....
Ada satu pekan nama Bukit Gambir di Muar still walaupun laluan lebuhraya PLUS tapi takde exit.
Penduduk terpaksa keluar exit Pagoh yg exitnya hodoh tidak menggambarkan kemajuan Johor.
Dah lama penduduk minta exit. Johor tak boleh lobi PLUS ke buat exit?
Infrastruktur dah ada cuma minta tambahan sikit pun tak dapat-dapat sampai sekarang.
Bukankah Muar tempat kelahiran MB dan TPM. |
|
|
|
|
|
|
|
eh, relax la, negeri johor kan dah dpt bnyk kemajuan.. bg la negeri lain chance plak |
|
|
|
|
|
|
|
Jeles je sebab Perlis yg sebelah selatan thai pun dapat double trek.
Johor yg lebih maju dans ebelah singapore yg ultra maju pun tak dapat double trek.
At least JB takdelah segan sangat dengan org S ...
kluangman Post at 17-1-2010 08:25
adoi,
perlis ni lagila dh lame dianaktirikan,
bg la chance skit kt negeri2 len |
|
|
|
|
|
|
|
Johor lambat sebab Johor penuh dgn totok .....
Ada satu pekan nama Bukit Gambir di Muar still walaupun laluan lebuhraya PLUS tapi takde exit.
Penduduk terpaksa keluar exit Pagoh yg exitnya hodoh tid ...
kluangman Post at 18-1-2010 19:54
Nak mintak buat exit highway bukannyer bleh suka2 er... per2 hal JKR kena buat dulu bancian lalu lintas, compare kadar trafik kat part exit Tangkak tu dgn exit Pagoh dan gak Jalan Bukit Gambir J33 tu laa... kalau drp bancian trafik tu ternyata ramai giler orang Bukit Gambir yang guna highway PLUS sampai menyesakkan salah satu drp 2 exit tu baru la seswai buat exit. Sebabnya, korg sumer kena ingat highway tol macam highway PLUS ker LPT ker jatuh kat kategori expressway, bermakna full access control dikenakan untuk maintain had laju tinggi kat highway, kalau tak nanti tak dapat la had laju 110 km/h tu laa. Full access control tu termasuklah ada divider memanjang dan takder lintasan dibenarkan, kuar masuk highway pakai interchange exit, jarak antara exit yang agak jauh, pemasangan pagar di sepanjang highway dan gak tak kasi kenderaan bergerak perlahan utk guna highway laa. Sebab tu la kat Klang Valley walaupun ada byk highway n byk exit, tapi had laju highway kat Klang Valley kebanyakannya setakat 80-90 km/h jer. |
|
|
|
|
|
|
|
Nak mintak buat exit highway bukannyer bleh suka2 er... per2 hal JKR kena buat dulu bancian lalu lintas, compare kadar trafik kat part exit Tangkak tu dgn exit Pagoh dan gak Jalan Bukit Gambir J33 t ...
Squall-Leonhart Post at 24-1-2010 18:39 Lebuhraya PLUS ni takde kaitan ngan JKR. Kalau Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) tu adalah.
Actually kerajaan negeri dah consider untuk buat exit kat sini. Cuma timeframe dia terlalu lambat.
Anyway good luck Johorean. |
|
|
|
|
|
|
|
9# Squall-Leonhart
...ye btul bos...lpas complete sremban-gemas bru ler turn emas ke jb plak. KTMB memang ada plan utk tu tp blum ada perincian lg...kos utk electrified double track manyak mahal woo! isu ipoh-rawang under UEM(smbung lpas DRB_hicom kna sack) yg over budget tak slesai lg. ipoh-pdg besar under GAMUDA-mmc pun bukannya lancar sgt progressnya. seremban-gemas under IRCON....no komen(dpt jenguk area Rembau jer....new station bru start keje foundation jer utk Up-line....down line tak de apa2 lg).
..YTL pnah propose utk bina high speed track link singapore-KL tp kna reject...bnyak isu sensitif brbangkit. kita tak bleh bina double track hujung sikit,pangkal sikit...ini kerja bukan bina jalan highway...so kna bersabar la smpai stretch gmas-srmban siap baru le bleh expand ke blah slatan pulak. ini brkaitan kos.
...w/pun ada double track...tren EMU/EDU tak bleh laju mana sebab kita brkongsi track/traffic dgn loko kargo & tren antara bndar...bnyak sgt signal light n shunting. ERL kl central-KLIA bleh la laju sbb tak kongsi track. |
|
|
|
|
|
|
|
19# kuda-liar Isu bajet timbul sebab mula-mula batal projek double trek yg sudah diberi kepada Ircon (kontraktor negara India).
Jika diteruskan, mungkin sudah hampir siap. Tapi aspirasi pemimpin pada masa tersebut lebih kepada membuka koridor supaya mudah orang Singapore beli tanah kat Johor maka tertubuhlah koridor.
Yg menjadi mangsa ialah projek double trek yg kononnya membazir.
Buat masa ini, Malaysia belum memerlukan tren selaju ERL. Tapi teknologi hari mebolehkan keretapi bergerak pada 140km/j dgn guna trek 1 meter (1 metre gauge). Tren EDU KL Sentral-Ipoh boleh bergerak pd kelajuan tersebut. Berkongsi dgn freight train tidak menjadi isu kerana freight train boleh ditukar jadualnya ke waktu malam atau boleh berhenti di trek di tepi bagi memberi laluan keretapi laju.
Pada 2013, org padang besar naik keretapi canggih, org johor naik bas berkerak.
Melaka pun masa tue dah ada aerorail. JB yg kononnya gah dgn danga bay terperangkap dalam jem dan pencemaran.
Come in Johorean. Vote for better infrastructure for rakyat for example LRT and double track. Not for kuda kayu selit celah kelengkang. |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Negeri & Negara
|