View: 2520|Reply: 8
|
sykt pengurusan kondo yg hampeh ... cemana nk handle
[Copy link]
|
|
assalam semua, akak nk tanya tntang sykt pengurusan kondo yg byk membebankan penduduk dgn mcm2 syarat :-
1. Yang Pertama :
Parking kereta. Semua penduduk kena parking ditmpt yg telah ditetapkan shj. Itu x pe la, ade ke sebelah tmpt parking kete akak tu diletakan tong sampah besar, sebesar kereta utk pekerja2 syarikat tu buang sampah. Kedudukan tong smpah besar diletakan terlalu dekat dgn kete akak, akak plak x leh nk ketepi sikit sbb ade kete lain. Pekerja2 sykt ni buang smpah sesuka hati menyebabkan pintu kete akak kemek dan cat kete tertanggal, sbb main campak je dlm tong sehingga terkena kete akak. Akak dah buat round table discussion dgn management sykt ni, utk mnta ganti rugi, tapi diaorg x mo bayar gantirugi apa2, sedangkan kesalahan itu adalah brpunca dr pekerja syktnya.Kereta akak x bole nk parking tmpat lain, sbb kalau parking tmpat lain kene fine RM50. huhuhuhu ... persoalanya bole ke sykt meletakan tmpt sampah besar kat tmpat kereta akak, bukan kah itu tmpt letak kete, bukan tmpt sampah. Pada pndapat akak, sykt patut mmbayar gantirugi ke atas kerosakan kete akak tu.
2. Yang Kedua :
Bil air yang terlalu tinggi dikenakan oleh sykt kpd penduduk. Akak penah tanya, kenapa bil air kene byr pd sykt, bil letrik bole plak wat individual bill. Sykt bagi tau, sykt ni beli air dari SAJ, kemudiannya bekalkan pd pnduduk dan kenakan bayaran yg lebih tggi dr SAJ, bole ke wat cam tu? Akak duduk dua org je, sebelum ni masa sewa rumah, byr bil air RM6.00 je, skrg smpai RM15.00 dn bil bulan yg terbaru RM18.00. Sakit hati betul dgn sykt ni, akak duduk dua org je, mana la guna air sebyk itu . . .
Persoalan:
boleh ke akak bawak kes yg pertama dan yg kedua ke Tribunal Pengguna berdasarkan bukti2 seperti gmbar dan bil-bil yg dikeluarkan oleh sykt itu.
Mohon pandangan dari forumers berkaitan kes ini.
Mekasih.
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
AbukRokok posted on 3-11-2013 01:40 PM
Bawak je :lol
akak sebenarnya dah pegi ke pejabat tribunal, tp diaorg ckp kes ni diaorg x bley handle, soh akak gi majlis perbandaran negeri, ada betui ka? tu yg penin gak tuh . .. pegawai tribunal soh bwk kes ni ke mjlis perbandaran ... aduiiii :-(
tu yg akak kuarkan dlm thread ni nk dptkan pandangan dr forumer samada kes akak ni sebenarnya bole bwk ke tribunal ke x . ..
mohon pandangan en. Aburokok, En Kuppit dan forumers sekelian tntang kes ni, tolong akak ye... mekasih
|
|
|
|
|
|
|
|
Ambil gambar pastu mintak tolong kt mazidul akmal sidek |
|
|
|
|
|
|
|
Author |
Post time 5-11-2013 10:25 AM
From the mobile phone
|
Show all posts
Alamakkkk Abukrokok ..... pe kata En Kuppit plak |
|
|
|
|
|
|
|
sy mengalami nasib yang sama.. rumah bocoq sana sini, beli a year ago, dah tukaq karpet 2x. kipas hall habis x leh guna.. salur ayaq pun seme sumbat. masa mula2 masuk, habis dekat seribu pangil org betulka bumbung. bila soh management depa kata kene paggil kren la, sbb takut org depa mati masa betulkan bumbung, alasan, rumah atas skali ujung. dah setahun bergaduh. bila hold mintenance fees, di locknye air. iolls dah tanya around, mmg kene bawak aduan gi majlis perbandaran & ministry of housing. rasanya betul kot, sbb ari tu gertak depa, mintak copy of my reports nak bawak gi sana, merayu2 deporang, dan2 tu nak panggil kren.. |
|
|
|
|
|
|
|
Author |
Post time 7-11-2013 08:45 PM
From the mobile phone
|
Show all posts
Wi_hayati,
So kes akak ni kene bwk gi mjlis prbndaran ye, tribunal x sesuai ye. Saje nk confirm which departmnt yg patut selesaikn problem mcm ni :-( Last edited by ummy43 on 7-11-2013 08:46 PM
|
|
|
|
|
|
|
|
pergi majlis perbandaran . then buat aduan dekat pihak Commissioner of Buildings (COB). sbb dorg yg in charge untuk monitor badan pengurusan or JMB ( joint management body) segala tok nenek kondo / apartment kalau x silap saya. . |
|
|
|
|
|
|
|
rasanya ni kena report pada majlis....
|
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|