View: 1830|Reply: 19
|
Metrobus mohon ganti rugi, faedah 8 peratus setahun
[Copy link]
|
|
sorry kalo dah ada..
(petikan harian metro 12/3/08)
KUALA LUMPUR: Metrobus Nationwide Sdn Bhd mendakwa mengalami kerugian teruk berikutan tambang rendah yang diperkenalkan perkhidmatan bas henti-henti RapidKL sejak pertengahan April tahun lalu.
Perkara itu dimaklumkan Peguam K K Wong yang mewakili Metrobus di Mahkamah Tinggi (Rayuan dan Kuasa-kuasa Khas) di sini, semalam.
Metrobus memohon mandamus (perintah arahan) terhadap Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) dan Kerajaan Persekutuan supaya memastikan RapidKL mematuhi kadar tambang yang ditetapkan dalam Peraturan LPKP itu.
Metrobus turut memohon deklarasi bahawa keputusan LPKP pada 28 Mac 2006 membenarkan RapidKL menawarkan kadar tambang rendah, serta kegagalan LPKP dan kerajaan memastikan RapidKL mematuhi peraturan berkenaan, melanggar peruntukan Artikel 8(1) Perlembagaan Persekutuan (hak sama rata).
Selain itu, Metrobus memohon ganti rugi serta faedah pada kadar lapan peratus setahun, untuk ditaksirkan mahkamah.
Terdahulu, Wong berkata pihaknya difahamkan tambang rendah RapidKL itu sebenarnya tidak diluluskan dan perkara itu dimaklumkan kepadanya serta Pengerusi Eksekutif Metrobus, Ahmad Shah Wadood, ketika mesyuarat bersama LPKP.
揚erbezaan tambang mengakibatkan kerugian kepada Metrobus, yang terikat dengan tambang ditetapkan mengikut Peraturan LPKP (Kadar Tambang) 2000, tetapi RapidKL tidak pula terikat dengan peruntukan itu.
揝ebelum kadar baru diperkenalkan RapidKL pada 21 April tahun lalu, syarikat Metrobus mampu meraih keuntungan RM310,380 sehari. Bagaimanapun selepas itu, anak guam saya mengalami krisis kewangan berikutan kerugian teruk yang dianggarkan hampir RM2.7 juta sebulan, |
|
|
|
|
|
|
|
rapidkl nie mcm airasia on de road laaa.. mayak murahh ooo |
|
|
|
|
|
|
|
besa laaa.. company kroni laa katakan....
kerajaan siap bagi duit tanggungan lagik pada rapid KL nih... syarikat lain mana ader dapat.... |
|
|
|
|
|
|
|
Aku ske naik Metrobus Ekspres |
|
|
|
|
|
|
|
mungkinkah lepas ni tambang perkhidmatan awam di kuala lumpur akan dilepaskan mengikut pasaran bebas? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #3 mieza386's post
bukan rapidkl tu mmg kerajaan punye ke? kroni kemende lak |
|
|
|
|
|
|
|
mampus ler.. skang ni aku ulang alik g keje rm1 je sehari.. kalo naik lak harga tiket..huhuhu lari gak bajet tuh |
|
|
|
|
|
|
|
aku rasa..rapid kl ni untung pada mereka yang opis jauh dari rumah... kalau yang dekat ngan rumah rugi sikit la. |
|
|
|
|
|
|
|
metro kadang2 pemandu dia gila betul....bawa laju2...isi sepenuhnya dah macam ikan sardin...dulu boleh la...sekarang da banyak alternatif lain...kosong jer aku tgk bus metro...tapi yg bagusnya...da selesa la kalau naik sekarang...sebab tak berapa nak penuh. |
|
|
|
|
|
|
|
bukan sebab rapid jer la...skg dah ada ktm,putra, star...orang suma nak cepat sampai rumah kalau bus metro suka tunggu sampai penoh.... tak best langsung! |
|
|
|
|
|
|
|
tak naik pun bas2 nih.. hari2 merempit jerr....
ABOUT US
Rangkaian Pengangkutan Integrasi Deras Sdn Bhd (RapidKL) is the company tasked with providing an integrated public transport system in the Klang Valley incorporating rail and bus services.
Incorporated in July 2004 and operational since November the same year, RapidKL today transports approximately 4 million customers per week: 2.1 million on the Ampang Line (formerly known as STAR) and Kelana Jaya Line (formerly known as PUTRA) and 1.9 million on the bus system, previously Intrakota and Cityliner. RapidKL provides services across 48 rail stations and 165 bus routes.
A 100% government-owned company under the Ministry of Finance, RapidKL抯 operating agreement is conditional upon its ability to meet a set of key performance indicators monitored independently of the company. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by mieza386 at 12-3-2008 04:37 PM
besa laaa.. company kroni laa katakan....
kerajaan siap bagi duit tanggungan lagik pada rapid KL nih... syarikat lain mana ader dapat....
kau jgk yg suka yg murah2..
tmbg murah pn salahkan kerajaan....
mmg xsedar diuntung... |
|
|
|
|
|
|
|
bagus kalau ada satu syarikat bas yg beroperasi di KL..mcm kat London..tapi mutu perkhidmatan Rapidkl yg menyebabkan metro bus masih diperlukan..perlu lantik sesorang yg lebih professional utk menerajui rapidkl.tentang metrobus, boleh la kasi kawasan di luar KL untuk beroperasi cthnya city liner yg beroperasi kat klang.. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by myohmy at 12-3-2008 05:11 PM
kj punya kan?
dengar kata Rapid KJ punya.. dia yang bawa sistem pengakutan dari german..dan aku tak rasa rapid untung byk sebab rm2 sehari sampai kat titiwangsa jer.. lepas tu kalau nak naik rapid dlm town rm2 dan boleh nak seharian..sedangkan metro sekali naik ke kl rm2 pergi balik rm2 gak... so persaingan yang sihat utk keuntungan rakyat patut diteruskan dan permintaan syarikat bas yang kata takder keuntungan tu tak patut dilayan... lagi satu metro nie bukan milik nenek pidah ke? |
|
|
|
|
|
|
|
apa punya barua metrobus nih
dah tontu2 tambang lpkp ialah kadar maksima yg dibenarkan.
yakni tiada kadar minima yg 'mengikat' metrobus. kalu rasa tambang rapidkl murah then turunkan your fares la. kalu rugi gak tutop kedai lar. apa susah?
apa >&>_{)(*%#&^ punya baghal. kaldaian sungguh. |
|
|
|
|
|
|
|
fcuk Metrobus. Driver diorang, bila abis shift, suka parking bas kat kawasan perumahan, parking depan rumah aku. Sekali mak aku cakap nak bakar bas tu, dia parking tempat lain. Diroang ni takda depot sendiri ka? Merata2 aku tgk malam2, mesti ada Metrobus yang parking tepi2 jalan. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #19 Kilokahn's post
tuh lar pasal... tak bejalan pon menyusahkan org. bila berjalan lagik la... drebar suma cam hamjadah:@ :@ :@ :@ |
|
|
|
|
|
|
| |
|