|
Pengguna dakwa teraniaya
- Nadzim (berdiri, tiga, kanan) bersama sekumpulan mangsa perkhidmatan jalur lebar yang didakwa teraniaya.
[url=]<[/url] 1 / 1 [url=]>[/url]
KUALA LUMPUR - Tidak puas hati dengan perkhidmatan jalur lebar yang tidak berfungsi sebaiknya seperti yang dijanjikan, sekumpulan pengguna nekad akan mengambil tindakan mahkamah terhadap sebuah syarikat pembekal perkhidmatan itu.
Masalah tersebut dikatakan berlarutan sejak beberapa tahun lalu hingga membuatkan pelanggan rasa tertipu dan teraniaya disebabkan kegagalan sistem perkhidmatan tersebut.
Lebih teruk apabila ada dalam kalangan pelanggan yang disenarai hitam dalam sistem CTOS kerana bil tertunggak berikutan masalah perkhidmatan yang tidak memuaskan.
Keadaan itu juga menjadi ‘fenomena’ dengan kewujudan sebuah ‘group’ di Facebook yang mempunyai kira-kira 18,000 ahli, dipercayai pelanggan yang menjadi mangsa kepada perkhidmatan tersebut.
Salah seorang pelanggan, Mohd Rizuani Mohd Yahya, 38, berkata, masalah paling ketara adalah jalur lebar tidak dapat diakses meskipun berada dalam kawasan liputan yang dimaklumkan.
Menurutnya, yang juga pengelola ‘group’ Facebook itu, pelanggan tertekan berikutan terpaksa membayar bil sedangkan perkhidmatan tidak dapat digunakan, di tambah dengan kontrak yang ditandatangani selama dua tahun.
“Pihak syarikat berkenaan juga enggan bekerjasama dengan pelanggan yang berurusan disebabkan masalah tersebut, jadi pelanggan perlu bayar walaupun perkhidmatan tidak berfungsi.
“Sehinggakan ada insiden baru-baru ini berlaku di sebuah pusat membeli-belah, pelanggan mengamuk di kaunter untuk membuat tuntutan.
“Lebih teruk, ada pelanggan yang menerima surat dengan kepala surat syarikat guaman kononnya tindakan yang dikenakan oleh syarikat perkhidmatan itu, tetapi apabila disiasat, ia hanya sekadar draf tanpa membabitkan mana-mana peguam. Ini adalah tidak beretika,” katanya pada sidang media bersama Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), semalam.
Usaha Mohd Rizuani ‘mengumpulkan’ pelanggan yang menjadi mangsa, juga mendapat perhatian daripada pihak syarikat perkhidmatan berkenaan di mana telah bertindak menawarkan pembayaran balik seterusnya menyelesaikan masalah yang dihadapinya, namun meminta agar ‘group’ berkenaan ditutup.
“Saya menerima e-mel daripada syarikat tersebut, tetapi mengapa hanya saya sahaja ditawarkan penyelesaian? Tetapi tidak kepada semua yang menjadi mangsa,” katanya.
Bagi pelajar, Farhanees Ramli, 32, dia mula mendaftar sebagai pelanggan sejak Jun lalu, dan mengambil keputusan untuk menamatkan perkhidmatan tersebut pada Oktober disebabkan gagal memperolehi akses talian setelah berpindah ke Puncak Alam.
Namun katanya, dia berdepan masalah apabila masih menerima bil walaupun telah menamatkan perkhidmatan tersebut.
“Saya telah menyelesaikan semua bayaran termasuk untuk membersihkan nama di CTOS, ketika berurusan di ibu pejabat syarikat berkenaan, malah mereka menawarkan potongan pembayaran disebabkan saya tidak dapat menggunakan perkhidmatan itu.
“Apabila dirujuk kembali, pihak syarikat perkhidmatan itu memaklumkan yang terdapat masalah teknikal, tetapi mengapa sehingga tiga bulan? Saya juga dimaklumkan perkhidmatan belum dipotong,” katanya.
Sementara itu, Ketua Aktivis PPIM, Datuk Nadzim Johan berkata, isu berkenaan telah dibawa ke Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dan surat tuntutan penjelasan telah dikeluarkan kepada pihak syarikat berkenaan dan diberi tempoh sehingga 2 Januari.
Katanya, situasi itu tidak wajar berlaku dan tindakan tegas perlu diambil terhadap syarikat bertanggungjawab kerana melibatkan penganiayaan kepada pengguna dan terdapat unsur penipuan dalam pengiklanan dan kegagalan perkhidmatan.
“Akta yang ada mungkin tidak cukup kuat untuk melindungi pengguna dan memberi pengajaran kepada pihak lain sekiranya pihak syarikat ini didapati bersalah. Penyeragaman syarat dan terma bagi perkhidmatan jalur lebar juga perlu dibuat dengan kelulusan daripada SKMM agar pengguna tidak terus menjadi mangsa.
“Kita harap perkara ini dapat diberi perhatian serius oleh pihak bertanggungjawab, termasuk KPDNKK dan PPIM akan bersama-sama dengan pengguna yang menjadi mangsa untuk mengambil tindakan mahkamah,” katanya.
|
|