Pesawat kuasa suria mungkin mula jelajah dunia Sabtu ini
Solar Impluse 2 menjalani ujian penerbangan ketiga, sebelum mendarat di Lapangan Terbang Al-Bateen, pada Isnin. ABU DHABI, 2 Mac: Sebuah pesawat berkuasakan suria berjaya menempuh ujian penerbangan buat kali ketiga di Emiriyah Arab Bersatu (UAE), pada Ahad, menjelang jelajah mengelilingi dunia bagi mempromosikan tenaga alternatif. Ujian penerbangan selama sejam itu adalah yang ketiga dilakukan di Lapangan Terbang Al-Bateen yang kecil, di Abu Dhabi. Menurut ketua-ketua misi, juruterbang tidak melaporkan sebarang masalah. Penganjur berharap, Solar Impulse 2 boleh memulakan jelajah dunianya seawal Sabtu ini, namun ia perlu bergantung kepada keadaan cuaca.
Solar Impluse 2 dilengkapi sayap seperti sebuah pesawat B747. Projek itu adalah hasil kajian dan ujian selama 13 tahun oleh dua juruterbang Switzerland, Bertrand Piccard dan Andre Borschberg, sekalipun industri penerbangan pada mulanya mempersendakan idea mereka itu. “Kami cuba memperkenalkan teknologi bersih dan tenaga boleh diperbaharui yang boleh kami lakukan,” kata Piccard. Pesawat itu dilengkapi lebih 17,000 sel suria pada kedua-dua sayapnya sepanjang 72 meter, hampir sama panjang dengan pesawat A380. Pesawat gentian karbon itu hanya seberat 2.3 tan, hampir sama berat dengan sebuah kenderaan pacuan empat roda atau kurang satu peratus daripada berat sebuah pesawat A380. Ia turut dilengkapi kokpit lebih besar yang boleh memuatkan seorang juruterbang dengan selesanya, selama lima hari berturut-turut. Jelajah dunia itu akan menyaksikan pesawat berkenaan berlepas dari Abu Dhabi ke Muscat, sebelum merentasi Laut Arab ke India. Piccard (kiri) dan Borschberg akan menerbangkan Solar Impluse 2 secara bergilir-gilir.
Ia kemudiannya akan menuju Myanmar, China, Hawaii dan New York. Pendaratan juga dijadual dilakukan di Midwestern, Amerika Syarikat serta selatan Eropah mahupun Afrika Utara, jika cuaca mengizinkan. Pesawat itu adalah urutan kepada Solar Impulse, sebuah pesawat lebih kecil yang boleh terbang selama 26 jam pada 2010, bukti kemampuannya untuk menyimpan tenaga secukupnya dalam bateri litium ketika siang, bagi membolehkanya terbang pada waktu malam. Pesawat terbaru itu boleh terbang pada kelajuan 50 hingga 100 kilometer sejam, manakala kelajuan pada waktu malam lebih rendah, bagi mengelakkan ia kehabisan kuasa bateri terlalu cepat. Juruterbang akan dihubungkan dengan pusat kawalan di Monaco dan pesawat itu dijangka tiba di Abu Dhabi pada Julai nanti. |
25
Bagus |
18
Marah |
41
Terkejut |
19
Sedih |
25
Lawak |
19
Bosan |
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Pesawat terbaru itu boleh terbang pada kelajuan 50 hingga 100 kilometer sejam, manakala kelajuan pada waktu malam lebih rendah, bagi mengelakkan ia kehabisan kuasa bateri terlalu cepat.
BotakChinPeng replied at 3-3-2015 07:03 AM
Tak heran ah
ADVERTISEMENT