Pagi ini media melaporkan, Azmin Ali yang juga Menteri Hal Ehwal Ekonomi, mengesahkan kerajaan telah memutuskan kontrak China Communications Construction Group Ltd (CCCC) sebagai peneraju projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) ditamatkan, yang mana keputusan muktamad telah dibuat dalam mesyuarat kabinet pada hari khamis lepas. Menurut Azmin Ali lagi, pembatalan ini terpaksa dibuat kerana kerajaan tidak mampu menanggung kadar faedah tahunan daripada projek berkenaan yang menjangkau hampir RM500 juta. Tambahnya lagi, tanggungan faedah pada skala itu didapati tidak selari dengan kedudukan kewangan negara ketika ini, justeru kerajaan terpaksa membatalkan kontrak CCCC walaupun perlu membayar pampasan.
Pada pertengahan 2018, media pembangkang melaporkan Malaysia perlu menanggung pampasan RM22 bilion jika mahu membatalkan projek ECRL tersebut, ini kerana hampir 20% fasa satu projek ECRL ini sudah disiapkan. Pakej pampasan ini termasuk pembayaran kepada pembekal, kos rombakan, prinsipal pinjaman, caj faedah dan komitmen bekalan dan perkhidmatan. Namun, sebarang pertikaian mengenai jumlah pampasan ini belum dapat diumumkan dan mungkin akan diselesaikan melalui timbang tara iaitu satu proses yang boleh mengambil masa beberapa tahun. Bekas perdana menteri Malaysia, Najib Razak pula sebelum ini mendakwa Malaysia mungkin perlu memulangkan RM19.6 bilion jumlah pinjaman yang dibuat daripada EXIM Bank China, yang mana ianya telah pun dibayar kepada CCCC. Menurut Najib lagi, jika projek itu dibatalkan sekarang, EXIM Bank akan membatalkan pinjaman tersebut dan akan menuntut kembali pinjaman yang telah diberikan itu serta-merta. Rata-rata netizen memberi respon negatif dengan berita pembatalan projek ECRL ini. Mereka menyalahkan kerajaan Malaysia hari ini yang banyak memberi alasan dan gagal menguruskan ekonomi Malaysia dengan baik. Mereka juga risau dengan pembatalan projek ini, bukan sahaja Malaysia perlu menanggung jumlah pampasan yang tinggi, malah hubungan bilateral Malaysia dan China juga mungkin akan terjejas. China adalah rakan dagang terbesar Malaysia, dan pengimport utama minyak sawit Malaysia. Menurut netizen lagi, pembatalan projek ini juga akan merugikan generasi masa datang kerana jumlah kereta pasti akan terus meningkat, bukan sahaja menyebabkan kesesakan jalan raya, malah meningkatkan pencemaran alam sekitar. Projek ECRL adalah idea yang dicetuskan kerajaan Barisan Nasional di bawah perdana menteri Najib Razak. Projek ini telah mula dijalankan pada tahun 2017 dan dijangka siap pada tahun 2024 namun telah dihentikan pada bulan Julai tahun lepas. Kos keseluruhan ECRL ialah RM55 bilion atau RM79.9 juta bagi setiap kilometer. Namun sebaik sahaja Pakatan Harapan mengambil alih kerajaan, kementerian kewangan mendakwa kos sebenar projek ECRL menjangkau RM81 bilion. - CARI |
6
Bagus |
5
Marah |
4
Terkejut |
4
Sedih |
4
Lawak |
3
Bosan |
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
Anonymity
lkick2113 replied at 27-1-2019 10:33 AM
Camana 55bil boleh jadi 81bil? Lg 1, LGE kata tak batal, azmin aiskrim kata batal, hahahahahaha, sam ...
tobby replied at 27-1-2019 10:42 AM
Kabinet budak sekolah .. Budak sekolah pun ada grup wassap
brego replied at 27-1-2019 10:50 AM
batal la.. atok nak running projek kereta nasional dia.
kalo ramai2 orang naik train, tak laku la k ...
CharlesDera replied at 27-1-2019 10:57 AM
ada menteri ekonomi pun bowdow...wakakakakkakakaa
pulauturtle replied at 27-1-2019 12:56 PM
Jgn terlupa Azmin hanya diperalatkan oleh mahathir.
Mahathir sengaja bagi info yg berbeza antara ...
ADVERTISEMENT