Porche Macan berlabuh di Malaysia JULAI tahun lalu, saya berpeluang menemu ramah Ketua Pegawai Eksekutif Sime Darby Auto Performance (SDAP), Arnt Bayer bertanyakan tentang perancangan kemasukan model asas, Porsche Macan ke pasaran Malaysia. Pada ketika itu beliau menjawab status sebenar masih samar-samar memandangkan pihaknya masih belum mengetahui harga yang bakal ditawarkan, varian dan masa ketibaannya. Beliau memberi jawapan selamat Macan mungkin tiba di Malaysia pada suku kedua 2014 dan tidak menolak kemungkinan harganya lebih rendah berbanding Cayenne. Dan…apa yang dikatakan ditunaikan, akhirnya Macan tiba minggu lalu dan dipertontonkan kepada media pada majlis pra tonton sebelum model berkenaan diserahkan ke Hong Kong. Kali ini, varian dan harga bagi model tersebut telah pun disahkan. Macan yang diberi gelaran Baby Cayenne itu ditawarkan dengan empat varian bermula dengan varian asas Macan diikuti Macan S, Macan S Diesel dan Macan Turbo. Bakal dilancarkan secara rasmi pada Ogos ini, ciri baharu Macan dapat dilihat pada bonet yang membaluti sekaligus menghasilkan perincian rekaan impresif yang diakhiri pada lampu hadapan dan diteruskan ke arca roda. Macan berasal daripada perkataan Indonesia yang bermaksud The Tiger itu mengadaptasi DNA terkini 918 Spyder dalam reka bentuk asas lampu utama hadapan sementara bilah tepi pada bahagian bawah hadapan dan pintu belakang mengingatkan kembali kepada pintu yang lebih rendah pada kereta sport hibrid. Lampu belakang pada Macan adalah satu lagi ciri yang menarik , menawarkan reka bentuk tiga dimensi dan teknologi LED yang menjadi satu rujukan kepada 918 Spyder. Kesemua varian Macan didatangkan dengan peresap belakang pada paip ekzos berkembar. Bagi model Macan S ia berbentuk bulat manakala Macan S Diesel berbentuk segi empat. Semua model boleh didapati dengan paip ekzos sport yang diperbuat daripada saduran krom keluli tahan karat sebagai pilihan. Buat pertama kali juga dalam rangkaian model Porsche baharu, semua varian Macan menampilkan Porsche Doppelkupplung (PDK) prestasi tertinggi 7-kelajuan sebagai standard. Kelebihan reka bentuk penghantaran ini termasuk prestasi permulaan yang sangat baik, perubahan gear pantas tanpa sebarang gangguan kuasa tarikan yang kuat, masa tindak balas yang singkat , penggunaan bahan api yang rendah dan keselesaan penukaran cemerlang. Selain itu, Macan turut dilengkapi dengan pacuan aktif semua roda dan Pengurusan Tarikan Porsche (PTM)sebagai standard bagi kesemua varian Macan. Turut serta ditawarkan bersama ciri berkenaan ialah kawalan elektronik, map-controlled multi-plate clutch, Automatic Brake Differential (ABD) dan Anti-Slip Regulation (ASR). Harga bagi Macan bermula dari RM450k itu kini dibuka tempahan di Pusat Porche Damansara dan Glenmarie. Model Macan Turbo yang dipertontonkan itu juga bakal dipamerkan di Bangsar Shopping Centre bermula 21 Mei hingga 25 Mei ini. Barisan varian Macan Macan Enjin: 2.0 V6 turbo petrol Kuasa Maksimum:237hp Tork Maksimum: 350Nm Pecutan Maksimum: 223km/j Anggaran harga: RM450K Macan S Enjin: 3.0 V6 biturbo Kuasa Maksimum: 340hp Tork Maksimum: 460Nm Pecutan Maksimum: 254km/j Anggaran harga: RM560K Macan S Diesel Enjin: 3.0 V6 turbo diesel Kuasa Maksimum:245hp Tork Maksimum:580Nm Pecutan Maksimum: 230km/j Anggaran harga: RM550K Macan Turbo Enjin: 3.0 V6 biturbo Kuasa Maksimum: 400hp Tork Maksimum: 550Nm Pecutan Maksimum: 266km/j Anggaran harga: RM785K
|
ADVERTISEMENT