macam2 jenayah dalam dunia. wa orang baik2 tarak tipu orang jadi risau plakkk.
Important Notice: Alert on the Recent Phone Scam
[size=1.1em]Dear Valued Customers, We have received reports on phone call scams which appeared to be [size=1.1em]from our Customer Care hotline (1300-88-6688)[size=1.1em], but they were actually scammers who identify themselves as representatives from Maybank or Bank Negara Malaysia. This tactic is known as ‘telephone spoofing'[size=1.1em], a way to mask their real identity and trick you into answering the call. [size=1.1em]In the phone call: - The scammer informed the potential victims that their IDs have been compromised for opening an account with suspicious transactions.
- Potential victims were required to reveal their personal and banking details to facilitate an investigation.
[size=1.1em]DO NOT share your banking details to anyone and DO NOT follow instructions related to this matter. To report a fraud, please contact our Fraud Hotline at +603-5891 4744.
[size=1.1em]Orang Ramai Miliki Akaun Maybank Dinasihat Berwaspada [size=1.1em]
[size=1.1em]
Kuala Lumpur: Individu yang memiliki akaun Maybank dinasihati berwaspada terhadap kemunculan sindiket penipuan Spoofing.
Timbalan Pengarah JSJK (Siber dan Siasatan Multimedia), Senior Asisten Komisioner Datuk Kamaruddin Md Din berkata, pihaknya mengesan wujud rangkaian sindiket baru yang menyamar sebagai pegawai bank khususnya Maybank untuk menipu orang awam.
Menurutnya, sindiket itu akan menghubungi telefon mangsa secara rambang sebelum memulakan perbualan dengan mendakwa nama mangsa digunakan individu tertentu untuk melakukan pinjaman peribadi.
Ahli sindiket akan memperkenalkan diri sebagai pegawai bank sebelum meminta mangsa menyatakan nama penuh dan nombor MyKad untuk tujuan pengesahan.
Suspek kemudian mendakwa ada individu yang menyamar dan membuat pinjaman peribadi menggunakan identiti mangsa, katanya.
Mangsa kemudian akan panik dan suspek akan menasihati mereka untuk membuat aduan dengan Bank Negara Malaysia (BNM) atau Polis Diraja Malaysia (PDRM) dengan memberi nombor telefon yang sudah diubah menggunakan platform voice over internet protocol (VOIP) untuk memperdaya mangsa.
Meskipun itu bukan nombor asal BNM atau PDRM akan tertera nombor asal dua agensi kerajaan pada telefon pintar mangsa menggunakan peralatan VOIP, katanya.
Kamaruddin berkata, sebaik mangsa menghubungi nombor itu, seorang lagi ahli sindiket yang menyamar sebagai pegawai BNM atau PDRM akan menjawab panggilan itu.
Beliau berkata, pegawai palsu itu pula akan meminta maklumat perbankan dan kad kreditmangsa kononnya untuk tujuan pengesahan dan semakan. – Harian Metro
|