CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 8131|Reply: 19

Orang suka kecam saya sebab mereka stres – Sharifah Sakinah

[Copy link]
Post time 15-5-2024 08:11 AM | Show all posts |Read mode






APABILA sebut sahaja nama Sharifah Sakinah, pelbagai kontroversi bermain di benak fikiran terkait pelakon dan pengacara itu.


Tidak mengira sama ada kenyataan berunsur sarkastik, berpakaian seksi, memegang anjing dan bermacam isu panas lain .


Itu semua bagaimanapun tidak ‘mematikan’ wanita yang mesra disapa sebagai Sakinah. Baginya, itu semua adalah sepak terajang bergelar anak seni.


Sebagai individu yang sentiasa menjadi sasaran umum, Sakinah mengakui tidak dapat lari daripada menerima kecaman dan kritikan khususnya dalam media sosial.


“Sesekali apa yang dikongsikan di media sosial memang mendapat perhatian. Saya akui dan terima perkara itu kerana semua orang ada pandangan masing-masing.


“Apabila perkara itu berlaku, saya akan menjelaskan kepada keluarga. Lagi pula kita kena faham bahawa orang ramai sekarang banyak yang tertekan.


“Jadi, cara mudah untuk menyalurkan kemarahan mereka itu ialah dengan cara mengeluarkan kenyataan di media sosial,” katanya kepada HibGlam, baru-baru ini.


Tidak menafikan kenyataan ‘pedas’ itu sedikit sebanyak mencuit hati kecilnya, namun Sakinah lebih senang memilih untuk tidak membuat sebarang kenyataan balas.


“Bila kita lihat komen yang diberikan, pengikut ini juga mempunyai karakter mereka tersendiri. Sama seperti berlakon, setiap individu ada personaliti dan watak masing-masing.


“Sebahagian mereka menyokong, ada yang mengkritik dan ada pula yang memberi nasihat.


“Bagi saya respons terbaik adalah tidak memberi respons. Diamkan diri. Jika saya ada berbuat salah, saya akan mohon maaf.


“Apabila ada saja komen negatif, saya tidak boleh mengatakan mereka itu berfikiran kuno atau tidak satu kepala dengan saya. Ini kerana saya tidak dibesarkan dengan begitu,” katanya.






Biarpun kelihatan utuh dikecam, namun Sakinah pernah merehatkan diri daripada menggunakan media sosial. Sekitar beberapa tahun lalu ketika usianya 30 tahun, dia mengambil pendekatan mendapatkan rawatan kesihatan mental secara profesional.


Setelah tiga tahun ‘berpuasa’ daripada media sosial, Sakinah perlahan-lahan mula aktif semula sehinggalah dia kini sudah mencecah umur 35 tahun.


“Waktu itu saya memang merehatkan diri sekejap dan mendapatan rawatan psikiatri selain membaca banyak buku yang banyak memberi inspirasi. Kemudian perlahan-lahan saya kembali aktif di media sosial.


“Saya menggunakan media sosial bukan untuk mengutuk atau mencari perhatian. Tetapi, saya berusaha memberikan inspirasi kepada orang lain dan cuba untuk memberikan kesedaran kepada kesihatan mental.


“Saya juga kena sedar bahawa setiap kandungan yang dikongsikan ada impaknya kerana apa sahaja yang dikongsikan tentu akan diperkatakan,” jelas ibu anak satu itu.


Terus rancak bercerita tentang media sosial, Sakinah memberitahu, dia berasa kecewa dengan tahap kandungan digital masa kini yang dianggap menjurus ke arah negatif.


Bukan bersikap ‘tunjuk pandai’, Sakinah bagaimanapun percaya kandungan berunsurkan kisah peribadi atau mampu mencetuskan kemarahan pasti akan mendapat perhatian.


Tidak menuding jari kepada sesiapa, Sakinah akui hal itu sememangnya menjadi sifat lahiriah terutama di gelanggang media sosial.


Menurutnya, pengguna media sosial juga perlu tahu bagaimana hendak membuat pilihan kandungan digital agar tidak terlalu terpengaruh.


“Kita sendiri yang tentukan apa yang ingin ditonton. Jika kita suka menonton drama tentang masalah rumah tangga, maka kita akan tertarik dan terikut-ikut emosi melibatkan perkara sebegitu.


Sumber : Kosmo
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 15-5-2024 08:15 AM From the mobile phone | Show all posts
Huduhnya muka minah sewel ni. Dh mcm kambing jamnapari dh skrg. Akibat sewel xpernah2 sihat.
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2024 09:06 AM From the mobile phone | Show all posts
Lakonan minah tingtong ni aku suka. Mmg menjadi watak giler2 dia. Dr. Pontianak tu best.
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2024 09:33 AM From the mobile phone | Show all posts
Yg ni aku setuju.
Contoh aku masuk porom & bg retarded komen.
So very therapeutic.
Less hassle & drugs free
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2024 11:44 AM | Show all posts
Thunderclouds replied at 15-5-2024 09:33 AM
Yg ni aku setuju.
Contoh aku masuk porom & bg retarded komen.
So very therapeutic.

hahahaha, same iolls mcm tu jugeh
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2024 12:46 PM From the mobile phone | Show all posts
Itulah dia. Susah jadi netizen nih, bila teramek peduli salah, bila tak amek peduli block semua bagai, pun salah
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 15-5-2024 12:53 PM From the mobile phone | Show all posts
Dia camni kinah... Netizen ni sebenarnya selek. Kitorang majority memandang paras rupa sama seperti tok a.aida. Kinah berlakon ok je tapi itulah muka tak secomel hannah delisha so mmg kalo kinah bernafas pon dikecam. Itu blom pakai yoga attire & swimming suit lagi. Mmg double triple kecaman yachh. So, bertabah je la. Kitonyo selek.
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2024 12:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Ko tu yg stress. Ubat sweden habis cari ubat lain pulak.


Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 15-5-2024 01:49 PM | Show all posts
cik ponti ednaaaa

i loikeee
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2024 01:52 PM From the mobile phone | Show all posts
stress apa nya
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2024 03:48 PM | Show all posts
get well soon yer acik
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2024 04:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Stress aku baca jawapan bela diri Kinah.
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2024 06:30 PM From the mobile phone | Show all posts
takde kontroversi baru ke kinah??? iollss bosan ni
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2024 06:47 PM From the mobile phone | Show all posts
ye la ye la
netijem je yg salah semuaaaa
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2024 07:00 PM From the mobile phone | Show all posts
ambik la semua edna oiii..netizen xnak gaduh dgn antu spital mcm edna
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2024 07:08 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku stress tahap kebimboan ko kinah.baca statement ko nk normalisasikan org bercerai.sampai suh org pegi overseas tgk sendiri.ko dah kenapa
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 15-5-2024 07:08 PM From the mobile phone | Show all posts
Sakinah ni lawa,iols suka tengok dia
Reply

Use magic Report

Post time 15-5-2024 11:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Memula tgk gmbr ingtkn shamsul yusuf...kinah rupanya
Reply

Use magic Report

Post time 16-5-2024 07:38 AM | Show all posts
so so je lakonan xde la wow..muka pun sama
Reply

Use magic Report

Post time 16-5-2024 02:36 PM | Show all posts
bising la si leper ni
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic
Sejauh mana 'old school'nya anda..
fahdramliSejauh mana 'old school'nya anda
Views : 56228 Replies : 149
Hanis Haizi Misqueen, Babutam, Nwantiti V79
syitaeyqaHanis Haizi Misqueen, Babutam, Nwantiti
Views : 196999 Replies : 4559
JOM test mata korang?
fahdramliJOM test mata korang?
Views : 30625 Replies : 167
(QUIZ) Which Disney Princess Are You Based on What You Eat?
Ladyreverie(QUIZ) Which Disney Princess Are You Bas
Views : 26655 Replies : 100
Aneka Salad Yang Mudah & Menyihatkan
simpletongohAneka Salad Yang Mudah & Menyihatkan
Views : 4964 Replies : 29
Classic Butter Cake
Markonah_7Classic Butter Cake
Views : 4435 Replies : 30
Mari Tepek Gif Picture V.7
tariMari Tepek Gif Picture V.7
Views : 74296 Replies : 2984
Teka teki botol
syidapink88Teka teki botol
Views : 73366 Replies : 315
Semasa meeting boss tiba-tiba cakap "saya kecewa dengan prestasi kerja kamu". Apa yang korang nak jawab?
admin6Semasa meeting boss tiba-tiba cakap "say
Views : 4144 Replies : 4
Novel yang berbekas di hati anda
fahdramliNovel yang berbekas di hati anda
Views : 57323 Replies : 183

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

17-6-2024 02:49 AM GMT+8 , Processed in 0.074989 second(s), 45 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list